Öljypumpun irrotus ja kampiakselin stefan vaihto?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Öljypumpun irrotus ja kampiakselin stefan vaihto?

Viesti Kirjoittaja pevi »

vm 95 2.3T vuotaa oljyä koneen oikeanpuolen päädystä.

Aikomuksenani on vaihtaa kampiakselin stefa ja samalla oljypumpun ja syöttöputken O-renkaat.

Onko stefa parhaiten vaihdettavissa kun öljypumpun laippa on irrotettu?

Onko edellä mainituissa töissä mitään jippoa tai erityisesti huomioitavaa?

En ole aikaisemmin ko. työtä tehnyt joten kaikki vinkit ja ohjeet ovat tervetulleita. Haulla löysinkin jo vinkit miten hihnapyörä irrotetaan, mutta öljypumpun työvaiheista ei paljoa löytynyt.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
tertsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 08:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja tertsi »

moi,

Itse tein juuri saman remontin. Työvaiheet kutakuinkin näin:

- kampiakselin kiilahihnapyörä irti
- iso sokka joka pitää öljypumpun kantta irti
- vedä kansi pois
- irroita vanha stefa (lyömällä/kampeamalla) sekä kannen o-rengas
- uusi o-rengas paikalleen
- uusi stefa menee aika helposti painamalla jos pitää lyödä niin sitten joku sopiva holkki joka ottaa stefan ulkoreunaan ja sitten vain lyömään.
- mittaa varsin pumpun radiaalivälys rakotulkilla, ulommaisen hammaspyörän ja pumpun rungon välistä, pitäisi olla alle 0.1mm
- voitele o-rengas ja stefa öljyllä
- kansi kiinni
- puhdista kiilahihna pyörä ja laita se kiinni

Jos unohdin jotain muut voivat paikata/korjata selostusta.
Saab 9000 CSE 2.0t - 96
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mulla ainakin vanha kivettynyt stefa käytännössä tipahti maahan hihnapyörän irroituksen jälkeen, eli ei vaatinut mitään kikkailuja. :) Öljypumpun laipan irroitus on ihan pala kakkua, laipan ruuvit vaan auki ja muistaakseni se on siinä. Ainakin pitkälohkossa. Uusi O-rengas paikalleen mielellään vielä liiman kanssa niin hyvä tulee.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Lyhyessä lohkossa on tosiaan se sokka pitämässä öljypumpun kantta paikallaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Sama homma on myös edessä, mutta elin käsityksessä että tuossa m-90 2,3T pitkässäkin lohkossa pumpun kansi on sillä isolla lukkorenkaalla kiinni?

Niin ja pystyykös sen imuputken O-renkaan vaihtamaan tuossa samassa paraatissa, vai vaatiko öljypohjan irroituksen?
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Joko öljypohja tai jakopään kansi pitää irrottaa..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kampiakselin etupään stefan varaosanumero vissiin 93 09 204 mutta mistä o renkaasta te puhutte? Onko se toi 91 25 816, epc antaa määräksi 2kpl? (eli kuvassa 6a ja 7...)

Kuva
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Minnes ton öljypumpun ulomman hammasrattaan kohdistusmerkin tulisi näyttää?
Vastaa Viestiin