Elikkäs kyseessä on vanhempi takapenkin alla oleva yksikkö, onko kukaan/tietääkö kukaan modifikaatiota tuolle, jossa ainoa ahtopainetta rajoittava tekijä olisi nakutus?
Tuosta joutaisi karsia kokonaan kierrosluvun/max.paineen mukaan tapahtuva rajoitus ja etenkin se hidastus paineiden nousussa.
Tietty itselläkin on elektroniikka jollaintapaa hallussa ja kytkiksetkin(ei yleisessä jaossa kytkisten toimittajan pyynnöstä) löytyy, mutta on tuossa vaan melkoinen työ kytkiksen perusteella ryhtyä miettimään ilman toimintaselostusta/lohkokaaviota..
Vielä kerran APC:stä...
Vielä kerran APC:stä...
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Tere,
Täällä on jonkinlainen toimintaselostus, jonka mukaan ainakin minä katsoin tuosta kytkiksestä tuon laitteen toiminnan.
http://www.900aero.com/
Klikkaa "tech" ja sitten "APC theory"
Boxi on siis aika simppeli opareista kyhätty komparaattori/vahvistin systeemi, jota on helpompi ihmetellä, kun katselee jokaisen sisäänmenon erikseen, niin että tiedostaa myös anturin, josta signaali tulee.
Mutta en oikein välttämättä ymmärrä, että mitä muutoksia haluat tehdä tai jos ymmärrän niin miksi?
Koko boksin päätehtäväthän ovat:
1.Säätää ahtopainetta kierrosluvun mukaan. (näin voidaan ajella isommilla paineilla)
2.Tunnistaa nakutus ja tällä informaatiolla säätää paineita, kunnes ei enään nakuta.
Jos siis haluaisit poistaa mainitsemasi toiminnot, niin mihin tarvitset enään APC boxia? Magneettiventtiiliä säädetään jaksollisilla pulsseilla ja jaksot siis määräytyvät kierrosluvun (sytytyspulssin) mukaan. Tämä idea on lähtenyt siitä, että halutaan isonpia ahtopaineita pienillä kierroksilla, mutta koska isoilla kierroksilla näin mitoitettu paine kasvaisi järjettömäksi on kehitelty tämä APC elektroniikka joka siis mahdollistaa ennalta määrätyn ahtokäyrän ja näinollen siis isommat ahdot kertymänä koko kierroslukualueen yli.
Kun siis katsot tuon systeemin toiminnan läpi, niin ymmärrät idean. Noilla sivuilla on myös ohjeita APC:n virittämiseksi ja ahtokäyrän muuttamiseksi.
Boksi toimii aina sytytyspulssin mukaan, niin on helpompi rakentaa alusta kokonaan oma boksi, kuin ryhtyä tuon toimintaa muuttamaan. Tosin en ymmärrä, että miten tilannetta saisi paremmaksi, jos rakentaa laitteen, jossa ei sytytyspulssia vaan pelkästään nakutusanturin informaation pohjalta ohjattu venttiili. Minun mielestä käytettävissä olevat paineet putoaa rajusti tämmöisellä systeemillä, johtuen just siitä nakutuksesta, joka saadaan aisoihin vain suunnittelemalla ennalta määrätty ahtokäyrä ja hups, ollaankin taas samassa pisteessä, mikä on APC:n ideakin.
Eli kattele noilta sivuilta keinot vaikuttaa ahtokäyrän vasteeseen ym..
Onko sulla noi samat kytkikset kuin tuolla sivulla?
Täällä on jonkinlainen toimintaselostus, jonka mukaan ainakin minä katsoin tuosta kytkiksestä tuon laitteen toiminnan.
http://www.900aero.com/
Klikkaa "tech" ja sitten "APC theory"
Boxi on siis aika simppeli opareista kyhätty komparaattori/vahvistin systeemi, jota on helpompi ihmetellä, kun katselee jokaisen sisäänmenon erikseen, niin että tiedostaa myös anturin, josta signaali tulee.
Mutta en oikein välttämättä ymmärrä, että mitä muutoksia haluat tehdä tai jos ymmärrän niin miksi?
Koko boksin päätehtäväthän ovat:
1.Säätää ahtopainetta kierrosluvun mukaan. (näin voidaan ajella isommilla paineilla)
2.Tunnistaa nakutus ja tällä informaatiolla säätää paineita, kunnes ei enään nakuta.
Jos siis haluaisit poistaa mainitsemasi toiminnot, niin mihin tarvitset enään APC boxia? Magneettiventtiiliä säädetään jaksollisilla pulsseilla ja jaksot siis määräytyvät kierrosluvun (sytytyspulssin) mukaan. Tämä idea on lähtenyt siitä, että halutaan isonpia ahtopaineita pienillä kierroksilla, mutta koska isoilla kierroksilla näin mitoitettu paine kasvaisi järjettömäksi on kehitelty tämä APC elektroniikka joka siis mahdollistaa ennalta määrätyn ahtokäyrän ja näinollen siis isommat ahdot kertymänä koko kierroslukualueen yli.
Kun siis katsot tuon systeemin toiminnan läpi, niin ymmärrät idean. Noilla sivuilla on myös ohjeita APC:n virittämiseksi ja ahtokäyrän muuttamiseksi.
Boksi toimii aina sytytyspulssin mukaan, niin on helpompi rakentaa alusta kokonaan oma boksi, kuin ryhtyä tuon toimintaa muuttamaan. Tosin en ymmärrä, että miten tilannetta saisi paremmaksi, jos rakentaa laitteen, jossa ei sytytyspulssia vaan pelkästään nakutusanturin informaation pohjalta ohjattu venttiili. Minun mielestä käytettävissä olevat paineet putoaa rajusti tämmöisellä systeemillä, johtuen just siitä nakutuksesta, joka saadaan aisoihin vain suunnittelemalla ennalta määrätty ahtokäyrä ja hups, ollaankin taas samassa pisteessä, mikä on APC:n ideakin.
Eli kattele noilta sivuilta keinot vaikuttaa ahtokäyrän vasteeseen ym..
Onko sulla noi samat kytkikset kuin tuolla sivulla?
Kiitän linkistä, pitää lueskella kun aikaa sattuu joskus riittämään.Sami kirjoitti:
Mutta en oikein välttämättä ymmärrä, että mitä muutoksia haluat tehdä tai jos ymmärrän niin miksi?
Niin, tarkoitushan olisi pitää konetta kokoajan nakutusrajoilla eli niin suurella paineella kun suinkaan vaan pystyy kierroksista riippumatta.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Eipä kestä. Tuota linkkiä on täällä viljelty useamman toimesta.Myrkky kirjoitti:Kiitän linkistä, pitää lueskella kun aikaa sattuu joskus riittämään.Sami kirjoitti:
Mutta en oikein välttämättä ymmärrä, että mitä muutoksia haluat tehdä tai jos ymmärrän niin miksi?
Niin, tarkoitushan olisi pitää konetta kokoajan nakutusrajoilla eli niin suurella paineella kun suinkaan vaan pystyy kierroksista riippumatta.
Vaikka tuo kytkentä on helppo ns. oppikirjaesimerkki säätö/takaisinkytkentä piiristä ja sen toiminta on yksinkertainen, niin toiminnan peukaloiminen dokumentoidusti on hankalaa jopa elektroniikka alan ihmiselle, koska ei ole käytettävissä tarkkaa mittaustietoa omien säätöjen vaikutuksesta ja siitä, että mikä on oikeastaan se maksimipaine.
Nakutusanturikin on vain pietsokide, joka pärisee jatkuvasti. Tuolla oparilla, jossa on toi suodatin, on vain päätetty saabin suunnittelijoiden toimesta, että mikä on sitten heidän mielestään varsinaista nakutusta. Suodattimen aikavakiota muuttamalla tai komparaattorin painotusta muuttamalla voi tietysti tätäkin säätää mieleisekseen, jolloin kysymyksen maksimipaineesta voi taas määritellä uusiksi, mutta oliskohan toi alkuperäinen sittenkin hyvä lähtokohta. Eli virittäjä astuu alueelle, jossa raja tulee vastaan varsinaisesti sitten, kun jokin kilahtaa.
Kuvailemaasi tavoitteeseen pääset nostamalla paineita noilla sivuilla esitettyjen ohjeiden mukaisesti. Vakionahan magneettiventtiilissä on tasavirtaa matalilla kierroksilla ja vasta kierrosten noustessa painetta aletaan pudottelemaan ja alkaa sitä pärinääkin kuulua venttiilistä. Sen saa sitten noilla ohjeilla säädettyä, että kuinka paljon sitä pudotellaan kierrosten noustessa. Sitten kun paineita alkaa olla riittävästi, tulee väistämättä mieleen, että pitäisiköhän bensaakin saada hivenen suuremmalla paineella ja virityskierre alkaa olla pystyssä

Eli asia on vähintäänkin monisyinen, eikä sitä voi oikein asettaa yksinkertaiseksi "maksimipaineet ilman nakutusta" teemaksi. Jossain vaiheessa tulee vastaan myös moottorin energiaa välittävien osien kestävyys, vaikkei nakutusta kyseisillä ulostulotehoilla ole esiintynytkään jne.. Toisaalta taas jos olet varautunut etsimään suurinta mahdollista painetta ilman nakutusta, niin olet varmaan tietoinen näistä muistakin asioista, eikä nämä vinkit tule mitenkään uusina asioina. Eli bensaa pitää silloin saada ainakin lisää ja ehkä muitakin muutoksia tehdä, kun korkeilla kierroksilla ja isoilla ahdoilla se nakutus ei ole ihan ensimmäinen huolenaihe.
Varmasti mielenkiintoista hommaa ja täällä on varmaan henkilöitä, joilla on hyviä valmiita kokemuksia APC:n virittämisestä, jotka voivat neuvoa ja kertoa omista hyviksi havaitsemistaan ratkaisuista.
Itse en kuitenkaan ole koskaan tuota virittänyt (aina on tehot riittänyt ja viisari on saatu sinne punaisen rajalle). Kunhan vain korjaillut ja tutkinut aina vian ilmetessä.
