Tonnarin fiksailua(oli: Taas tyrkyttävät tonnaria..)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Tänään se tonnari taas tempun teki, sammui taajamanopeudesta ja "mäkistartilla" käynnistyi kerran, kävi yskien kaasun avulla hetken ja sammui uudestaan. Rullailin tien sivuun ja kokeilin virta-avaimesta, ekalla käyntiin ja pelaa taas kuin enkeli. 8O

Hieman jännittää, kun pitäisi huomenna lähteä toiselle puolelle suomea ajelemaan tuolla, että näinköhän perille asti ja vielä takaisinkin kuljettaa.

Ajattelin varata mukaan varaosiksi virranjakajan(hall-anturin takia), syttypääteasteen ja pulssinvahvistinreleen.. ehdotuksia muista kenties tarpeellisista varaosista?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

En ole lukenut topiciasi mutta kannattaisiko ottaa mukaan myös bensapumppu ja bensanpaineen säädin (jossei niitä ole jo vaihdettu)?
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

ng900aero kirjoitti:En ole lukenut topiciasi mutta kannattaisiko ottaa mukaan myös bensapumppu ja bensanpaineen säädin (jossei niitä ole jo vaihdettu)?
Muuten kyllä, mut ei oo irrallaan enkä taida viitsiä irrotella varaosakulkineesta enää tähän hätään. Nooh.. jos ottas tulitikut niiden sijaan, kun vakuutuksetkin on kunnossa nykyään.. :twisted:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Jatketaas monologia: Tonnari kuljetti reissun hyvin ja vieläpä yllättävän pienellä kulutuksella, mutta edelleen se satunnainen nykäisy sillointällöin CE valon välähdyksen kera.

Auton nykäistessä ja CE valon vilahtaessa yleensä myös kulutusmittarin palkissa tapahtuu hetkellinen 2-3 litran kulutuksen nousu. Mulla loppuu kohta ideat tuon kanssa mistä etsiä vikaa, koskapa tänään vaihdoin syttypäätteen ja virranjakajan mutta vika on vaan ja pysyy. Paaliin.com?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Myrkky kirjoitti:Jatketaas monologia: Tonnari kuljetti reissun hyvin ja vieläpä yllättävän pienellä kulutuksella, mutta edelleen se satunnainen nykäisy sillointällöin CE valon välähdyksen kera.

Auton nykäistessä ja CE valon vilahtaessa yleensä myös kulutusmittarin palkissa tapahtuu hetkellinen 2-3 litran kulutuksen nousu. Mulla loppuu kohta ideat tuon kanssa mistä etsiä vikaa, koskapa tänään vaihdoin syttypäätteen ja virranjakajan mutta vika on vaan ja pysyy. Paaliin.com?
Joko vaihdoit Hall anturin?

Joissakin tapauksissa ongelmia on ollut IMM liittimen kontakteissa.

Bensapumppu voi tehdä myös mielenkiintoisia ja vähemmän mielenkiintoisia juttuja :( . Yksi saabisti sanoi takoneensa bensatankin pohjaa aina pumpun mykistyessä. Keino toimi ilmeisesti jonkin aikaa :idea:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

9000LPT kirjoitti:
Joko vaihdoit Hall anturin?
Siinäpä se jakajan mukana vaihtui, vanha peli kun on niin anturikin on jakajassa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei ole varmaankaan sytytykseen liittyvä vika, kun ruiskuboksi on ainoa, joka osaa CE-valoa tuossa sytyttää, katkos ilmamassamittarilta tai lämpöanturilta tulevassa signaalissa.

Varmaan tarkistit jo ettei IMM:n liittimessä ole karanneita koskettimia ja että koskettimet muutenkin on puhtaat ja tiukat eikä esim. tällaiset:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... ttimet.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Liittimet on vilkaistu pikaiseen, käyn ne vielä kunnolla läpi contact cleanerin ja liitosrasvan kera jahka kerkeän.. ilmeni nimittäin taas uutta tekemistä tuossa paskaläjässä: Kärähti lämpärin puhallin miehekkään savun saattelemana sekä lämpärin kanavista että sulakerasiasta.

En kyllä vaivautunu edes pysähtymään moisen "pikkusavun" takia vaan työnsin päätä ulos ikkunasta, että palakoon paska. Lopulta pakon edessä pysähdyin kyllä kun sammui koko kulkine.. sulakerasiassa hieman kärysi, lopulta lämpärin sulakkeen kärähdettyä löytyi taas kadonneet virrat ja lähti käyntiin. Pitänee tutkia vaurioita jahka kerkeää, nyt vedän perskännit!
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Waro, ettei nyt nouse savu pärssiistäs,
äläkä osta sitä Itä-suomalaista wiinaa.

Tuossa eilen illalla elvytti kaksi ensihoitoyksikköä yhtä nuortamiestä, naapuripihalla.
Oli juonut "vain" samppakaljaa. Mitälie myrkkyä oli nauttinut, ulospuhallus näytti kahta promillea kymmenen sentin päästä suusta. Mitä lie kunnon puhallus.
Poitsu ei kyllä voinut puhaltaa, oli senverran rajut krampit.
Onneksi saivat äidin mukaan ambuun, hieroi vain hysteerisesti poikansa masua. :cry:


Tsemppiä toivottaa Jaska
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Persiäks meni sekin yritys vetää v*tutuskännit, kun koski päähän aikalailla kiitettävästi lämpäristä pölähtänyt savu, tänään uutta yritystä kun kulkinekkin lämpeää taasen.

