
tosin eihän tommoisella massalla ihan mitkä tahansa riisikipot jaksa edes vetää kautta kestä(voipi mennä vaik poikki)

Tässä vielä se Ajoneuvolaki 18 § kokonaisuudessaanahdinmoppe kirjoitti:2) M1- tai N1-luokan ajoneuvoon kytkettävä apuvaunu, jota käytetään pääasiassa vaurioituneen ajoneuvon hinaamiseen."
ja
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 14 §:
"Ajoneuvon hinaaminen
1. Hinattaessa köyttä tai tankoa käyttäen ajoneuvoa, jota ei voi tai saa kuljettaa sen omalla voimakoneella, tulee ajoneuvojen välin olla vähintään kolme ja enintään kuusi metriä. Köyden tai tangon keskiosaan on kiinnitettävä selvästi näkyvä lippu. Ajoneuvoa, jonka jarrut ovat epäkunnossa, saa hinata vain tankoa tai puomia taikka apuvaunua käyttäen ja ajoneuvoa, jonka ohjaus on epäkunnossa, vain apuvaunun avulla tai hinauspuomin varaan nostettuna.
2. Kahden ajoneuvon samanaikainen hinaaminen samalla vetävällä ajoneuvolla on kielletty. Hinattavana oleva ajoneuvo ei ilman pakottavaa syytä saa olla vetävää ajoneuvoa painavampi. Hinattavana olevan ajoneuvon kuljettajalla tulee olla tällaisen ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti."
Eli tässä periaatteet: vaurioituneen auton hinaamiseen, hinausnopeus max 60km/h ja hinattava ajoneuvo ei saa olla hinaavaa painavampi. Kokonaispaino tullee kysymykseen vain dollyn itsensä kantavuuden vuoksi, joka esimerkissä oli 750kg akselille kohdistuvana. Jenkkityyliin perheen "kauppakassin" hinaaminen ympäri maata matkailuauton perässä ei siten liene vaurioituneisuuden puuttuessa sallittua. Myöskin kuudenkympin nopeus rajoittanee intoa...
tommoista löysin googelilla
elikkäs aikas rajoilla taisin itsekkin mennä
Varatulle katsastusajalle saa ajaa. Ei sitten passaa eksyä pahasti lyhimmältä reitiltä.georges kirjoitti:Entä jos on kilvissä mutta mennyt katsastus umpeen?
Miksi vastaa jarruttoman massaa? Itse ymmärtäisin, että tuo lakiteksti nimenomaan tarkoittaa jarrullisen perävaunun massaa. "...suurin teknisesti sallittu hinattava massa". Sehän on nimenomaan jarrullinen, mitenkään tuossa ei oteta kantaa siihen että tarkoitettaisiin jarruttoman kärryn massaa. Ajonopeus 60km/h taitaa olla osaksi tätä pysähtymistä varten. Aika harvassa on meinaan ne autot joita dollylla saisi laillisesti vetää jos 750kg olisi raja...wesku kirjoitti: >
>a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen >perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;
(joka siis vastaa rekisteriotteeseen merkittyä jarruttoman perävaunun massaa)
----
Eiköhän tuossa nyt aika selvää ole ettei jarruttomasti hinattavaa massaa saa ylittää dollylla.
Tässä ketjussahan on puhuttu ainoastaa autoihin kytkettävistä systeemeistä. Traktori taitaa olla ihan oma maailmansa...Saabistiuki kirjoitti:No mites se tulkitaan kun hain muutama vuosi sitten yhden auton raadon jossa ei ollut etuakselistoa eikä moottoria 15km päästä ja "hinasin" sitä yleistä tietä pitkin siten että minulla oli traktori ja traktorissa kiinni paskatalikko ja auto oli talikossa siten että piikit oli auton alla ja yläpiikit painoin konepellistä läpi. (Tulipas pitkä lause..)
Auto sitten rullasi hellässä otteessa omilla takapyörillään. Laitoin varmuudeksi auton perään hitaasta ajoneuvosta varoittavan heijastinkolmion.
Traktorin valot näkyivät auton yli hyvin.
Auto ei siis ollut kytkettynä traktorin omiin vetolaitteisiin vaan traktorin työkoneeseen.
Eli kyseessä oli mikä?
-Hinaus?
-Raahaus?
-Kuorma talikossa?
-Kuorma työkoneessa?
-Oliko laillinen temppu?
Niinpä taitaa..mutta ajattelin vaan kysellä mielipiteitä tästä...meverkko kirjoitti:Tässä ketjussahan on puhuttu ainoastaa autoihin kytkettävistä systeemeistä. Traktori taitaa olla ihan oma maailmansa...Saabistiuki kirjoitti:No mites se tulkitaan kun hain muutama vuosi sitten yhden auton raadon jossa ei ollut etuakselistoa eikä moottoria 15km päästä ja "hinasin" sitä yleistä tietä pitkin siten että minulla oli traktori ja traktorissa kiinni paskatalikko ja auto oli talikossa siten että piikit oli auton alla ja yläpiikit painoin konepellistä läpi. (Tulipas pitkä lause..)
Auto sitten rullasi hellässä otteessa omilla takapyörillään. Laitoin varmuudeksi auton perään hitaasta ajoneuvosta varoittavan heijastinkolmion.
Traktorin valot näkyivät auton yli hyvin.
Auto ei siis ollut kytkettynä traktorin omiin vetolaitteisiin vaan traktorin työkoneeseen.
Eli kyseessä oli mikä?
-Hinaus?
-Raahaus?
-Kuorma talikossa?
-Kuorma työkoneessa?
-Oliko laillinen temppu?
Tuossahan voi kikkailla laittamalla siirrettävän auton kevyempi pää dollyn päälle, jolloin dollyn akselipaino jäisi helpommin alle 750kg (tahi vetoauton rajaaman massan).meverkko kirjoitti: Aika harvassa on meinaan ne autot joita dollylla saisi laillisesti vetää jos 750kg olisi raja...
ts. Dolly on omiaan siirrellessä takamoottorisia autoja, kuten ilmajäähyvolkkarit.Mimmi kirjoitti:Eipä pysty, vaan etupää on laitettava dollyyn.Joksa kirjoitti:Tuossahan voi kikkailla laittamalla siirrettävän auton kevyempi pää dollyn päälle, jolloin dollyn akselipaino jäisi helpommin alle 750kg (tahi vetoauton rajaaman massan).