Tonttu purkaa akkua=Starttiongelma

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Tonttu purkaa akkua=Starttiongelma

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tässä kun oli toisessa topicissa juttua tuosta Tonnarin startin täydellisestä mykkyydestä, niin asiaa tutkittuani tulin johtopäätökseen että jos akku on purkaantunut tarpeeksi niin DI ei anna käynnistää, olikohan se raja se 9V akulla?

Eilen latasin hetken akkua niin lähti tulille heti, ja taas yön aikana oli purkanut taas niin että ei startannut. EDU näytti startti(yritys)jännitteeksi 9,7V. Mitä olen haulla viisastunut niin tuo EDU:han nyt ilmeisesti voi näyttää ihan mitä sattuu, oma epäilys on että jännite on akulla alle 9V.

Mutta mutta, en haullakaan oikein päässyt selvyyteen että mikä ihme tuota voi enää purkaa?

Akku on aika uusi, samoin startti ja virtalukko pohjineen. Startin johdotukset ja maadoitus on tarkastettu vaihdon yhteydessä.

Lataussäätimestä, taikka laturista kysyisin, että voiko olla sillätavoin viallinen että purkaisi akkua?

Ikävä vika koska auto jää sinne minne sen erehtyy sammuttamaan :(

Itselle nuo sähköasiat ovat olleet vieraita ja kammoksuttavia siitälähtien, kun kahden vanhana tuikkasin ruuvimeisselin pistorasiaan...

Toivottavasti joku sähköviisas osaisi vastata :)
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Kannattaa ladata sitä akkua ensin kunnolla täyteen ja tehdä johtopäätöksiä vasta sitten.. Voi se uusikin akku olla heikkokuntoinen.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Niin tuo vikahistoriahan on tässä tapauksessa sellainen että on tehnyt tuota parin vuoden ajan, kahdella eri akulla, ja se alkoi ensin vaivata kun kone oli lämmin ja erityisesti kuumilla keleillä, sitten enenevässä määrin ja nyt jatkuvasti.

Siksi nuo edellämainitsemani vermeet vaihdoinkin kun luulin että vika on niissä. On lataavinaan ajossa 13,6V kieppeillä. Akku voi tietenkin olla susi, nyt se on latauksessa, mutta en haluaisi vaihtaa sitä taas varmuuden vuoksi.

Tietenkin nykyään tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus että lähes kaikki mitä joutuu ostamaan on täyttä schaissea, ja joutuu ravaamaan vaihtamassa :evil:

Siitäkin tuli tuo lataussäädin mieleen että sehän on kait lämpötilakompensoitu, ja vikahan alunperin liittyikin jotenkin juuri lämpöön.

Niin, ja mitäs muuten tuollainen "huoltovapaa" eli "buy-play-throw-away" akku tuumaa latauksesta kun ei ole mitään tulppia mitä voisi avata?
Viimeksi muokannut Minuteman, To Loka 05, 2006 21:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Hanki suosiolla apukäynnistin. Ei maksa ku parikymppiä. Sujautan itsekin sen kohta peräkonttiin kun tuntuu että aina syksyllä alkaa nää ainaiset akkuongelmat autosta riippumatta.

Edellisessä autossa mulla purki samalla tavalla ja ajattelin syynä olevan lisäasennettu poppijärjestelmä tai häläri. Ne sai testattua lataamalla akun täyteen ja irroittamalla molemmat akusta. Syyksi paljastui kuitenkin löystynyt laturin hihna, joka kyllä vinkaisemalla käynnistyksen yhteydessäkin vähän asiasta ilmoitti.
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Minuteman kirjoitti:


Niin, ja mitäs muuten tuollainen "huoltovapaa" eli "buy-play-throw-away" akku tuumaa latauksesta kun ei ole mitään tulppia mitä voisi avata?
Eipä se tuumaa mitään siitä, lataahan sitä laturi autossakin koko ajan tulpat kiinni.
Muukkonen

Bmw 523 Touring
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No hain sitten uuden lataussäätimen varmuuden vuoksi, Bosch made in spain...

Täytyy myöntää että nyt tuo akku on varmistumassa syyksi starttiongelmaan, tai sitten oireeksi latausongelmista. Akkuhan on reilut puoli vuotta vanha, ja on niitä Bilteman :oops: "huoltovapaita".

Ei tahdo ottaa virtaa vastaan verkkovirtalaturista eikä meinaa pitää varausta.

OT: Hain tänään uuden DI-kasetin metro-autosta ja onhan se hieman erilaista ajella nyt kun neljäskin pytty on täysillä leikissä mukana :D

Hinta vain oli puna-kasetissa "pompsahtanut" 220:n leikkirahaan, mutta sain änkytettyä siitä sen 20 pois.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Eiks tos biliksen akussa ole kahen vuoren takuu... vaihtoon vaan jos kusee.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

On takuu, ja kuitti on. Kaiken huippu on, että kun tänään kävin kyseisessä puljussa ostamassa hydrauliöljyä kusevaan tehostimeen, niin en ollut vielä tietoinen siitä että akussa on todella vikaa, vasta tänään myöhemmin tutkin tarkemmin sitä, ja nyt olen 80:n kilometrin päässä putiikista...

