Sporttialusta (SCH) ja 17" vaatimus

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
theMarcusso
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 21:23
Paikkakunta: Savo

Sporttialusta (SCH) ja 17" vaatimus

Viesti Kirjoittaja theMarcusso »

Osaako kukaan valaista sitä, miksi sporttialustaiseen 93:een pitäisi olla 17" vanteet?

Tutulla ainakin on SCH ja talvipyörät on 16". Myyjä kertoi myös, ettei tiedä muuta perustetta kuin Saabin vaatimuksen ostohetkellä...
- SAAB 9³ SS 1.8t A5 '07 SCH BSR -
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sporttialusta (SCH) ja 17" vaatimus

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

theMarcusso kirjoitti:Osaako kukaan valaista sitä, miksi sporttialustaiseen 93:een pitäisi olla 17" vanteet?

Tutulla ainakin on SCH ja talvipyörät on 16". Myyjä kertoi myös, ettei tiedä muuta perustetta kuin Saabin vaatimuksen ostohetkellä...
Jälkiasennettuna pystyy laittamaan sporttialustan vaikka olis 15" vanteet, mutta tehtaalla on sellanen politiikka, että laittavat siellä ainoastaan 17" vanteilla oleviin autoihin sporttialustaa. Älä kysy miksi, mutta tiedän että näin se vain on. Eli ihan hyvin voit sopia automyyjän kanssa että haluat 16" pyörät ja sporttialustan ja pojat laittavat Suomessa luovutushuollon yhteydessä jälkiasennus sporttialusta sarjan (meniköhän yhdyssanat varmasti pieleen). Eri asia on, että maksaako tällöin enemmän kuin tehtaalta otettaessa, että tulee lähes halvemmaksi ottaa 17" pyörätkin tehtaalta.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Sporttialusta (SCH) ja 17" vaatimus

Viesti Kirjoittaja Marko A »

uusi93 kirjoitti:Jälkiasennettuna pystyy laittamaan sporttialustan vaikka olis 15" vanteet, mutta tehtaalla on sellanen politiikka, että laittavat siellä ainoastaan 17" vanteilla oleviin autoihin sporttialustaa. Älä kysy miksi, mutta tiedän että näin se vain on. Eli ihan hyvin voit sopia automyyjän kanssa että haluat 16" pyörät ja sporttialustan ja pojat laittavat Suomessa luovutushuollon yhteydessä jälkiasennus sporttialusta sarjan (meniköhän yhdyssanat varmasti pieleen). Eri asia on, että maksaako tällöin enemmän kuin tehtaalta otettaessa, että tulee lähes halvemmaksi ottaa 17" pyörätkin tehtaalta.
Oiskohan tässä takana ajatus, että jo renkaiden koon kasvattaminen vaikuttaa niin hurjasti ajettavuuteen vrt. 205/55/16 vs 225/45/17. Tuohan jo aluksi tuntuu kuin ois alustan vaihtanut. Eli tavallaan ei ole järkeä laittaa sportti alustaa ja 16" rengastusta TÄHÄN automalliin. Tosiaan vakioalustalla ja 17" renkailla on jo melko jämäkkä ajettava ja kärsii myös kanttailla reilusti.

