9-5 3.0L V6t Saabin ostoaikeissa - vanhan kertausta...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jerma75
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 13:32
Paikkakunta: Vaasa

9-5 3.0L V6t Saabin ostoaikeissa - vanhan kertausta...

Viesti Kirjoittaja jerma75 »

Kuten varmasti otsikosta (ja myyntiosion vaihtoilmoituksesta) voi arvata, on Saabiin siirtyminen edessä.

Kiikarissa on parikin -99 vuosimallin 9-5 3 litrasta V6 turbo -Griffiniä. Ilmeisesti tämä Saabin huohotus "ominaisuus" ei koske näitä isompikoneisia ysivitosia, vaan on pienempien ongelma ?

Entä DI -laatikot ? Onko tuossa -99 mallissa juuri ne vaihtoon menevät DI -kasetit ?

Konepuolella muuten ei taida kyseisissä malleilla paljoa vikoja olla, vai miten asian laita on ? Olisiko joku aikaisemmin tehnyt jo jotain tarkistuslistaa, joka olisi hyvä käydä läpi autoa ostaessa ?

- Jerma /Vaasa -
Ishtor
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Loka 13, 2006 12:00
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Ishtor »

Tarkoitus on luopua 325tkm hyvin palvelleesta vm. -89 tonnarista talven aikana, ja 9-5:een olisi tarkoitus siirtyä, vm. 98-01 ehkä... riippuen hinnasta. Kun en ole yhtään perillä näistä "uuden karheista" Saabeista, niin kertokaapa joku viisas mitä kannattaa huomioida valintaa tehdessä? Jotain tyyppivikoja joita pitäisi tarkkailla?

Periaatteessa bensan kulutus ei ole minulle kynnyskysymys, koska lähes jokainen vaihtoehto (2.0t-2,3t) kuluttaa vähemmän kuin nykyinen automaattini (ka. 11,0-12,5 vuodenajasta riippuen). Pääasia ettei kulutus kasva, sanoi vaimo.

Siitä päästiin Griffiniin. Tehoa ei koskaan ole liikaa, joten sekin on potentiaalinen vaihtoehto, vaikken matka-ajoa paljon harrastakaan. Onhan siinä kaikkia kivoja varusteita... Ja onhan se vee-kuutonen sentään jotain! :wink: Mutta edelliseen kappaleeseen liittyen, mitä tuo 3-litrainen motti kuluttaa?
jerma75
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 13:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja jerma75 »

AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Vuoden aikana on mennyt toinen DI-kasetti vaihtoon (~200e) sekä pakosarja on pitänyt hitsauttaa. Taaempi pakosarja siis murtuu ja sisempi osa pääsee kolisemaan kuoriin minkä johdosta alkaa vuotamaan. Ilmeisesti aika yleinen vika näissä, tässä yksilössä ilmeni ~200tkm paikkeilla.

Kulutus on ollut sekalaisessa maantiepainotteisessa ajossa aika tarkkaan 10 litraa sataselle. Maantiellä pääsee hieman alta kahdeksaan litraan keskinopeuden ollessa ~90km/h sisältäen muutamia ohituksia, siis normaaliajolla. Kaupungissa menee helposti 12 litraa sataselle.

Muuten on samanlaisia vikoja kuin muilla koneilla varustetuissa, takapuslat menee vaihtoon sekä takaiskarit. Muita vikoja löytyy helposti haulla.

