1. porakoneen teräspyöröharjat ovat usein turhan pitkäkarvaisia ja kulahdettuaan vielä harittavat, eli niillä ei saa tarkkarajaista pientä aluetta hoideltua . kun pyörittää harjaa poralla laikkakonetta vasten niin jopa helposti lyhenee karvat ja saa harottavat sivukarvatkin poistettua.
Samoin voi paineilma- vingun tai dremelin hiomakiveä muotoilla, ne kun usein ovat liian isoja tai väärä kantti kantaa ensimmäisenä jne. Tosin itse en ole noita hiomakiviä juurikaan pöllytellyt. Kaikki suojukset tietenkin oltava aina. Tein sellaisenkin urotyön, kun dremelin kiristyskara pääsi pyörimään ja tuli löysäksi. No panin dremelin ohuen leikkuuterän PI- vinkuun ja sillä väljensin ne Dremelin karan rakoset, hyvä tuli , taas puree akseliin kiinni. Perheellisen on yritettävä
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
2. kierretapilla SUORAAN kierteittäminen on joskus hyvin tarpeellista, mutta vaikea tehdä käsivaralla. Sorvia kun yleensä ei maisemista löydy. Pylväsporakoneeseen pistin kierretapin kiinni ja tapinvarteen heftasin mutterin jotta siitä pääsee kiertämään. Homma toimi mielestäni aika hyvin. Kiersin pari kierrosta, jotta tappi asettui suoraan ja loput kierteitin ruuvipenkissä käsipelillä.
3. vanhan laakerin tai puslan avulla kun uutta laakeria prässää sisään, pinnasta olisi saatava himpun verran TASAISESTI, jotta se paininkapistus ei juutu sinne sovitteeseen. Pyöreän hiominen on käsivaralla vaikeaa, koska aina joku kulma tuppaa jäämään "ylimittaan".
Kun hitsaa sopivan prikan keskeisesti siihen vanhan laakerin kooliin ja kiinnittää prikkaan muttereilla kierretangon pätkän akseliksi niin pääseen paininkapistusta pyörittämään porakoneella hiontalaikkaa vasten. näin sain aika helposti TASAISESTI kehältä kamaa poistettua.
Samalla periaatteella voi porakoneella pyörittäen hioa tapinpään juuri haluamaansa halkaisijamittaan.
4. Joidenkin vanhempien laikkakoneiden mutterit ovat sellaisia, jotta niillä ei saa uusia 1 mm paksuisia laikkoja kiinnitettyä. Irroitin vanhasta laikasta sen peltisen keskiön, siinä sopiva prikka homman hoitamiseen.
5. Katkenneisiin pinnapultteihin yms kierteisiin en ole koskaan käyttänyt ns. vastatappeja / uloskiertotappeja ( eli ns. halpiskamaa), koska nehän ovat hirveän kartiomaisia ja varmaankin puristavat ohutta pultinseinämää entistä lujemmin kiinni, eli en usko niiden jämähtäneisiin kierteisiin toimivan ( jämähtämättömiin varmaankin tehoavat, mutta sellaiset kun eivät juurikaan katkea). Sitäpaitsi ko. tapit ovat karkaistua kamaa, eli jos karkaistua katkaisee pohjareikään, niin siellähän pysyy. Ainakin kotikonsteilla likimain ratkaisematon yhtälö.
Olen aina porannut hyvin tarkkaan ( keskiökuoppa lyöty söörnärillä) keskeisesti 3,25 mm lyhyellä pop- niittiporalla ensireiän ( lyhyt ei katkea niin helposti ja noin pienen saa keskiöityä hyvin). Seuraavan porakoon olen sitten valinnut esim 8 mm kierteelle 6 tai 6.5 mm poran eli vähän pienemmän porakoon, mikä ko. kierteeseen tarvitaan. Tämä siksi , koska pientä epäkeskeisyyttä aina tulee käsivaralla ja loput kierteen jämät lähtevät sitten jo ronkkimalla ja tapilla veivaillen jne..
Jos kyseessä yli 8 mm kierre joku välikokokin on syytä porata ensin.
Aina pitää olla tarkkana, jotta poraa suoraan. Jos kappaleen voi asettaa pylväskoneeseen niin se on iso etu suoruuden varmistamisessa.
Sitten olen vaan vetänyt uuden kierteen tai paremminkin putsannut vanhan kierteen tapilla. Konsti vaatii hyvälaatuiset porat ja kierteitystapit ja kokemustakin, ja mieluusti jotain liukastetta sekä poraukseen että varsinkin kierteitykseen. Bilteman tapeista ei kierteiden tekoon juurikaan ole ( ovat kaikki luettelonkin mukaan hiiliterästä,... pitää olla pikaterästä eli tungsten englanniksi), motonetin ainakin se n. 60 €:n satsi on aika laadukas ( jossa tosin on hirmu isojakin kokoja , joita ei juuri tarvitse, mutta siinä on myös ne tärkeät hienokierteet) palautin B:n suurimman kierresatsin kokeiltuani sitä.
Joissakin tapauksissa on ollut iloa myös pakistani löytyvistä hyvin loivasti kartiomaisista kalvaimista (vissiin kartiotapille) , esim jos laipan reiät eivät ole ihan kohdakkain, niin kartio mukavasti ja pehmeästi syö molemmista laipoista ja saapi läpipultille reiän rykimättä.
6.