Mistähän löytyi noi tyhjäkäyntimoottorin putsaus ohjeet? Haulla haeskelin (sekä UKK) mutta hankala sieltä miljoonan hakutuloksen joukosta on mitään löytää.. ja Saab 9000 FAQ ei enää toimi .
muistaako kukaan?
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
lähinnä mietin että käykö ihan tavallinen CRC tms. tohon Ja uskaltaako sitä ronkkia jollain putsaustyökalulal putsattaessa (ja näköjään tuo ohje oli uudempiin trionic ysitonnisin, tosin luulenpa löytäväni sen moottorin tosta vanhemmastakin)
Viimeksi muokannut MP, Ma Syys 18, 2006 15:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Mustassa töhnässähän se oli, putsasin tärpätillä ja liuottimella. sekä topspuikoilla ja vanulla. Ei merkittävä vaikutusta, tosin ei se tyhjäkäynti mikään paha ollut aikaisemminkaan.
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Vanhan 9k:n tyhjäkäyntiongelmia ja käynnistymisongelmia:
Viimeinen vinkki on imupuolen paskaisuus, öljyhöyryt huohotetaan imupuolelle ja ne pikeävät röörit muutamassa vuodessa, aiheuttaa kaasuläpän jumittumista ja tyhjäkäynnin seilausta ja käynnistyshäiriöitä. Molempien ongelmien pitäisi poistua puhdistamalla. Minulla oli samantapaista ongelmaa vuoden vanhassa ranskalaisella 'paska polttoaineella' ajetussa 9k:ssa ja ongelmat katosivat vuosiksi 'läppäventtiilin puhdistus ja säätö' korjauksella a´80FIM vuonna -96.
Samaa koetan nyt Olarin Länsiautossa ensi viikolla, siitä jatketaan IMM, tyhjäkäyntimoottori, anturit etc. linjalla kunnes käy siististi...
Raportoin tuloksista.
Kaasuttimen imupuolen puhdistuksesta ei ollut apuja tyhjäkäynnin seilaukseen. Ilmiö esiintyy etenkin viileinä aamuina, onko siellä joku lämpötila-anturi, jolla saattaisi olla vaikutusta?
Ei viitsisi heti vaihtaa tyhjäkäyntimoottoria vanhaan autoon (se taitaa kustantaa useita satoja ekuja?).
9000 cs -94 kirjoitti:Kaasuttimen imupuolen puhdistuksesta ei ollut apuja tyhjäkäynnin seilaukseen.
Kaasutintahan tonnarissa ei ole, ja kaasuläpän ja läppäkotelon putsauksen ei pitäisi vaikuttaa tyhjäkäynnin seilaamiseen.
Putsattiinko tyhjäkäyntimoottori?
Tyhjäkäyntimoottorin putsaus sekä rikkinäisten alipaineletkujen yms vuotojen etsintä ja korjaaminen ei ole hankalaa eikä kallista, toisin kuin uusien kalliiden osien ostaminen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kaikki alipaineletkut vaihdettu vuosi sitten Torex-Autossa, tyhjäkäyntimoottori putsattu tänä keväänä ja läppäkotelo tällä viikolla. Tyhjäkäynnin seilaus ei ilmene kovinkaan paljon kuumalla kesäkelillä, enimmäkseen viileinä aamuina. Onko siinä ilmanputsarin jälkeen jokin tuloilman lämpötila-anturi ja Ilman Massamittari, voiko niiden kunnon jotenkin tarkastaa?
Tuosta kaasuläppäkotelon puhdistuksesta...
Saako sen putsattua, ettei joudu irroittamaan autosta? Eli se imuputki irti ja crc:tä sinne sekä jollain rätillä hinkaten? Vai tuleeko musta tuolla tekniikalla rikkiehjääjä?
Tolle tyhjäkäyntimoottorille teen perusteellisen putsauksen eli nyppään sen noiden ohjeiden mukaisesti irti.
btw. vaikuttaako tyhjäkäyntimoottori normaaliin kiihdytykseen? Eli kun ykköseltä vaihdan kakkoselle ja kylmällä/lämpiävällä moottorilla sen teen niin esiintyy nykimistä jota kestää n. 2 sekuntia ennenkuin lähtee taas kunnolla vetämään. Ja sitten olen ollut havaitsevinani epätasaisuutta tyhjäkäynnissä. Tärähtelee välillä.
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97