No maanantaina raijaan tuon "akun" sinne kuitin kera :evil:
MHag
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 10:33

Akku purkautuu mullakin

Viesti Kirjoittaja MHag »

Usermanuaali muistaakseni sanoi että jos auto seisoo 2 vko, syytä ladata välillä ja jos häläri päällä niin sitten 1 vko välein...!
No mulla ei noista kumpikaan pulma, vaan mitä ilmeisimmin tolkuttoman lyhyt ajelu 2 x 3,5 km/pv.
Akkuja on saanut uusia n. 2v välein (menossa nro 4), nyt alkuperäinen akku sinnittelee kohta kolmatta vuotta, mutta väsymyksen merkkejä jo enteilee.
Ajattelin parannella tuota tilannetta siten että laitan akkulaturin apumiehenjalkoihin, virransyöttö sisätilalämppärin rasiasta haarottamalla ja kaapelit johonkin jatkuvaan virtaan (harmi kun ei sytkäriin tule sellaista). Saa siinä akku samalla sitten pientä kutitusta aamuisin kun auto on tolpassa (vikavirtasuojattu) kiinni.
Parempi olisi tietenkin sellainen kiinteään asennukseen tarkoitettu, mutta kun hintalappu taitaa kivuta yli satasen…
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Minuteman kirjoitti:On takuu, ja kuitti on. Kaiken huippu on, että kun tänään kävin kyseisessä puljussa ostamassa hydrauliöljyä kusevaan tehostimeen, niin en ollut vielä tietoinen siitä että akussa on todella vikaa, vasta tänään myöhemmin tutkin tarkemmin sitä, ja nyt olen 80:n kilometrin päässä putiikista...

No maanantaina raijaan tuon "akun" sinne kuitin kera :evil:
OT, Hait ohjaustehostimeen öljyä biltemasta? Tontun tehostimeen ei mielellään mitään muuta kun sitä saabin omaa tehostaja öljyä.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No niin, kun uhkailin että vien akun takaisin niin vika ei ole sen jälkeen kummitellut, taisi peljästyä :lol:

Itseasiassa sen jälkeen kun vaihdoin uuden DI-kasetin niin tuota virran häviämistä ei ole ollut, olisikohan tuo vanha putsaillut tulppia omia aikojaan, tiedä sitten onko tuossa m-90 2,3T:ssä sitä tulppien puhdistusominaisuutta?

JouniCSE, siksi hain bilteman hydrauliöljyä tehostimeen, että kun tuo tehostin kuseksii kaiken ulos niin mielestäni siihen on ihan turhaa kaataa enää Saab-nesteitä :wink:
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Loppuraportti

Nyt 10 päivää uudella DI-kasetilla ajeltuani ei autossa ole ilmennyt minkäänlaista startti- eikä lataushäiriötä. En lopulta kajonnut lataussäätimeen enkä akkuun sen enempää, koska huomasin jo kasetin ostopäivänä temppuilun kadonneen, akkukin on elpynyt ja ottaa sekä pitää virtaa ihan moitteetta.

En keksi mitään muuta selitystä aikaisempiin vaivoihin kuin viallisen vanhan kasetin, yritin haulla saada selvyyttä siihen että onko jo tuossa M-90 DI/apc 2,3T:ssä sitä tulppien puhdistusominaisuutta. Joko se, että kasetti on rätkinyt kipinää itsekseen tai joku muu kasetin vika vaikuttaisi olevan syyllinen virran häviämiseen.

No nyt herra Murphyn henki varmasti huomaa minun näin paasanneen ja puuttuu asiaan, eli vika uusiutuu... :?
Ystonnari
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 21:09
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Ystonnari »

Itselläni oli saappaassa samaa vikaa. Auto ollut huollossa muutaman viikon tallissa ja oli imaissut akun tyhjäksi 8O . Autossa on vanha perinteinen EZK-sytkä eli ei DI:tä. Plussa akulta irti ja virtamittari väliin. Sitten vain sulaketaululle, jos ei omia johdotuksia autossa ole, ja sulakkeita yksi kerrallaan irti, sieltä se minulla selvisi -> keskuslukko jumittaa ja jättää yhden/monta en tiedä vielä lukkosolenoidia päälle ovissa. Virrankulutus oli yli 700mA ilman että virtalukosta oli virrat päällä :lol:
Ja muista se mittarin virta-alue (älä käännä virtoja päälle), ettei pala mittarista vastus. Virrankulutus tyhjiltään noin 10mA (kello) omassa kulkuneuvossani, muista malleista/varusteluista ei tietoa.,
9000CSE, 9000CS, 9000CC, 99GL *kaek on myyty*
Vastaa Viestiin