Paljoko kestää 900 2.0t 185hv!?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
pena78
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 13:02

Viesti Kirjoittaja pena78 »

Muuten pitääkö paremmin kiihdytyksissä kun on isommat nakit takana :wink:[/quote]


Eli siis menee tuning puolelle nuo dumpit!!
Ja ihan niiku vähä paremmin pitäis ku leeveet taka rattaat!? :lol:
900 2.0t -96 lastua on ja 3"putkeeki..
pena78
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 13:02

Viesti Kirjoittaja pena78 »

Paljoko turbon paineet vakiona?!

Ja paljoonko kärsii nostaa? :lol:

Autohan on ng900 -96 2.0t 185hv!
900 2.0t -96 lastua on ja 3"putkeeki..
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

pena78 kirjoitti:Paljoko turbon paineet vakiona?!

Ja paljoonko kärsii nostaa? :lol:

Autohan on ng900 -96 2.0t 185hv!
Vakiona ahdot on n. 0,8bar ja lastu nostaa ne turvallisesti 1,2-1,3bar tasolle. Ilman lastua ei paljoakaan kannattane ahtoja tuosta 0,8bar nostaa jos ei ole vaihtomoottorirahoja taskussa. Isommalla ahtimella + muilla modeilla ahdot voi moottorin suhteen suht turvallisin mielin nostaa vaikka 1,6-1,8bar tasolle jos ajatus vaihdelaatikkorempasta ei ahdista.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

pena78 kirjoitti:Tuli häijyt vanteet mulle eteen 7.5" et35 ja taakse 9" et30 16" alut!! :twisted: Renkaina 205/55 edessä ja takana 225/50/16.. MAHTUU!!

Ja 3"putkea tilattu ja kisa kissa tulossa sekä 1 vaimennin taakse..! Täysin kiiloitettu rosteri pönttö! :wink:

MUUTEN SAAPI OLLA ORKKIS!!
Mahtuu vieläkin kookkaammat nakit alle. Mulla oli 245/35/17 alkuperäsenä.
Ja jos tuollaiset putkistot meinaat laittaa, niin laita nyt samantien viriäkin ettei äänet lupaa liikoja :roll: :wink:
Saab 900 2.0t Cab -97
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

pena78 kirjoitti:Täysin kiiloitettu rosteri pönttö! :wink:
.... kunnes tulee ensimmäinen kuralätäkkö ja kurat palaa kiinni.... :lol:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
pena78
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 13:02

Viesti Kirjoittaja pena78 »

Miten tuo vakio bybass venttiili antaa nostaa paineita ku on lastutettu!? :?

Rupes jopa vähä kosahteleen ku laitoin vapaavirtaus suodattimen vakio koteloon ja tuli jopa vähän herkemmäksi kaasulle nuin niiku pers tuntumalta!! :D Eli kyllä nuo vapari filtterit jotain auttaa mut kartioista en tiiä,lämpö ongelmia ehkä..?

Ei ole muuten kovin alavääntöinen ainakaan tämä mun saab tai sitte vaan tuntuu ku aikaisemmin ollu T5 volvo ja S4 audi turbo autoista..? :roll:

Liekkö kunnossa ku rupee vetämään 1:llä 2500rpmn jälkeen ja 2:lla 3000rpmn jälkeen "noin arvoja"!?
900 2.0t -96 lastua on ja 3"putkeeki..
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

pena78 kirjoitti:Miten tuo vakio bybass venttiili antaa nostaa paineita ku on lastutettu!? :?

Rupes jopa vähä kosahteleen ku laitoin vapaavirtaus suodattimen vakio koteloon ja tuli jopa vähän herkemmäksi kaasulle nuin niiku pers tuntumalta!! :D Eli kyllä nuo vapari filtterit jotain auttaa mut kartioista en tiiä,lämpö ongelmia ehkä..?

