Havaintoja 9-3 vm. 2003-2006 vs. 2007

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Havaintoja 9-3 vm. 2003-2006 vs. 2007

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Sain eilen Sport Sedanin takuukorjauksen ajaksi käyttöön vm. 2007 Sport Combi Turbo Pilotin.

Tuli tutustuttua autoon melko nopeasti, mutta tässä asioita, joita huomasin (tai oikeastaan eroja vanhojen vuosimallien ja tämän uuden välillä):

SID: aika outo tunne, kun kojelaudan päällä ei enää ole SIDiä, eikä kojelaudassa ole profiler rotaatiokytkintä, jolla voisi säätää auton tiettyjä asetuksia. Kun oli vähän aikaa ajanut autolla, niin tottui siihen, että radion tiedot näkyivät omassa näytössään ja SIDin tiedot mittaristossa. Ilmeisesti autoon saa enää vain SID2:sta, vai onkohan tuo mittaristossa oleva SID myös softakikkailua SID1 ja SID2 välillä?

Radio: tuli räplättyä aika intensiivisesti tuota GM:n konserniradiota, eikä siitä löytynyt oikeastaan muuta huonoa sanottavaa, kuin että kello on radion näytön oikealla puolella. Nyt kun se ei enää ole lähellä SIDiä, niin olisin kyllä toivonut, että se olisi ollut näytön vasemmalla puolella, jotta ei tarvitsisi kelloa katsoessa kurkuilla niin sivulle. Automaattinen, nopeuden mukaan säätyvä äänenvoimakkuus oli aivan samanlainen kuin vanhemmissakin malleissa, eli toimii. Bassotoistosta en tiedä, kun kyseessä oli Combi, eikä Sedan, kuten minulla. Joko bassontoisto on heikompi tässä uudessa radiossa tai sitten ovat laittaneet parempilaatuiset ovikaiuttimet, sillä ne eivät enää resonoi, kuten Sport Sedanissa alunperin teki. Myös MP3 -mahdollisuus on ehdotonta plussaa tuossa radiossa.

Ilmastointilaitteen säätimet: en vieläkään pidä tuosta ilmastointilaitteen outfitistä ja huomasin, että uutta ACC:tä ei pysty enää säätämään yksialueiseksi Profilerista, kuten vm. 2003-2006 autoissa pystyi. Siitä ISO MIINUS. Itse arvostan tuota toimintoa erittäin paljon, koska tulee enemmälti ajettua tuolla autolla yksikseen pitkähköjä työmatkoja ja silloin tuo "yksialueisuusmahdollisuus" on ehdotonta plussaa. No ainakin ilmastointilaite (ja sen paneeli) on nyt varmaan helpompi käyttää kuin vanhemmissa vuosimalleissa, jossa oli painikkeita aika paljon. Ihan "ummikkona" tuon vanhan ilmastointipaneelin käyttö voi olla melko vaikeaa.

Kuten sanoin, en pidä noista ACC-paneelin rotaatiokytkimistä ja siitä, että ACC:llä ei ole erillistä näyttöä. Jotenkin nuo kytkimet tuntuvat hieman "lelumaisilta" ja NG900:n ACC:hen tottuneena kaipaa näyttöä ja + ja - painikkeita. Hyvä puoli tuossa uudessa ACC-paneelissa on se, että nyt ACC:n pystyy kalibroimaan manuaalisesti painamalla AUTO- ja sisäilmankierrätys -painikkeita samanaikaisesti muutaman sekunnin ajan. Se on ominaisuus, jota olen kaivannut käytössäni olevassa Sport Sedanissa (vm. 2005), koska siinä ei pysty kalibroimaan ACC:tä manuaalisesti. Ilmeisesti tämäkin on vain totuttu juttu NG900:sta, jossa pystyy kalibroimaan ACC:n painamalla AUTO- ja OFF -painikkeita yhtä aikaa.

