Jälkiasennusxenoneista?
Jälkiasennusxenoneista?
Terve!
Minulla on 9-5, jossa siis vakioxenonvalon (linssi) lisäksi on normaali hehkulamppu pitkien yhteydessä. Mitenkä toimisi tuon pitkänkin lampun korvaaminen jälkiasennusxenonilla? (xenonvalot.com) Tällöin olisi tietysti reilusti valotehoa ilman keulaa rumentavia lisäpitkiä.
Ja kyllä, ymmärrän, että temppu olisi laiton. Kysyn vain, onko se mahdollinen?
Minulla on 9-5, jossa siis vakioxenonvalon (linssi) lisäksi on normaali hehkulamppu pitkien yhteydessä. Mitenkä toimisi tuon pitkänkin lampun korvaaminen jälkiasennusxenonilla? (xenonvalot.com) Tällöin olisi tietysti reilusti valotehoa ilman keulaa rumentavia lisäpitkiä.
Ja kyllä, ymmärrän, että temppu olisi laiton. Kysyn vain, onko se mahdollinen?
on varmasti mahdollinen, en ainakaan keksi mitään syytä, että miksei olisi. En tosin ole hommaa tehnyt, ajatuksissa kyllä on.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Viikonloppuna voin antaa fakta tietoa tästä asiasta. Tilasin itelle kaukovaloihin xenon paketin. http://www.xenonkungen.se Ruotsissa ei ainakaan ole laitonta laittaa kaukovalojen tilalle jälki asennus xenonit. Suomesta en tiedä.Mitenkä toimisi tuon pitkänkin lampun korvaaminen jälkiasennusxenonilla?
Mitä haittaa tuosta on? Lyhyet valothan palaa silti vaikka kaukovalot laittaa päälle. Ainaki "normaali" lampuissa.En suosittele pelkkiä xenoneita pitkiksi, koska niiden kirkastuminen vie jopa 30...60s.
Audi A4 2.0TFSIq
Hieman OT, mutta onko noissa muunnossarjoissa paljon laadullisia eroja
Itse olen ajatellut tilata tuolta missä ainakin hinta tuntuu olevan kohillaan
http://www.meronet.com/catalog/product_ ... 4544acd4dd
eli H7 muunnos-sarja 220€
Itse olen ajatellut tilata tuolta missä ainakin hinta tuntuu olevan kohillaan
http://www.meronet.com/catalog/product_ ... 4544acd4dd
eli H7 muunnos-sarja 220€
Saab 9-3 TTID Vector 2008
En tiedä kuinka hyvin sinun silmäsi reagoiva valomäärän vaihteluun, mutta fakta on ainakin se, että pimeänäkö ja silmän mukautuminen valomäärän vaihteluun tuppaa iän myötä heikentyä.JouniH kirjoitti:Mitä haittaa tuosta on? Lyhyet valothan palaa silti vaikka kaukovalot laittaa päälle. Ainaki "normaali" lampuissa.
Kun pimeässä tulee vastaan toinen auto, niin valot tuppaavat häikäisemään, vaikka valoihin ei suoraan katsoisikaan. Tämän jälkeen menee taas tovi että silmä tottuu pimeään. Tämän takia ainakin itse kaipaan pitkiä valoja, jotka syttyvät välittömästi toisen auton kohtaamisen jälkeen. Jos tuossa tilanteessa joutuu odottamaan 30 sek. niin se ei varmasti paranna turvallisuutta. Tästä johtuen minä en ainakaan vaihtaisi pitkiä xenoneihin, jos syttymisviivettä ei saa poistettua. Tämän lisäksi jos ajaa paljon matka-ajoa ja valoja joutuu renkkaamaan vähän väliä, niin mikä on xenon valon / sytyttimen käyttöikä?
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 22:36
- Paikkakunta: Nurmijärvi
-
- "Ruisku"
- Viestit: 146
- Liittynyt: La Heinä 30, 2005 10:16
- Paikkakunta: Nivala
-
- "Ruisku"
- Viestit: 146
- Liittynyt: La Heinä 30, 2005 10:16
- Paikkakunta: Nivala
et tällee siitä kestosta
Itse HID polttimossa ei ole lainkaan perinteistä hehkulankaa vaan valo muodostetaan sytyttämällä hetkellisellä suurella jännitteellä (n. 20-25000Volttia) valokaari kahden elektrodin välissä olevaan kaasujen seokseen. Tämän jännitteen tuottaa ajoneuvon 12V sähköjärjestelmästä sytytin/ muuntajayhdistelmä. Hehkulangan puuttuminen antaa polttimolle ylivoimaisen kestoiän ( n. 2000h) verrattuna normaaliin halogeeni polttimoon(n. 100-300h).
Itse HID polttimossa ei ole lainkaan perinteistä hehkulankaa vaan valo muodostetaan sytyttämällä hetkellisellä suurella jännitteellä (n. 20-25000Volttia) valokaari kahden elektrodin välissä olevaan kaasujen seokseen. Tämän jännitteen tuottaa ajoneuvon 12V sähköjärjestelmästä sytytin/ muuntajayhdistelmä. Hehkulangan puuttuminen antaa polttimolle ylivoimaisen kestoiän ( n. 2000h) verrattuna normaaliin halogeeni polttimoon(n. 100-300h).
-
- "Ruisku"
- Viestit: 146
- Liittynyt: La Heinä 30, 2005 10:16
- Paikkakunta: Nivala
Tekniset tiedot:
- Ei umpioille haitallista UV-säteilyä.
- Lämmöntuotto -60% verrattuna halogeeniin.
