Kesäkumit vaihtuivat talvirenkaisiin. Vaihdon jälkeen huomasin, että auton perästä päin katsoen eturenkaat ovat pystysuunnassa kohtuu suorassa, mutta takarenkaat ovat selvästi vinossa, alareuna autosta poispäin ja yläreuna autoon päin. Asia on varmaankin ok, koska kesärenkaat kuluneet tasaisesti ja auto kulkee suoraan.
Kertokaas viisaammat, miksi alusta on säädetty noin?
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Eiköhän se ole tehty ihan ajovakauden parantamiseksi esim. väistöliikkeissä. Samoin jousituksen rakenne vaikuttaa asiaan. Katsoppas vanhoja Bemareita tai mersuja, niissä takarenkaat ovat todella kallella.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Jos paljon kallellaan, niin mahdoton ajettava liukkailla. Renkaisiin tulee moottoripyöräilmiö ja pitävämmällä alustalla oleva pyörä pyrkii kääntämään perää vastakkaiselle puolelle. Sen takia olen aina ihmetellytkin esim. F-1 autojen etupyöriä. Tosin nykyään on niidenkin camperit aika paljon pienemmät, kuin ennen vanhaan.
...Tai sitten siellä on takapään ylempien poikittaistukivarsien ulommat puslat väljänä... Samaa "ominaisuutta" näkee b-mallin opel vectroissa, joissa on samanlainen takapään pyöräntuentahässäkkä.
Sairas95 kirjoitti:Jos paljon kallellaan, niin mahdoton ajettava liukkailla. Renkaisiin tulee moottoripyöräilmiö ja pitävämmällä alustalla oleva pyörä pyrkii kääntämään perää vastakkaiselle puolelle. Sen takia olen aina ihmetellytkin esim. F-1 autojen etupyöriä. Tosin nykyään on niidenkin camperit aika paljon pienemmät, kuin ennen vanhaan.
Liekö niissä muut kulmat säädetty tukemaan sitä suurta negatiivista camberia.
markkuk kirjoitti:...Tai sitten siellä on takapään ylempien poikittaistukivarsien ulommat puslat väljänä...
Toivottavasti tästä ei ole kysymys. Tuo varmaan näkyisi renkaiden kulumisessa? Saabin alustasarjan asentamisen yhteydessä (toukokuu 2005) vaihdettiin jotain puslia takapäähän. Liike antoi paperin 4-pyöräsuuntauksen luvuista, joista en ymmärtänyt yhtään mitään.
Taitaa olla parasta vaan ajella, kun kärry toimii ja kulkee suoraan.
Tosin varovasti, kun on uudet nastakummit alla
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Sairas95 kirjoitti:Jos paljon kallellaan, niin mahdoton ajettava liukkailla. Renkaisiin tulee moottoripyöräilmiö ja pitävämmällä alustalla oleva pyörä pyrkii kääntämään perää vastakkaiselle puolelle. Sen takia olen aina ihmetellytkin esim. F-1 autojen etupyöriä. Tosin nykyään on niidenkin camperit aika paljon pienemmät, kuin ennen vanhaan.
Mites formuloiden kulmat sitten on (oli) säädetty?
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Vectroissa saattaa vanhemmiten olla muutamakin milli väljää niissä puslissa.. Minulla oli ennen tätä 9-5:ttä b mallin vectra, ja siihen vaihdoin noi takapään ylemmät puslat katsastusmiehen kehoituksesta, ja takarenkaiden "ryhti" parani huomattavasti..
Nykyiseen saabiin saa varmaan saman tempun tehdä ensi katsastukseen...
.... Ja ooppelissa ei ainakaan kolissut yhtään kumpuissa, vaikka niissä oli rengas ylös nostettaessa omasta mielestä iso välys..
Omassa on tuollaiset kun laskusarjan jälkeen meni camberit persilleen, nykyään on renkaat suorassa ja renkaatkin kuluu suht tasaisesti. Ainakin n. 40tkm on hyvin toiminut eikä väljyyttä ole ilmennyt