Kulutuksesta
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Mitkähän muuten mahtaa olla muuten erot vaikkapa Saabelin ja Saabisti900 renkaissa? Toisella 185/65/15 ja toisella 225/45/17. Renkailla lienee aikamoinen merkitys tässäkin asiassa.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Niin ja ehkä tuolla alustasarjalla, pu-puslilla, tukitangoilla on myös vaikutusta. Mitä parempi alusta/pito, sitä enemmän lämää mutkissa. Kaarrenopeudet muuttuu muuten huomattavasti ihan huomaamattaan...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
-
- "Turbo"
- Viestit: 295
- Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
- Paikkakunta: Rauma
Olenkin tässä itse miettinyt, että kuinka paljon mahtaa loppujen lopuksi vaikuttaa tuo rengastus? Itsellä onkin tällä hetkellä alla 215/45/17. Pian se nähdään muuttuuko bensan kulutus mihinkään, kun vaihdan alle 15" talvinakit. Myös muut jotka ovat tässä topicissa laittaneet kulutus lukemia, niin voisivat myös laittaa rengaiden koot. Jotta saisi myös siitä vähän vertailua aikaan.Psychocowboy kirjoitti:Mitkähän muuten mahtaa olla muuten erot vaikkapa Saabelin ja Saabisti900 renkaissa? Toisella 185/65/15 ja toisella 225/45/17. Renkailla lienee aikamoinen merkitys tässäkin asiassa.
Vaikuttaako muuten tuossa kulutuksen lisääntymisessä renkaiden osalta enemmän renkaan paino vai renkaan leveys? Jotkut ovat sanoneet, että johtuu leveyden kasvusta, mutta minun mielestä se johtuisi painon lisäyksestä.
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
#1948
Oli kesä 205/50 R16 W Michelin Pilot (mittari näytti 5km liikaa)erot vaikkapa Saabelin ja Saabisti900 renkaissa
UUdet kesä 205/55 R16 V Ambassator (mittari näyttää 0km liikaa)
Talvi 195/65 R15 Nokia Q kitkarenkaat (mittari näyttää 5km liikaa)
Niin antamani kulutusluvuthan oli annettu todellisille nopeuksille
(olin huomioinut jo mittarivirheen JA ILMASTOINT ECONO ASENNOSSA)...
ilmastointi ottaa kesähelteellä n. 0,5 l/100km.
ONKO TEILLÄ POIJJAT SÄÄDÖT PIELESSÄ, VAI VIPATTAAKO KAASUJALKA???
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Tai sitten on säädöt ja kulku kohdallaan eikä se kaasujalka mitenkään VIPATA vaan on varmasti painettu POHJAAN ASTI.saabeli kirjoitti:ONKO TEILLÄ POIJJAT SÄÄDÖT PIELESSÄ, VAI VIPATTAAKO KAASUJALKA???
Luulisin että kulutusta renkaiden osalta lisää leveemmän renkaan kitkan kasvu. Eikös sen pidon takia niitä leveämpiä nakkeja alle laitetakkin...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Edelleenkään säädöt ei ole pielessä ja kaasujalka ei vipata, se vakaasti suorana.saabeli kirjoitti:
ONKO TEILLÄ POIJJAT SÄÄDÖT PIELESSÄ, VAI VIPATTAAKO KAASUJALKA???
No tuossa tuli jo yksi syy eli ainakin allekirjoittanut ajaa ilmastointi päällä koko ajan. Ja eilen testailin tuota kulutusta iltasella kotimatkalla. Kyllä Saabelin täytyy lähteä kesät talvet tolpannokasta tuolla autolla nos ei kylmäkäynnistykset lisää kulutusta. Kylmän koneen käynnistys kun ainakin tuossa meikäläisellä nostaa mukavasti kulutusta saappaan oman kulutusmittarin mukaan (ehkä johtuu väärin säädetystä koneesta ). Lämpimällä koneella tasaista ajoa 90-95km/h kulutus oli sitten 6,8-7,2 (välillä mittari nollaten) tien profiilista riippuen. Matkavauhti kyllä muistutti maanpäällistä helvettiä, jonka voisi vielä halvemmalla kokea vaikka Nissan Micralla. Ainakaan minulla ei ole vielä sähköpaikkaa joka harrastuspaikan ja kaupan pihalla, joten tuohon kulutukseen on vain tyydyttävä. Ja eihän tuota autoa nyt ole penninvenyttäjille rakennettukaan.
