kompressorinlaakeri
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 1
- Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 10:56
- Paikkakunta: viimeiset rajaseudut
kompressorinlaakeri
Näin ensimmäistä kertaa kirjoittaessani kiitän foorumistanne.Olis muutaman kerran kannattanut ensin lukea ja sitten vasta toimia...Nyt ei meikäläisen nörttikyvyillä kuitenkaan löytynyt hakutoiminnalla vastausta.
Hyvin toimineen ACC:n kompuranlaakeri ääntelee viimeisiään.Onko järkeä tai hankala vaihtaa vai molempia?Laakerinumero?Ensiapuna ACC:n sulake irroitettu.Kompuran merkki: seiko malli: ss121dn1.
Helteitä odotellessa..
Saabbiukko on tietenkin Saab-Klubin jäsen!
Hyvin toimineen ACC:n kompuranlaakeri ääntelee viimeisiään.Onko järkeä tai hankala vaihtaa vai molempia?Laakerinumero?Ensiapuna ACC:n sulake irroitettu.Kompuran merkki: seiko malli: ss121dn1.
Helteitä odotellessa..
Saabbiukko on tietenkin Saab-Klubin jäsen!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Joo taisi olla tuo http://www.kentso.fi josta kannattaa kysellä kompuran hihnapyörän laakeria. Olli on se joka tietää saabeista enemmän .
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Mulla on muutama kuva avatusta kompurasta "jossain".
Kompura otti ja hajosi kesällä ja ostin uuden kompuran, jonka kiinnitykset ei olleetkaan samoissa paikoissa (vaikka piti olla samanlaisesta autosta!). Noh, kompura auki ja rungon vaihto (sama laite kuitenkin kyseessä).
Orkkiksesta oli yhden männäntappi jumissa ja oli sitten hajottanut männän.
Uusi ehti olla pari viikkoa paikallaan niin leikkas kiinni (komeat savut sieltä tuli pihalle). V***u. Kun intoa ja aikaa riittää niin avaan taas ja katson josko noista sais vielä yhden toimivan kasattua. Onneks loppu helteet.
Kompura otti ja hajosi kesällä ja ostin uuden kompuran, jonka kiinnitykset ei olleetkaan samoissa paikoissa (vaikka piti olla samanlaisesta autosta!). Noh, kompura auki ja rungon vaihto (sama laite kuitenkin kyseessä).
Orkkiksesta oli yhden männäntappi jumissa ja oli sitten hajottanut männän.
Uusi ehti olla pari viikkoa paikallaan niin leikkas kiinni (komeat savut sieltä tuli pihalle). V***u. Kun intoa ja aikaa riittää niin avaan taas ja katson josko noista sais vielä yhden toimivan kasattua. Onneks loppu helteet.
Eli sen uskaltaa otaa auki. Tarviko siihen ostaa jotain erikoistiivisteitä tai liimoja?tonnari91 kirjoitti:Mulla on muutama kuva avatusta kompurasta "jossain".
Kompura otti ja hajosi kesällä ja ostin uuden kompuran, jonka kiinnitykset ei olleetkaan samoissa paikoissa (vaikka piti olla samanlaisesta autosta!). Noh, kompura auki ja rungon vaihto (sama laite kuitenkin kyseessä).
Orkkiksesta oli yhden männäntappi jumissa ja oli sitten hajottanut männän.
Uusi ehti olla pari viikkoa paikallaan niin leikkas kiinni (komeat savut sieltä tuli pihalle). V***u. Kun intoa ja aikaa riittää niin avaan taas ja katson josko noista sais vielä yhden toimivan kasattua. Onneks loppu helteet.
Se että minä uskalsin purkaa, ei välttämättä kerro uskaltaako joku muu ottaa sen auki Mullahan se levis uudestaan vähän "korjauksen" jälkeen (ilmeisesti hihnapyörän/magneettikytkimen laakeri laukes)
Laitoin nyt noi mainitsemani purkukuvat nettiin, mutta kun ne on otettu sillä mielin että osaan kasata paketin takas, niin ne eivät ole kovin informatiivisia.
toivottavasti silti niistä on apua jollekin
Mitään tiivistemassoja/liimoja ei ainakaan tuohon liitinpään purkuun/kasaukseen tarvitse. Liitinpäässä on "kova"tiiviste (näkyy 003-kuvassa).
En nyt pysty muistamaan (10.8. tein tuon homman) miten tiivistys oli toteutettu rungon ja hihnapyörä-palikan välissä.
Kuvissa ei näy tuon mäntäkarusellin alla olevaa rullalaakeria.
Otan lisää kuvia kun ehdin/jaksan/viitsin ruveta taas purkamaan noita kompuroita.
http://www.kuvas.net/reg/images/977410082006(000).jpg
Kompressoripaketti liitinpää irrotettuna ("tiiviste" näkyy)
http://www.kuvas.net/reg/images/420410082006(001).jpg
liitinpää (kiinni 6:lla muistaakseni 10 millisellä kannalla olevalla pultilla)
http://www.kuvas.net/reg/images/414510082006(002).jpg
Männät, vasemmalla yläasennossa oleva mäntä oli se hajonnut.
http://www.kuvas.net/reg/images/909110082006(003).jpg
Liitinkoppa+tiiviste
http://www.kuvas.net/reg/images/821010082006(004).jpg
rikkinäinen mäntä tippui pois kun käänsi paketin ylösalaisin
http://www.kuvas.net/reg/images/396210082006(005).jpg
kompressorin runko (sylinterit) irrotettuna, tuollainen karuselli sieltä löytyy
tässä vielä pari kuvaa paikallaan olevasta kompurasta:
http://www.kuvas.net/reg/images/383902082006(002).jpg
kompressori kuvattuna päältä
http://www.kuvas.net/reg/images/616402082006(003).jpg
liittimet
Tuo on sitten SANDEN corporationin kompura.
