Kuinka myydä itseään??
Kuinka myydä itseään??
Tai paremminkin osaamistaan.. Eli ajatuksena olisi aloittaa autocadilla tehtävien kone- ja teknistenpiirustusten teko. Lähinnä joko puhtaaksi piirtämistä tai sitten valmiin koneen tai osan mittaaminen ja piirtäminen. Ajatuksena tehdä pieniä projekteja useille (pien)yrityksille tai pajoille. Ajatuksena olla edullinen ja nopea.
Mutta, mutta.. miten aloittaa?? Olemassa on jo firma, tietokone, ohjelmat ja taito käyttää niitä, mutta ei asiakkaita..
Osaako kukaan kertoa millaiset yritykset voisivat tälläistä palvelua tarvita? Tai kuinka heihin luodaan yhteys? Kävelläänkö vain firmaan ja tarjotaan palvelua?
Mutta, mutta.. miten aloittaa?? Olemassa on jo firma, tietokone, ohjelmat ja taito käyttää niitä, mutta ei asiakkaita..
Osaako kukaan kertoa millaiset yritykset voisivat tälläistä palvelua tarvita? Tai kuinka heihin luodaan yhteys? Kävelläänkö vain firmaan ja tarjotaan palvelua?
Re: Kuinka myydä itseään??
Tee myyntikirje sekä esite missä tarinaa osaamisestasi ja jo tehdyistä töistä. Kaivele kohdeyrityksiä netistä, puhelinluetteloista, lehdistä yms. sitten vaan reipas soitto/käynti yrityksessä. Edullinen on hyvä sana, halvalla ei saa myydä itseään. Hinta pitää pystyä perustelemaan asiakkaalle, olipa se hinta millainen hyvänsä. :)mejole kirjoitti:Tai paremminkin osaamistaan.. Eli ajatuksena olisi aloittaa autocadilla tehtävien kone- ja teknistenpiirustusten teko. Lähinnä joko puhtaaksi piirtämistä tai sitten valmiin koneen tai osan mittaaminen ja piirtäminen. Ajatuksena tehdä pieniä projekteja useille (pien)yrityksille tai pajoille. Ajatuksena olla edullinen ja nopea.
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Oliskohan esimerkkinä pienet metallialan yritykset?
Monissa yrityksissä voi olla ikääntyvää johtoa ja sitä kautta tietokonekarsastusta. Siellä voisi löytyä asiakasta jos pystyt perustelemaan asiakkalle, että miksi piirustukset tehdään cadillä, eikä piirustuslaudalla.
Monissa yrityksissä voi olla ikääntyvää johtoa ja sitä kautta tietokonekarsastusta. Siellä voisi löytyä asiakasta jos pystyt perustelemaan asiakkalle, että miksi piirustukset tehdään cadillä, eikä piirustuslaudalla.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
Hyvä pointti ja tuosta jatkaen.peinu kirjoitti:Oliskohan esimerkkinä pienet metallialan yritykset?
Mulla on käsitys, että nykypäivän teknokyllästetyt/pelästetyt ihmiset saa puolelleen puhuen selkeillä kansanomaisilla termeillä. Tietyllä lailla vähättelemällä tietokoneiden valtaa, antamalla kuitenkin vihiä niiden kätevyydestä moneen hommaan, voidaan päästä hyvään lopputulokseen vaikkapa asiakashankinnassa. Moni on ihan oikeasti kyllästynyt vastaamattomiin Soneran palveluihin, kenkkuilevaan duunin ATK-keskukseen ja jumiutuviin älykännyköihin. Kun tekee näistä ihmisistä liittolaisiaan, voi silti itseasiallisesti myydä ATK:ta. Tämä vain edellyttää, ettei missään vaiheessa jätä näitä tunteeseen, että "tää on taas tätä". Edellinen tietenkin edellyttää, että lähtökohtaisesti ei ole hakemassa maksimaalista voittoa eikä heti miettimässä, että paljonko tästä tukipuhelusta pitäisi laskuttaa.

SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Tarkoituksena ei todellakaan ole tehdä maksimaalista voittoa pienessä ajassa, vaan luoda mahdollisimman pitkäaikainen asikassuhde. aluksi tarkoitus on kuvia piirrellä nykyisen työni ohessa (ja itse asiassa nykyisen työnantajan laskuun), eli tavallaan luoda itselle "ylityötä", mikäli asiakassuhteita saa riittävästi voi nykyistä työtä vähentää pikku hiljaa, pitämällä "palkattomia" päiviä viikossa..
Itse vaan jollakin lailla perverssillä tavalla, pidän autocadillä piirtämisestä.. Tuntuu kuin ei tekisi työtä ollenkaan.
Itse vaan jollakin lailla perverssillä tavalla, pidän autocadillä piirtämisestä.. Tuntuu kuin ei tekisi työtä ollenkaan.
Vai työnantajan laskuun.
Niin tosiaan, Tobbanaa lainaten teet itsestäsi ja "tuotteestasi" mahdollisimman myyvän, selkeän ja informatiivisen riipustuksen A4:lle, sitten pusket sitä faksilla menemään joka tuuttiin, minkä arvelet palveluksiasi kaipaavan. Tästä jonkin ajan kuluttua soitat perään ja kyselet miltä vaikutti, oisko käyttöä. Isompiin firmoihin hyvä mennä ihan pelipaikalle.

Metallipajoille kannattaa suunnata ennemminkin 3D-osaamista kuin 2D-osaamista. Itse olen ollut helmikuusta lähtien tekemisessä 3D-mallintamisen kanssa. Ja olen ihan tosissaan yllättynyt mitä paikallisissa pajoissa osataan. Esim. jos lähettää sähköpostilla 3D-failin ja pistää vielä selvennyksenä, että se kikkare on kipinäelektrodi niin pajalle tekevät valmiiksi rupauselkun ja hienoelkun ja vieläpä oikealla kipinävälillä
Meillä tosin tuo on about 100% 3D-tiedostojen lähettelyä.
2D-osaamista kannattaa kohdentaa enemmänkin isompien konstruktioiden suunnitteluun. Harvemmin taitaa keneltäkään löytyä sellaista tietokonetta, että pyörittää mukisematta 3D:nä vaikka kuorma-auton lavaa, pientä siltaa jne. mutta 2D:nä sellaiset rullaa ihan hyvin.
Nimim. Kolmella piirteellä Pro nurin...

2D-osaamista kannattaa kohdentaa enemmänkin isompien konstruktioiden suunnitteluun. Harvemmin taitaa keneltäkään löytyä sellaista tietokonetta, että pyörittää mukisematta 3D:nä vaikka kuorma-auton lavaa, pientä siltaa jne. mutta 2D:nä sellaiset rullaa ihan hyvin.
Nimim. Kolmella piirteellä Pro nurin...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Itse näkisin tuossa touhussa sen ongelman, että yksi ohjelma ei riitä. Käytössä on monta eri ohjelmatyyppiä ja IGES ei näytä millään yleistyvän tai toimivan edes. Kun perusteet on hallussa voi tuo seuraavaan ohjelmaan siirtyminen olla vain käyttöliittymän opettelemistä, muu sujuu niin kuin ennen. Lisenssit tulevat maksamaan oravannahkoja!
Mitä tuohon 2D/3D hommaan tulee niin 3D on helpompi piirtää ja suunnitella, mutta jos meinaat saada jotain aikaseks se työn tulos tarvitsee kuitenkin tulostaa peperille.
Tosiaan kuten jo sanottu jos hanskaa CAMin esim Catialla niin luulisis työtä jo löytyvän!
Simulaatiolle on myös paljon kysyntää, koska vaikka SolidWorksilla tai Ideaksella ei saa piirrettyä suuria kokonaisuuksia, testattua ja törmäytettyä niitä hyvin, puhumattakaan AutoCadistä.
Lisäksi metallialalla on nyt pirusti kysyntää, niin luulisi sitä suunnittelua ja piirtämistäkin olevan ulkoistuksen tarpeessa.
Ja mitä itse työn hakemiseen tulee niin laittaisin faksin sivuun ja soittaisin suoraan suunnittelupäällikölle tai vastaavalle ja esittäisin millä asialla olen ja mitä minulla on tarjota. Hinnalla en kilpailisi vaan täsmällisyydellä.
Tsemppiä tyon hakuun
Mitä tuohon 2D/3D hommaan tulee niin 3D on helpompi piirtää ja suunnitella, mutta jos meinaat saada jotain aikaseks se työn tulos tarvitsee kuitenkin tulostaa peperille.
Tosiaan kuten jo sanottu jos hanskaa CAMin esim Catialla niin luulisis työtä jo löytyvän!
Simulaatiolle on myös paljon kysyntää, koska vaikka SolidWorksilla tai Ideaksella ei saa piirrettyä suuria kokonaisuuksia, testattua ja törmäytettyä niitä hyvin, puhumattakaan AutoCadistä.
Lisäksi metallialalla on nyt pirusti kysyntää, niin luulisi sitä suunnittelua ja piirtämistäkin olevan ulkoistuksen tarpeessa.
Ja mitä itse työn hakemiseen tulee niin laittaisin faksin sivuun ja soittaisin suoraan suunnittelupäällikölle tai vastaavalle ja esittäisin millä asialla olen ja mitä minulla on tarjota. Hinnalla en kilpailisi vaan täsmällisyydellä.
Tsemppiä tyon hakuun

-
- "Hölösuu"
Saattaa vaan "yhden miehen nyrkkipajalle" tulla hiukan liian suuri kustannus Catian, Pro/E:n tms. 3D-ohjelman lisensseistä kaikkine CAM, simulointi (esim Pro/Mechanica) yms. lisäpalikkoineen (nyt ei puhuta mistään "venäjän lisensseistä"pakinen kirjoitti: Tosiaan kuten jo sanottu jos hanskaa CAMin esim Catialla niin luulisis työtä jo löytyvän!