Cruisen ja automaatin kera vallan mainio auto matka-ajoon ja vaivaton taajamissa :D
BMW 320dA Coupe LCI
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Reilu vuosi Griffinillä takana ilman suurempia ongelmia, varusteet ovat mukavat jne... Suurin juttu oli jarrutehostimen vaihto pari kuukautta sitten, kun vanha alkoi kunnolla suhisemaan. :? Kulutus kesällä pelkkää kaupunkiajoa 17" vanteilla abaut 12.5 litraa sadalla (mitattu useasti tankki täyteen-tyhjäksi). Talvella pelkkää kaupunkiajoa Eberin kanssa 16" vanteet alla vain 13.3 litraa sadalla! :D Ihan hyvä ostos, mutta jotenkin 2.3t tuntuu vaan oikealta moottorilta femmaan, kutosmoottori hiukan "raskas" ajettava mutta makuasia. Äänet ihan kivat, kun alkaa kunnolla kiusaamaan! :D
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Määritteletkö LR tuon kaupunkiajosi hieman tarkemmin, hesassa pyöriessä saa helposti menemään vaikka 20l/100km kaasarisaabillakin?
Pitäisi joskus käydä koeajamassa tuollaista V6 9-5:ttä, tuskin se tosiaan kamalasti vie enemmän kuin rivikone?

Omalle puimurille ( :oops: ja jujuu, on myynnissä ja Saabeista haaveillaan) on ilmoitettu kanssa aika järkyttäviä kulutuslukemia mutta sen reilut 1000km mitä sillä ehdin ennen pajalle vientiä ajamaan niin aika samoihin lukemiin meni kuin 2.3TA tonnari eli jotain 11l/100km, pitäisi kyllä ajaa vähintään 10tkm ennenkuin olisi tarkempaa tietoa keskikulutuksesta.
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Tuo kaupunkiajo automaatilla onkin taitolaji, kulutus riippuu hyvin pitkälti omasta ajotavasta. Itsekin sen aluksi huomas, kun aina tuli painettua liikaa kaasua jne. Nyt kun on oppinu vähän rullaileen, niin kulutuskin on hieman tippunut. Mikään ei silti voita automaatin vaivattomuutta kaupunkiajossa :D Enkä usko että kulutusero on mitenkään iso automaatilla varustettuun rivikoneeseen verrattuna.

Vaikka LR:n tuntemukset v-koneen sopivuudesta saabin keulalle ovat hieman erilaiset, niin mielestäni se sopii vallan hyvin yhdeksi vaihtoehdoksi, makuasioita :wink:
BMW 320dA Coupe LCI
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Mulla ollut 9000 2.3t:n tilalle tullut saksantuonti 9-5 V6t vm. 99, jolla ostettaessa 133tkm lasissa, nyt 10tkm enemmän. Etupyöränlaakerin vaihdon lisäksi ei ole tarvinnut muuta tehdä ja edellinenkin omistaja on autoon vain akun vaihtanut eli laatu on toistaiseksi ollut kohdallaan.

Minusta tuo kone sopii hyvin autoon ja äänetkin on ihan kivat. Joku hyvin pieni napse koneesta tyhjäkäynnillä tosin kuuluu, vain kun konepelti on kiinni. Liekö venttiilinnostin tms., mutta ei ole menoa haitannut; ei öljynkulutusta ja kaikki päästöarvot koneessa oli minimaaliset. Kulutus vaihdellut 7,6-12l/100km välillä ja on siis melkoinen, niin kuin kaikissa automaattilootaisissa kuutoskoneissa. Siksi meinaa tulla dieseliä ikävä, mutta on tuossa sitten vastineeksi kulkupuolikin kunnossa (otti autobaanalla helposti 220 ja enemmänkin olis mennyt :) . Automaatti toimii melko hyvin, tosin ohituksissa ärsyttää kun se helposti laittaa 2:n sisään vaikka vääntö riittäisi, olisipa sentronic... Rengasäänet on kyllä kuluneilla 215/55 misukoilla aika kauheat tietyillä pinnoitteilla :evil: Eli jos kulutus ei hirvitä, niin uskaltaahan tuota suositella.

Edit: Kulutuksesta vielä, että verrattuna 9000CSE 2.3t:n manuaalilla se nousi mun ajoilla n. 0,6l/100km eli yllättävän vähän...
Vastaa Viestiin