Jossain kerrottiin, että vm. 2007 autojen äänieristystä olisi lisätty/parannettu. Tämä lienee totta, sillä tämä Sport Combi on ajossa hieman hiljaisempi kuin vm. 2005 Sport Sedan. Hyvä homma 8)

Lyhyesti kitetyttäen: vaikka autoon on tehty "halvennuksia", niin uusi radio vaikuttaa melko hyvältä laitteelta. Ilmastointijärjestelmän yksialueisuuden puute oli aika suuri pettymys, mutta nuo Turbo Pilot mallit näyttävät olevan kyllä melko hyvää vastinetta rahoille, sillä auton Linear Pro -paketti sisältää:

- automaattinen ilmastointi (nykyään vakio vm. 2007 9-3:ssa)
- 15" kevytmetallivanteet (200 euron lisähintaan saa 16" tenspoket)
- vakionopeuden säädin
- ajotietokone
- CD-soitin
- tekstiilimatot edessä ja takana
- sähkösäätöinen kuljettajan istuin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
maverick
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:30
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maverick »

Mukava kuulla että tuo 2007 malli tuntui hiljaisemmalta kuin 2006 malli.

Tilasin itselleni reilu viikko sitten työsuhdeautoksi 9-3 SC 1.9TiDs:n ja Tampereella Metro-autossa ei ollut koeajo-autona 2007 mallia vaan kaikki olivat vielä 2006 mallia (Haluavat varmaan saada nuo myytyä kaikki pois ekaksi), joten tuota meluisuuden muutosta ei ollut mahdollista kokeilla.

Omaan autoon tuli muuten Linear Performance paketti, joka sisältää tuon Linear Pro paketin lisäksi 16" tenspoket, korinväriset ovenkahvat ja helmat.

Nyt vaan pitää odotella noin 8 viikkoa että auto viimein tulee ;(

Ps. Kiinnostuneille tiedoksi että 9-5 Aero wagon on nyt mulla myynnissä. Jos ei löydy multa suoraa ostajaa niin menee metro-autoon vaihdossa.
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Havaintoja 9-3 vm. 2003-2006 vs. 2007

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Turbo Sensonic kirjoitti:Ilmastointilaitteen säätimet: en vieläkään pidä tuosta ilmastointilaitteen outfitistä ja huomasin, että uutta ACC:tä ei pysty enää säätämään yksialueiseksi Profilerista, kuten vm. 2003-2006 autoissa pystyi. Siitä ISO MIINUS. Itse arvostan tuota toimintoa erittäin paljon, koska tulee enemmälti ajettua tuolla autolla yksikseen pitkähköjä työmatkoja ja silloin tuo "yksialueisuusmahdollisuus" on ehdotonta plussaa. No ainakin ilmastointilaite (ja sen paneeli) on nyt varmaan helpompi käyttää kuin vanhemmissa vuosimalleissa, jossa oli painikkeita aika paljon. Ihan "ummikkona" tuon vanhan ilmastointipaneelin käyttö voi olla melko vaikeaa.
Hmm. Sen ainoan kerran kun olen sut potkiaisissa nähnyt niin en huomannut että sulla olisi mitenkään erityisen lyhyet kädet ettetkö yltäisi sinne toiselle kytkimelle laittamaan saman lämpötilan kuin kuskille.

Onko tossa yksialueisessa ilmastoinnissa jotain eroa ilmanjaossa tms että sitä pitää käyttää sen sijaan että laittaa vaan saman lämpötilan molemmille puolille? Ei ole nyt manuaalia käsillä ja en muista kun en ole koskaan oikeasti tota kokeillut.

Nimim. kaksialueinen koko ajan käytössä pitkilläkin matkoilla.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Havaintoja 9-3 vm. 2003-2006 vs. 2007

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

kimmop kirjoitti:Onko tossa yksialueisessa ilmastoinnissa jotain eroa ilmanjaossa tms että sitä pitää käyttää sen sijaan että laittaa vaan saman lämpötilan molemmille puolille?
Kuskinpuoleisesta lämpötilansäätimestä (+ ja - painikkeet) pystyy säätämään koko auton lämpötilaa.

Esim. Säädettäessä 21 asteesta 20 asteeseen myös apparin lämpö muuttuu 20 asteeseen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Bugracer
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 13:20
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Bugracer »

Kiitokset TurboSensonicille hyvistä kommenteista. Mulla on sama juttu kuin Maverickilla, eli vain 2006 malli on testattu. Varsinkin jos tuo melun väheneminen pitää paikkansa, se olisi kova juttu. :D Voisitko täsmentää melun luonteesta vielä? Oliko melu vähentynyt rengasmelun vain nitinöiden/nationiden, moottorin osalta?

