Jääratasatkun jarruista ym.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Jääratasatkun jarruista ym.

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Tuli tuossa äsken ostettua kaksiovinen 87 kaasari satanen kolmellakympillä. Ihan hyvä kauppa, koska alla oli uudehkot Continentalin ecocontactit :) . Ajattelinpa tuosta tehdä talveksi jääratakinnerin, koska auto tekniikaltaan toimii erittäin hyvin. Laiskahan se tietenkin on rajumpaan ajoon, mutta kyllä sillä jotenkin pystyy jäällä päästelemään.

Mitenköhän tuohon saisi kaikkein helpoimmin käsijarrun vaikuttamaan takapyörille? Tietysti etujarrujen poiskytkeminen ja normaalijarrutuksessa käsijarrun käyttö etupyörien jarruttamiseen kävi mielessä. Tuntuu vaan hiukan vaivalloiselta ja jopa vaaralliselta, kun autolla joutuu kilometrin radalle pääsemiseksi ajamaan yleistä tietä.

Jos jollain tulee härkejä muita ideoita tuohon rassiin, niin ihmeessä vaan tulemaan. Ulkonäkö tulee olemaan ainakin ratasaappi lookkeri :twisted: .
Sauli.M #1562
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Hydraulinen käsijarru.
http://www.autoracing.fi
Tuolta saa muistaakseni ja hintaluokkaa 100e..
Pystyisihän tuon tekemään jollain muullakin omalla patentilla..
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Äääh ihan liian kallista. Hintaluokka saisi olla olemattoman ja naurettavan välimaastossa. Saattaa olla halvinta vaan lytätä nuo etujarruletkut.
Sauli.M #1562
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

mites se vasemman jalan jarrutus? Onhan siitä käppäristä välillä hyötyä kun oikein tiukaks menee, mutta saa tuolla ainakin "kahvaa" tarjottua.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Kyllä se vasemman jalan jarrutus on tietenkin halvin vaihtoehto, mutta hiukan on epäilys niihin tiukkoihin tilanteisiin joutumisesta. Onneksi tuolla jäällä on hiukan enemmän pelivaraa.

Nyt jotain villejä ideoita autoon. Rekan lisäpitkät on tulossa ja hillitön etuspoileri :D .
Sauli.M #1562
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Joskus olen lukenu hieman vastaavasta projektista mutten muista yhtään mistä.
Pääpiirteittäin meni niin että jonkun auton kytkinsylinterii käytettiin takajarruille, tosin en muista vaikuttiko normi jarru myös taakse.
Kilsan siirtelythän kyllä ajelee pelkil etujarruillakin.

muistaakseni toi kytkinsylinteri vipuineen oli sijoitettu vähän vastaavasti ku käsiajolaitteet eli painamalla vipua eteen niin heitti "käppää".
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Mää tekisin sillai et taka jarruilta letkut pois, siten että normijarru vaikuttaa vain etujarruihin. Sitten tekee esim. vanhaa pääsylinteriä hyväksikäyttäen hydraulisen käsijarrun taakse. Silloin ei tarvita sitä paine venttiiliä joka on hydraulisessa kässärissä normaalisti. Eikä maksa kuin vaivan! 8)
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yks tapa tehdä asia on muuttaa jarrupiirit ristikäisistä etu& takapiiriksi pienillä putkitöillä. Sen jälkeen otetaan skodan kytkinsylinteri, jossa on imu ja painepuolella kierteet ja laitetaan se takajarruille menevän putken väliin. Näin tehtiin meidän 99 kilpurissa. Kustannukset noin 20euroa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
KKuisma
"Saabisti"
Viestit: 256
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 20:34
Paikkakunta: Saarijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KKuisma »

Mulla on tuossa oranssissa kuupassa skodan kytkinsylinteristä toteutettu lisäkäppäri. Helppo ja halpa toteuttaa... osat uutena ostettuna maksaa ehkä jotain 30 euron luokkaa. Takajarruputket vaan menemään yhteen ja siihen väliin kytkinsylinteri, josta normaalisti letkut taas eteenpäin. Velipojalla oli 99 turbossa sama systeemi tosin paremmilla osilla.

edit: Mertmi ehti ensin :D
Kimmo #1373
900i 2D
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 20:03
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja 900i 2D »

Onko muuten tuo hydraulinen käsijarru laillinen liikenne autossa? ite muutin jarrut etu/taka piirisiksi ja piilotin käsijarru sylinterin keskikonsolin sisälle ja kahva tulee ulos siitä tavaralokerosta, katsastuksessa olen aina irroittanut sen kahvan ettei inssi kyselisi.

Sylinteri on se pieni ja väityssuhdekin kahvassa on pitkä, mutta tosi kovasti saa riuhtasta että saa asvaltilla saa pyöräytettyä. johtuukohan tuo tehottomuus yksinkertaisesti siitä kun ne Saabin takasatulat on kovin pienet? Mitenkä muilla? ennen tuo viritelma oli kiinni rumpujarrullisessa autossa ja siinä takarenkaat sai lukkoon vaikka peruuttaessa kohtuu pienellä voimalla
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei ole laillinen liikenteessä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Tuli tuossa poljettua soralla perjantaina aikas reippaasti ja totesin kaiken olevan aivan hyvin noin. Mitään tarvi ruveta jarruille tekemään, kun perä koko ajan irti mutkissa. Kuvittelenkohan, vai onko neljä ja kaksi ovisten ajo-ominaisuudet reilustikin erilaiset? Toi kaksiovinen ainakin tuntuisi taittuvan paljon järkevämmin mutkiin.

On muuten aero-replica-kikka3 korisarja valmistumassa. Tulee vähintään järjettömän härski! Täytyy pistää kuvia, kun se on valmis.
Sauli.M #1562
Vastaa Viestiin