900i 16v -89 ja "valeturbo-ujellus"

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kasarmi
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 13:04
Paikkakunta: Helsinki

900i 16v -89 ja "valeturbo-ujellus"

Viesti Kirjoittaja kasarmi »

Terehdys kaikki, ostin tämän ensimmäisen saabin talviautoksi, vaihteet pelaavat nätisti, katsastettu 9/06, ei huolestuttavampaa ruostetta ja muutenkin tuntuu menevän napakasti maantiellä ilman kolinoita ja vaappumisia. Ainoa(?) riesa on voimansiirrosta tuleva äänekäs ujellus jonka huomaa varsinkin yli 50km/h kyydissä. Ääni (kulumavika?) lakkaa kytkintä painaessa tai kaasua höllätessä. Moottorijarrutuksessa on sama metakka hieman. Ihan kuin joku ratas olisi väljä tai jotain. Ääni kuitenkin on suht' voimakas muttei ihan vaadi vielä eareja korviin.

Aikaisempi "halpis" oli golffi josta ei kuulunut turhia voimansiirtoääniä. Mietinkin että onko vaihdelaatikko saanut tarpekseen ja pitääkö Saab viedä takaisin :oops: ja vaihtaa johonkin ööh "corollaan". Ajokilometrejä on 240t. Tuskin välttämättä heti laukeaa mutta ääni on jotenkin huolestuttava perusritinöihin verrattuna.

Muuten kyllä huvittaisi pitää tämä auto, vakaan oloista menoa verrattuna "japanilaisiin telttoihin".

Jos jollakin on jotain neuvoa antaa niin kiittäen ja kumartaen :)

En pysty suurempia haalariremontteja omasta puolesta tekemään kun Helsingissä (Kallio) kaikki tila tuntuu olevan kortilla... että jos ei ole iso projekti niin saab kyllä pysyy "tallissa". Mitään elämää suurempaa remonttia en vaihdelaatikon takia aio kyllä ruveta tekemään, tietysti jos joku remppaguru olisi olemassa.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Tsekkaa näin ekana vaikka että kuinka paljon ja minkä väristä öljyä laatikossa on. Kenties tuoksukin voi olla diagnoosin arvoinen asia. Lähtökohtana nyt pidän, että siellä edes on öljyä.

Tuo ulina tulee laakereista, joko pienen vetopyörän pinion laakereista tai sitten perän poskilaakereista. Öljyn vaihto saattaa auttaa asiaan, mutta epäilen kyllä, että vaihdelaatikko on vainaa.

Lääkkeeksi suosittelen korvatulppia ja kovaa ajoa.


T. Pasi
99T-museopeli
kasarmi
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 13:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kasarmi »

Jep, öljyä on ainakin laatikon mittatikun MIN-MAX tunnustelun perusteella ja väri on läpikuultavan/kirkkaan ruskeansävyistä, hajusta en tiedä (vielä). Peijooni tuon laatikon? kanssa, moottori tuntuu olevan taas ihan toista maata.
...eikun hetkinen, Passi.. tarkoititko siis että TUSKIN vaihdelaatikko on vainaa?
*pitelee vielä peukkua ylöspäin*
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

No lähinnähän ne laakerit siellä siis on saanut siipeensä huonosta voitelusta tai epäpuhtauksista ja korjaus vaatii vaihdelaatikon irroittamisen ja purkamisen.

Eli ikävä kyllä on aika selvää että vaihdelaatikossa on vikaa, jota minun mielestäni ei kannata korjata, vaan ajelee eteenpäin vaikka ulisee.

Paksu öljy vaimentaa tuota ulinaa. Vanhetessaan öljyt ohenee, joten öljyjen vaihto saattaa vaikuttaa.

