Mopo ohjuksia ratsattiin, kerrankin.

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Itse vieläkin mopedilla(kevariin on jo pitkään riittänyt ikä, muttei rahat :cry: ) matkaa taittavana voin sanoa, että pieni tehon lisäys on paikallaa.

Siis ei tuolla Varkaudenkaan kokoisessa pikku kaupungissa pystyisi vakiolla kunnolla matkaa taittamaan. Autoilla on nimittäin se periaate, että on pakko päästä ohi vaikka millä lailla sompailemalla, jos mopo ajaa 45km/h, 50km/h alueella!!

Ja toinen on maantie ja rekat yhdistelmä. On pakko olla suorituskykyä varalle, jotta voi päästä heti rekan peilistä nähtyään seuraavalle bussipysäkille karkuun. En syytä, että kaikki kuskit olisivat näitä välin pitämättömästi ajavia, mutta jo muutamankin kerran olisin jäänyt rekan alle ellen olisi pysäyttänyt rekan ohittaessa!!!! :evil: Oikeasti on mennyt niin läheltä, että on käynyt jo mielessä tähänkö se päättyi.....
Tuntuu ihan, kuin rekkakuskit eivät tietäisi vetävänsä perässä vaunua, kun sompaavat takaisin kaistalle heti kopin ohitettua mopon.
Ja syy miksi jouduin ajelemaan maantiellä oli kesällä joka päivä taitettava 13km matka töihin.

Mopopyörätiellä en tykkää ajaa pomppivien mummojen ja vaarien takia...

Ja moponi ei kulje kuin 60-70, mutta se tuntuu jo huomattavasti turvallisemmalta, kuin se vakiona kulkema 40. Kaupungissa pysyy autojen perässä ja maantiellä pääsee rekkoja karkuun seuraavalla pysäkille....ja ajelu on paljon turvallisempaa, kuin vakiona!

No onneksi enää n. vuosi aikaa ja pääsee taittamaan matkaa saballa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Saabinstihan puhuu asiaa
tth78
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 11:42

Viesti Kirjoittaja tth78 »

Mielestäni tässä keskustelussa ollaan menossa oikeaan suuntaan. Itsekin 15 vuotta sitten supersportilla ajelleena voin todeta että tämän päivän mopedeissa ajo-ominaisuudet riittävät kyllä niihin n. 80 km/h nopeuksiin verraten senaikaisiin masiinoihin niin niillä pelotti jo pirusti neljänkympin vauhdissa; puhumattakaan siitä jos sattuivat kulkemaan hiukan enemmän...

Kun mp-kortti muutos tuli niin loivensi se hyppäystä moposta kevariin. Täystehoisella kevarilla ajoin itse kortin aikoinaan ja kun myöhemmin pääsin kokeilemaan "kesytettyä" kevaria niin oli se aika lähellä mopoa suorituskyvyltään.

Mielestäni tässä mopoasiassa olisi hyvä jos tapahtuisi vastaavanlainen muutos kuin tuossa kevarikortilla. Nykyään kun ajelen päivittäin 2000 mallin skootterilla liikeenteessä niin muut ominaisuudet piisaavat liikenteen seassa ajamiseen paitsi tuo huippunopeus.

On todella pelottavaa ajaa taajamassa ja kaupungilla kun on liikenteen tukkona mopon kulkiessa sen lain salliman 45 km/h. Autoilijat tekevät ohituksia järjettömän läheltä, monta kertaa on kyynärvarsi hiponut ohittavan auton peiliä. Jos mopedi saisi kulkea kovempaa niin turhia ohittamisia ei tulisi kun voisi ajaa liikennevirran mukana. Siksi olisikin hyvä että nuorilla jotka aloittavat mopoilun säilyisi mopojen huippunopeus 50 km/h tietämillä, jotta oppisivat sen "liikennesilmän" ja voisivat turvallisesti liikkua.