-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Tuosta tulikin mieleeni se, että ainakin joissakin työsopimuksissa on mainintojaa siitä, että saako työnantajan kanssa kilpailevaa tai muuta yritystoimintaa harrastaa työsuhteen aikana. Otapa selvää. Varsinkin jos käytät työnantajan laitteita, lisenssejä ja tiloja, sekä otat vapaata mikä on pois työnantajan tuloksesta... Aika nopeesti tulisi kenkää mun firmasta.mejole kirjoitti:Tarkoituksena ei todellakaan ole tehdä maksimaalista voittoa pienessä ajassa, vaan luoda mahdollisimman pitkäaikainen asikassuhde. aluksi tarkoitus on kuvia piirrellä nykyisen työni ohessa (ja itse asiassa nykyisen työnantajan laskuun), eli tavallaan luoda itselle "ylityötä", mikäli asiakassuhteita saa riittävästi voi nykyistä työtä vähentää pikku hiljaa, pitämällä "palkattomia" päiviä viikossa..
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Niin tämä piirtäminen tehdään kyllä ihan nykyisen työnantajan luvalla, hän kun suorittaa myös laskutuksen. Eli tarkoituksena on laajentaa pienyrityksen (7 hengen firma) toimialaa, myös tuolle alalle.. Eli ei pelkoa irtisanomisesta, lähinnä pomolle helpotus, kun alaiset omatoimiesti yrittävät keksiä järkevää tekemistä ja rahaa firman suuntaan..peinu kirjoitti:Tuosta tulikin mieleeni se, että ainakin joissakin työsopimuksissa on mainintojaa siitä, että saako työnantajan kanssa kilpailevaa tai muuta yritystoimintaa harrastaa työsuhteen aikana. Otapa selvää. Varsinkin jos käytät työnantajan laitteita, lisenssejä ja tiloja, sekä otat vapaata mikä on pois työnantajan tuloksesta... Aika nopeesti tulisi kenkää mun firmasta.mejole kirjoitti:Tarkoituksena ei todellakaan ole tehdä maksimaalista voittoa pienessä ajassa, vaan luoda mahdollisimman pitkäaikainen asikassuhde. aluksi tarkoitus on kuvia piirrellä nykyisen työni ohessa (ja itse asiassa nykyisen työnantajan laskuun), eli tavallaan luoda itselle "ylityötä", mikäli asiakassuhteita saa riittävästi voi nykyistä työtä vähentää pikku hiljaa, pitämällä "palkattomia" päiviä viikossa..
Toi voi kyllä kuulostaa mielipuoliselta jos on tottunut, että työnantaja on pakollinen perkele, mutta meillä on asiat kunnossa ja avoimet välit..
-
- "Hölösuu"
Pitää tähän kirjoittaa kehuja yhdestä kaverista. Hän on sellainen tietokonealan sanoisko "moniosaaja". Lisäksi mies tietää aika laajasti yritysten tietotekniikkatarpeet ja onkin menestynyt hyvin sillä tavalla että tarjoaa yrityksille ihan mitä vaan palveluita ne alalta tarvitsevat. Tavallisista verkkoyhteyksistä palvelimien ylläpitoon, tietoturvaan, pientä koodaustyötä räätälintyönä ym. Sopimukset hän tekee aina sillä tavalla väljästi että asiat hoidetaan mahdollisimman joustavasti ja nopeasti, mutta yritys ymmärtää myös että kaveri on firmansa ainoa työntekijä. Mulla on käsitys että soppareita ei kovin paljoa ole edes paperilla! Vastalahjaksi asiakas saa järkevän hinnoittelun ja joustavan palvelun. Kaikilla on varmaan riittävästi kokeuksia IT:n ulkoistamisen huonoista puolista ja tämä kaveri on iskenyt juuri siihen saumaan. Jos hommat eivät puolin tai toisin toimi jostain syystä, niin sopimukset loppuu suunnilleen saman tien. Joustavaa ja riskitöntä.
Täytyy sanoa että ihailen tuollaista. Kaveri kulkee silmät ja korvat auki ja saattaakin ex tempore mennä tarjoamaan palvelujaan vaikka jonkun firman tiskille. Hyvä esimerkki kun oltiin yhtenä iltana kaljalla hänen toimistonsa lähellä olevassa kuppilassa niin kaveri alkoi miettiä että "hmm. minun langaton verkko kantaa varmaan tänne, taidanpa mennä kysymään ostaisiko tämä ravintola minulta nettiyhteydet".
Todellinen nykyajan "käsityöläinen"
Täytyy sanoa että ihailen tuollaista. Kaveri kulkee silmät ja korvat auki ja saattaakin ex tempore mennä tarjoamaan palvelujaan vaikka jonkun firman tiskille. Hyvä esimerkki kun oltiin yhtenä iltana kaljalla hänen toimistonsa lähellä olevassa kuppilassa niin kaveri alkoi miettiä että "hmm. minun langaton verkko kantaa varmaan tänne, taidanpa mennä kysymään ostaisiko tämä ravintola minulta nettiyhteydet".
Todellinen nykyajan "käsityöläinen"

9000CS 2,3