sivistävää tietokoneaiheista (IDE/ATA liitännät)

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mitä raati sanoo, sopiiko seuraava kovalevy vanhaan pena kolmoseen (633mhz)

"Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB ATA133"

:?:

liitännän puolesta pitäis sopia, onko vielä jotain vaaraa ettei tunnista noin suurta levyä?

entä se että käyttöjärjestelmä on win98 SE ?

on taas tämä poika hätäillyt ja tehnyt sitovan ostopäätöksen :oops:

okei, ATA133 näyttäis vielä olevan "vanhan"mukainen liitäntä.

miten tuollainen kovo kannattaisi osioida? kuulemma win98:n fdisk ei hanskaa yli 64GB kovoja. mikä neuvoksi?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Emolevyn puolesta tunnistaminen riippuu BIOSista. Levy itsessään toimii kyllä vanhemmassakin väylässä, sillä se osaa pudottaa väylän nopeutta tarvittaessa. Osioinnin voi tehdä ihan mielensä mukaan ja jos 98:n fdisk ei osaa, sen voi tehdä myös 2000:n tai Linuxin vastaavilla työkaluilla.
Mikä emo mahtaa olla kyseessä?

Edit:
Netistä löytyi tälläinenkin kommentti:
maximum hard drive size in Win98 SE

Be aware that Windows 98 is set to read MAX 2 gig hard drives but, with a special program, is capable of reading a disk of max size 32 gigs, and only with a special program (you may have one of these programs on your 40 gig drive). A 40 gig partition can only offer 32 gigs of storage, the rest is useless unless partitioned.

A 108 gig drive MUST have this program and then must be formatted to 30 gig partitions in order to work with Win98. Windows 98 does not have the extra bios digits to access the larger drives without a translation program.

Also, newer, larger drives are not designed for Win98.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

olisko tuo löytämäsi kommentti 98:sta vanhentunutta tietoa, nyt on jo käytössä 15 gigan levy tuossa win98 koneessa.

http://www.laitetekniikka.com/laitteet/ ... tukset.htm
* DOSissa, Windows 3.1:ssä ja Windows 95:ssä tiedostojärjestelmänä on FAT 16, jonka suurin mahdollinen osiokoko on 2 Gt. Suurin tiedostokoko on 2 Gt.
* Windows 95 OEM Service Pack 2, Windows 98 ja uudemmat versiot voivat käyttää FAT 32 -tiedostojärjestelmää, jonka suurin mahdollinen osiokoko on 2 Tt. Lisäksi FAT 32:n etuina on pieni tilanvarausyksikön koko, joka ei tuhlaa levytilaa ja on käytössä nopeampi. Suurin tiedostokoko on 4 Gt.
* Windows NT:ssä oleva NTFS 4 -tiedostojärjestelmä mahdollistaa 32 Gt:n kokoiset osiot. Suurin tiedostokoko on myös 32 Gt.
* Windows 2000:ssa ja XP:ssä oleva NTFS 5 -tiedostojärjestelmä mahdollistaa 2 Tt:n kokoiset osiot. Suurin tiedostokoko on osion koko. Tosin oletuksena oleva sivutustiedoston koko rajoittaa suurimman tiedostokoon 4 gigatavuun.
Windows 2000 ja XP tukevat myös FAT32:a, jolla ne pystyvät alustamaan enintään 32 Gt:n osion.
edelleen vastaanotetaan vinkkejä osioinnista, kannattaako tehdä yksi jättiasema vai monta pientä vai mitä. pääosin kuvien säilytyskäyttöön tulee.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ella
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 22:52
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja ella »

Osiontiin en nyt muuta vinkkiä keksi kuin käyttöjärjestelmä+perusohjelmat omalle osiolleen, muulle sen verran kuin hyvältä tuntuu. Itse ainakin todennut että aina kovalevyn osiot väärän kokoisia :lol:
Kun ostin 160gt:n toiseksi kiintolevyksi, niin tein vain yhden osion, enkä ole sitä kokenut ongelmaksi. Kunhan vain kansiot riittävän selkeästi jaoteltu. Suosittelen sitten polttamaan valokuvat myös cd/dvd levylle, koska ei kovalevytkään ikuisia ole(kuten ei muutkaan mediat)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

asiaa sivuava kevennys tähän:


Työelämässä ollessani...



...minulla oli usein ongelmia tietokoneeni kanssa.



Niinpä taas kerran kutsuin firman ATK-gurun paikalle

tilannetta selvittämään.



Hän näppäili hetken konettani - ja ongelma oli hoidettu.



Hänen tehdessään lähtöä kysyin: "Mikä siinä oli?"



Hän vastasi: "Se oli sellainen 'ID sata TTI' -ongelma."



Halusin tietää asiasta enemmän tulevaisuutta

ajatellen, joten pyysin häntä selittämään tarkemmin.



"Ai ettet ole kuullut 'ID sata TTI' -ongelmasta ennen?

Kirjoita se paperille niin eiköhän se siitä selvinne!"



Kirjoitin - ja hetken kuluttua ymmärsin:

ID100TTI.



Voi ei, minäkö???
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

lucaf kirjoitti:asiaa sivuava kevennys tähän:


Työelämässä ollessani...
...minulla oli usein ongelmia tietokoneeni kanssa.
Niinpä taas kerran kutsuin firman ATK-gurun paikalle
tilannetta selvittämään.
Hän näppäili hetken konettani - ja ongelma oli hoidettu.
Hänen tehdessään lähtöä kysyin: "Mikä siinä oli?"
Hän vastasi: "Se oli sellainen 'ID sata TTI' -ongelma."
Halusin tietää asiasta enemmän tulevaisuutta
ajatellen, joten pyysin häntä selittämään tarkemmin.
"Ai ettet ole kuullut 'ID sata TTI' -ongelmasta ennen?
Kirjoita se paperille niin eiköhän se siitä selvinne!"
Kirjoitin - ja hetken kuluttua ymmärsin:
ID100TTI.
Voi ei, minäkö???
Tästä onngelmasta on kauniimpi versio jota kannattaa käyttää, eli "User Error". :)
9000CS 2,3
Vastaa Viestiin