veto laittesto rikki....

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

veto laittesto rikki....

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Elikkäs, kaikki alko siitä kun alatukivarren kiinnike repesi irti ja väänsi pyörän "auton alle", sen matkan mitä hinausfirman lavalle ja pajalle nosturille ollaan työnnetty.

Työtä kun ruvettiin tekemään huomattiin että vetari oli tullu vähän ulos, nätisti meni takaisin sisäänsä ja tukivarsi kuntoon.

Noh eka koe-ajo:

Päästiin ulos ensimmäiseen risteykseen kun paukahti ja veto katkesi siihen. Kolina jurina ja muutenvaan hirvee mekkala kuuluu, mutta auto ei liiku.

Maasa loju jokin mystinen osa, jonkin asteinen hela, tyyliin iso sormus. Kuulemma neulalaaker, tosin ilman neuloja.

EDIT 10/11 Klonksuu työntäessä, vaihde vapaalla siis. Koneen Käydessä, vapaalla, auto paikallan pitää ilkeätä muljahtelevaa klonks,klonks ääntä...

Eräs sälli sanoi sen "mystisen osan" nähtyään että sisempi vetari on sökö. Kummastuttaa vain se jos kun rallattaa koneen käydessä?

Osaako joku sanoa onko sisempi vetari mahd syypää. Josson niin mitä mahd. joutuu vaihtamaan?

Vai onko vika mahd. jossain muualla "vetolaitteistossa"?

Ja autonahan oli se raihnanen vm-84 T16 :roll:
Viimeksi muokannut DIggItaLLr, Pe Marras 10, 2006 17:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Vaihdeloota taitaa olla nyt sitten sulla hakusessa.
Ari 1622
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

ari_viitanen kirjoitti:Vaihdeloota taitaa olla nyt sitten sulla hakusessa.
Tai sitten vain se vetoakselin sisempi nivelosa.. tripodi. Huonolla tuurilla hakannut maljan, johon sis. vetonivel tulee, kappaleiksi.. ja erittäin huonolla tuurilla halkaissut laatikon kuoren. Sisempää vetoniveltä kuitenkin veikkaisin äkkipäätään.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Samaa veikkaan kans
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Vilase missä kunnossa se sisempi vetoakselin pää on. Eli siitä vaihdelaatikon kyljestä. Toi sormus on osa sitä sisempää vetaria, ja jos se on sieltä ulos lentänyt, niin kumi on varmasti halki jne. vaurio on silmin nähtävissä.

T. Pasi
99T-museopeli
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

hmm, mikäs siis tarkalleen ottaen on sisempi vetonivel....

Mitä on jotain nähny niin lootassahan on suoraan kiinni se malja, sitä ei pysty vaihtaa lootaa avaamatta. Sit tulee tripodi ja sisempi vetari ja se on SE... niinkö?

Olisiko kellään räjäytyskuvaa tuosta asetelmasta niin pystyisi hahmottaa paremmin että mitä siellä on / pitäis olla?

EDIT:1
Just selailil motonetin sivuja, eipä oo siellä sisempää veto akselia. Mistäs semmosen löyäis, niin ja sittenhän siellä oli vielä se laakeri. Elikkä ainakin yhden semmoisen UUDEN tarttis. Mitäs muutta uutta sinne pitää laittaa?


Tuossa vanhoja viestejä selailessa kävi ilmi että -86 tuli pidemmät vetarit estämään jouston ulosmuljahdukset, käykö siis nämäkin?
Niin, ja onko Turbo ja NA vehkeitten veto-osissa eroa?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuolta löytyy yksi tarina vetarin maljaremontista:
http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/900Aero_tripodit.htm

Eski
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

terve. onko huorikset jo kiinni sabassa?

kuulustas kyllä ihan sisemmältä vetarilta.

sisempivetari: hommastas niin sen maljan mikä on lootassa kiinni saa kyllä ulkoa käsin irroitettua pitää vaan laskea laatikko öljyt mäkeen ja avata maljan takaa laipan pultit.

lähtee sitten vetämällä laipan kanssa.

kun laitat toisen ehjän tilalle niin niin laipan tiiviste pinnan välissä on perävälyksen säätölevyt jotka pitää tulla saman lailla kuin ennen.

mutta hommana maljan vaihto ihan iisi homma.

tripoidi han lähtee kun irroitat vaan sokan vetarin päästä niin saa vanhan naputeltua irti.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Juu kiitos linkistä. Valottikin aika hyvin hommaa, että mikä pitää vaihtaa.

