Kitinä käyttöhihnan pyörästä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Kitinä käyttöhihnan pyörästä

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Lueskelin jo aiheeseen liittyviä kommentteja mutta jäi silti askarruttamaan:

Pidemmän ajon jälkeen alkoi kuulumaan kitinää tuon V6-saabin pellin alta ja se näyttäisi kuuluvan tuon käyttöhihnan rullasta (moottorin vasemmassa yläreunassa oleva rulla). Eli suosituksia mitä kannattaa tehdä:

-ajaako tuolla pitkään vai onko vaara olemassa, että rullan laakeri jumiutuu ja hihna katkeaa?
-mistä tuohon saa oikeanpituisia (pidempiä?) hihnoja, mistä halvimmalla alkuperäisosaa?
-mitä rullat kustantaa, mistä kannattaa ostaa? (PCS?)
-onko tuo vaihto iso/vaikea operaatio?

Kilometrejä on 143tkm, itse hihna näyttää kyllä uusitulta, mutta ei ilmeisesti ole rullia vaihdettu 110k huollossa :evil:
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Laakeri voi leikata rullasta kiinni, olen nähnyt pari saappia, joissa 150 tkm kohdalla näin käynyt ja hihna katkennut siinä samassa. :cry: Eli hetimiten käyttöpyörät vaihtoon vaikka PCS:ällä, kannattaa käyttää orkkisosia, ei taida edes tarvikkeena saada... Pyörät liikkuvat abaut 50-60 egeä kappale.
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Kiitos tiedoista, pitänee ruveta osia hankkimaan. Vaikka nyt oli tuo pyörä hiljentynytkin. Liekö osat PCS:llä halvemmat kuin Saabilla (Oulu)? Onko tietoa, kuinka monen tunnin homma tuo vaihto on? Ja kannattaako tuo hihna uusia samoilla tulilla, vaikka se ei kuluneelta näytäkään?
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Minä maksoin hihnapyöristä (2kpl) ja hihnasta vaihtoineen n.250€. Osat Saabilta ja työ yksityisellä. 1 tunnin työstä taisi laskuttaa (50€). Ei missään nimessä kannata hihnassa säästellä.
9000CS 2,3
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Katselin huoltokirjaa ja ymmärtääkseni tuohon kuutoskoneeseen hihna vaihdetaan jo 90tkm huollossa jakohihnan vaihdon yhteydessä. Liekö hihnan ja rullien vaihto on työläämpi (=kalliimpi) tuohon mottiin :? Onko V6-omistajilla omakohtaisia kokemuksia?
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Huolto-ohjelman mukaan vaihdetaan 90tkm huollossa, yhdessä jakohihnan ja apulaitteiden kanssa. Ilmeisesti rakenne on sellainen että kannattaa tehdä kaikki kerralla, ei ole tosin kokemuksia.

Tuolla sinun kilometrilukemallasi ei varmaan kannata kaikkea vaihtaa, vähän hankala juttu :roll:
Seuraava hihnaremontti on 170tkm huollossa, ja sitten 250tkm huollossa ohjeen mukaan.
BMW 320dA Coupe LCI
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Kiristimen rulla (V6:ssa ilmeisesti vain yksi vaihdettava rulla) vaihdettiin hyvin sujuvasti Oulun Auto Åströmillä pikahuollossa ja lasku jäi alle satasen. Itse kiristintä ja hihnaa eivät katsoneet aiheelliseksi ruveta uusimaan. Katsellaan nyt, lähtikö ääni poies...
Vastaa Viestiin