T. Pasi
Viimeksi muokannut Passi, Ti Loka 17, 2006 14:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
99T-museopeli
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

kasarmi kirjoitti:Jep, öljyä on ainakin laatikon mittatikun MIN-MAX tunnustelun perusteella ja väri on läpikuultavan/kirkkaan ruskeansävyistä, hajusta en tiedä (vielä). Peijooni tuon laatikon? kanssa, moottori tuntuu olevan taas ihan toista maata.
...eikun hetkinen, Passi.. tarkoititko siis että TUSKIN vaihdelaatikko on vainaa?
*pitelee vielä peukkua ylöspäin*
Oikean öljyn tulisi haista paskalle,ja vaihdelaatikon ääni enemmän ominaisuus kuin vika.Rammarin nupista aste enemmän voluumia. :roll:
kasarmi
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 13:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kasarmi »

Paksumpi öljy kuulostaa loogiselta, ja korvatulppapakko tarkoittaa sitä että kissat ja mummot eivät kyydissä viihdy sitten. Pitänee jostakin kaivella sitä paksumpaa lubrikanttia sitten, kerta kun olen näin junttina tässä asiassa niin rohkenen tiedustella että mitä suositellaan... kahlasin foorumia 3 tuntia ja risat tuossa äskettäin ja joku suositteli Nesteen yksiaste 75W hypoidia.
kasarmi
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 13:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kasarmi »

Suppari kirjoitti:Oikean öljyn tulisi haista paskalle,ja vaihdelaatikon ääni enemmän ominaisuus kuin vika.Rammarin nupista aste enemmän voluumia. :roll:
hehehee... rammari on toistaiseksi mykkä.. en ole joutanut vielä tutkimaan niitä piuhoja. MP3-soitin korville...
kasarmi
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 13:04
Paikkakunta: Helsinki

Öljynvaihdosta vielä

Viesti Kirjoittaja kasarmi »

vaihdelaatikon osalta; mistä "motonetistä" öljyä (3 litraa) kannattaa hakea, vaihteistoöljyjä harvemmin tarvitsee vaihtaa (huoltavapaa juu-juu..), + kannattaako itse ruveta sotkemaan jossakin tee-vaikka-itse-paikassa vai tuleeko halvemmaksi (hermot, haalarit, aika). että paikallinen "hartikainen" tekee sen rutiinilla jossakin pienkorjaamossa... :?:

Joskus kun discoveryltä on katsonut näitä a car is born -sarjoja niin ensimmäinen mikä pistää ahistamaan on se arsenaalin määrä millä autoa laitetaan. Meinaan olishan se kiva jos työkalupakki olisi ns. kattava.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Öljynvaihdosta vielä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

kasarmi kirjoitti:vaihdelaatikon osalta; mistä "motonetistä" öljyä (3 litraa) kannattaa hakea, vaihteistoöljyjä harvemmin tarvitsee vaihtaa (huoltavapaa juu-juu..), + kannattaako itse ruveta sotkemaan jossakin tee-vaikka-itse-paikassa vai tuleeko halvemmaksi (hermot, haalarit, aika). että paikallinen "hartikainen" tekee sen rutiinilla jossakin pienkorjaamossa... :?:

Joskus kun discoveryltä on katsonut näitä a car is born -sarjoja niin ensimmäinen mikä pistää ahistamaan on se arsenaalin määrä millä autoa laitetaan. Meinaan olishan se kiva jos työkalupakki olisi ns. kattava.
No ethän tuossa öljynvaihdossa tarvitse kuin vaihteiston proppuun sopivan avaimen ja suppilon sekä ehkä hieman letkua millä on helppo täyttää :D
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

kasarmi kirjoitti:Paksumpi öljy kuulostaa loogiselta, ja korvatulppapakko tarkoittaa sitä että kissat ja mummot eivät kyydissä viihdy sitten. Pitänee jostakin kaivella sitä paksumpaa lubrikanttia sitten, kerta kun olen näin junttina tässä asiassa niin rohkenen tiedustella että mitä suositellaan... kahlasin foorumia 3 tuntia ja risat tuossa äskettäin ja joku suositteli Nesteen yksiaste 75W hypoidia.
Tuo nesteen 75w hypoid ei sitten ole mitään "paksua" öljyä.. :D

Sitten taas nesteen 80w hypoid on yllättävän paljon paksumpaa, joka vois asiaan auttaa, mutta emmää sillä talvella/syksyllä ajelis.
VW transporter 2.5tdi vm.99
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

himmee kirjoitti:
kasarmi kirjoitti:Paksumpi öljy kuulostaa loogiselta, ja korvatulppapakko tarkoittaa sitä että kissat ja mummot eivät kyydissä viihdy sitten. Pitänee jostakin kaivella sitä paksumpaa lubrikanttia sitten, kerta kun olen näin junttina tässä asiassa niin rohkenen tiedustella että mitä suositellaan... kahlasin foorumia 3 tuntia ja risat tuossa äskettäin ja joku suositteli Nesteen yksiaste 75W hypoidia.
Tuo nesteen 75w hypoid ei sitten ole mitään "paksua" öljyä.. :D