Meillä "aikuisilla" mp-kortin haltijoilla voisi nopeutta nostaa 60-70 km/h tietämille kun liikenteestä on jo jonkin verran kokemusta ja kertynyt hiukka sitä "älliä" pääkoppaan ettei erehdy luulemaan itseään(tai muita liikenteessä olevia) kuolemattomaksi.
Xsara 2.0 HDi 03
e36 318 iS coupe
9000 cd tbo
9000i
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mielenkiintoinen idea että mp- tai autoajokortti oikeuttaisi nopeampaan mopoiluun. siitä huolimatta en kyllä ymmärrä miten nopeuden kasvaminen voisi kasvattaa turvallisuutta, tai miten liian hiljainen ajonopueus (siis tässä tapauksessa, taajamassa 45) voisi vaarantaa turvallisuutta. jos mopoilessa huomaa rekan peräpeilissä, ei kai siinä ehdi kissaakaan sanoa kun siitä 45 vauhdista pysäyttää nätisti tien viereen ja laskee rekan ohitse? :)

ehkä olisi fiksua että se sallittu mopon nopeus olisi sama taajamanopeuden kanssa (=50, pieni mutta oleellinen ero) jolloin mopoilija voisi hyvällä omallatunnolla ajaa keskellä kaistaa pelkäämättä tulevansa taklatuksi?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

tth78 kirjoitti:Meillä "aikuisilla" mp-kortin haltijoilla voisi nopeutta nostaa 60-70 km/h tietämille kun liikenteestä on jo jonkin verran kokemusta ja kertynyt hiukka sitä "älliä" pääkoppaan ettei erehdy luulemaan itseään(tai muita liikenteessä olevia) kuolemattomaksi.
Eikö tuossa tilanteessa kannattaisi hankkia vaikka se kevari, jos ei mopon vauhti riitä?
lucaf kirjoitti:mielenkiintoinen idea että mp- tai autoajokortti oikeuttaisi nopeampaan mopoiluun. siitä huolimatta en kyllä ymmärrä miten nopeuden kasvaminen voisi kasvattaa turvallisuutta
Niinpä..
Ilmeisesti traktoreiden nopeuttakin pitäisi nostaa sinne ~120km/h tietämille, koska muuten ne aiheuttavat vaaratilanteita kurvaamalla pellolta kyntöauroineen tielle ja jäävät siihen junnaamaan 35km/h:ssa
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
tth78
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 11:42

Viesti Kirjoittaja tth78 »

Defeat kirjoitti:
tth78 kirjoitti:Meillä "aikuisilla" mp-kortin haltijoilla voisi nopeutta nostaa 60-70 km/h tietämille kun liikenteestä on jo jonkin verran kokemusta ja kertynyt hiukka sitä "älliä" pääkoppaan ettei erehdy luulemaan itseään(tai muita liikenteessä olevia) kuolemattomaksi.
Eikö tuossa tilanteessa kannattaisi hankkia vaikka se kevari, jos ei mopon vauhti riitä?
lucaf kirjoitti:mielenkiintoinen idea että mp- tai autoajokortti oikeuttaisi nopeampaan mopoiluun. siitä huolimatta en kyllä ymmärrä miten nopeuden kasvaminen voisi kasvattaa turvallisuutta
Niinpä..
Ilmeisesti traktoreiden nopeuttakin pitäisi nostaa sinne ~120km/h tietämille, koska muuten ne aiheuttavat vaaratilanteita kurvaamalla pellolta kyntöauroineen tielle ja jäävät siihen junnaamaan 35km/h:ssa
Niin miksi ajaa citikalla kun dragsterillä pääsee 400 km/h? Siksi, että kyse on siitä mikä maailmaa liikuttaa eli rahasta! Ennenkuin menee täysin trolliksi niin sanon et kieltämättä Defeatin(kin) kirjoituksessa on järkeä! Jos haluaa halvalla liikkua niin mikäs siinö jos se voisi tapahtua jonkin asian kustannuksella kuten nopeuden ja turvallisuuden? Kaikkeahan ei voi saada yhdessä paketissa.

Ajatuksenani oli vain että olisi hyvä jos mopedi kulkisi edes sen 50 km/h niin kaupungissa ja taajamassa voisi hyvällä omalla tunnolla ajella keskellä tietä rajoitusten mukaan.

Jopa poliisin taholta on ollut puhetta mopedin nopeuden nostamista sinne 50 km/h, muttei sitä ei liikennenministeriö ole halunnut ottaa edes käsiteltäväksi. Ja tottakai minä ja moni muu ajaisi mielellään mp:llä tai kevarilla, mutta niiden vakuutusmaksut ovat huimasti kalliimmat kun mopedissa! Eli : Money talks, bullshitt walks! Jatketaan purnaamista ja sitähän tässä sarvikuonojen maassa piisaa!

Ei herneitä nenään!
Xsara 2.0 HDi 03
e36 318 iS coupe
9000 cd tbo
9000i
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

Saabinsti kirjoitti:*snip*
Aika samanlainen tilanne oli itsellä pari vuotta takaperin, kun uusendurolla(peugeot Xps) vielä ajelin...

"viriä" siinä oli holkin poraus isommaksi ja vähän reilumpi suutin.

Ja kyllä tuntu paljon turvallisemmalta ajella täällä maaseudulla kun mopo kulki tod. nopeutta 65-70 kun vakio 45 hikisesti...

pysyttelin pois pyöräteiltä aina kun se oli mahdollista. (melkolailla aina)

ainut miinuspuoli tossa hommassa oli se jatkuva kiinnijäämisen pelko... (myöhemmin mopo jäi seisomaan Saabin takia 8) ja se laitettiin takas vakioksi myyntiä varten...)

Tosin näin jälkeenpäin en edes olisi hommannut mopoa... (3000€ for nothing...) polkupyörälläkin olisi päässy...
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Kaikki on suhteellista...
Kyllä tuli itsekin aikanaan viriteltyä mopoja ihan urakalla, tästä ei tosin ole kovinkaan pitkä aika. Kymmenisen vuotta sitten tuli aloitettua mopojen kanssa puljaaminen. Varsinkin syrjäseuduilla kun kaverin luokse saattaa hyvinkin olla tuo 40km suuntaansa, alkaa tuo virittäminen kiinnostaa ihan tosissaan. Oli minulla yksi skootterikin, siinä putosi kulutus
n.4,5l/100km ->2,5l/100km kuristimien poiston jälkeen, siis selvää taloudellista hyötyä (kunnes jää kiinni). Ei täällä poliisit ainakaan jaksaneet noihin pahemmin kiinnittää huomiota, joskus tuli asiasta höpöteltyäkin ja sanoivat että älä aja kovin kovaa yleisillä paikoilla. Samaa sanoivat autolla ajamisesta n.16-vuotiaana, käskivät pysyä erään asfalttitien "omalla puolella" ettei tarvitse "ryhtyä toimenpiteisiin".
Tietenkin jos (mopolla, autolla ei onneksi tullut edes kokeiltua) kaahaili yleisillä paikoilla ja muutenkin "häröili menemään" niin puuttuivat asiaan.
(EDIT: Tällä ei kyllä taida olla ainuttakaan pyörätietä...)

Tuosta mopojen virittelystä oli aikanaan paljon hyötyäkin, eipä nykyään kovinkaan moni saa samanlaista kosketusta moottorivehkeisiin kun kaikki on tuollaisia sähköhärpäkkeitä. Kohta ei enää kukaan tiedä moottoriajoneuvoista mitään... :cry:

...mutta tietenkin on hieman eri asia ajaako niillä "mopoilla" kahdeksaakymppiä jossain pyörätiellä/kaupungissa vai syrjäteillä. Ei se tietenkään sen laillisempaa ole mutta kyllä tuossa on helvetinmoinen ero jos asiaa ajatellaan vaikka turvallisuuden kannalta. Ja ainahan sitä on helppo kritisoida asioita jotka ei konkreettisesti koske itseään...

Tuo vanhempien vastuu asiasta on ymmärrettävää, ei minunkaan vanhemmat "antaneet virittää" noita mopoja mutta minkäs teet. Mitä iloa on elää hakaten jatkuvasti päätä seinään ja tehden asioita vastentahtoisesti?
Vaarallista ehkä, mutta osaa sitä vaikka pudota taivaalta kivi päähän jos sikseen on!
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

niinpä, yhtä tuomittavaa kun mopoilla kaahailu suojatiellä, on autolla kaahailu taajamassa. tuntuu olevan myös kovin yleistynyt ilmiö varsinkin kesäisin näkee tosi tökeröjä ylilyöntejä ja liikenteen vaarantamisia. mutta eihän auton virittämisessä sinänsä mitään pahaa ole :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Turbonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23