Edit: korjailin linkkejä, josko nyt toimisivat?
Edit2: eipä meinaa toimia.
Laitoin nyt noi mainitsemani purkukuvat nettiin, mutta kun ne on otettu sillä mielin että osaan kasata paketin takas, niin ne eivät ole kovin informatiivisia.
toivottavasti silti niistä on apua jollekin
Mitään tiivistemassoja/liimoja ei ainakaan tuohon liitinpään purkuun/kasaukseen tarvitse. Liitinpäässä on "kova"tiiviste (näkyy 003-kuvassa).
En nyt pysty muistamaan (10.8. tein tuon homman) miten tiivistys oli toteutettu rungon ja hihnapyörä-palikan välissä.
Kuvissa ei näy tuon mäntäkarusellin alla olevaa rullalaakeria.
Otan lisää kuvia kun ehdin/jaksan/viitsin ruveta taas purkamaan noita kompuroita.
http://www.kuvas.net/reg/images/977410082006(000).jpg
Kompressoripaketti liitinpää irrotettuna ("tiiviste" näkyy)
http://www.kuvas.net/reg/images/420410082006(001).jpg
liitinpää (kiinni 6:lla muistaakseni 10 millisellä kannalla olevalla pultilla)
http://www.kuvas.net/reg/images/414510082006(002).jpg
Männät, vasemmalla yläasennossa oleva mäntä oli se hajonnut.
http://www.kuvas.net/reg/images/909110082006(003).jpg
Liitinkoppa+tiiviste
http://www.kuvas.net/reg/images/821010082006(004).jpg
rikkinäinen mäntä tippui pois kun käänsi paketin ylösalaisin
http://www.kuvas.net/reg/images/396210082006(005).jpg
kompressorin runko (sylinterit) irrotettuna, tuollainen karuselli sieltä löytyy
tässä vielä pari kuvaa paikallaan olevasta kompurasta:
http://www.kuvas.net/reg/images/383902082006(002).jpg
kompressori kuvattuna päältä
http://www.kuvas.net/reg/images/616402082006(003).jpg
liittimet
Tuo on sitten SANDEN corporationin kompura.
Edit: korjailin linkkejä, josko nyt toimisivat?
Edit2: eipä meinaa toimia.
#9403
Nyk: Saab 9-3 SC 2.0t AT Linear 2008
Ex: Saab 9000 CD 2.0i A 1991
Nyk: Saab 9-3 SC 2.0t AT Linear 2008
Ex: Saab 9000 CD 2.0i A 1991
Terve!
Onko kellään ylhäällä kompuran hihnapyöränlaakerin mittoja? Soittelin Kentsolle ja eivät ihan varmoja olleet koosta, mutta kahta arvelivat: 30x55x23 tai 35x50x20. Mitat olis varmaan ihan hyvä tieto näillä sivuilla.
Kompuran tiedot: SAAB SD7H15, Serial no 0744509634, Model no 7997.
Onko kellään ylhäällä kompuran hihnapyöränlaakerin mittoja? Soittelin Kentsolle ja eivät ihan varmoja olleet koosta, mutta kahta arvelivat: 30x55x23 tai 35x50x20. Mitat olis varmaan ihan hyvä tieto näillä sivuilla.
Kompuran tiedot: SAAB SD7H15, Serial no 0744509634, Model no 7997.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: kompressorinlaakeri
Leikkas '94 tonnarista kompressori kiinni, pitäis ehkä avata ja tutkia menikö siitä mäntä vai 'vain' laakeri.
Ihan hyvin toimi ja tuotti kylmää, kunnes risteykseen hiljentäessä moottori melkein sammui ja konetilasta tuli hihnan vinkunaa ja käryä. Econ-napista painamalla moottorin käynti normalisoitui. Sitten perillä tarkemmin tutkiessa osoittautui että kompressori on niin tiukasti jumissa (ja kytkin ja hihna niin hyvässä tikissä), että Auto-napin painalluksella moottori sammuu tyhjäkäynniltä.
Jos jollain sattuu olevan ehjä kompura nurkissaan, sellaistakin saa toki halvalla tarjota.
Ihan hyvin toimi ja tuotti kylmää, kunnes risteykseen hiljentäessä moottori melkein sammui ja konetilasta tuli hihnan vinkunaa ja käryä. Econ-napista painamalla moottorin käynti normalisoitui. Sitten perillä tarkemmin tutkiessa osoittautui että kompressori on niin tiukasti jumissa (ja kytkin ja hihna niin hyvässä tikissä), että Auto-napin painalluksella moottori sammuu tyhjäkäynniltä.
Jos jollain sattuu olevan ehjä kompura nurkissaan, sellaistakin saa toki halvalla tarjota.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm