In memoriam SAAB
In memoriam SAAB
Väistämättä joskus tulee aika vaihtaa autoa. Kilometrimäärät kasvavat ja vaihtoehdoksi tulee dieselauto. Luonnollisti 9-3 SS 1.8t Linear Sentronicin tilalle katsellaan 9-3 SS TIDS Sentronicia. Auto vaikuttaa kaikin puolin asialliselta ja bensakoneen jälkeen dieselin vääntö ja kulutus innostavat. Pyydetty hinta kohtuullisilla varusteilla kuitenkin on lähes tähtitieteellinen. Tutkitaan siis vaihtoehtoja:
Volvon 50-sarja on tiloiltaan kelvoton, 60-sarja taas hinnaltaan karkaa käsistä. Mitä muita vaihtoehtoja?
VW Golf+ on periaatteessa asiallinen vaihtoehto. Tilaa Saabia enemmän, mutta kaikin puolin karu ja kun varustetasoa lisätään, hinta kipuaa korkeaksi.
Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance DSG perusvatusteluiltaankin jo huippua, ajettavuus kunnossa, DSG automaatti Saabin automaattia miellyttävämpi, suorituskyky vähintäänkin Saabin veroinen, tilat ja monikäyttöisyys huippua, kulutus huomattavasti Saabia pienempi, testivoittoja kerta toisensa jälkeen ja kun hankintahinta on YLI 10 000€ VASTAAVALLA VARUSTETASOLLA VARUSTETTUA Saabia edullisempi, niin vaihtoehtoja ei jäänyt. Muistissa myös Saabin puhaltimen moottorin vaihto, pyyhkijän moottorin vaihto, nitinät ja narinat, kolmien etuiskareiden vaihto ja etuturvavöiden vaihto. Jatkossa siis ajelen Scoda Octavia 2.0 TDI DPF Elegance automaticilla. Kaipaamaan jää ohjaamon ergonomiaa ja lämpöä kovilla pakkasilla, mutta kokonaisuus ratkaisi.
Toivotan kaikille Saabisteille hyvää jatkoa ja voihan olla, että joskus tulevaisuudessa osallistun jälleen keskusteluihin tällä palstalla Saabin omistajana. Kunhan vain hinta/laatusuhde on saatu kohdalleen ja merkin luotettavuutta hieman paranneltua
Volvon 50-sarja on tiloiltaan kelvoton, 60-sarja taas hinnaltaan karkaa käsistä. Mitä muita vaihtoehtoja?
VW Golf+ on periaatteessa asiallinen vaihtoehto. Tilaa Saabia enemmän, mutta kaikin puolin karu ja kun varustetasoa lisätään, hinta kipuaa korkeaksi.
Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance DSG perusvatusteluiltaankin jo huippua, ajettavuus kunnossa, DSG automaatti Saabin automaattia miellyttävämpi, suorituskyky vähintäänkin Saabin veroinen, tilat ja monikäyttöisyys huippua, kulutus huomattavasti Saabia pienempi, testivoittoja kerta toisensa jälkeen ja kun hankintahinta on YLI 10 000€ VASTAAVALLA VARUSTETASOLLA VARUSTETTUA Saabia edullisempi, niin vaihtoehtoja ei jäänyt. Muistissa myös Saabin puhaltimen moottorin vaihto, pyyhkijän moottorin vaihto, nitinät ja narinat, kolmien etuiskareiden vaihto ja etuturvavöiden vaihto. Jatkossa siis ajelen Scoda Octavia 2.0 TDI DPF Elegance automaticilla. Kaipaamaan jää ohjaamon ergonomiaa ja lämpöä kovilla pakkasilla, mutta kokonaisuus ratkaisi.
Toivotan kaikille Saabisteille hyvää jatkoa ja voihan olla, että joskus tulevaisuudessa osallistun jälleen keskusteluihin tällä palstalla Saabin omistajana. Kunhan vain hinta/laatusuhde on saatu kohdalleen ja merkin luotettavuutta hieman paranneltua
Re: In memoriam SAAB
joukom kirjoitti:
Toivotan kaikille Saabisteille hyvää jatkoa ja voihan olla, että joskus tulevaisuudessa osallistun jälleen keskusteluihin tällä palstalla Saabin omistajana. Kunhan vain hinta/laatusuhde on saatu kohdalleen ja merkin luotettavuutta hieman paranneltua
laatuhan on 2007 malliin jo mielestäni hiottu, mutta hinta ei ainakaan tule laskemaan
Itse Skodaa koeajaneena en voi vain aivan yhtyä perusteluihin, mutta mielipiteitähän nämä ovat. Myöskin ystäväni melko mittavat luotettavuusongelmat ja karmea rengasmelu saivat karttamaan. Sen verran olen vielä pinnnallinenkin, että itäautoa en hanki
Hinta/laatu suhteeltaan Skoda on varmasti yksi parhaista autoista markkinoilla. Samoilla perusteilla esim Lamborghini olisi aika huono auto, ei siis kuulu aivan ykköskriteereihin minulle.
Onnea uudesta autosta. Toivottavasti edessä on mukavia ja vaivattomia kilometrejä.
Hinta/laatu suhteeltaan Skoda on varmasti yksi parhaista autoista markkinoilla. Samoilla perusteilla esim Lamborghini olisi aika huono auto, ei siis kuulu aivan ykköskriteereihin minulle.
Onnea uudesta autosta. Toivottavasti edessä on mukavia ja vaivattomia kilometrejä.
Saab 93 SC 1.8tA Vector Hirsch -07
** Volvo on ihan ok. Jos haluatte kehuja, se maksaa ekstraa **
** Volvo on ihan ok. Jos haluatte kehuja, se maksaa ekstraa **
kulutus
Mihin tuo väittämä saabin huomattavasti suuremmasta polttoaineenkulutuksesta perustuu? Ainakin manuaalivaihteisilla ei pitäisi kyllä olla eroa juuri lainkaan ja jos on niin peräti saabin hyväksi.
Perinteinen automaatti tietty hukkaa jonkun verran enemmän tehoa verrattuna DSG laatikkoon, mutta onko käytännössä automaatti saba merkittävästi isompiruokanen kuin DSG-skoda?
Perinteinen automaatti tietty hukkaa jonkun verran enemmän tehoa verrattuna DSG laatikkoon, mutta onko käytännössä automaatti saba merkittävästi isompiruokanen kuin DSG-skoda?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: kulutus
Ehkäpä tuli liikaa dramatisoitua noita kulutuksia. Tehtaan ilmoittamat arvot molempien dieselautomaateille ovat Saab 9,8/5,4/7,0 ja Skoda 7,8/4,8/5,9. Ei tuo siis kukkarossa tee kesää eikä talvea. Parjaamani viatkin Saabissa korjattiin takuuaikana, mutta autoa hankkiessani pari vuotta sitten kuvittelin, etteivät moiset ongelmat kuulu 40000€ autoon. Eikä se Skodakaan keskustelupalstojen mukaan viaton ole, mutta lähden siitä, että ne saadaan hoidettua takuun puitteissa. Kuitenkin tuo 10000€ hintaero uusien dieselautomaattien välillä on summa, jonka maksamiselle en yksinkertaisesti löytänyt järkeviä perusteita (jos nyt sitten autokaupoissa järkevyydestä voi koskaan puhua).mike kirjoitti:Mihin tuo väittämä saabin huomattavasti suuremmasta polttoaineenkulutuksesta perustuu? Ainakin manuaalivaihteisilla ei pitäisi kyllä olla eroa juuri lainkaan ja jos on niin peräti saabin hyväksi.