Puhallinkoteloon oli palanut sormen mentävä reikä tehonsäätövastuksen viereen ja sulaa muovia oli valunut akvaarion pohjalle, että ei tuo kaunana syttymisestä liene ollut.

KLIK

Sulakerasian takana oli yksi relesokkeli hieman kärsinyt ja lämpärin sulakkeen toinen kosketin oli kans kipinöinyt ja lämmennyt, mut tuntushan tuo nyt kuitenkin noilta osin pelaavan.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Herra (tonnari) koettelee vaan ei hylkää :wink:

Kyllä Saapissa on tehokas lämppäri kun muovitkin sulaa 8O

Otitko sinisestä vaihto-osat ja saitko jo vaihdettua?

Edit: Jaamutta eipä se taida käydäkkään kun siinä on ilmastointi :idea:
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

CDTA kirjoitti:Herra (tonnari) koettelee vaan ei hylkää :wink:

Kyllä Saapissa on tehokas lämppäri kun muovitkin sulaa 8O

Otitko sinisestä vaihto-osat ja saitko jo vaihdettua?

Edit: Jaamutta eipä se taida käydäkkään kun siinä on ilmastointi :idea:
Niin koettelee, tuossa on nimittäin ollut enemmän sähkövikoja lyhyellä aikaa mitä kaikissa aiemmin omistamissani kulkineissa yhteensä yli 10 vuoden aikana vaikka on ollut 3 italialaistakin! :?

Puhallinmoottori on sinisestä(muutaman viikon käytössä ollut) ja puhallinkotelo naapuritontilta, nyt pelaa mut haisee edelleen kohtalaisen järkyttävälle. Millähän voisi nopeuttaa tuon palaneenkäryn haihtumista? Kenno sai jo ämpärillisen vettä niskaansa, sitä tuli jalkatiloihinkin asti ja kotelot yms. on pyyhitty liuotinrätin kera..

Ilmastoinnin siirto autosta toiseen polttelee koko ajan enemmän.. on se helvetti kun pitää haalia lisää ongelmia tietentahtoen vaikka hermo on jo nytkin koetuksella. :lol:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Myrkky kirjoitti: Millähän voisi nopeuttaa tuon palaneenkäryn haihtumista?

Tiä tuohon nyt muuta kun tuuletusta puhallin päällä. Niintai onhan se puhdistus spraykin olemassa joka jätetään suhisemaan lattialle ja lämppäristä sisäkierto päälle. Toimiiko/auttako..en tiä.
Ilmastoinnin siirto autosta toiseen polttelee koko ajan enemmän.. on se helvetti kun pitää haalia lisää ongelmia tietentahtoen vaikka hermo on jo nytkin koetuksella. :lol:
Rojektintynkää tiedossa :?: :P
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Palaneenkäry on pikkuhiljaa haihtunut, mutta tonnari ei ilmiselvästikkään ollut tyytyväinen suunnittelemaani aikatauluun asentaa ilmastointi vasta keväällä. Tänään tuo reilukerholainen päätti sit katkaista lämpärin puhallusvalintatangon päästä akselin, että eipä sit säädellä lämpöjä muualle kuin tuulilasille. Kuva

Edit: Ilmastoinnin johdot ovat ilmeisestikkin integroituna auton johtosarjaan ja imastoimattomissahan niitä ei ole? Jos, niin vaihtaakko koko pirun johtosarja vai yrittää helpommalla ja purkaa ilmastoidun johtosarjasta vain ilmastointiin liittyvät piuhat ja tehdä niistä lisäjohtosarja?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

ACC 2 asennettuna

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Myrkky kirjoitti:Palaneenkäry on pikkuhiljaa haihtunut, mutta tonnari ei ilmiselvästikkään ollut tyytyväinen suunnittelemaani aikatauluun asentaa ilmastointi vasta keväällä. Tänään tuo reilukerholainen päätti sit katkaista lämpärin puhallusvalintatangon päästä akselin, että eipä sit säädellä lämpöjä muualle kuin tuulilasille. Kuva

Edit: Ilmastoinnin johdot ovat ilmeisestikkin integroituna auton johtosarjaan ja imastoimattomissahan niitä ei ole? Jos, niin vaihtaakko koko pirun johtosarja vai yrittää helpommalla ja purkaa ilmastoidun johtosarjasta vain ilmastointiin liittyvät piuhat ja tehdä niistä lisäjohtosarja?
Varmista tarkkaan vuosimalli, mistä otat ja mihin laitat. Tuntuu Ruotsin pojat keksineet kaikenlaisia pikku juttuja joka vuosi. Pääsääntöisesti pitäisi sopia, mutta saattaa jotakin pieniä ylläreitä ilmetä. Vanhemmissa on hieman yksinkertaisempi, kuin noissa uudemmissa.

Itse purin johtosarja ja asensin sen olemassaolevan rinnalle. Uudemmissa tonnareissa on valmius manuaali ilmastoinnille, joten sisäkierron läpän, painekytkimen, jäätymissuojan ja kompuran ohjaus oli valmiina. Ajotietokoneessa oli liittimet vapaana (ulkolämpötila) ja kytkentä onnistui kohtuu helposti. Vanhemmassa taitaa olla oma lämpötilamittaus?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin