Turbo tuli taloon :)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Turbo tuli taloon :)

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Tuli tuossa sitten hankittua ensimmäinen turbosatku. Vm. -91 T16.
Pikkuisen on saabiruostetta ja vakionopeudensäädin ei yllättäen toimi, mutta muuten hyvän oloinen peli, mittarissa vain 246 tkm.
Pitää laittaa kuvia jahka tässä kerkiää.

Tuntuu hieman erilaiselta kaasarisatkun jälkeen :lol:
Viimeksi muokannut Frostwind, La Huhti 16, 2011 21:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Onneksi olkoon "urpon" hankinnasta. Saman verran ajettu kuin minulla ja ei minullakaan toiminut vakionopeussäädin. Viaksi ilmaantui maa johdon puutteelinen kosketus.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

hiphop kirjoitti:Viaksi ilmaantui maa johdon puutteelinen kosketus.
Pitääpi ottaa tutkinnan kohteeksi heti kun työkiireiltä joutaa.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Tilasin tänään NGK:n platinatulpat. Pitää ostaa naapurin kanssa puoliksi se 20l kanisteri sitä Nesteen Hypoidi MP:tä ja vaihtaa lootan öljyt pikimiten, että pysyy hyvänä.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Aika hieno. Sillä, että oma näyttää ihan samanlaiselta, ei tietenkään ole mitään merkitystä mielipiteeseen. :lol:
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

En kyllä turboon laittais niin lievää kuin hypoid 75w. On melkeen kuin vettä. Hypoid 80-90w taas on liian jäykkää talveksi tai alle +10 olosuhteisiin. Ehkä jokin "normaali" NESTE GEAR S 75W-90 vaikka.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

himmee kirjoitti:En kyllä turboon laittais niin lievää kuin hypoid 75w. On melkeen kuin vettä. Hypoid 80-90w taas on liian jäykkää talveksi tai alle +10 olosuhteisiin. Ehkä jokin "normaali" NESTE GEAR S 75W-90 vaikka.
GEAR S:ssä ei vaan ole tuota hypoidi lisäaineistusta jota satkun loota kovasti kaipailee. Mielenkiintoa olisi kokeilla tätä Redline MTL 70W80 öljyä.
Kaverilla on tuota Redlineä 200SX:n loodassa ja kovasti kehui vaihteiston toiminnan parantumista tuohon öljyyn siirtymisen jälkeen.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Frostwind kirjoitti: GEAR S:ssä ei vaan ole tuota hypoidi lisäaineistusta jota satkun loota kovasti kaipailee. Mielenkiintoa olisi kokeilla tätä Redline MTL 70W80 öljyä.
Kaverilla on tuota Redlineä 200SX:n loodassa ja kovasti kehui vaihteiston toiminnan parantumista tuohon öljyyn siirtymisen jälkeen.
Kaipailee tai ei, tämä vanha jutustelu kannattaa jaksaa lukea läpi, niin tulee varmaan kaikki eri näkökannat ja mielipiteet alueelta selväksi. :wink:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29467
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Frostwind kirjoitti:
himmee kirjoitti:En kyllä turboon laittais niin lievää kuin hypoid 75w. On melkeen kuin vettä. Hypoid 80-90w taas on liian jäykkää talveksi tai alle +10 olosuhteisiin. Ehkä jokin "normaali" NESTE GEAR S 75W-90 vaikka.
GEAR S:ssä ei vaan ole tuota hypoidi lisäaineistusta jota satkun loota kovasti kaipailee. Mielenkiintoa olisi kokeilla tätä Redline MTL 70W80 öljyä.
Kaverilla on tuota Redlineä 200SX:n loodassa ja kovasti kehui vaihteiston toiminnan parantumista tuohon öljyyn siirtymisen jälkeen.
Mihinkä meinaat että laatikko sitä lisäainetta tarvii. Kokeile tuota Hypoid 80-90w niin huomaat kuinka sillä lisäaineella ei ole merkitystä.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

himmee kirjoitti:Mihinkä meinaat että laatikko sitä lisäainetta tarvii. Kokeile tuota Hypoid 80-90w niin huomaat kuinka sillä lisäaineella ei ole merkitystä.
saabismionsairaus.net :istä luin noita. Pitää nyt lukea tuo http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29467 topic läpi ja vähän tuumata tuota öljyhommaa.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1811
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Frostwind kirjoitti:
himmee kirjoitti:En kyllä turboon laittais niin lievää kuin hypoid 75w. On melkeen kuin vettä. Hypoid 80-90w taas on liian jäykkää talveksi tai alle +10 olosuhteisiin. Ehkä jokin "normaali" NESTE GEAR S 75W-90 vaikka.
GEAR S:ssä ei vaan ole tuota hypoidi lisäaineistusta jota satkun loota kovasti kaipailee. Mielenkiintoa olisi kokeilla tätä Redline MTL 70W80 öljyä.
Kaverilla on tuota Redlineä 200SX:n loodassa ja kovasti kehui vaihteiston toiminnan parantumista tuohon öljyyn siirtymisen jälkeen.