Perinteinen automaatti tietty hukkaa jonkun verran enemmän tehoa verrattuna DSG laatikkoon, mutta onko käytännössä automaatti saba merkittävästi isompiruokanen kuin DSG-skoda?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: kulutus
No eipä autokaupassa voi kylläkään puhua järkevyydestä, ainakaan niin kauaa, kun Suomen autoverotus on suurimmaksi osaksi kertaluontoista, auton ostoajankohtaan kohdistuvaa verotusta.joukom kirjoitti:Kuitenkin tuo 10000€ hintaero uusien dieselautomaattien välillä on summa, jonka maksamiselle en yksinkertaisesti löytänyt järkeviä perusteita (jos nyt sitten autokaupoissa järkevyydestä voi koskaan puhua).
Toinen asia on sitten merkkiuskollisuus. Jotkut ostavat sieltä, mistä halvimmalla saavat. Tällainen käyttäytyminen kuuluu erityisesti suomalaiseen mentaliteettiin. Eipä siis ihme, että joku Kia on ollut melko suosittu merkki esim. Corollan hintaluokassa, koska se on kuitenkin halvempi kuin Corolla.
Toiset taas ostavat kerta toisensa jälkeen saman automerkin, koska ovat mieltyneet automerkkiin jostain syystä, eivätkä voisikaan kuvitella ostavansa muun merkkistä autoa. Jonkun tutkimuksen mukaan (olikohan Tuulilasi?) kaikista merkkiuskollisimmat "premium" -luokan auton ostajat ovat BMW:n, Mersun ja Saabin omistajat. Itse voin käsittää tuon asian aivan hyvin, sillä itse arvostan Saabia huolimatta sen kaikista mahdollisista vioista ja maahantuojan suhtautumisesta niiden korjaamiseen (esim. Sport Sedanin Linear -penkkien istuinosien rypistyminen). Maahantuoja voisi kylläkin parantaa suhtautumistaan noihin takuuaikana ilmenneisiin vikoihin.
Saabista ja Skodasta vielä sen verran, että tottakai niiden hinnoissa on eroa, koska autot on tarkoitettu eri kuluttajaryhmille. Lisäksi toinen on tehty Ruotsissa, jossa on korkeampi palkkataso kuin toisen auton valmistumaassa Tsekissä.
Itsekin mietin työsuhdeautoa valitessani pari vuotta sitten, että ottaisinko 9-3 Sport Sedan Linear Business 1.8i:n vai Skoda Octavia RS:n, sillä molempien hinnat olivat "kolmenkympin" hujakoilla. Merkkiuskollisuus kuitenkin voitti tehomäärän halun (Saab 125 hv, Skoda 180 hv), joten valitsin Saabin.
Ihan offtopic -asiana voisin vielä aprikoida sitä, että ennen suomalaisille oli erittäin tärkeää, missä tuote on valmistettu (eli ei mielellään idässä). Nykyään asia näyttää olevan sivuseikka, kunhan hinta vain on halpa. Siksi minunkin alallani kotimainen kilpailija saa myytyä suomeen roppakaupalla kiinalaisia tuotteita, koska ne ovat halvempia kuin meidän EU -alueella tuottamamme samanlaiset tuotteet. Eli tuotteen alkuperällä ei enää näyttäisi olevan mitään väliä.
Täytyy loppukaneetiksi sanoa tähän, että jos itse joutuisin valitsemaan VAG -konsernin Seatin ja Skodan välillä, niin vaikkakin Seat on ehkä jonkun verran halvempi, niin valitsisin silti Skodan, koska arvioisin, että tsekkiläisen työntekijän työmoraali on silti korkeammalla tasolla kuin espanjalaisen "manjaana" -työmoraali
Viimeksi muokannut Turbo Sensonic, La Loka 14, 2006 13:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: kulutus
"Turbo Sensonic" kirjoitti täyttä asiaa. Auton valintaan vaikuttavat monet asiat tunteista tarkoituksenmukaisuuteen. Itsekin kolmen hyvän Saabin entisenä omistajana mietin, miksi lähteä kokeilemaan jotain aivan tuntematonta automerkkiä. Elämän arvot kuitenkin muuttuvat iän myötä ja itselleni auto ei enää ole mikään "status" vaan ennemminkin pelkkä käyttötavara.
Missään tapauksessa en ole halunnut arvostella uuden Saabin hankkijoita tai heidän valintaperusteitaan. Kaikki he ovat saaneet käyttöönsä erinomaisen auton ja etenkin jos hinnalla ei ole suurta painoarvoa, on todella helppo päätyä Saabiin.
Missään tapauksessa en ole halunnut arvostella uuden Saabin hankkijoita tai heidän valintaperusteitaan. Kaikki he ovat saaneet käyttöönsä erinomaisen auton ja etenkin jos hinnalla ei ole suurta painoarvoa, on todella helppo päätyä Saabiin.
Re: kulutus
joukom kirjoitti:Ehkäpä tuli liikaa dramatisoitua noita kulutuksia. Tehtaan ilmoittamat arvot molempien dieselautomaateille ovat Saab 9,8/5,4/7,0 ja Skoda 7,8/4,8/5,9. Ei tuo siis kukkarossa tee kesää eikä talvea. Parjaamani viatkin Saabissa korjattiin takuuaikana, mutta autoa hankkiessani pari vuotta sitten kuvittelin, etteivät moiset ongelmat kuulu 40000€ autoon. Eikä se Skodakaan keskustelupalstojen mukaan viaton ole, mutta lähden siitä, että ne saadaan hoidettua takuun puitteissa. Kuitenkin tuo 10000€ hintaero uusien dieselautomaattien välillä on summa, jonka maksamiselle en yksinkertaisesti löytänyt järkeviä perusteita (jos nyt sitten autokaupoissa järkevyydestä voi koskaan puhua).mike kirjoitti:Mihin tuo väittämä saabin huomattavasti suuremmasta polttoaineenkulutuksesta perustuu? Ainakin manuaalivaihteisilla ei pitäisi kyllä olla eroa juuri lainkaan ja jos on niin peräti saabin hyväksi.
Perinteinen automaatti tietty hukkaa jonkun verran enemmän tehoa verrattuna DSG laatikkoon, mutta onko käytännössä automaatti saba merkittävästi isompiruokanen kuin DSG-skoda?
Ahaa - olipas yllättävän suuret erot noissa ilmoitetuissa lukemissa kun ottaa tuon automaatin. Omissa muisteissa oli vain manuaalin lukemat. No tiettyhän se toi suurempi omapaino nostaa kulutusta ja varsinkin perinteisellä automaattilaatikolla.
110 kW saabilla on näköjään manuaalilla lukemat 7,8 / 4,8 / 5,9 (omamassa 1610)
ja automaatilla 10 / 5,6 / 7,2 (omamassa 1635) jos tuolta TM:n taulukoista kattoo.
103 kW skoda manuaalilla 7,2 / 4,7 / 5,6 (omamassa 1425)
DSG llatkolla 7,8 / 4,8 / 5,9 (omamassa 1460)
Tietenkin ne todelliset käytännönlukemathan ne ratkasevat. Ilmotettujen mukaan ainakin manuaalit menee sitten maantieajossa aika lailla samoilla lukemilla.
Hyvä auto Octavia varmasti on ainakin sen perusteella mitä ite olen ajanut, mutta halpana en pidä enää sitäkään. Saabin 1.9 diesel onkin sitten järkyttävän kallis.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Eräs tuttava vaihtoi tänä vuonna Skodaansa(-04) uuteen saman konsernin autoon. Vaihtoa hieroessa vastaan tuli tilanne jossa myyjä luokitteli auton vain Skodaksi... Tuttavani kyl kertoi myyjälle, jotta kyllä se aikanaa hänelle Audilla ja Wolkkarilla myytiin mutta nyt vaan enään Skoda.