Ei ole muuten kovin alavääntöinen ainakaan tämä mun saab tai sitte vaan tuntuu ku aikaisemmin ollu T5 volvo ja S4 audi turbo autoista..? :roll:

Liekkö kunnossa ku rupee vetämään 1:llä 2500rpmn jälkeen ja 2:lla 3000rpmn jälkeen "noin arvoja"!?

Ehjä Bypass venttiili on aina kiinni, kun lyöt lätkän lattiaan.
venttiilin tarkoitus on avata avata ahtoputkisto "ulkoilmaan" (eli turbon etupuolelle mandollisen ilmamassamittarin jälkeen) ja päästää (vielä pyörivän) turbon tuottamat ahtopaineet ulkoilmaan, kun kaasuläppä sulkeutuu. Jos bypassia ei olisi tai ei aukeaisi, niin lujaa pyörivä turbo yrittäisi puhaltaa vielä ilmaa koneeseen, vaikka kaasuläppä kiinni. Samoin ahtoputkissa oleva ahtopaine yrittäisi purkautua turboa vasten (kun moottori ei enää vedä)

Mitä asiaan enemmän perehtyneet ovat testailleet saabin vakiosuotimella tai ilman koko ilmanputsaria dynossa on hyöty tasan 0 vielä 300..400hp virityksissä.
Sitä en kiistä, etteikö persdynossa saattaisi vv-suodin tuntua aluksi jännän tehokkaalta, kun auto suhatelee selkesti voimakkaammin ja turbon imuääne ovat kuultavissa. Näillä pelkillä lisä-äänillä ei kyllä ketään taakse jätetä radalla, joten paperi filsu on itsellänikin kiinni, kun tuolla ei mee niin isot roskat koneeseen eikä pilaa mahdollista ilmamassamittaria vv-suotimen öljyllä..

turbo T5 on kumminkin ~2.5l 5cyl moottori, jossa on ennen turbon heräämistä huomattavasti enemmän alavääntöä kun 2.0l 4cyl moottorissa.
S4:lla tarkoittanet ilmeisesti 2.7l V6 versiota, joten tämäkin vääntää selkeästi enemmän ilman turbon avitusta. Samoin yleistäen mitä isompi kone ja pienempi turbo, sitä aikaisemmin ahdin herää moottorin tuottamasta pakokaasusta.

Yleensä isommilla vaihteilla turbo ehtii herätä "täysin" pienemmillä kierroksilla. Jos kyseessä Trionic 5 mootorinohjauksella varustettu auto, niin vakioputkistolla T25 heräilee 4..5 vaihteilla jo noin 2300-2500rpm tietämillä. 2:lla saattaa ehtiä kierrokset nousta lähemmäksi 3000rpm, ennenkuin on 1+bar. väljemmällä putkistolla muutama sata kierrosta aikaisemmin. sekä selkeästi nopeammin. Heräämiseen vaikuttaa myös ulkolämpötila. Kylmällä säällä nopeammin.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
pena78
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 13:02

Viesti Kirjoittaja pena78 »

Eli siis ääni toi tehon tuntua..?
Tai sitte oikeesti vähä ku oli tuo paperi filsu sen näköinen että oli alkuperäinen(jopa hometta)! :cry:

Samoin ratis ilmasuodatinki vaihto kunnossa,menee lasit huuruun ku ottaa ilmastoinnin pois päältä missä muuten se siaitsee?? :?

Audi S4 mikä mulla oli -92 eli 2.2 5-pyttyinen.. :wink:

Pitääkö hukka portin tankoa lyhetää vai jatkaa että ahdot nousee ja mikä vaikutus yhdellä kieroksella on ahtoihin??

Tää mun suappi on ihmeen pieni ruokainen matka ajossa vähän yli 7l/100km..! Kait kunnossa vaikka ajelen 110-120km/h matkaa..
900 2.0t -96 lastua on ja 3"putkeeki..
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

pena78 kirjoitti:Eli siis ääni toi tehon tuntua..?
Tai sitte oikeesti vähä ku oli tuo paperi filsu sen näköinen että oli alkuperäinen(jopa hometta)! :cry:

Samoin ratis ilmasuodatinki vaihto kunnossa,menee lasit huuruun ku ottaa ilmastoinnin pois päältä missä muuten se siaitsee?? :?

Audi S4 mikä mulla oli -92 eli 2.2 5-pyttyinen.. :wink:

Pitääkö hukka portin tankoa lyhetää vai jatkaa että ahdot nousee ja mikä vaikutus yhdellä kieroksella on ahtoihin??

Tää mun suappi on ihmeen pieni ruokainen matka ajossa vähän yli 7l/100km..! Kait kunnossa vaikka ajelen 110-120km/h matkaa..
Ei se vapari tehoihin vaikuta tuossa vaiheessa, se on varma, luuloa vain vaikka perse niin sanookin.

Ja eikä nämä noilla vauhdeilla sen enempiä pitäisikään kuluttaa, eli eiköhän se ihan kunnossa ole.

Ja tuohon ahtojen nostoon, hommaa mieluummin boksi, kuin että alat ruuvailemaan.
Saab 900 2.0t Cab -97
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

pena78 kirjoitti:Pitääkö hukka portin tankoa lyhetää vai jatkaa että ahdot nousee ja mikä vaikutus yhdellä kieroksella on ahtoihin??
Hukkiksen tankoa säädettäessä säädät peruspainetta eli et nosta maksimiahtoja. Vakio T25 ahtimella 0,4bar peruspaine on ihan ok.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Peruspaine?

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Mitä tässä tarkoitetaan peruspaineella.
Itse ainakin ymmärrän että ahtimen paine tuotto on aina dynaaminen 0-MAX paineen välillä. Siis painehan vaihtelee kokoajan kuormasta riippuen ja MAX paineella pitäisi hukkaportti aueta 100%, mutta jo aikasemmin jonkinverran, riippuen tietysti kellon jäykkyydestä.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Peruspaine?

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

testing1 kirjoitti:Mitä tässä tarkoitetaan peruspaineella.
Itse ainakin ymmärrän että ahtimen paine tuotto on aina dynaaminen 0-MAX paineen välillä. Siis painehan vaihtelee kokoajan kuormasta riippuen ja MAX paineella pitäisi hukkaportti aueta 100%, mutta jo aikasemmin jonkinverran, riippuen tietysti kellon jäykkyydestä.
Silloin kun magneettiventtiili ei ohjaa hukkaporttia ajelet peruspaineilla (n. 0,4bar). Tämä siis esim. 150hv matalapaineversioissa jossa ei ole magneettiventtiiliä tai täyspaineisissa jos otat APC:n sulakkeen irti. Tuolla hukkaportin säädöllä muutat ainoastaan tuota peruspaineen arvoa mutta magneettiventtiilin tullessa peliin sitä korkeammilla paineilla ei ahdot kuitenkaan nouse yli 0,8bar vaikka ruuvaisit tankoa kuinka. Tätä max ahtoa taas rajoittaa moottorin ohjaus.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Peruspaine?

Viesti Kirjoittaja Hook »

testing1 kirjoitti:Mitä tässä tarkoitetaan peruspaineella.
Itse ainakin ymmärrän että ahtimen paine tuotto on aina dynaaminen 0-MAX paineen välillä. Siis painehan vaihtelee kokoajan kuormasta riippuen ja MAX paineella pitäisi hukkaportti aueta 100%, mutta jo aikasemmin jonkinverran, riippuen tietysti kellon jäykkyydestä.
Noin kuvaamallasi tavalla homma toimii "kiinteillä ahtopaineilla" varustettu turbon ohjaus, eli esimerkkinä vaikka matalapaine Trionic 5 saab, jossa ahtopaineen noustessa yli 0.4 bar rupeaa hukkaportti aukeamaan ahtopaineen työntäessä hukkaportin kellon avulla hukkaporttia auki. Käytännössä ahtopaine nousee maksimissaan noin 0.5bar tietämille.
0.4-0.5 bar on saabin mukaan sellainen ahtopaine, jota voidaan pitää moottorissa koko kierrosalueen ympäristötekijöistä riippumatta. (bensa oktaaniluku, imuilman lämpötila.. )