Sitten taas nesteen 80w hypoid on yllättävän paljon paksumpaa, joka vois asiaan auttaa, mutta emmää sillä talvella/syksyllä ajelis.
eikös saabin laatikkoon alunperin suositella 10/30 moottoriöljyä???
ite vaihdatin paikallisessa ad-korjaamossa ja maksoin 20€ työstä.
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Saattaa kuulostaa kyllä kaukaa haetulta, mutta on aika helppo poissulkea. Oletko kuulostellut ettei mikään apulaite (vesipumppu, etenkin laturi yms.) pidä ujellusta kierroksilla. Yhdessä kulkineessani kulunut laturi piti sellaista vihellystä kierrosten mukaan, että kuulosti aika köyhän miehen turbolta. Ja tietenkin loppui kytkintä painettaessa, kun kierrokset putosivat tyhjäkäynnille. Toki noilla kilometreillä voi laatikossakin olla jotain, etenkin jos on surutta käytetty vitosvaihdetta pienissä nopeuksissa.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

xjford kirjoitti:
himmee kirjoitti:
kasarmi kirjoitti:Paksumpi öljy kuulostaa loogiselta, ja korvatulppapakko tarkoittaa sitä että kissat ja mummot eivät kyydissä viihdy sitten. Pitänee jostakin kaivella sitä paksumpaa lubrikanttia sitten, kerta kun olen näin junttina tässä asiassa niin rohkenen tiedustella että mitä suositellaan... kahlasin foorumia 3 tuntia ja risat tuossa äskettäin ja joku suositteli Nesteen yksiaste 75W hypoidia.
Tuo nesteen 75w hypoid ei sitten ole mitään "paksua" öljyä.. :D

Sitten taas nesteen 80w hypoid on yllättävän paljon paksumpaa, joka vois asiaan auttaa, mutta emmää sillä talvella/syksyllä ajelis.
eikös saabin laatikkoon alunperin suositella 10/30 moottoriöljyä???
ite vaihdatin paikallisessa ad-korjaamossa ja maksoin 20€ työstä.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... kko+%F6ljy
VW transporter 2.5tdi vm.99
kasarmi
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 13:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kasarmi »

No onhan se mahdollista että kyseessä on joku muukin osa, ääni on vaan sen verran paksu että voimansiirto siinä ensinnä tulee mieleen. Pitäis kait olla joku ääninäyte tässä hmm :idea: Mutta meinasin nyt kaivaa haalarit arkistojen kätköstä ja käydä vilkasemassa että mikä avain siihen mahd. proppuun menee. Motonetillä näyttäis olevan jotain http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=59-9513 mineraalitavaraa, pitäis kait kokeilla tuota ensin, lähtisikö se pahin pörhöttävä/hyrrämäinen ujellus (joskus vähän hankalaa löytää kuvaavaa sanaa).
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Jusau kirjoitti:Saattaa kuulostaa kyllä kaukaa haetulta, mutta on aika helppo poissulkea. Oletko kuulostellut ettei mikään apulaite (vesipumppu, etenkin laturi yms.) pidä ujellusta kierroksilla. Yhdessä kulkineessani kulunut laturi piti sellaista vihellystä kierrosten mukaan, että kuulosti aika köyhän miehen turbolta.
Joo tuttu ääni. Lähteitä on pääasiassa kolme:
-laturi
-vesipumppu
-kytkimen painelaakeri

Tuo viimeinen tosin kuuluu lähinnä tyhjäkäynnillä. Ja sen voi pois sulkea, kun kihinän kuluessa hipaisee kytkin poljinta.
Laturin aiheuttama ääni muistuttaa turbon vihellystä. Itse asiassa sekä 90 että kaasari 900 viheltävät enemmän kuin oikea turbo 8O
Kumpikaan ääni ei ole vaarallinen. Kuuluvat kaikilla vaihteilla.
# 419 Vesa Pohjalainen
Vastaa Viestiin