Ai Ruuhela vai? :D
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T JC Stage3(KR)
1990 9000CC 2.0T A Red Box (MR)
1987 900i 2D("Latolöytö"->MR)
Entiset: 14x9000, 9x900, 9x9³, 2x9⁵, 2x99..
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Tuo gear-s on ihan pätevää liejua. Satkun loota ei tarvitse hypoidi-lisäaineita.
Aki Peltola #1132
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

timpetti kirjoitti:Ai Ruuhela vai? :D
Jep :wink:
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

hieman kokemuksia muutaman päivän jälkeen.

Myynti-ilmoituksessa mainittiin abs jarrut. Hoksasin vasta nyt että eihän se antilock valo syty ollenkaan kojetauluun. Kokeilin jarruja tuossa lumisella tiellä ja kyllähän ne jarrut menevät iloisesti lukkoon. Onkohan tuossa ollut alunperinkään ABS:iä sillä tuo on juuri katsastettu ja eihän se rikkinäisillä ABS:illä voi läpi mennä? Jotenkin muistelin, että kaikissa turboissa olisi ollu ABS:t.

Vänkärin puolen sähköikkuna on tahmea liikkumaan. Avasin ikkunan ja kiinnilaitettuani huomasin ikkunassa kaksi ikävää jälkeä. :evil: Liekö tiivisteen välissä ollut jotain paskaa?

Moottoritilasta kuuluu jotain sihinää. Kierroksia antaessa se vaimenee. Lieneekö alipainevuoto? Ääni kuuluu jostain moottorin takapään suunnalta.

Myöskään perinteiset lämmityslaitteen säätimien valot eivät pala.

Onneksi ensi viikolla työkiireet helpottavat hieman niin pääsee oikeen kunnolla tutkimaan tuota uutta ostosta. :)
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1811
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja timpetti »

"Myynti-ilmoituksessa mainittiin abs jarrut. Hoksasin vasta nyt että eihän se antilock valo syty ollenkaan kojetauluun. Kokeilin jarruja tuossa lumisella tiellä ja kyllähän ne jarrut menevät iloisesti lukkoon. Onkohan tuossa ollut alunperinkään ABS:iä sillä tuo on juuri katsastettu ja eihän se rikkinäisillä ABS:illä voi läpi mennä? Jotenkin muistelin, että kaikissa turboissa olisi ollu ABS:t."

-voivat olla poistettu käytöstä kalliiden osien rikkoutumisen takia, saa rekisteriin niinkin.Ex-ABS:nä siis.

"Vänkärin puolen sähköikkuna on tahmea liikkumaan. Avasin ikkunan ja kiinnilaitettuani huomasin ikkunassa kaksi ikävää jälkeä. :evil: Liekö tiivisteen välissä ollut jotain paskaa?"

-Aika yleistä OG900:sissa, tiivisteet rautaklipsuilla kii, joskus nekin ottavat kumin perstuessa vanhuuttaan lasiin kiinni ja tekevät "mukavia" raapimisjälkiä..

"Moottoritilasta kuuluu jotain sihinää. Kierroksia antaessa se vaimenee. Lieneekö alipainevuoto? Ääni kuuluu jostain moottorin takapään suunnalta."

-Vaikuttaa alipainevuodolta, tuleeko ääni koko ajan moottorin käydessä,vai sen jälkeen kun olet sammuttanut lämpimän koneen?

"Myöskään perinteiset lämmityslaitteen säätimien valot eivät pala."

-Iisi homma, useimmiten pelkät polttimot menny, soitin pois, käsi reiästä tupiin ja ja polttimot vaihtoon.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T JC Stage3(KR)
1990 9000CC 2.0T A Red Box (MR)
1987 900i 2D("Latolöytö"->MR)
Entiset: 14x9000, 9x900, 9x9³, 2x9⁵, 2x99..
Vastaa Viestiin