Mutta entä onko turbossa ja NA vehkeissä samanlaiset, vai onko turboissa jotenkin järeempää kamaa??



Ei oo huorikset vielä kiinni ku ei koko autokaa viel valmis.

Pitänee juu varmaan heynesi käydä lainaamassa kirjastosta ja ruveta hommiin.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

samaa kamaa...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Muistikuvia:
84 turbosaappaassa taitaa olla jo ns. isommat maljat / isompi tripodi (sama joka uudemmissa ?? olikohan samassa tahdissa kuin jarrujenkin muutos) , eli tietenkin kun hommaat varaosaa niin purkaa ekaks niin tietää mitä tarvii.
Akseleiden PITUUDEN suhteen kandee kans olla tarkkana, just 84 -- 85 TURBOISSA tais olla eroja ( johtuen isommista maljoista), mutta sulla varmaan vanha akseli käy. tripo se yleensä saa vaan turpiinsa.
Purkuosat lie se nopein ja halvin ratkaisu yleensä.
Sun tapauksessa neulalaakerit ovat voineet lentää ulos tukivarren pettäessä.
Viallinen tripodi on sitten heittäytynyt ulos sijoiltaan kun otit käyttöön.
Tuskin tukivarren kiinnityspiste on voinut niin paljon siirtyä hitsatessa että se olisi tuon aiheuttanut.
Suuret väännöt/ moottorin liike kannakkeissaan saattaa varsinkin noissa vanhemmissa heittää kuulemma tripon raiteiltaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

stara kirjoitti:Muistikuvia:
84 turbosaappaassa taitaa olla jo ns. isommat maljat / isompi tripodi (sama joka uudemmissa ?? olikohan samassa tahdissa kuin jarrujenkin muutos) , eli tietenkin kun hommaat varaosaa niin purkaa ekaks niin tietää mitä tarvii.
Kyllä M1984:ssa yleensä on ne vanhemmat maljat. Linkittämältäni Aero-sivulta löytyy linkki saabismionsairaus-sivulle, josta asia selviää tarkemmin... Maljoista näkee kyllä irroittamattakin kummat ne on.

Eski
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Jos vaihtaa maljan ja tripodin pakettina?
Eli voiko vaihtaa vanhemman paketin uudempaan, vice versa. Riippuen et kummat löytää helpommin.

Ainoastaan sen sisemmän vetarin kupissa on eroa?
Mikä ihmeen pituus eroa? Onko näitä vaihtoehtoja siis enemmänkin kuin 2?

Sekoo polla ennenku oon ees avannu mokoman murkulan 8O
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

DIggItaLLr kirjoitti:Jos vaihtaa maljan ja tripodin pakettina?
Eli voiko vaihtaa vanhemman paketin uudempaan, vice versa. Riippuen et kummat löytää helpommin.

Ainoastaan sen sisemmän vetarin kupissa on eroa?
Mikä ihmeen pituus eroa? Onko näitä vaihtoehtoja siis enemmänkin kuin 2?

Sekoo polla ennenku oon ees avannu mokoman murkulan 8O
jos sekos jo, niin sittenhän sitä pääsee ihan helpolla, "ei huolta murhetta saapas muista"
Tahkoan siis vain sitä, jotta kandee olla tarkkana myös sen pituuden kanssa, koska on seuraava LUULO, jotta yhdistelmiä voipi olla seuraavasti:
1. kässäri eteen eli vanhat navat eli jossain noin. 85---86 turboissa, joissa on jo isot tripot
2. vanhat navat ja pienet tripodit
3. uudet navat joissa isommat tripot
Toi uus napahan saattaa ihan hyvin olla tosiaan eri kohdassa ja siks voipi vaatia eri kokonaispituuden
pituuserot on pieniä, ei niitä muuten hokaa kuin mittaamalla.
Kyllä mun muistaakseni EPC tuntee 3 eripituista akselia puolelleen, kuskin/ pelkääjän puolella on tietenkin vielä eripituiset, eli joku irtoakselikin pitää tietää varmasti kummalta puolen se on.
Tämän lässyn siis skrivaan, jotta oot varuillasi ja mittaat jutut, ei sitten linkoa niin hevillä tripo pihalle.
Mun korjaamokässäri mallit 79---88 sanoo osiossa 475-1, kirjan lopussa, " uudelle vetoakselille saa asentaa vain uuden vääntiön ( tripo), uuden vääntiön voi sitävastoin asentaa myös vanhalle akselille".
Tässä vanhalla siis ei voida tarkoittaa pientä tripodia, koska sen ura- akselihan on paljon pienempi !!!
"Uudemmassa akselissa on olake , vanhassa on lukkorengas. Uuden olake on kartiomainen ja vääntiön urituksessa on vastaava kartio."
EPC tuntee seuraavat numerot 86---89 vuosimalleille
LH= left hand
RH= right hand
M= manuaali
A= automaatti

