Valitsin loppujen lopuksi 225/50 R16 Nokian HKPL4:t, kun sai toimituskuluineen reilusti alle 400e sarjan.
Vanteeksi tuli valittua Advanti S326 Rainbow (500e setti):
En ole vielä törmännyt mustaan talvivanteeseen, joten pakkohan se on kokeilla... Ja pitäähän sitä köyhän erottua massasta muullakin kuin hianolla turposaapilla
Nähdään lopputulos sitten, kun uusi SS saapuu (toivottavasti jo 2-3 viikon kuluessa).
Itselläni tuli kanssa ajankohtaiseksi tuo rengasasia ja otin yhteyttä Saabin asiakaspalveluun kysyäkseni suositeltavat rengaskoot 15,16 ja 17"
Mukana kopio viestistä
Saab 9-3:n suositellut rengaskoot ovat:
Kesärenkaat:
6,5 x 15 195/65 R15 91 H
6,5 x 15 215/60 R15 94 V
6,5 x 16 215/55 R16 93 V
7 x 17 225/45 R17 94 W RF/XL
7,5 x 17 235/45 R17 94W
225/45 R17 94 W RF/XL
talvirenkaat:
6,5 x 15 195/65 R15 91 Q M+S tai
205/65 R15 94 Q
6,5 x 16 215/55 R16 94 Q M+S
7 x 17 225/45 R17 94 Q RF/XL M+S
7,5 x 17 235/45 R17 94 Q M+S
Suosittelemme olemaan yhteydessä valtuutettuun Saab-liikkeeseen joka voi avustaa rengas- ja vannevalinnassa.
Ystävällisin terveisin,
GM Finland Oy
Saab Asiakaspalvelu
Rolle Nieminen
team leader
Vastaavaa infoa (tosin vain 2 rengaskokoa) tuli minullekin tuolta samalta taholta.
Olin sitten yhteydessä myyjään Kuopion Delta-Autoon, ja muutaman yrittämän jälkeen löytyi sieltä entinen Vianorin heppu, joka tuntui tietävän aikaslailla tuosta rengaspuolesta.
Kyseinen kaveri oli vahvasti sitä mieltä, ettei kannata Saabiin laittaa kovin kapeaakaan rengasta, meneepi ajettavuus sitten ns. normaalikeleillä.
Lisäksi oli vielä puhetta, että uudemmat rengasmallit toimivat kyllä hyvin myös leveinäkin, toki sohjossa voi olla pientä eroa kapeampaan. Sohjolla siis kevennetään kaasujalkaa entisestään (kuten aiemmillakin autoilla 195- ja kapeammillakin renkailla).
Marko A kirjoitti:Tässä yksi aika turha kommentti, mutta heitetään silti.
Syksyllä kunnon vannevaha (jopa x2) huolella puhdistettuun vanteeseen ja koko talven riittää kun pesun yhteydessä sienellä ja normaali autoshampoolla pyyhkii. Lähtee jarrupölyt yms "hankalat" liat helposti. Ilman vahaa vanteeseen tulee nopeasti "huokoinen" pinta johon kaikki lika jää todella lujaan kiinni.
Eipä ole vannevahoja tullut kokeiltua. Mitä merkkejä suosittelette? Myyvätkö huoltoasemat/varaosaliikkeet?
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Marko A kirjoitti:Tässä yksi aika turha kommentti, mutta heitetään silti.
Syksyllä kunnon vannevaha (jopa x2) huolella puhdistettuun vanteeseen ja koko talven riittää kun pesun yhteydessä sienellä ja normaali autoshampoolla pyyhkii. Lähtee jarrupölyt yms "hankalat" liat helposti. Ilman vahaa vanteeseen tulee nopeasti "huokoinen" pinta johon kaikki lika jää todella lujaan kiinni.
Eipä ole vannevahoja tullut kokeiltua. Mitä merkkejä suosittelette? Myyvätkö huoltoasemat/varaosaliikkeet?