Kiitti vielä 8)
Saab 93 SC 1.8tA Vector Hirsch -07

** Volvo on ihan ok. Jos haluatte kehuja, se maksaa ekstraa **
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Bugracer kirjoitti:Voisitko täsmentää melun luonteesta vielä? Oliko melu vähentynyt rengasmelun vain nitinöiden/nationiden, moottorin osalta?
Vaikka tätä ei minulta kysyttykään niin vastataan silti! Oman mielikuvan mukaan ´07:ssa paranee rengasmelun ja nitinöiden osalta. No, toki olen ajanut vasta reilut 3000km tuolla ´07SC:llä mutta kojelaudan suunnalta ei ole kuulunut vielä edes yhtä napsausta. Mikä on selvä ero koeajamaamme ´06 malliin. Moottorin äänessä ei osaa kuulla mitään eroa. Ja nämä kommentit vahvasti mutu-pohjalta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Olen samaa mieltä kuin "Marko A".

Yhden huonon puolen huomasin tuosta autosta käydessäni äsken ruokkiksella:

kojelaudan alumiinilista peilaa tuulilasista :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Saab-lady
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 20:25

Re: Havaintoja 9-3 vm. 2003-2006 vs. 2007

Viesti Kirjoittaja Saab-lady »

Turbo Sensonic kirjoitti:
kimmop kirjoitti:Onko tossa yksialueisessa ilmastoinnissa jotain eroa ilmanjaossa tms että sitä pitää käyttää sen sijaan että laittaa vaan saman lämpötilan molemmille puolille?
Kuskinpuoleisesta lämpötilansäätimestä (+ ja - painikkeet) pystyy säätämään koko auton lämpötilaa.

Esim. Säädettäessä 21 asteesta 20 asteeseen myös apparin lämpö muuttuu 20 asteeseen.
9-5:ssa toimii yksialueisena kunnes hanttimiehenpenkille istuu ja palautuu yksialueiseksi kun kone on ollut 10 min sammuksissa.
9-5 Hirsch A 2007
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Viesti Kirjoittaja mek »

Olen samaa mieltä melutasosta. Itselläni on nyt 36 tkm ajettu -06 SS TiDS. Pilots Wanted -tapahtumassa sai ajella -07 SC TiDS:llä. Omassani on kojelaudasta radion takaa kuulunut uudesta lähtien jotain sirinää, myös silloin tällöin sieltä täältä muualtakin. Uudessa SC:ssä ei kuoppaisella Räyskälän lentokentällä revittäessä kuulunut mitään helinöitä. Myös jousituksen kumisevat äänet tuntuivat vaimeammilta, samoin rengasäänet ja moottoriäänet. Järisyttävän suurelta ero ei tuntunut, mutta kautta linjan uusi SC vaikutti hieman hiljaisemmalta.
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Havaintoja 9-3 vm. 2003-2006 vs. 2007

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Turbo Sensonic kirjoitti:
kimmop kirjoitti:Onko tossa yksialueisessa ilmastoinnissa jotain eroa ilmanjaossa tms että sitä pitää käyttää sen sijaan että laittaa vaan saman lämpötilan molemmille puolille?
Kuskinpuoleisesta lämpötilansäätimestä (+ ja - painikkeet) pystyy säätämään koko auton lämpötilaa.

Esim. Säädettäessä 21 asteesta 20 asteeseen myös apparin lämpö muuttuu 20 asteeseen.
Voi huoh....

Rautalankaa:

1) Säädetään ilmastointi yksialueiseksi Profilerista ja asetetaan lämpötilaksi 21 astetta (jolloin se tottakai muuttuu apparin puolellakin samaksi..)
2) Säädetään kaksialueisena toimivasta ilmastoinnista molempien puolien lämpötilaksi 21 astetta.

