Lisäilmaluistin (auxiliary air valve) säätö

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Lisäilmaluistin (auxiliary air valve) säätö

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Onko kukaan tehnyt tuota. Näin ne ohjeet jossain saabpicsin sivuilla tai jossain mutta en enää löytäny niitä.

Ilmeisesti se säätömutteri siitä päältä avataan ja sitten mitä?

Tällä hetkellä luisti ei liiku ollenkaan. Siis meisselillä jos liikuttaa, niin liikkuu herkästi, mutta ei siis toimi niinkuin pitäisi. Kylmällä koneella luisti on jo kiinni niin että siitä näkyy enää pieni reikä läpi ja asento pysyy samana lämpimälle koneelle asti.

Vai onko tuo luisti sitten paskana? kyllä se jousi ainakin palauttaa, että se on sitten ehjä... :roll:

Ja kyseinen murkulahan löytyy minun -84 900Gli:stä
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Luistin nivelpistettä voi muuttaa löysäämällä sitä pikku mutteria ja siirtämällä akselia sivusuunnassa, reikä on hiukan soikea säädön mahdollistamiseksi. Jos ottaa laitteen irti niin samalla voi koettaa hiukan putsata sitä että toimii vastaisuudessakin.
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Hessu kirjoitti:Luistin nivelpistettä voi muuttaa löysäämällä sitä pikku mutteria ja siirtämällä akselia sivusuunnassa, reikä on hiukan soikea säädön mahdollistamiseksi. Jos ottaa laitteen irti niin samalla voi koettaa hiukan putsata sitä että toimii vastaisuudessakin.
Jotain tällaista muistelinkin. olis kyllä hyvä jos löytäisin taas sen K-Jetronicin huoltomanuaalin, mikä jo jossain viestiketjussa oli mukana :?

Niin ja toi luisti on jo kertaalleen huolellisesti putsattu ihan tässä lähiaikoina, en vaan sillon tullu kattoneeksi tuota "avonaisuutta"...
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Okei, löytyi se säätöohje (nooh, ohje ja ohje; avaa mutsku, siirrä tappia, kiristä mutsku :( eli sama minkä Hessu tuossa jo antoi) saabcentralin sivuilta, mutta kuinka paljon se säätö oikeastaan liikuttaa sitä luistia? Ei vissiin kauhean paljon kun ei se tappi, missä se mutteri on, liiku paljon paskaakaan. Siis lähtötilanne kylmänähän on se, ettei se mielestäni ole olleenkaan auki se lisäilmaluisti ja tyhjäkäynti sen mukasta... Talvi tuloo kohta :(

Taidan ottaa koko kapistuksen pöydälle ja purkaa osiin (nimim. ostetaan uusi käytetty lisäilmaluisti (huom. mielellään toimiva :wink:))
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Kyllä sen pitäisi täysille säädettynä huudattaa konetta jo melkoisesti. Eli jos säätö ja CRC ei auta, niin kokeile toisella. Mittaapa myös huviksesi se lämmitysvastus, että onko ehjä.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

900T16 kirjoitti:Kyllä sen pitäisi täysille säädettynä huudattaa konetta jo melkoisesti. Eli jos säätö ja CRC ei auta, niin kokeile toisella. Mittaapa myös huviksesi se lämmitysvastus, että onko ehjä.
Ja varmista että virtaa tulee perile asti. Koneen lämpökään ei aina satavarmasti riitä luistin lämmittämiseen....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

900T16 kirjoitti:Kyllä sen pitäisi täysille säädettynä huudattaa konetta jo melkoisesti. Eli jos säätö ja CRC ei auta, niin kokeile toisella. Mittaapa myös huviksesi se lämmitysvastus, että onko ehjä.
Mutta se vastushan sulkee sen, ei avaa... Vai ymmärsinkö väärin. Siis tarkoitan että kun se on kiinni jo kylmänä, niin vikahan ei ole vastuksessa, ellei sitten vastus ole ns. päällä koko ajan... Epäilen tätä.

Mutta sanoit huviksesi eli tiesitkin sen :wink: 8)

Mutta siis, kylmänähän sen bi-metallijousen pitäis vetää/pitää lisäilmaluisti auki. Mulla se ei sitä ole tehnyt ja kylmänä tyhjäkäynti ~ 500 rpm... Ja sitten vastus lämmittää jousta, mikä vetää luistin kiinni = kierrokset laskee (tätäkään ei mulla tee).

Mittailen huomenissa, ja kattelen tarkemmin sitä tuossa pöydällä, niin eiköhän selviä. Mutta haiskahtaa siltä, että uuden hommaus edessä.
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Jep, tuossahan tuo murikka (0280140107) on pöydällä ja kun vertailen tähän kuvaan, niin ei tuo minun luisti ole noin paljn auki edes kun säädin sen :(

Purkamaanhan tuota ei vissiin pysty, näyttää että on valssattu umpeen. Se siitä sitten :evil: :cry:

Mittasin sen vastuksenkin huvikseni, ja ihan ehyeltä nuo arvot näyttää...
[/url]
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Vastaa Viestiin