Edit: Olisi hauska kuulla Janezkin kommenttia kulutuksesta kun kävi juuri Euroopassa ajelemassa isojen poikien seassa.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
WTF?rr kirjoitti:Juuri ajoin TiDillä 100km matka-ajoa 90km/h. Kulutus 4,8L sadalla
Keskikulutus yleensä on SIDin mukaan 6,0 ja tankkauskirjanpidon mukaan sama.
Meikäläisellä TiD imaisee sellasta 6,3-7,3l/100km nurkissa. Tosin ajosta suurin osa on moottoritietä cruise (130km/h asetuksella) ym. hilpattimet päällä... Eipä silti, ei kulutus kuitenkaan ota kupoliin vielä. Eikä ajotapa ole kovinkaan usein ollut pisaralla-pisimmälle.
Voiskohan tuossa vekottimessa olla jotain hämärää kun kerran on parikin litraa suurempia kulutuksia? Vinkkejä vastaanotetaan.
Alle kutosen kulutuksia ei ole pitkällä matkalla tullut kertaakaan.
-Janne-
Saab 9-3 TiD '99
Mulla menee TiDillä noin litra enemmän 225/40 R18 kesäkumeilla verrattuna 185/65 R15 nastatalvinakkeihin. Keskikulutus pääsääntöisesti kesäkumeillä yli 7 litraa. Tietysti ajotyylissä on vähän eroa ja mutkiin tulee kanttailtua eri malliin.Zandmann kirjoitti:WTF?rr kirjoitti:Juuri ajoin TiDillä 100km matka-ajoa 90km/h. Kulutus 4,8L sadalla
Keskikulutus yleensä on SIDin mukaan 6,0 ja tankkauskirjanpidon mukaan sama.
Meikäläisellä TiD imaisee sellasta 6,3-7,3l/100km nurkissa. Tosin ajosta suurin osa on moottoritietä cruise (130km/h asetuksella) ym. hilpattimet päällä... Eipä silti, ei kulutus kuitenkaan ota kupoliin vielä. Eikä ajotapa ole kovinkaan usein ollut pisaralla-pisimmälle.
Voiskohan tuossa vekottimessa olla jotain hämärää kun kerran on parikin litraa suurempia kulutuksia? Vinkkejä vastaanotetaan.
Alle kutosen kulutuksia ei ole pitkällä matkalla tullut kertaakaan.
-Janne-
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Ajotietokoneen kulutuslukemat on ymmärtääkseni moneen kertaan testattu epäluotettaviksi. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Varmasti luotettava tapa mitata kulutusta on perinteinen tankkauksesta tankkaukseen. Ajokilometrit ylös ja sen jälkeen taskulaskimella saa takuuvarman keskikulutuksen tankkausten välillä.
Itsellä kulutus on ollut kesällä 7.5 +- 0.5 ja talvella 8.5 +- 0.5 litraa/100km. Kuutosella alkaviin keskikulutuksiin en ole koskaan päässyt, vaikka ajan rauhallisesti ja taloudellisesti.
Saab 9-3 2.0 SE vm -98.
Varmasti luotettava tapa mitata kulutusta on perinteinen tankkauksesta tankkaukseen. Ajokilometrit ylös ja sen jälkeen taskulaskimella saa takuuvarman keskikulutuksen tankkausten välillä.
Itsellä kulutus on ollut kesällä 7.5 +- 0.5 ja talvella 8.5 +- 0.5 litraa/100km. Kuutosella alkaviin keskikulutuksiin en ole koskaan päässyt, vaikka ajan rauhallisesti ja taloudellisesti.
Saab 9-3 2.0 SE vm -98.
Itse olen käyttänyt lähes siitä asti Tankkaus.comia kun Saabini ostin. Kaikki tankkaukset on tullu sinne syötettyä, erinomainen palvelu.tammukka kirjoitti:Ajotietokoneen kulutuslukemat on ymmärtääkseni moneen kertaan testattu epäluotettaviksi. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Varmasti luotettava tapa mitata kulutusta on perinteinen tankkauksesta tankkaukseen. Ajokilometrit ylös ja sen jälkeen taskulaskimella saa takuuvarman keskikulutuksen tankkausten välillä.