Sama juttu. Eilen pesin autoa ja viime kerrasta hieman aikaa (hyi minä ) ja varsinkin etuvanteiden rengaspölyä sitten hankailin pesun jälkeen vartin. Muistin tuon Marko A'n kommentin ja tuli ihan sama kyssäri mieleen.
Saab 93 SC 1.8tA Vector Hirsch -07
** Volvo on ihan ok. Jos haluatte kehuja, se maksaa ekstraa **
Mulla on käytössä Turtlen Vannevaha. Aika ohkaista litkua kylläkin on mutta tuntuu toimivan. Korrekin TFX:ä olen käyttänyt sekä ihan autoglymin punaista normaalivahaa. Maalattujahan ne vanteet on ,joten perusvahatkin käy ihan ok.
theMarcusso kirjoitti:Kiitoksia vain hyvistä kommenteista.
Vanteeksi tuli valittua Advanti S326 Rainbow (500e setti):
En ole vielä törmännyt mustaan talvivanteeseen, joten pakkohan se on kokeilla... Ja pitäähän sitä köyhän erottua massasta muullakin kuin hianolla turposaapilla
Nähdään lopputulos sitten, kun uusi SS saapuu (toivottavasti jo 2-3 viikon kuluessa).
No miltä se lopputulos näyttää mustilla vanteilla, onko laittaa kuvia?
Minulla on 225/45/17 Continentalin nastat 7.5 tuuman vanteilla (Aeron vanteet) alla.
Vetelää urissa niin p###sti. Välillä tuntuu, ettei kaista meinaa riittää, kun turbo potkaisee.
Onko vika teräväkulmaisissa liian leveissä renkaissa?
Vai siinä, että nuo renkaat kuuluisi asentaa 7 tuuman vanteille?
Vai onko suuntaukset pielessä?
Vai onko rengaspaineilla mahdollista korjata tilannetta (kaikkea 2.2 ja 2.6 väliltä on tullut kokeiltua).
9-3 2.0t 5d 2001 -> SS 1.8tA+ 2004 -> SC 1.8 tA+ Vector 07 -> pakko vaihtaa merkkiä, kun nelikko diesel farmaria ei AUTOna ole
ptme kirjoitti:Minulla on 225/45/17 Continentalin nastat 7.5 tuuman vanteilla (Aeron vanteet) alla.
Vetelää urissa niin p###sti. Välillä tuntuu, ettei kaista meinaa riittää, kun turbo potkaisee.
Onko vika teräväkulmaisissa liian leveissä renkaissa?
Vai siinä, että nuo renkaat kuuluisi asentaa 7 tuuman vanteille?
Vai onko suuntaukset pielessä?
Vai onko rengaspaineilla mahdollista korjata tilannetta (kaikkea 2.2 ja 2.6 väliltä on tullut kokeiltua).
Mulla on myös Contin VW2-nastat kokoa 205/55/16. Auto (9-5) muuttui noilla renkailla pehmeäksi, veteleväksi ja tuuliherkemmäksikin peruspaineilla 2.5 bar. Vasta kun paineet on 2.8-3.0 bar rupeaa paranemaan, mutta ei tule kovin jämyksi siltikään. Maahantuojan kommentin mukaan nuo paineet ovat suositeltavia.
Auto on saapunut ja yllätys yllätys, nuo valitsemani Rainbow-vanteet eivät sovikaan mukisematta, menee muuntopulteilla + tilaustyönä sorvattavilla soviterenkailla.
Pitäisi kuitenkin vielä tällä viikolla homman valmistua, kylläpä menee aika meleko hittaasti
Laitan auto-/vannekuvat heti kun pääsen vehkeeseen käsiksi.
9-3 SC aero tulossa ja talvirenkaat pitäis hommata. Kitkat varmaan etelä-Suomen olosuhteisiin riittää... ja seuraavista koko vaihtoehdoista pitäis nyt valita
205/50R17 / 7J X 17”
225/45R17 / 7J X 17”
215/55R16 / 6,5J X 16”
Kommentteja/kokemuksia lukisin edellisten lisäksi mielelläni ennen ostoa