Paljonko tehoa 900 Tbo APC 8-venttiilisestä
Paljonko tehoa 900 Tbo APC 8-venttiilisestä
Elikkäs, paljonkos olette moisesta autosta saaneet tehoa ruuvattua ja miten?
Mulla itsellä vuosimallia '83 oleva yksilö.
Mulla itsellä vuosimallia '83 oleva yksilö.
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!
Jäsen # 2684
... ja olen kuolemansairas!
Jäsen # 2684
Omassa seuraavat muutokset:
-iso ic keulalla
-bleed-valve & nakuvalo, ahdot hieman vajaa 1,0 bar
-paranneltu kansi
-3" DP, vakioputkea takavaimentajalta alkaen
-Pateracingin dumppi
Kyllähän tuo hieman vakiota paremmin liikahtaa...
-iso ic keulalla
-bleed-valve & nakuvalo, ahdot hieman vajaa 1,0 bar
-paranneltu kansi
-3" DP, vakioputkea takavaimentajalta alkaen
-Pateracingin dumppi
Kyllähän tuo hieman vakiota paremmin liikahtaa...
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Olis kans kiva tietää että kuinka paljon polleja on saatu t8 koneista irti. Itellä on 83 vuoden turbosatku, mutta tehoja ei ole vielä mitattu. Perstuntumalla ihan tarpeeksi. Alla osat:
-iso ic
-3" downpipe
-paten dumppi
-microdynamicsin pic-5 lisäruiskunohjain
-600cc lisäruisku
-t3 trim 60 ahdin
-proturbon säädettävä hukkis
-ahtoja 1.0-1.1 bar
-iso ic
-3" downpipe
-paten dumppi
-microdynamicsin pic-5 lisäruiskunohjain
-600cc lisäruisku
-t3 trim 60 ahdin
-proturbon säädettävä hukkis
-ahtoja 1.0-1.1 bar
Kerrokko tarkemmin mistä oot hommannu ton microdynamicsin lisäruiskun vai löytyykö jostain rakennus ohjeita?Tremolo kirjoitti: -microdynamicsin pic-5 lisäruiskunohjain
-600cc lisäruisku
ps. ja kokemukset tietty kiinnostaa lähinnä sen toiminnasta
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Ostin ton kyseisen purkin Turbocompin kautta. Siihen ei ole saatavilla rakennusohjeita. Olen ollut ihan tyytyväinen sen toimintaan vaikka se säätääkin bensan määrän vain kierrostiedon avulla. Painekytkimellä saa säädettyä ruiskutuksen aloitusahdot. Tossa on vähän sellainen harmillinen juttu, että jos lisäruisku aukeaa niin bensaa menee saman verran riippumatta ahdoista. Eli kannattaa sitten mennä aina läppä auki
Jos jotakin tuollainen PIC 5 lisärikastin kiinnostaa, niin saattaisi yksi löytyä kun jäi tarpeettomaksi. Rehellisesti täytyy sanoa, etten koskaan saanut selville varmuudella toimiko vekotin, ehkäpä suutin vain oli liian pieni (n. 300cc). Uutena se on kuitenkin hankittu. Tremolo mitenkä auto sinulla käyttäytyy kun suutin aukeaa, huomaako sen selvästi? Omassa en huomannut minkäänlaista nykäystä säädetyssä aukeamiskohdassa (0.8bar). Seoksiakaan ei tuohon aikaan ollut mahdollista seurata.
Tehoista ei minullakaan ole tarkkaa tietoa, mutta sanoisin että ruisku alkaa jarruttelemaan menoa aika nopeasti näissä 8-venttiilisissä. Omaan autoon laitettiin isompi turbo, IC, 3" putki, lisärikastin, kantta siistittiin ja apc:ä modailtiin useampaankin kertaan. Muutoksista mikään ei mielestäni tuonut suurta eroa entiseen. APC:n ruuvaus vaikutti ehkä eniten. Ruiskun vaihdon jälkeen auto alkoi toimia ihan erilailla, todennäköisesti seokset olivat aivan metsässä vanhalla ruiskulla. APC ei kuitenkaan nakutusta havainnut ja ahdot pysyi suht nätisti ylhäällä. Persdynon perusteella sanoisin, että n. 160-170hv tehoihin voisi olla mahdollista päästä säätämällä ahtopainetta ja lisäämällä IC. Tämän jälkeen ruisku alkaa vastustaan vakio säädöissään (päästöissään). Speerpartsin sivuilta voi myös katsella suuntaa, mihinkä heidän mukaansa päästään esim. isommalla turbolla, putkella sekä lisärikastuksella. Itse en ihan 100% luota noihin lukuihin, vaikuttaa aika optimistisilta omien kokemusten perusteella.
Tehoista ei minullakaan ole tarkkaa tietoa, mutta sanoisin että ruisku alkaa jarruttelemaan menoa aika nopeasti näissä 8-venttiilisissä. Omaan autoon laitettiin isompi turbo, IC, 3" putki, lisärikastin, kantta siistittiin ja apc:ä modailtiin useampaankin kertaan. Muutoksista mikään ei mielestäni tuonut suurta eroa entiseen. APC:n ruuvaus vaikutti ehkä eniten. Ruiskun vaihdon jälkeen auto alkoi toimia ihan erilailla, todennäköisesti seokset olivat aivan metsässä vanhalla ruiskulla. APC ei kuitenkaan nakutusta havainnut ja ahdot pysyi suht nätisti ylhäällä. Persdynon perusteella sanoisin, että n. 160-170hv tehoihin voisi olla mahdollista päästä säätämällä ahtopainetta ja lisäämällä IC. Tämän jälkeen ruisku alkaa vastustaan vakio säädöissään (päästöissään). Speerpartsin sivuilta voi myös katsella suuntaa, mihinkä heidän mukaansa päästään esim. isommalla turbolla, putkella sekä lisärikastuksella. Itse en ihan 100% luota noihin lukuihin, vaikuttaa aika optimistisilta omien kokemusten perusteella.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Minkälaisia vihjeitä antaisitte, jos ensi alkuun ei mitään suurempaa viriä/rahankäyttöä 8-tappiseen ole ajatellut.
Voisko ajatella, että ensi alkuun APC-modaus ja vaikka vähän ahtojen nostoa . Ehkäpä sitten ensi kesänä mahdollisuuksien mukaan isompaa ICtä, bensansyöttöä ja putkea etc.
Mutta että pääsiskö noilla alkusäädöillä vielä mihinkään?
Muoks: voiko tuon 'M'-mallin APC modauksen tehä ihan normi boksille?
Voisko ajatella, että ensi alkuun APC-modaus ja vaikka vähän ahtojen nostoa . Ehkäpä sitten ensi kesänä mahdollisuuksien mukaan isompaa ICtä, bensansyöttöä ja putkea etc.
Mutta että pääsiskö noilla alkusäädöillä vielä mihinkään?
Muoks: voiko tuon 'M'-mallin APC modauksen tehä ihan normi boksille?
Viimeksi muokannut Tonppa, Pe Loka 27, 2006 18:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minuakin kiinnostaisi tietää noita teholukemia jos jotkut ovat 8v koneita penkittäneet... Oma resepti:
T3/T4 hybridi (Coswortin pakopesä).
3" downpipe.
9000 välijäähy (vanhempi).
apc (hieman ruuvattu).
vakio paineita nostettu.
Ahtoja 1.1-0.9bar.
Tällä reseptillä olen onnistunut hajoittamaan kaksi 5 vaihteista laatikkoa ja yhden 4 vaihteisen.
T3/T4 hybridi (Coswortin pakopesä).
3" downpipe.
9000 välijäähy (vanhempi).
apc (hieman ruuvattu).
vakio paineita nostettu.
Ahtoja 1.1-0.9bar.
Tällä reseptillä olen onnistunut hajoittamaan kaksi 5 vaihteista laatikkoa ja yhden 4 vaihteisen.
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
Itse itseäni lainaten ja aiheeseen palatakseni, voiko tuon M-tyypin modaukset tehdä ihan normi 8-venasen boksille? Ja mitä tuo modaus käytännössä tekeepi tehojen suhteen. Tarviiko "oikeaan" m-tyypin modiin sitten muutakin palikkaa, vai minkämoisista tehonlisäyksistä on kyse normiosilla?Tonppa kirjoitti: Muoks: voiko tuon 'M'-mallin APC modauksen tehä ihan normi boksille?
Olispa kyllä loistavaa saada esim. saabklubin porukalle joskus semmonen penkitystapahtuma. Sellainenhan taidettiin kertalleen järjestää jokunen aika sitten?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Todellakin, ja sitten vaan tilastointeja että minkälaisella setupilla mitäkin teholukemia on saavutettu.Mertmi kirjoitti:Olispa kyllä loistavaa saada esim. saabklubin porukalle joskus semmonen penkitystapahtuma. Sellainenhan taidettiin kertalleen järjestää jokunen aika sitten?
Jostain netistä tuosta M-typestä oli juttua, että (mukamas) apc-modilla 8-venasesta 195hp saataisiin irti!? Oikeasti? Ilman muita muutoksia? Kuulostaa melko hurjalta teholisäykseltä vakiovermeillä..
No, tuo ratasaabin ratkaisuhan on jotaki tuota luokkaa. IC:n jäähdytysilmansaantiahan parannettu huomattavasti perus siviilimalliin verrattuna. Tehtiinhän tuossa serkun 99turboonkin omalaatuinen ratkaisu. Serkku hitsasi 900:n vakioon muovipäätyiseen välijäähdyttimeen uudet päädyt ja menopuolelle on tehty lisäksi ilmanohjain, joka jakaa ilmavirtauksen tuloputkesta kahtia. Ihmeesti vaan modatulla apc-boksilla ei nakuledi välähtele juuri koskaan.axtec kirjoitti:minkälaisiin tehoihin voisi päästä vakio ic:llä ja isommalla putkella, siis jos ahtoja olisi esim.1,0bar?
ja paljonko vakio ic:n kanssa uskaltaa nostaa ahtoja ettei heti hajoa?
tuo "penkityspäivä" olisi kyllä asiaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01