Kaveri kertoi isänsä opettaneen hänet vaihtamaan vaihteita ilman kytkintä. Kuuntelee kuulemma jotenkin moottorin äänistä ja katsoo kiekkamittarista oikeat kierrokset.
Onko tuommoinen mahdollista ja mitähän vaihteisto moisesta tykkää...
Vanhat: SAAB 900i -87; SAAB 9000 CD 2.0t; Saab 9000 2.3 Turbo S; SAAB 9-5 Aero -00 SAAB 9-3 Cabrio -00 "Hirsch"
Jep, kyllä onnistuu ja pienen opettelun jälkeen menee vieläpä melko mukavasti, en kylläkään omilla tai laina-autoilla kokeilisi, ellei nyt kyseessä ole aivan peltoauto tms. Intissä tuli aikoinaan ajeltua välillä ilman kytkimen käyttöä, kyseessä oli jo muutoinkin melko 'löysä' toyota ja vanha pikkutransitti (joka muuten oli yksi hauskimmista autoista talvella mutkaisella hiekkatiellä...
Yks kaveri aikoinaan tykkäs harrastaa tota vanhalla Mazda 323:aan (noin parisen viikkoa). Tiedä sitten, mikä meni vaihdossa pieleen, kun pihatiellä päätti laatikon kuoret antautua...
Kyllä se kohtuu helppoa on, mutta ei siinä mitään kiekkamittaria tarvi. Nopeusmittari riittää ja tuntuma autoon. Ilman kytkintä liikkeelle lähtö on hieman hankalaa mutta sekin onnistuu kohtuudella. Ei siinä mitään riko kun sen nätisti ja tunnustelemalla tekee tuon vaihdon. Olis sitten kysessä vaikka Bentley taikka Ferrari taikka peltoauto. Sitä kannattaa opetella isoilla vaihteilla ensin ja sitten vasta pienillä. Mulle isä opetti tuon homman jo 10v ikäsenä kuorma-auton ratissa (Kontio-SiSu) siinä kun oli synkaamaton fullerin loota niin siinä ei ilman välikaasua saanut edes vaihdetta päälle. (hyvä kun edes polkimille ylsin)
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Sisu fuller yhdistelmä on niin ei ole synkronointia eli on pakko
opetella vaihtamaan tupla poljennalla isommalle ja ns. välikaasulla
pienemmälle sehän on helppoa kun katsoo kiekkamittarista
mikä on se vaihteen väli kierroksissa paljonko putoo kierrokset
isommalle vaihdettaessa taitaa saabissa olla joku 500r/min 5speed
eli pienemmälle lisätään se 500r/min jne..
On täysin mahdollista henkilöautollakin, mutta ei ole kovin terveellistä pidemmän päälle.
Itse olen ajanut eri autoilla kerran Raumalta Tampereelle ja toisen kerran Kajaanista Kuopioon ilman kytkintä, kun vaijeri on katkennut tai työsylinteri pettänyt. Ai niin ja tänäkin keväänä Tammisaaresta Hankoon, kun Audin kytkin hajosi.
Fullerin laatikko on rakenteeltaan vähän toisenlainen. Se aina välillä tuuttaa varattua mutta kestää aika rankkaakin käsittelyä.
Niin kestää vaikka fulleri ei ole suorahampainen vaikka niin luullaan
ja eihän siinä lootassa siirretä hammaspyöriä vain niitä kytkentä
laitteita ainoa ero on vain että puuttuu synkronoiti osat,synronoitu loota kestää ihan varmasti ilman kytkimen käytöä jos vain pystyy vaihtamaan optimisti ilman narauksia,käytännössä se ei aina onnistu,synkronoitu on vaikeampi vaihtaa kuin fuller,onhan tuota harjoiteltu 17vuotta??
On tuttua itsellekin. Ei autolla vaan traktorilla on tullut kokeiltua. Isännältä kuulin tuosta ensimmäisen kerran ja sitten itse kokeilin sitä ja hyvinhän tuo onnistui. Saabbaalla en ole tohtinut kokeilla. Oman kokemusten tunnustelee omalla kokemuksella kierroslukujen perusteella milloin menee parhaiten vaihde päälle.
Moottoripyörällä ylöspäin vaihdettaessa en kytkintä käytä, alas vaihdettaessa kyllä. Ainakin työpaikan "prätkävastaavan" mielestä ihan OK. Tietysti MP:n ja auton laatikot tyystin erilaiset.
Aikoinaan tuli satkulla harrastettu paljonkin vaihtoa ilman kytkintä, kypsyessäni kaupunkiliikenteeseen harrastin moista koko kotimatkan helsingin ruuhkassa... Ylös menee todella helposti melkein millä autolla tahansa, päästämällä kaasua, samalla siirtämällä vaihteen vapaalle ja tarjoamalla isompaa laskevilla kierroksilla. Liikkeissä pitää kuitenkin olla päättäväinen, muuten ei onnistu. Alas on sitten toinen asia, välikaasua ja reipas vaihto...
Näistä harjoituksista on minulle jäännyt paha tapa vapauttaa vaihteet ilman kytkintä...