Article : Käyttöakseli
PartNo : 8945420
Usage : M, INNER,LH
4-speed Ch.--G2012046. --G3007249.
5-speed Ch.--G2009922. --G3007065. --G7011597.
Löytyy myös vaihtoyksikkönä.
Order Quantity : 1

Article : Käyttöakseli
PartNo : 8945438
Usage : M, INNER,RH
4-speed Ch.--G2012046. --G3007249.
5-speed Ch.--G2009922. --G3007065. --G7011597.
Löytyy myös vaihtoyksikkönä.
Order Quantity : 1

Article : Käyttöakseli
PartNo : 9102823
Usage : M, INNER,LH (8990731), NLS-USE 4106159
4-speed Ch.G2012047--. G3007250--.
5-speed Ch.G2009923--. G3007066--. G7011598--.
Löytyy myös vaihtoyksikkönä.
Order Quantity : 1

Article : Käyttöakseli
PartNo : 9102831
Usage : M, INNER,RH (8990749), NLS-USE 4106142
4-speed Ch.G2012047--. G3007250--.
5-speed Ch.G2009923--. G3007066--. G7011598--.
Löytyy myös vaihtoyksikkönä.
Order Quantity : 1

Article : Käyttöakseli
PartNo : 8990731
Usage : B202TURBO, LH, NLS-USE 4106159
Löytyy myös vaihtoyksikkönä.
Order Quantity : 1

Article : Käyttöakseli
PartNo : 8990731
Usage : A, NLS-USE 4106159
Löytyy myös vaihtoyksikkönä.
Order Quantity : 1

Article : Käyttöakseli
PartNo : 8990749
Usage : B202TURBO, RH, NLS-USE 4106142
Löytyy myös vaihtoyksikkönä.
Order Quantity : 1

Article : Käyttöakseli
PartNo : 8990749
Usage : A, NLS-USE 4106142
Löytyy myös vaihtoyksikkönä.
Order Quantity : 1

Tämän pitäisi olla selvää tekstiä sanoi Urkkikin kerran pressana ollessaan ihan julkisesti
:lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Nonnii!!
Nyt tuli hätä!! Eihäs se sinne sopinut. tripodi ja sisempi vetari vaihdettu. Eipäs sovikkaan tripodi ulompaan vetariin :evil:

Elikkä vetarin akseli on liian iso eikä sovikkaan tripodiin!!
Auto on tutulla korjaajalla, nosturin päällä, tarttis siis tehrä jotain. Ulompi vetari on 27mm ja tripodin "reikä" n.24mm. Eipä sovi edes isolla pajalekalla...

Meneekö tuohon maljaan nyt sitten eri tripodi, siis semmonen jossa on 27mm "reikä" vai joutaako vaihtoon koko sisempi vetari ja tripodi.

Toivottavasti jollain olisi tietoa/apua/kikottimet ongelman korjaamiseksi olisin hyyvin iloinen.
tarvittavaa osaa ja tietoa saa tarjota.

Auto ollut "leimaan menossa" jo syyskuusta lähtien. Aina vaan tullut uutta kommervenkkiä matkaan.

Jos sulta sattuis osat löytymään niin soita 050 3838380, oon tosin tänään päivystäjänä ja viikonlopun kiinni. Jossen siis pääsee vastaamaan niin voi soittaa broidillekkin 050 5345324. Tietokoneelle pääsen harvemmin.

kiitos!
Vastaa Viestiin