Re:

Viesti Kirjoittaja Turbonaattori »

lucaf kirjoitti:
Saappi Kuski kirjoitti:Eiköhän isiä alkaisi kiinnostaa mopon viritys..
ei se välttämättä isistä ole kiinni. mun isi aikanaan oli sitä mieltä että mun mopoon täytyy saada lisää paukkuja, ja haettiin mopoSportista ns. "nelosen virityssarja" raisuun :) :oops:
juu ei. minua ainakin isä auttoi asentamaan 75cc läppäpyttyä... ja hyvin kulki!

ps. olen palaamassa mopokantaan, huomenna menossa katsomaan sopivaa yksilöä :)
onko täällä muita mopoilijoita kans? :lol:
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Mopo ohjuksia ratsattiin, kerrankin.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

solifer sm "70cc" vakio......
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Turbonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23

Re: Mopo ohjuksia ratsattiin, kerrankin.

Viesti Kirjoittaja Turbonaattori »

nalleolut kirjoitti:solifer sm "70cc" vakio......
aijai en malta oottaa... huippunopeuksia ei ole niin tarvis tavoitella mutta kiihtyvyyttä ja sutivuutta kyllä!
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Re: Mopo ohjuksia ratsattiin, kerrankin.

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Yhden tutun poika otti alkusyksystä muistaakseni 1300 egua sakkoja. Tai sakkoja siis paljon vähemmän mutta rekisteröinti, katsastus, vakuutuksia takautuvasti jne. Kokonaiskustannus oli siis aika reilu. Ja kaiken lisäksi oli ajamassa kevarikorttia, siirtyi pari kuukautta eteenpäin ja sitä myöten seuraavaan kesään.
Ajoi ylinopeutta mopolla poliiseja vastaan. Tutkasivat ja pysäyttivät.

Kaverin isällä oli sinänsä hyvä pointti: miksi mopot rajoitetaan kulkemaan suurinta sallittua vauhtia? Mopoilijat oppivat siis ensi metreistä lähtien ajamaan kaasu pohjassa tarvitsematta koskaan miettiä kuinka lujaa mennään.

Minusta ajatuksessa oli jotain perää, rajoitetaan mopot kulkemaan vaikka 60 ja sakotetaan aina jos ylittää sen matalamman rajoituksen, 50 taajamassa jne. Oppii katsomaan mittaria ja toisaalta ei ole taajamissa tien tukkona. Monessa kaupungissa/taajamassa on niitä keskustan sivustassa olevia katuja missä on 50/60 rajoitus ja vakiomopolla on ikävä ajaa sitä 45:ttä. Ydinkeskustoissa näiden nykyisten skootterimopojen kiihtyvyys käytännössä riittää ihan hyvin autojen seassa liikkumiseen, lähdöissä. Mutta pidemmillä kaduilla autoilijat pyrkivät ajamaan kuitenkin sitä 50+ vauhtia.

Itse aikoinani ajoin 11 kuukaudessa Monkeyllä 12500 kilometriä, ainoa viritys oli pari piikkiä isompi etulätkä. Eipä siihen mopoon juuri muuta vaihdettukaan, kumit, ketjut + lätkät ja öljyt. Vakiona se kone huusi niin pahan kuuloisesti että isompi lätkä tuli laitettua, ei se vauhti kasvanut kuin alamäessä siltikään mutta tuntui mukavammalta ajaa.

Rami
Viimeksi muokannut rmeller, Su Tammi 27, 2008 21:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
****
VAG
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Mopo ohjuksia ratsattiin, kerrankin.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei haeta huippunopeuksia vaan vääntöä et jaksaa metsässä mennä...5speed
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Mopo ohjuksia ratsattiin, kerrankin.

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Joissain maissa, vissiin, saa ajaa autoa jo 16 vuotiaana. Kyllä se jo sen ikänen jotain tajuaa. Eri asia sitten mitä vaaditaan ajolupaan. Samat ero ne ihmisissä on vanhempanakin. jotku oppii jotku ei..
Vastaa Viestiin