Tehokkaammat H4 polttimot?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja make206 »

akyttala kirjoitti:...Nuo GT150 polttimot ovat vissiinkin sama asia kuin Philips Power2Night?
Melko kalliit tuikut, tuohon hintaan pitää ollakkin hyvät. ;)...
Olivat muistaakseni samat polttimot.

edit: näin ymmärtäis ainaki Philipsin sivuilta
#1430
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

akyttala kirjoitti:olihan se pakko kipaista kirjastosta TM 20/00 ja tarkastella tuota jo aiemminkin mainittua H4 testiä.

Näyttääpi tosiaankin siltä, että tuo Philips VisionPlus on melkoisen ylivoimainen valotehonsa puolesta, mutta kestoiästähän testi ei kerro mitään...
Joudut kipasemaan uudestaan kirjastoon, koska kestoiän testaa taasen Tuulilasi :D
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

patse kirjoitti:
akyttala kirjoitti:olihan se pakko kipaista kirjastosta TM 20/00 ja tarkastella tuota jo aiemminkin mainittua H4 testiä.

Näyttääpi tosiaankin siltä, että tuo Philips VisionPlus on melkoisen ylivoimainen valotehonsa puolesta, mutta kestoiästähän testi ei kerro mitään...
Joudut kipasemaan uudestaan kirjastoon, koska kestoiän testaa taasen Tuulilasi :D
Missä numerossa? Kirjasto on tuossa 50m päässä ja vielä 6minuuttia auki..Hyvin kerkee hakemaan jos tietää mitä hakee..:D
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Löytyi juttua jonkinlaisesta testistä joka on kirjattu 31.7.2001 Lehden numero tietoa en löytänyt.
http://www.tuulilasi.fi/tutkii/?subarea ... 286&page=1
Tuokin aika vanha testi, eikö tuorempia ole tehty (TM/TL)?
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Ei varmaan muuten ole olemassa testiä, jossa eri polttimoita olisi testattu 10-20 vuotta vanhoissa umpioissa? Saattaapi tulokset olla aivan erilaisia kuin uusilla umpioilla.

Minkälaisia käytännön kokemuksia erilaisia polttimoita käyttäneiltä?
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Ostin nyt sitten TM:n testikakkoset, Philips Premiumit. Maanantaina laitan paikalleen ja perjantaina on taas yö-ajoa tiedossa, jolloin nähdään, onko mitään eroa käytännössä.

Koitin sieltä noita GE Megalight +60% lamppuja hakea, mutta hylly oli tyhjä, vaikka koneella varastosaldo näytti yhdeksää paria. Olisi saatu nuokin sitten testiin..


"Merkkilampuista" ainoastaan Philips Premium, Bosch Plus ja Osram Super olivat alle vitosen/kappale sekä GE:n lamput alle kympin pari, mutta GE:t olivat kaikki loppuneet.

VisionPlus, SilverStar, AllSeason yms. polttimot olivat sen verran kalliita, että tuskin kannattaa niitäkään kokeilla, kun heijastimet ja lasit eivät umpioissa ole uudet.

Ja kaiken maailman halpikset jääköön tietysti hyllyyn muitten ostettavaksi. Olipa kaikissa halpiksissa tuo "E13" hyväksyntä, joka TM:n mukaan on kuulemma ostettavissa rahalla Luxemburgista(?).

Ainoa vähän kysymysmerkiksi jäänyt mulle oli tuo Phoenix, jossa näkyi ainakin olevan saksalainen hyväksyntäleima ja hintakin oli merkkilamppujen luokkaa. Enpä vaan sitten viitsinyt laittaa rahoja moiseen, kun samalla hinnalla sai nuo Philipsit..
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Xenoneista on pakko kirjoittaa se, että autojen omat xenonajovalot ovat likipitäen yhtä tyhjän kanssa. Töissä olivat purkaneet Bimmerin xenonajovalon ja mitäpä sisältä löyty? Esim. lampun heijastin on sinkitty pelti ja linssinä on kalansilmä. Lopputuloksena on se, että luokkaa 70% xenonhehkun tuottamasta valosta katoaa taivaantuuliin. Tämän taustalla on se, että lait ja määräykset vaativat ajoneuvovalmistajilta tietyn valon tiettyyn paikkaan ts. valokuvion vaatimukset on laeissa määrätty.