No, eipä se kyl Saabinkaan jälleenmyynti arvo mikään paras ole
No, eipä se kyl Saabinkaan jälleenmyynti arvo mikään paras ole
Ite tuli pitkään pohdiskeltua uutta Diesel Occuu ja pari vuotta vanhaa käytettyä Sabaa joilla about sama hinta. (siis. 9-5)
Järki sanoo, jotta uutta alle saat uuden takuun ja varmasti kaikin puolin hyvän auton. Jokin vain sai taas pään kääntymään tuohon Sabaan, ilman tehdastakuuta ja ikääkin jo kaksi vuotta , jotenkin alitajuisesti muistelee niitä loskapaskakelejä kun eri Saboilla on ajellu verrattuna sen aikaisiin muihin pirsseihin niin tuli tehtyä omalta kohdalta tuo päätös.
Sabahan on todella mukava auto ajaa niin hyvällä kelillä ja varsinkin huonolla kelillä. (en kyllä tiedä miksi)
Mutta järjellä ajatellen Sabaa ei varmasti kannata ostaa.
Järki sanoo, jotta uutta alle saat uuden takuun ja varmasti kaikin puolin hyvän auton. Jokin vain sai taas pään kääntymään tuohon Sabaan, ilman tehdastakuuta ja ikääkin jo kaksi vuotta , jotenkin alitajuisesti muistelee niitä loskapaskakelejä kun eri Saboilla on ajellu verrattuna sen aikaisiin muihin pirsseihin niin tuli tehtyä omalta kohdalta tuo päätös.
Sabahan on todella mukava auto ajaa niin hyvällä kelillä ja varsinkin huonolla kelillä. (en kyllä tiedä miksi)
Mutta järjellä ajatellen Sabaa ei varmasti kannata ostaa.
Re: kulutus
Mikä on kallis, mikä ei. SC on selvästi edullisempi kuin A4 tai 320D, joihin sitä on oikeudenmukaisempi verrata. En osaa automaatista sanoa käytännössä mutta manuaali 110 kw:n SC menee 5.5 litralla ihan helposti satasen. Kokemus pohjautuu nyt ajettuun 40 tkm:n matkaan.mike kirjoitti:joukom kirjoitti:Ehkäpä tuli liikaa dramatisoitua noita kulutuksia. Tehtaan ilmoittamat arvot molempien dieselautomaateille ovat Saab 9,8/5,4/7,0 ja Skoda 7,8/4,8/5,9. Ei tuo siis kukkarossa tee kesää eikä talvea. Parjaamani viatkin Saabissa korjattiin takuuaikana, mutta autoa hankkiessani pari vuotta sitten kuvittelin, etteivät moiset ongelmat kuulu 40000€ autoon. Eikä se Skodakaan keskustelupalstojen mukaan viaton ole, mutta lähden siitä, että ne saadaan hoidettua takuun puitteissa. Kuitenkin tuo 10000€ hintaero uusien dieselautomaattien välillä on summa, jonka maksamiselle en yksinkertaisesti löytänyt järkeviä perusteita (jos nyt sitten autokaupoissa järkevyydestä voi koskaan puhua).mike kirjoitti:Mihin tuo väittämä saabin huomattavasti suuremmasta polttoaineenkulutuksesta perustuu? Ainakin manuaalivaihteisilla ei pitäisi kyllä olla eroa juuri lainkaan ja jos on niin peräti saabin hyväksi.
Perinteinen automaatti tietty hukkaa jonkun verran enemmän tehoa verrattuna DSG laatikkoon, mutta onko käytännössä automaatti saba merkittävästi isompiruokanen kuin DSG-skoda?
Ahaa - olipas yllättävän suuret erot noissa ilmoitetuissa lukemissa kun ottaa tuon automaatin. Omissa muisteissa oli vain manuaalin lukemat. No tiettyhän se toi suurempi omapaino nostaa kulutusta ja varsinkin perinteisellä automaattilaatikolla.
110 kW saabilla on näköjään manuaalilla lukemat 7,8 / 4,8 / 5,9 (omamassa 1610)
ja automaatilla 10 / 5,6 / 7,2 (omamassa 1635) jos tuolta TM:n taulukoista kattoo.
103 kW skoda manuaalilla 7,2 / 4,7 / 5,6 (omamassa 1425)
DSG llatkolla 7,8 / 4,8 / 5,9 (omamassa 1460)
Tietenkin ne todelliset käytännönlukemathan ne ratkasevat. Ilmotettujen mukaan ainakin manuaalit menee sitten maantieajossa aika lailla samoilla lukemilla.
Hyvä auto Octavia varmasti on ainakin sen perusteella mitä ite olen ajanut, mutta halpana en pidä enää sitäkään. Saabin 1.9 diesel onkin sitten järkyttävän kallis.
Octavia on hyvä auto, se on todettava mutta ei se piru vie Saab ole
Melutasossa on ensimmäinen ero - SC 17" vanteilla on hemmetin selvästi 16" vanteilla olevaa ocua hiljaisempi. Sitten on niitä pieniä juttuja jotka saa hyvälle tuulelle (Profilerin tuomat mahdollisuudet esim.) ja isoja juttuja niinkuin se, että kaikilla ei ole samanlaista autoa, olisko tuo vaikka sitä yksilöllisyyttä. Ja sitten vielä se, että SC on ihan kirkkaasti luokkansa parhaan näköinen kiesi
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Tähän täytyy hieman kommentoida, toki tuollaisia kauppiaita löytyy aina mutta jos puhutaan konkreettisesta jälleenmyyntiarvosta niin melkeinpä yhtä lailla vaikka Mk1 Octavia hintansa on pitänyt kun esim. Mk4 Golf, jos nyt Volkkariin verrataan. Uudempia taidetaan arvostaa vielä enemmän. Fabiasta en sano mitään.Nitzgu kirjoitti:Eräs tuttava vaihtoi tänä vuonna Skodaansa(-04) uuteen saman konsernin autoon. Vaihtoa hieroessa vastaan tuli tilanne jossa myyjä luokitteli auton vain Skodaksi... Tuttavani kyl kertoi myyjälle, jotta kyllä se aikanaa hänelle Audilla ja Wolkkarilla myytiin mutta nyt vaan enään Skoda.
No, eipä se kyl Saabinkaan jälleenmyynti arvo mikään paras ole
onnea
Onneksi olkoon Skeida on edelleen paskoista paras. Oliko myös GLS varustus (galvanoidut listat sivuissa) vai LS (listat sivuissa)......Uskon Octavian olevan hyvä auto ja hinta/laatusuhteen olevan paikallaan. Ja Diiselistäkin löytyy volkkarin osaamista. Tunnepuoli on meillä niin että ei japsia/ aasian ihmeitä, ei ent. itäblokkia , ei foordia, ei ranskalaisia, ei mielellään ylihintaisia saksalaisiakaan. Pohjolasta mieluiten.
Aloittajan viesti oli minusta varsin asiallinen. Voi olla eri mieltä valintaperusteista ja siitä miten hyvä auto Skoda on, mutta ei mennä mollaamaan toisten valintoja. Mukava olisi jos kaikki pitäisi Saabia parhaana, mutta varsin ikävää kun kaikki vastaantulijat ajelisivat samalla autolla?
Ollaan sen yläpuolella eikös joo
Ollaan sen yläpuolella eikös joo
Saab 93 SC 1.8tA Vector Hirsch -07
** Volvo on ihan ok. Jos haluatte kehuja, se maksaa ekstraa **
** Volvo on ihan ok. Jos haluatte kehuja, se maksaa ekstraa **