- Teho 12V 35W; vastaa 250W halogeenia
- Virrankulutus n. 3,5A
- Valon määrä 3200lm ( halogeeni H1 n.1400lm)
- Valon intensiteetti 202500cd ( halogeeni H1 n. 65000cd)
- Valon värilämpö 5000-8000K ( auringonvalo 6000K)
- Kestoikä n. 2000h (halogeeni 100-300h)
- Valmistajan myöntämä 12kk takuu.
Pieni virrankulutus yhdistettynä pitkään kestoikään on taloudellisuutta. Xenonien pieni virrankulutus näkyy myös vähentyneenä lämmöntuottona = pidentää umpioiden ikää ja vähentää rasitusta auton sähköjärjestelmässä.
Yksiköt:
Kandela (Cd): on valovoiman yksikkö SI järjestelmässä. Tätä yksikköä käytetään yleisesti mittaamaan myös ajovalojen tehoa. Mitä suurempi luku sitä kirkkaampi valo.
Lumen (lm): on valon määrää mittaava yksikkö SI järjestelmässä. Esimerkiksi illallispöydän kynttilä tuottaa n. 12 lumenia ja 60 watin normaali hehkulamppu noin 830 lumenia. Mitä suurempi luku sitä kirkkaampi valo on kyseessä.
Kelvin (K): on valon ”lämpötilan” mittayksikkö. Sillä mitataan valon valkoisuutta ja väriä. Mitä suurempi luku K on, sen valkoisempi valo. Kun värilämpö ylittää 6000K valo muuttuu väriltään sinisemmäksi kunnes 10000K valo on purppuran väristä.
- Ei umpioille haitallista UV-säteilyä.
- Lämmöntuotto -60% verrattuna halogeeniin.
- Teho 12V 35W; vastaa 250W halogeenia
- Virrankulutus n. 3,5A
- Valon määrä 3200lm ( halogeeni H1 n.1400lm)
- Valon intensiteetti 202500cd ( halogeeni H1 n. 65000cd)
- Valon värilämpö 5000-8000K ( auringonvalo 6000K)
- Kestoikä n. 2000h (halogeeni 100-300h)
- Valmistajan myöntämä 12kk takuu.
Pieni virrankulutus yhdistettynä pitkään kestoikään on taloudellisuutta. Xenonien pieni virrankulutus näkyy myös vähentyneenä lämmöntuottona = pidentää umpioiden ikää ja vähentää rasitusta auton sähköjärjestelmässä.
Yksiköt:
Kandela (Cd): on valovoiman yksikkö SI järjestelmässä. Tätä yksikköä käytetään yleisesti mittaamaan myös ajovalojen tehoa. Mitä suurempi luku sitä kirkkaampi valo.
Lumen (lm): on valon määrää mittaava yksikkö SI järjestelmässä. Esimerkiksi illallispöydän kynttilä tuottaa n. 12 lumenia ja 60 watin normaali hehkulamppu noin 830 lumenia. Mitä suurempi luku sitä kirkkaampi valo on kyseessä.
Kelvin (K): on valon ”lämpötilan” mittayksikkö. Sillä mitataan valon valkoisuutta ja väriä. Mitä suurempi luku K on, sen valkoisempi valo. Kun värilämpö ylittää 6000K valo muuttuu väriltään sinisemmäksi kunnes 10000K valo on purppuran väristä.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 146
- Liittynyt: La Heinä 30, 2005 10:16
- Paikkakunta: Nivala
noista valoista vaan jos paljon ajaa ja tulee noita valon vaihtoja paljon ei taida tavallisella h7 olla ihan tollainen takuu
Takuu ( yleensä )
xenon Valosarjalla on yhden (1) vuoden takuu ostopäivästä laskettuna.
Takuu koskee MYÖS polttimoita, ellei ne on rikkoutuneet esim. vääränlaisesta asennuksesta.
Takuu ( yleensä )
xenon Valosarjalla on yhden (1) vuoden takuu ostopäivästä laskettuna.
Takuu koskee MYÖS polttimoita, ellei ne on rikkoutuneet esim. vääränlaisesta asennuksesta.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 146
- Liittynyt: La Heinä 30, 2005 10:16
- Paikkakunta: Nivala
no niin, h.i.d sarja on kotona. Huomenna asennus hommiin. Kattelin alustavasti WISistä tuolle ballastille paikkaa, mutta eipä oikeen selvinny. Alkuperäisissä xenoneissa vm.02 on vissiin ballasti siellä lampun sisällä siis lyhyissä ajovaloissa. Tuo minun ballasti ei taida mahtua lampun sisään.
Audi A4 2.0TFSIq
Vaikuttaisi siltä (kun lueskelee muita uutisryhmiä) että uusien Xenon valojen kanssa tuo pitkien syttymisviive on saatu varsin lyhyeksi 1-3 SEK.
Silti osa on sitä mieltä että jo syttymisen jälkeen Xenon valo hakkaa H7:n. Nämähän nyt on mutu juttuja eikä tieteellisesti mitattuja.. Laillisuus on sitten eri asia vaikka umpiossa olisikin halogen/xenon hyväksyntä. (viitaten AKE:n ohjeistukseen.)
Silti osa on sitä mieltä että jo syttymisen jälkeen Xenon valo hakkaa H7:n. Nämähän nyt on mutu juttuja eikä tieteellisesti mitattuja.. Laillisuus on sitten eri asia vaikka umpiossa olisikin halogen/xenon hyväksyntä. (viitaten AKE:n ohjeistukseen.)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96