Toinen asia on nämä xenonkitit joissa xenonhehku laitetaan auton omaan umpioon jotka yleensä ovat heijastin-linssi-periaatteella. Etuna tuollaisessa on se, että xenonhehku tuottaa lämpöä huomattavasti vähemmän kuin normaalihalogeeni ja kestää sitä myöten pidempään (poikkeuksiakin voi olla). Tällainen asennushan ei täytä mitään määräyksiä mutta jätetään sen puinti toiseen kertaan. Tosin huonokuntoiseen umpioon tuollaisia on turha asentaa, kun kulunut heijastin suuntaan valoa ei toivottuun suuntaan ja paskainen umpio aiheuttaa valonsäteeseen sirontaa josta seuraa se, että xenonin asennus oli yhtä tyhjän kanssa.

Hyvän valoasennuksen saa sillä, että laittaa uudet umpiot joko halogeeni- tai xenonhehkuilla. Tällöin valoteho parantuu jo vanhaan umpioon verrattuna ja relettämällä saa vielä lisää tehoa valoihin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja make206 »

dimebak kirjoitti:Xenoneista on pakko kirjoittaa se, että autojen omat xenonajovalot ovat likipitäen yhtä tyhjän kanssa. Töissä olivat purkaneet Bimmerin xenonajovalon ja mitäpä sisältä löyty? Esim. lampun heijastin on sinkitty pelti ja linssinä on kalansilmä. Lopputuloksena on se, että luokkaa 70% xenonhehkun tuottamasta valosta katoaa taivaantuuliin. Tämän taustalla on se, että lait ja määräykset vaativat ajoneuvovalmistajilta tietyn valon tiettyyn paikkaan ts. valokuvion vaatimukset on laeissa määrätty...
Jos nyt edelleen puhutaan siis oikeista kaasupurkauspaloista eikä pelkästään "xenon"-polttimoista, niin kyllä uusien autojen valokuviot ovat olleet muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kaasupurkausvaloilla vähintään huomattavasti leveämmät, usein myös pidemmät kuin hehkulankapolttimoilla. Valomäärä on ollut samalla alueella myös suurempi. Näin siis jos uskoo noihin testeihin. TM:ssä ainakin on monasti taulukko jossa on päällekkäin ko. auton kaasupurkausvalojen ja normilamppujen valokuviot päällekäin ja yleensä eroa löytyy huomattavasti kaasupurkausten hyväksi..
#1430
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Enpä malttanut odotta Philips Premiumien kanssa vaan laitoin ne samantien kiinni. Aika vaikea oikeasti sanoa, paraniko valot, kun ajelin vain kaupungin laitamilla, missä on tietysti katuvalot, mutta kylläpä tuo ainakin tuntuu siltä, että lyhyet ainakin parani. Vaan enpä sitten tiedä huomaisiko eroa, jos ei tietäisi, että polttimot on vaihdettu.. Lisää kokeilua sitten ensiviikon lopulla, kun pitää ajaa maantiellä pimeässä.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Mulla oli aikoinaan Phillipsin jotkin sikakalliit allweather H4:set hyvissä umpioissa. Kaveri ajoi viereen normaaleilla valoilla, niin lumihankeen katsoessa ja verratessa ei juuri viitsinyt ottaa puheeksi omia hienoja hankintoja.
900C -86
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

make206 kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Xenoneista on pakko kirjoittaa se, että autojen omat xenonajovalot ovat likipitäen yhtä tyhjän kanssa. Töissä olivat purkaneet Bimmerin xenonajovalon ja mitäpä sisältä löyty? Esim. lampun heijastin on sinkitty pelti ja linssinä on kalansilmä. Lopputuloksena on se, että luokkaa 70% xenonhehkun tuottamasta valosta katoaa taivaantuuliin. Tämän taustalla on se, että lait ja määräykset vaativat ajoneuvovalmistajilta tietyn valon tiettyyn paikkaan ts. valokuvion vaatimukset on laeissa määrätty...
Jos nyt edelleen puhutaan siis oikeista kaasupurkauspaloista eikä pelkästään "xenon"-polttimoista, niin kyllä uusien autojen valokuviot ovat olleet muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kaasupurkausvaloilla vähintään huomattavasti leveämmät, usein myös pidemmät kuin hehkulankapolttimoilla. Valomäärä on ollut samalla alueella myös suurempi. Näin siis jos uskoo noihin testeihin. TM:ssä ainakin on monasti taulukko jossa on päällekkäin ko. auton kaasupurkausvalojen ja normilamppujen valokuviot päällekäin ja yleensä eroa löytyy huomattavasti kaasupurkausten hyväksi..
Se on totta. Xenonhehkulla voidaan tehdä tarkempi ja sitä myöten parempi valokuvio mutta määräysten takia niistä ei voida ottaa täyttä tehoa irti vaan käytetään em. kalansilmälinssiä ja sinkkipeltiä heijastimena. Tosin Volvoissa on kaiketi perinteisella heijastin-linssi-tekniikalla tehdyt xenonvalot.

