99T Museopeli

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

99T Museopeli

Viesti Kirjoittaja Passi »

Noin vuosi sitten aloitimme Saab 99 Turbo vm. 1980 entisöinnin. Tähän projektiin siis rupesivat minä (Pasi Salminen) ja foorumilla Tuomas-nimimerkillä (Tuomas Kivistö) kulkeva herrasmies.

Tänään rekisteröintikatsastimme lähes 6 vuotta seisonnassa olleen 99-turbon. Linkissä kuvia projektista:
http://www.elisanet.fi/tuomas.kivisto/99turbo/

Enään asennusta odottavat koristelistat, maski ja kourallinen sisustan täsmöosia. Myös pientä hienosäätöä kaipaa erinäinen määrä liikkuvia osia.

Kiitokset seuraaville tahoille:
-------------------------------
Mikko Vuorelalle projektista ja spoilerista
Kalle Karlssonille tallille kantautuneesta isosta läjästä osia, Pohjiksen osista ja uuden vihreän tuulilasin toimittamisesta
Kari Salmiselle alustan osien hoitamisesta hiekkapuhallukseen ja pulverimaalaukseen
Perhe Kivistölle sisustan osien pesemisestä ja pitkästä pinnasta saabin osien pyöriessä jaloissa
Sami Räihälle auttamisesta pohjien tekemisessä
Juha Ursinille puskureiden kromilistoista
Ville Joupille B-turbokoneen ja 900 B-turbon nippeleiden toimittamisesta
Christian Sjögrenille erinäisten 99-turbon osien toimittamisesta
Eero Tiaiselle kaiutinliittimistä
#saab irc-kanavan väelle, kun jaksoivat kuunnella koko vuoden 99-turbo juttuja
ja kaikille muille joita ei nyt nimeltä muista, kaikesta mahdollisesta. :)


Tähän projektiin luovutti osia kolme 99:ä ja yksi 90. Lisäksi allekirjoittaneiden osavarastot kärsivät kovat tappiot.


Jatkossa sitten on tiedossa museorekisteröinti, kunhan saadaan kaikki nippelit tip top.

- Pasi Salminen
- Tuomas Kivistö
Viimeksi muokannut Passi, Ma Elo 20, 2007 11:46. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
99T-museopeli
MadSpark
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 20:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MadSpark »

Onneksi olkoon leimasta! Projektianne on ollut kiva seurata suupielet kuolassa... :D
99 GLs CC -78, 900 3d -91 "Aero", 9-3 -01, 9-5 -01 Aero
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Onneksi olkoon!

Se B-Turbo-pata on nyt ehdottomasti arvokkaammassa paikassa, eikä luovuttaja-auton korikaan mennyt onneksi paaliin. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Kaunista..
Eikös pohjaan olisi voinut vetää röpömassan ja siihen maalin vasta,olis peittänyt noita räkäsaumoja?Vai meinaako museomies pahaa tuosta? :?
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

onnittelut! hieno näky kerta kaikkiaan! edit: oho, nyt vasta kahlasin kaikki galleriat läpi, uskomaton työmäärä takana!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

On muuten nätti 8)

Mahtavaa työtä!!! :D
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Suppari kirjoitti:Kaunista..
Eikös pohjaan olisi voinut vetää röpömassan ja siihen maalin vasta,olis peittänyt noita räkäsaumoja?Vai meinaako museomies pahaa tuosta? :?
Pitäähän sitä nyt näkyä että jotain on tehtykki. :) Oishan noi tuolta meikannut aivan helposti ja meikkaishan ne vieläkin, mutta ei kiitos. Tämä on taiteilijoiden näkemys.
99T-museopeli
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Hienoa jälkeä olette tehneet, on siinä ollutkin hommaa 8O
Nyt kunnollinen alustan suojaus ja kovaa ajoa ;)
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Ei tule massaa pohjaan eikä kovaa ajoa vaan rauhallista kruisailua=)

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Hienoa työtä! Muistakaahan pitää mielessä perusteellinen raportti Saabisti-lehteen, kunhan auto on museorekisterissä...

