Aero Vs. Boxter S

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

hma kirjoitti: Ei sitä kiihtyvyyttä enää mikään maailmaneetteri aiheuta siinä vaiheessa kun moottorin synnyttämä voima on katkaistu. Kiihtyvyys putoaa negatiiviseksi.
Niin putoaa, mutta tietyn ajan kuluessa. Muuten kiihtyvyyden muutos on ääretön. Tuo aikahan on tietysti hyvin pieni (sekunnin kymmenyksistä puhuminen oli liioittelua), mutta kuitenkin. Kuten sanottua, viilausta mitä viilausta ja mikäs sen mukavampaa. Ei muuta kun väittely käyntiin että saadaan tämäkin topikki lukkoon 8)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
hma
"Aero"
Viestit: 387
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hma »

V.J.S kirjoitti: Niin putoaa, mutta tietyn ajan kuluessa. Muuten kiihtyvyyden muutos on ääretön. Tuo aikahan on tietysti hyvin pieni (sekunnin kymmenyksistä puhuminen oli liioittelua), mutta kuitenkin. Kuten sanottua, viilausta mitä viilausta ja mikäs sen mukavampaa. Ei muuta kun väittely käyntiin että saadaan tämäkin topikki lukkoon 8)
Kiihtyvyys putoaa sinä aikana kun kiihdyttävä voima katkaistaan - ts. kytkimen irtoamisen ajan. Tässä taisi olla kuitenkin kyse siitä mitä tapahtuu kytkimen irtoamisen jälkeen kun kiihdyttävä voima on katkennut.

Mikäli voima katkeaa äärettömän nopeassa ajassa, silloin myös kiihtytyvyys putoaa täten. Ei siinä ole mitään mahdotonta. Ääretönhän se itse muutos ei ole, vaan hyvinkin rajallinen (esim. 10m/s^2 -> 0, tai jopa -10m/s^2).
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

karvalakki kirjoitti: Ei se paperilla kummoinen olekaan, muutama auton mitta. Tosin kiihdytyksen lopussa eroa tulee puoli auton mittaa lisää joka sekunti. Rinnakkain kiihdytettäessa ero on merkittävä.

Tuollaisessa mittarin mukaan tehdyllä vedolla ei kyllä ole paljon arvoa: Saabin mittarissa on 80km/h nopeudessa todella iso lagi, ainakin sekunnin verran. 160km/h nopeudessa tätä lägiä ei enää juurikaan ole, kun kiihtyvyys on jo hidastunut. Eli käytännössä mittari vetää sekunnin verran sitä aikaeroa kiinni tuollaisessa mittauksessa, eli lukema on sen sekunnin optimistinen.

Mistä lägistä puhun? Mittaa loggaavalla GPS:llä! Tai jos sellaista ei ole, niin kiihdytä täysillä 50-80km/h, ja lopeta kiihdytys yhtäkkiä. Huomaat että nopeusmittari jatkaa nousua vaikka auto jo hidastuu.

No, paljonko se ero on metreissä, jos Saabin lukema onkin sekunnin optimistinen? Vastaus: Ero tuplaantuu ja lopussa eroa tulee auton mitta jokainen sekunti lisää.
Tässä mun vanhassa satkussa nopeusmittari toimii vaijerilla vaihdelaatikon tasauspyörästöstä, eli en oikein jaksa uskoa tohon lag-teoriaan :lol:.

Jos jonkinlaista viivettä on niin se syntyy alussa jos kaasun painaa pohjaan oikein reippaasti :wink:. Vaijeri antaa vähän periksi, ennen kuin alkaa pyörittää viisaria.

Mittaus suoritettiin kolmosella 78,5-> ~162 mittarinopeutta.
Ei varmasti ole kauhesti heittoa tossa mittauksessa, tais vielä olla pikkasen ylämäkeä alussa... :? Kyllä se vaan alle 11 s 80-160 kiihtyy..

Saattaa olla että sais vielä paremman ajan mutta tämä yksi veto riittää minulle suuntaa-antavaksi arvoksi. Saattahan siinä ollakkin 200 heppaa,
eihän sitä koskaan tiedä... :wink:

Civic Type R 80-160 12s. Muutama sellainen tullut kiusattua, satku ollut nopeampi joka kerta, mene ja tiedä :roll:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

V.J.S kirjoitti:Tai sitten mä oon vaan nukkunut peruskoulun fysiikan tunneilla :D
Niin on ikävä kyllä tainnut päästä käymään :lol:
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

vjbremer kirjoitti: Tässä mun vanhassa satkussa nopeusmittari toimii vaijerilla vaihdelaatikon tasauspyörästöstä, eli en oikein jaksa uskoa tohon lag-teoriaan :lol:.

Jos jonkinlaista viivettä on niin se syntyy alussa jos kaasun painaa pohjaan oikein reippaasti :wink:. Vaijeri antaa vähän periksi, ennen kuin alkaa pyörittää viisaria.
Ei siinä kyllä mitään jäykkää välitystä vaihdelaatikosta mittariin ole... Silloinhan mittari pyörisi ympyrää, eikö? En tiedä millainen ogsatkun mittarin toiminta on, tai miten suuri lägi siellä on.

Periaatteessa nopeusmittari on toimintaperiaatteesta riippumatta jonkinlainen derivaattori, siis komponentti joka reagoi nopeuden muutoksiin. Derivaattorissa on aina lägi, toteutettiin se sitten elektronisesti tai mekaanisesti.

Anyway, asiat on kuitenkin kunnossa, jos Honda mies on kohdannut nöyryyttäjänsä, eikö? :)
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

karvalakki kirjoitti: Anyway, asiat on kuitenkin kunnossa, jos Honda mies on kohdannut nöyryyttäjänsä, eikö? :)
Totta puhut. :lol:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Vastaa Viestiin