Hyvin tehdyt halogeenivalot on hinta-laatu-suhteltaan paremmat jos katsotaan saavutettua hyötyä hehkun antamasta maksimitehosta. Ja vaikka halogeenista suurin osa menee lämmön tuottamiseen on se hyvin tehtynä hyvä, vrt. 9-5 vanhempi ajovalo.

Niin joo. Ja käsittääkseni xenonvalot on juuri näitä kaasupurkausvaloja, ts. HID.

Toinen asia on sitten esim. työkonevalot joista löytyy HID-tekniikalla olevia. Esim. Nordicin HIDit on ihan järjettömän kirkkaita, kun niitä ei ole tehty tieliikennevaloiksi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Kahviukon vastakohta eli teeämmä kirjoitti aikoinaan valotehon parantamisesta: vaihda piuhat paksumpiin , lasi uuteen ja muistaakseni releen vaihtokin paransi valotehoa.
Aikoinaan , kun tuli Phiilpsin Premiumit markkinoille , niin kävin ostamassa yhden polttimon. Kaverin kanssa katsottiin valotehoeroa valkoista seinää vasten. Siitä lähtien käytin ( kuten kaverikin ) Premium H 4 -polttimoita. Tehoero oli näet selkeästi havaittavissa. Uuden TM.n ( 19/ 06) mukaan on H4 ja H7 polittimoissa saatavissa Eu- hyväksyttyjä Philipsin X-treme polttimoita. Valoteho on + 80 % vakioon verratuna ja hinta 35 euroa pari. Koita ja kerro meille muilleonko eroa ?
Itse odottelen , josko vastaavat polttimot tulisivat autooni sopiviin H1 - malleihin.
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Saakohan näitä jostain Suomen rajojen sisäpuolelta?
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja make206 »

AnttiR kirjoitti:...Uuden TM.n ( 19/ 06) mukaan on H4 ja H7 polittimoissa saatavissa Eu- hyväksyttyjä Philipsin X-treme polttimoita. Valoteho on + 80 % vakioon verratuna ja hinta 35 euroa pari...
Eipä ollut tarvikeliikkeiden tukkureillakaan tuota vielä saatavilla. Soittelemalla kyllä löytyi tietoa että on olemassa mutta ei tietoa toimituksista. Kaikilla ei ollut vielä tilattavissakaan..
Tuommoisethan sitä pitää pyöräyttää toisen auton kaukovalopolttimoiksi, kyllä ne sen verran kestää kaukovalokäytössä kun niitä tulee niin vähän polteltua. Veikkaan että lisäkirkkaus on saatu edellisissä viesteissä mainituilla keinoilla kestoiän kustannuksella. Onneksi omat autot ovat sellaisia joista ei tarvi irroittaa umpiota/akkua polttimon vaihdon yllättäessä.
#1430
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Katselinpa noita Philipsin +80% polttimoita juuri Motonetissä, kun nuo Premiumit kävin hakemassa.
Onpa kumminkin sen verran kalliita, 25eur/pari, etten viitsinyt moisia ostaa.

Mietinpä muuten, että miten tuommoset +80% polttimot voivat olla laillisia, jos 100 wattiset eivät ole? Jos tavalliseen 60/55w h4:seen lisätään 80% valotehoa, niin käytännössä sen on pakko mennä jo yli siitä mitä 100/80wattisen valoteho on..

Jos sisäänottoteho on kumminkin sama tavallisessa ja tuommosessa 80% tehokkaamassa, niin aika uskomattomalta kuulostaa moinen halogeenilampun hyötysuhteen parantaminen. +30% sentään vielä kuulostaa uskottavalta, jos on tehty käyttöiän kustannuksella.
Vastaa Viestiin