Jälkiasennus sportti alusta maksaa paljon enemmän. Ensin ostat tehtaalta vakioalustan, sitten Saabilta sport-sarjan ja asennus päälle. Hintaa kertyy... Tehdas asennuksena sporttisarjahan maksaa "vain" sen 500€ (olettaen että haluaa ne 17" renkaatkin heti aluksi). Kuten jo mainittua, mitään oikeaa esim mekaanista estettä ei ole asentaa SCH alustan kanssa esim 16" talvirenkaat ja näin myös itse aion tehdä. Toisaalta tässä tulee negatiivisena puolena se, että maavara putoaa radikaalisti -> n.1mm verran kun vaihdetaan talvirenkaat alle puhuttaesse 205/55/16 vs 225/45/17. Toisaalta jäähän sinne suojankaareenkin se milli rakoa lisää :lol:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Itellä tulis mieleen semmonen homma, että 16" tuuman rengas on jo paljon pehmeämpi ku 17". Sitten jos on vähän matalampi\ kovempi jousitus niin pehmeä kumi joustaa ja "pompottaa" herkemmin. Näin ainaki edellisessä autossa josssa oli madallus sarja ja talvella 16" renkaat. Ajettavuus huononi, kumi antoi "periksi". Ilmaa niissä ei kehannu niin paljoa pitää että ois kovettunu. :D Kesällä sitten 17" alusta toimi oikein. Tosin tuossa kärjistetty esimerkki ku alusta oli KW ja autoa madallettu todella reilusti.
Audi A4 2.0TFSIq
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Mulla kokemuksia pienemmistä rengaskokoluokasta, 9000 aerosta. Kesällä 205/55/16Z ja talvella 185/65/15. Muuta ei ajettavuudessa huomannut, kuin että tuntuma muuttui "etäisemmäksi" ja huomattavasti pehmeämmäksi. Eli epätarkempi ja miellyttävämpi yksinkertaistettuna. Mutta ei mitään ongelmia yms tullut "väärällä" rengastuksella.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Mutta ei mitään ongelmia yms tullut "väärällä" rengastuksella.
Tehtaalla varmaan tutkineet asiaa eritilanteissa. Väistökokeet jne. Tuskin tuota rengaskokoa ihan huvikseen on noin luokiteltu sportti alustaan. Mutta niinkö sanottu ajoahan se sportti alusta ei estä vaikka olis 15" renkaat. Ihan oman mielen mukaan. Ottaa tehtaalta sportti alustan ja myy sitten vaikka ne 17" rattaat ja vanteet pois. Ostaa niillä rahoilla 16" vanteet ja renkaat. :)
Audi A4 2.0TFSIq
miSa
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 13:08
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja miSa »

Juu tai esim. allekirjoittanut vaihtaa (+välirahaa maksan) 16" Saabin orkkis vanteet mielellään noihin orkkis 17" vanteisiin. :wink:
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Eiköhän tämä juttu kuitenkin koske lähinnä niitä talvirenkaita, jos ei halua ottaa semmosia 225/45/17 läskejä liukastelemaan. Eikai kukaan tosissaan halua laittaa 16" + sporttialusta?! Kyllä siinä tapauksessa kannattaisi 17" + vakioalusta mieluummin. Varmasti parempi ajettavuus.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
miSa
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 13:08
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja miSa »

Eikö tämä keskustelu alkanut juuri siitä että topicin aloittanut henkilö kyseli mahdollisuutta laitattaa 16" sporttialustan kanssa? Itsellä 16" talvipyörissä sporttialustan kanssa eikä mitään ongelmia. Mielestäni ei lainkaan huonot ajaa talvella.
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Marko A kirjoitti:Eiköhän tämä juttu kuitenkin koske lähinnä niitä talvirenkaita, jos ei halua ottaa semmosia 225/45/17 läskejä liukastelemaan. Eikai kukaan tosissaan halua laittaa 16" + sporttialusta?! Kyllä siinä tapauksessa kannattaisi 17" + vakioalusta mieluummin. Varmasti parempi ajettavuus.
Ei kai se profiilin muutos 45 -> 55 niin dramaattinen ole?
Uskoisin, että tuossakin automallissa suurempi vaikutus ajettavuuteen on alustan osilla, kuin sillä, onko renkaat 45 vai 55 profiilia. Ja kyllä ajettavuutta kannattaa parantaa jousi & iskariyhdistelmällä sekä tarvittaessa puslilla, saati rengaskokoa muuttamalla.

Voihan asian kääntää päälaelleenkin, eli vakioalusta matalien renkaiden kanssa voi olla jonkun makuun huono.

PS. 225/45 sekä 205/55 renkaiden ero on korkeuden suhteen karkeasti reilu sentti :D
BMW 320dA Coupe LCI
theMarcusso
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 21:23
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja theMarcusso »

Kesällä ajellaan 17" orkkiksilla (ALU50 väännetty lisärahalla mukaan) ja talveksi meinasin hommata 16" tarvikekiekot 205/55/16 Ice-X Northeilla (Misun nastat).

