900T16 virranjakajan sisuskalut
900T16 virranjakajan sisuskalut
Osaisiko joku jakajan purkanut kertoa onko siellä painesäädon lisäksi keskipakoperiaattella toimiva kierroslukuun perustuva ennakonsäätö? Käytännössä joku paino-jousi-härveli. Vaparissa ei ainakaan näytä olevan, tyhjät kuoret vain.
#1688
900 "S" 3D -92
900 T16 3D -85
900 C 3D -89
900 "S" 3D -92
900 T16 3D -85
900 C 3D -89
Tästä käytiin keskustelua yleisellä tasolla kahvipöytäfoorumilla. Kyse ei niinkään ollut mistään tietystä vuosimallissa tai ruskuversiosta. Uskoisin, että kaikissa og900T16 on sama periaate. Kuulostaa hieman ihmeelliseltä, ettei kierrosluvulla ole mitään tekemistä ennakon säädössä.
#1688
900 "S" 3D -92
900 T16 3D -85
900 C 3D -89
900 "S" 3D -92
900 T16 3D -85
900 C 3D -89
Näin se vaan taitaa olla. 8v H-moottorit on sitten varustettu sekä kierrosluvun että imusarjan paineen mukaan muuttuvalla ennakolla. Ja ennenkuin joku neropatti keksii korjata niin T8 siis kello ymmärtää myös ylipainetta kun i8:ssa oleva pienempi kello ei tajua kuin alipaineen, mutta paine kuin paine.
Itse en ole ainakaan nähnyt T16 malleissa kuin yhdenlaista sytkää.
Niin ja i16 mallissahan on tosiaan vain pelkät kuoret jakassa. Kaikki kierrosten tunnistukseen ja ennakon säätöön liittyvät toimenpiteet tapahtuvat muualla kuin jakajassa. Hall-anturi hihnapyörällä, naku-anturi lohkossa ja ennakkokäyrän säätö em. tietojen mukaan boxissa. Boxilta signaali menee pääteasteelle niinkuin muissakin malleissa mutta pääteaste on EZK:sta johtuen erilainen kuin muissa. Jakaja vain yksinkertaisesti ohjaa kipinän oikeaan pyttyyn.
Vaan eipä tuo T16 mallin "puuttuva" kierrosten mukaan muuttuva ennakon säätö ole nin ihmeellinen juttu. Tärkeämpää on kuitenkin että ennakko säätyy koneen kuormituksen mukaan ja sitä myöden suojaa konetta/pienentää nakutuksen mahdollisuutta. Imusarjan painehan kertoo lähes suoraan tuon koneen kuormituksen. Jos miettii T16 moottorissa vaikuttavia tilanteita niin eipä sillä kierrosten mukaan muuttuvalla ennakolla juurikaan mitään edes tekisi.
Itse en ole ainakaan nähnyt T16 malleissa kuin yhdenlaista sytkää.
Niin ja i16 mallissahan on tosiaan vain pelkät kuoret jakassa. Kaikki kierrosten tunnistukseen ja ennakon säätöön liittyvät toimenpiteet tapahtuvat muualla kuin jakajassa. Hall-anturi hihnapyörällä, naku-anturi lohkossa ja ennakkokäyrän säätö em. tietojen mukaan boxissa. Boxilta signaali menee pääteasteelle niinkuin muissakin malleissa mutta pääteaste on EZK:sta johtuen erilainen kuin muissa. Jakaja vain yksinkertaisesti ohjaa kipinän oikeaan pyttyyn.
Vaan eipä tuo T16 mallin "puuttuva" kierrosten mukaan muuttuva ennakon säätö ole nin ihmeellinen juttu. Tärkeämpää on kuitenkin että ennakko säätyy koneen kuormituksen mukaan ja sitä myöden suojaa konetta/pienentää nakutuksen mahdollisuutta. Imusarjan painehan kertoo lähes suoraan tuon koneen kuormituksen. Jos miettii T16 moottorissa vaikuttavia tilanteita niin eipä sillä kierrosten mukaan muuttuvalla ennakolla juurikaan mitään edes tekisi.
Heh, syyllinen tähän keskusteluun olen vissiin minä. 
Ei niistä tosiaan keskipakoennakkoa löydy, nähtävissä on jäänteet moisesta mutta ei käytössä.
Normaalisti kyllä moottorissa kuin moottorissa kierroslukuennakko on tärkeä mutta saabit tykkäävät huomattavan pienistä ennakoista, muunmerkkisissä samankokoisissa ja -tehoisissa ennakkoa on yläkierroksilla jopa 10+ astetta enempi.

Ei niistä tosiaan keskipakoennakkoa löydy, nähtävissä on jäänteet moisesta mutta ei käytössä.
Normaalisti kyllä moottorissa kuin moottorissa kierroslukuennakko on tärkeä mutta saabit tykkäävät huomattavan pienistä ennakoista, muunmerkkisissä samankokoisissa ja -tehoisissa ennakkoa on yläkierroksilla jopa 10+ astetta enempi.
Aki Peltola #1132