Eski
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

on kyllä tosi hyvin rakennettu! 8O
kaikki nippelit viimesen päälle ja peltihommatkin ammattitasoa..!
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tuomas kirjoitti:Ei tule massaa pohjaan eikä kovaa ajoa vaan rauhallista kruisailua=)

-tuomas-
No eikös se ala mätänemään suolakeleillä ilman massausta? Tai kivien ainakin luulisi hakkaavan reikiä maaliin, vai laitoitteko sinne pohjaan jotain PU-pohjaista suoja-ainetta maalin alle?
Luulisi etä alustasuojaus toimisi myös äänieristeenä.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mun mielestä museoautossa jolla ajetaan pääosin vain kuivalla kesäkelillä, voi olla hyvä idea jättää massa veks. massan läpi on kovin vaikea nähdä maalipinnassa tapahtuvat muutokset (joita kuitenkin aina jossain tapahtuu, halusi tai ei).

mullahan on itsellä tuossa platinansinisessä käyttöautossa takapyörän kaaret puhallettu ruosteettomiksi kaksi vuotta sitten, päälle vedetty ainoastaan vasaralakka (okei, väliin tuli sinkkispray). Taisi olla vielä Pasin ideasta motivoituneena että jätin massaamatta.

on ollut ympärivuotisessa päivittäisessä käytössä kelistä riippumatta, yksi reikä piti tänä kesänä paikata sieltä uudestaan, oli mahdollisesti ollut kohtalaisen ohut pelti jo silloin pari vuotta sitten. muuten on kovaa peltiä vieläkin, tosin jotain pientä rusehtavaa väriä on havaittavissa maalipinnassa joissakin kohdin vanhojen paikkojen alueelta, ja tuo yksi paikattava reikä olisi jäänyt autuaasti huomaamatta massakerroksen alla, nytkin piileksi ovelasti vasaralakkapinnan alla kumimaisena tyynynä, kunnes rohkenin puhkaista sen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Suolaa tuo ei tule enää koskaan näkemään. Vesikelitkin yritetään minimoida.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

lucaf kirjoitti:mullahan on itsellä tuossa platinansinisessä käyttöautossa takapyörän kaaret puhallettu ruosteettomiksi kaksi vuotta sitten, päälle vedetty ainoastaan vasaralakka (okei, väliin tuli sinkkispray). Taisi olla vielä Pasin ideasta motivoituneena että jätin massaamatta.
Tonnariin hitsailin tunkinkorvakkeen ja tein sellasen huomion, että vaikka maalasin kaksi kerrosta hammeritea ja päälle valkoinen spray-kivenisku, niin yhdestä kohtaa on jo ruskea.

Näköjään tuo valkoinen kivenisku siitä mukava, että siinä näkyy tosiaan tuo ruskea väri sitten heti. Mustasta sitä ei kyllä erottaisi.

Tuntuu olevan erittäin vaikea pala tuo alustan pintakäsittely kotikonstein. Ruostetta ei saa jäädä Yhtään ja kivet hakkaavat luvattoman helposti pintakäsittelyn rikki. Jos menee massaamaan niin kokemukset on, että siitä on vain haittaa.

Roiskeläpät tuntuu olevan paras lääke. Suojaavat tärkeimmät kohdat pyöräkoteloista ja helmat suorilta kiveniskuilta. Lisäksi ne pienet muovilipareet on tosi tärkeät siellä takakaarien etulaidoissa.

Ja jotta ei jutut lipsu topikista, niin 99T:ssä on helmat pintakäsitelty seuraavasti: 2xhappopohjamaali, hiontaväri, kiveniskusprei, väri, 2x lakka. Lisäksi roiskeläpät ja niiden asennuksessa on käytetty rasvaa, eli kiinnitysruuvit jotka rikkoivat pintakäsittelyn, ovat huolella roiskeläpän ja korin välistä rasvassa.

T. Pasi
99T-museopeli
Vastaa Viestiin