APC:llä (Automatic performance control..) varutetut saabit (täyspaine) on hukkaportille menevään letkuun (joka avaa hukkaporttia yli 0.4 paineella) on laitettu magneettiventtiili, joka sähköisesti tarjoaa kellolle ulkoilman painetta moottorissa vaillitsevan ahtopaineen sijaan ja näinollen hukkaportti pysyy kiinni, vaikka paine moottorissa olisi yli 0.4 bar.

Trionic 5 siis säätää ahtopaineita peruspaineen (0.4) ja ohjelmallisen tavoiteahtopaineen (0.8bar) välillä, mikäli tilanne sen sallii osittain oppimansa perusteella. (Ei nakuta)

Virisoftissa tavoiteahtopaine (esim steg 1) on noin 1.3 tietämillä 3000 rpm kohdalla ja laskee 6000rpm kohdalla hieman alle 1bar ja kyseiset ahtopaineet pyritään pitämään, mikäli kone ei ala nakuttamaan liian matalaoktaanisen bensan ja kuuman imuilman myötä, jolloin trionic ensin rikastaa hieman seosta ja sitten myöhästää sytkää ja jos tämä ei riitä, niin puottaa ahtoja ohjelmallisesti m-venan avulla. Kumminkaan ohjelmallisesti paineita ei pysty pudottamaan alle peruspaineen.

Toivottavasti tämä selkiytti mikä on peruspaine. Nostamalla mekaanista peruspainetta pienennät vain trionicin säätövaraa ja et käytännössä saa autosi huippuahtopaineita nostettua, ellet ruuvaa koko hukkaporttia kiinni, joka on taas sama, kun irroittaisit koko kellon letkun, joka taas nostaa ahdot kattoon samantien kun se on mahdollista. Käytännössä 1.1 bar tietämillä (vakiosoftassa) tulee fuelcut, eli softa katkaisee polttoaineen syötön turvallisuussyistä, kun ei ole onnistunut pitää ahtoja hallinnassa mvenan avulla. ja auton nykäisee ja hyytyy välittömästi, kunnes veto palaa muutaman sekunnin päästä ahtojen laskettua.
Eli unohda peruspaineen nosto täyspaine versiossa, jos se on säädöissä.

Ahtojen nosto eletronisesti kontrolloidussa autossa täytyy tehdä softalla ja softa siis säätää auton ahtopainetta peruspaineen ja ohelmallisen tavoiteahtopaineen välillä.

ps. autostasi tulee matalapainen (eli autosi on peruspaineella) kun joko irroitat mvenan johdon (oikean etuvalon ja jäähdyttimen välissä) tai APC:n sulakkeen tai painat kevyesti jarrua kun samalla painat kaasun pohjaan. Itse tarkistan peruspaineet painamalla kevyesti jarrua samalla kun laitan kaasun pohjaan. Auton pitäisi ahtaa noi keltaisen puoliväliin ~0.5bar.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Re: Peruspaine?

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Hook kirjoitti:
Ahtojen nosto eletronisesti kontrolloidussa autossa täytyy tehdä softalla ja softa siis säätää auton ahtopainetta peruspaineen ja ohelmallisen tavoiteahtopaineen välillä.


Hook
Ja pieniin ahtojen nostoihin bleederi hyvä vaihtoehto. :wink:
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
pena78
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 13:02

Re: Peruspaine?

Viesti Kirjoittaja pena78 »

Ja pieniin ahtojen nostoihin bleederi hyvä vaihtoehto. :wink:[/quote]





Mikä on bleederi?

Eli eikö tuo mun ng900 -96 2.0t 185hv olekkaan ns. täyspaine turbo malli?:lol:
900 2.0t -96 lastua on ja 3"putkeeki..
Vastaa Viestiin