Ideana tuossa talvihommassa olisi nimenomaan "pehmentää" alustaa talveksi ja ilmeisesti ei liene huonompi ajatus (varsinkin kun 17" vanteet + renkaat maksavat himppa enemmän).

Kiitokset jo näistäkin kommenteista, mieluusti kyllä jatketaan vielä aiheesta.

HUOM! Jos joku on vahvasti sitä mieltä, että 17" vanteet on paremmat sporttialustalla talvella, niin mieluusti kuuntelen perustelut (ei ole vielä talvipakettia hommattu, autokin tulee vasta marraskuussa :( ).
- SAAB 9³ SS 1.8t A5 '07 SCH BSR -
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

theMarcusso kirjoitti:HUOM! Jos joku on vahvasti sitä mieltä, että 17" vanteet on paremmat sporttialustalla talvella, niin mieluusti kuuntelen perustelut (ei ole vielä talvipakettia hommattu, autokin tulee vasta marraskuussa :( ).
Enpä tiedä onko ne paremmat, mutta ei välttämättä juuri huonommatkaan. Tuulilasin kitkarengastesti oli mukavaa luettavaa tuon vertailun osalta, ei siihen jäänyt kovin isoa marginaalia 15" ja 17" renkaan välille, isomman ollessa kuitenkin huonompi.
Käytännössä leveydellä uskoisin olevan enemmän merkitystä, leveämpi rengas voi olla epämiellyttävämpi uraisilla/sohjoisilla teillä.

Juuri kyseiset Misukan nastat menee talveksi alle. Tosin eri autoon menossa. Uskottelivat olevan hiljaisemmat kuin Nokian, sitten sen kuulee.
BMW 320dA Coupe LCI
miSa
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 13:08
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja miSa »

HUOM! Jos joku on vahvasti sitä mieltä, että 17" vanteet on paremmat sporttialustalla talvella, niin mieluusti kuuntelen perustelut (ei ole vielä talvipakettia hommattu, autokin tulee vasta marraskuussa
17" joita lainasin hetkeksi viime talvena olivat mielestäni hieman herkemmät menettemään sivuttaispitonsa tiellä jossa lumi on tamppautunut ja "lasittunut" tien pintaan. Renkaista tulevat äänet olivat myös hieman terävemmät. Ulkonäkö on tietysti 17" paljon parempi. 8)
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

ACE kirjoitti:Ei kai se profiilin muutos 45 -> 55 niin dramaattinen ole?
On se kun puhutaan 225/45/17 ja 205/55/16. Vaikutus ajettavuuteen on mielestäni huomattava.
ACE kirjoitti:PS. 225/45 sekä 205/55 renkaiden ero on korkeuden suhteen karkeasti reilu sentti :D
Näinhän se renkaan osalta, mutta kun ottaa huomioon nuo edellä mainitut vannekoot eli 225/45/17 ja 205/55/16 on tuo ero 1mm 17":n ollessa suurempi. Eli säde kasvaa 1mm.
theMarcusso kirjoitti:
Kesällä ajellaan 17" orkkiksilla (ALU50 väännetty lisärahalla mukaan) ja talveksi meinasin hommata 16" tarvikekiekot 205/55/16 Ice-X Northeilla (Misun nastat).
Juuri sama idea minulla myös. Kesäksi tulee 17" ALU46 ja talvirenkaat tarvikevanteilla olevat Ice-North nastat (Masitaly Axel vanne + Misut 795€ KM-Däck Haaparanta). Täytyykin kuulostella ja vaihdella mielipiteitä kunhan hieman kokemuksia kertyy. Eikähän tässä juuri ehdi tälle kaudelle kesärenkailla ajella, kun ei autoakaan ole vielä saanut. Aikaisemmat kokemukset Misujen osalta, lähinnä ajomelu, ei ole kovin positiivisia...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Marko A kirjoitti:Kyllä siinä tapauksessa kannattaisi 17" + vakioalusta mieluummin. Varmasti parempi ajettavuus.
En ole sporttialustaisella ajanut, mutta omassa Sport Combissa on vakioalusta ja 225/45/17 kaviot ja hyvältä tuntuu :D
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
Vastaa Viestiin