Itsellä kulutus on ollut kesällä 7.5 +- 0.5 ja talvella 8.5 +- 0.5 litraa/100km. Kuutosella alkaviin keskikulutuksiin en ole koskaan päässyt, vaikka ajan rauhallisesti ja taloudellisesti.
Saab 9-3 2.0 SE vm -98.
Ja kyllä ainakin itselläni SIDin lukema on +-0.2 litran tarkkuudella yleensä vrt. todellinen lukema.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Itse olen mitannut näitä <6,5 kulutuslukemia tasaisessa n.85-100 km/h ajossa n.100-130 km matkaajossa..kulutusmittari on yleensä nollattu matkan alussa (kylmäkulutus ei näy kulutuslukemassa) ja ilmastointilaite on pois kytkettynä ja bensana 98E.
Normaali maantiepainotteinen keskikulutus pyörii siinä 7,4 l paikkeilla.
ja autona on 9-3 Aero
Normaali maantiepainotteinen keskikulutus pyörii siinä 7,4 l paikkeilla.
ja autona on 9-3 Aero
-
- "Turbo"
- Viestit: 295
- Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
- Paikkakunta: Rauma
Siis mitä ihmettä, "oikea saab". Mä olen tässä viime päivinä ajanut tuolla maantiellä rauhallisemmin kuin mun mummo, kenellä ei edes ole enää ajokorttia. Kun olen yrittänyt saada ton saabin syömään niin vähän bensaa kuin mahdollista.saabeli kirjoitti:Noniin tulihan se sieltä, että aerokin kulkee vähällä kun ei potki!Itse olen mitannut näitä <6,5 kulutuslukemia tasaisessa n.85-100 km/h ajossa n.100-130 km matkaajossa..
Vaikka Aeron kulutus on yli 0,5l enemmänkuin... oikea saab!
Ja olen varma, ettei kukaan pysty tällä hetkellä ajamaan ainakaan mun saabilla niin rauhallisesti, että kuluttaisi näitä 6,5l.
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
#1948
Itse ihmettelen näitä vehkeitä joissa SID heittää (valehtelee) suuresti...
Kyllä luulisi tietokoneen joka tietää joka hetki minkä aikaa suuttimet ovat auki, moottorin kuormituksen, lämpötilan, vaihteen, kierrosnopeuden ja yleensäkkin kaiken tietävän, SID osaavan laskea kulutuksen oiken noin desin tarkkuudella, ja meikäläisen SID sen kyllä osaa... Yleensä heittoa löytyy suuntaan tai toiseen vasta toisesta desimaalista.
Pitänee pitää näillä jutuilla jo pienenä ihmeenä...tosin en saa kyllä sitä näyttämään kutosella alkavia lukemia , tai pitää muuten vielä kysellä vaimolta joka sillä enempi kruisailee... (tai sitten ei, sekin kun on tottunut vuosien saatossa turboon ja halusi tämänkin taloon.)
PS: Onko saabisti900 katsonut kulutusta muutakuin SIDin mukaan, jos sinulla heittää "väärään" suuntaa
Kyllä luulisi tietokoneen joka tietää joka hetki minkä aikaa suuttimet ovat auki, moottorin kuormituksen, lämpötilan, vaihteen, kierrosnopeuden ja yleensäkkin kaiken tietävän, SID osaavan laskea kulutuksen oiken noin desin tarkkuudella, ja meikäläisen SID sen kyllä osaa... Yleensä heittoa löytyy suuntaan tai toiseen vasta toisesta desimaalista.
Pitänee pitää näillä jutuilla jo pienenä ihmeenä...tosin en saa kyllä sitä näyttämään kutosella alkavia lukemia , tai pitää muuten vielä kysellä vaimolta joka sillä enempi kruisailee... (tai sitten ei, sekin kun on tottunut vuosien saatossa turboon ja halusi tämänkin taloon.)
PS: Onko saabisti900 katsonut kulutusta muutakuin SIDin mukaan, jos sinulla heittää "väärään" suuntaa
EI Saabia...tällä erää.