ruisku?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Lukittu
251265
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Syys 20, 2006 10:21
Paikkakunta: TAMPERE

ruisku?

Viesti Kirjoittaja 251265 »

Onko -86 900 saabi ruiskukoneella vai kaasari? :oops:
joo..
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Eiköhän niitä löydy molemmilla... konepellin alle kurkkaamallahan tuo selvinnee.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juu, onko setä sittenkin täti...

Itselläsihän on -84 ruisku, ajattelitko kenties että Saab otti opikseen ja alkoi valmistaa taas vuodelle -86 pelkkiä kaasarimalleja?

No, aiheesta taas ilmoihin, itsellä on tonnari m-90 2.3T, tuli naapurin kanssa puhetta autoista ja (jostain kumman syystä) tonnissa oli pelti auki.

No naapuri kurkkasi pellin alle ja totesi: "Ai tää on jo niitä ruiskuja"...

Jäipä autokeskustelut siltä erää siihen, odotellaan sivistyksen päivitystä... :lol:
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

No prob.
Mutta se voi tosiaan olla ruisku tai kaasari, onko tarkempaa tietoa mallimerkinnästä?
Oman huonon muistini mukaan ekat ruiskut ois tulleet n.-84 (voinee olla aiemminkin), ja viimeiset kaasarit -89... (haulla löytyy varmasti vahvistukset noille vuosiluvuille)
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Money For Nothing kirjoitti:No prob.
Mutta se voi tosiaan olla ruisku tai kaasari, onko tarkempaa tietoa mallimerkinnästä?
Oman huonon muistini mukaan ekat ruiskut ois tulleet n.-84 (voinee olla aiemminkin), ja viimeiset kaasarit -89... (haulla löytyy varmasti vahvistukset noille vuosiluvuille)

Niin, paitsi että 900-sarjaa tehtiin ruiskulla koko sen elinkaaren ajan.
Muistithan EMS, GLE ja Turbo-mallit?
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
251265
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Syys 20, 2006 10:21
Paikkakunta: TAMPERE

Viesti Kirjoittaja 251265 »

Joo, mietin vaan tossa että toi merkintä "i" eli injektion
on just ruisku..?

Tää on kai väärä palsta kysyä
et kumpi noista on "edistyksellisempi" Onko se ruisku vai kaasari?
Ruiskuhan säästää bensankulutusta ja on kai pikkasen "pirteempi"
mutta olis nyt sit kiva lukea ja "oppia" seuraavista miljoonasta erilaisesta mutta oikeasta mielipiteestä.. :D

Oikeesti kertokaa tyhmälle mitä eroja noilla on!!
joo..
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Käytännössä ruisku kulkee aina vähemmällä bensalla, kuin kaasarimalli vaikka tehoa onkin enemmän.

Edistyksellisyydestä sen verran, että kaasutin on keksitty 1800 luvun lopulla ja mekaaniset ruiskut 1940 luvulla.

Autokäytöstä viimeisetkin kaasuttimet hävisivät -90 luvun puolessa välissä.

Sähköiset (analogiset) ruiskut alkoivat yleistyä -70 luvun alkupuolella ja digitaalitekniikkaan perustuvat -80 luvulla.

Boschin D- ja K- jetronic olivat tuotannossa päällekkäin. L-jet korvasi D-jetin.
(Ja Bosch myi D-jet lisenssin esim Toyotalle -> TCCS)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Isolohko kirjoitti:Niin, paitsi että 900-sarjaa tehtiin ruiskulla koko sen elinkaaren ajan.
Muistithan EMS, GLE ja Turbo-mallit?
Noi Emssit ja Gle:t eivät ole vuosimalleineen niin hyvin hallussa, joten laitoin tuon mutu-tiedon... Turbon suljin pois, oletin että kysyjä olisi tiennyt mikäli turbo (eihän sitä voi kukaan jättää mainitsematta jos auto on turbo :lol: )
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
251265
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Syys 20, 2006 10:21
Paikkakunta: TAMPERE

Viesti Kirjoittaja 251265 »

Joo, mä en tiedä oikeen mistään mitään
Ku välillä kysyn jotain niin vastaajat alkaa jutskaa keskenää ihan asian vierestä..

Kuhan kyselen ja yritän pysyy mukana ja kun en ymmärrä ni kysyn hieman eritavalla kunnes joku vahingossa vastaa mun alkuperäseen kysymykseen!! :D
<Siinä sivussa oon saanukki tietoo monesta muustakinn seikasta!! :wink:
joo..
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No onko siellä konehuoneessa ruisku vaiko kaasutin? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Nojoo, näinhän se vähän rönsyilee. Mutta, i on ruisku.
vm 86 vapaasti hengittävällä ruiskukoneella on 8 venttiilinen.
(ensimmäiset 16valve vaparit tuli 89)
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
251265
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Syys 20, 2006 10:21
Paikkakunta: TAMPERE

Viesti Kirjoittaja 251265 »

No ruisku eli "i" eli ei kai siellä kaasaria oo! :wink:
joo..
Lukittu