Onko kuljettajan ympärillä oleva ilmasto tällöin vaihtoehdoissa 1) ja 2) sama vai onko ilmanjaossa eroa jollain tavalla? Eli onko vaihtoehto 1) vaan laiskoille tarkoitettu vai muuttaako ilmastointilaite jotenkin muutenkin asetuksia kuin vain tuota lämmönjaon valintaa.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Havaintoja 9-3 vm. 2003-2006 vs. 2007

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

kimmop kirjoitti:1) Säädetään ilmastointi yksialueiseksi Profilerista ja asetetaan lämpötilaksi 21 astetta (jolloin se tottakai muuttuu apparin puolellakin samaksi..)
2) Säädetään kaksialueisena toimivasta ilmastoinnista molempien puolien lämpötilaksi 21 astetta.

Onko kuljettajan ympärillä oleva ilmasto tällöin vaihtoehdoissa 1) ja 2) sama vai onko ilmanjaossa eroa jollain tavalla? Eli onko vaihtoehto 1) vaan laiskoille tarkoitettu vai muuttaako ilmastointilaite jotenkin muutenkin asetuksia kuin vain tuota lämmönjaon valintaa.
No se on tarkoitettu laiskoille, kuten minä :wink:

Eli lämmönjaollisesti noilla asetuksilla ei ole mitään eroa.

Yksialueinen ilmastoinissa on sekä kuskin, että apparin puolella aina sama lämpötila, eli jokapuolella autoa on tällöin esim. 21 astetta. Jos appari jostain syystä koskee lämmönsäätelypainikkeisiin, muuttuu ilmastointi kaksialueiseksi. Kun on sammuttanut auton moottorin ja antanut sen olla vähän aikaa sammutettuna, niin ilmastointi muuttuu automaattisesti takaisin yksialueiseksi.

Ja tämä em. pätee siis vm. 2003-2006 9-3:iin, jossa voi Profiler -toiminnon kautta säätää ilmastoinnin joko yksi- tai kaksialueiseksi.

Vm. 2007 9-3:ssa ei ole enää muuta vaihtoehtoa kuin tuo kaksialueinen ilmastointi. Yritin tavata ohjekirjasta, josko olisi mahdollista muuttaa se yksialueiseksi, mutta siellä ei ollut lainkaan mainintaa siitä, eikä tuota vaihtoehtoa löytynyt enää Profiler -toiminnostakaan.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Havaintoja 9-3 vm. 2003-2006 vs. 2007

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Turbo Sensonic kirjoitti:Vm. 2007 9-3:ssa ei ole enää muuta vaihtoehtoa kuin tuo kaksialueinen ilmastointi. Yritin tavata ohjekirjasta, josko olisi mahdollista muuttaa se yksialueiseksi, mutta siellä ei ollut lainkaan mainintaa siitä, eikä tuota vaihtoehtoa löytynyt enää Profiler -toiminnostakaan.
Miten olit miettinyt, että olisi toteutettu tämä yksialueisuus? Sähkömoottori pyörittäisi toisenkin puolen lämpötilasäädintä? Kun tosiaan ovat "mekaanisia" säätimiä, joista valitaan lämpötila...
Itsekin 06 SC:ssä joskus laitoin yksialueisuuden päälle ja oliihan käytännöllinen kun pääasiassa itse ajoi, mutta sitten tuli ilmastoinnin näyttöön teksti "customize", joka jostain syystä otti silmään niin että sen halusi siitä pois...
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Havaintoja 9-3 vm. 2003-2006 vs. 2007

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

uusi93 kirjoitti:Miten olit miettinyt, että olisi toteutettu tämä yksialueisuus? Sähkömoottori pyörittäisi toisenkin puolen lämpötilasäädintä? Kun tosiaan ovat "mekaanisia" säätimiä, joista valitaan lämpötila...
No eihän sen toteuttaminen mun "päänsärky" ole, mutta mulla on esim. kotistereoissa volumepotikka, joka liikkuu kaukosäätimen painalluksen mukaan. Miksei tuota samaa systeemiä voisi käyttää tuossa ilmastointilaitteessa? Apparin puolen namiskuukkeliin tarvitsisi vain pienen sähkömoottorin...
uusi93 kirjoitti:Itsekin 06 SC:ssä joskus laitoin yksialueisuuden päälle ja oliihan käytännöllinen kun pääasiassa itse ajoi, mutta sitten tuli ilmastoinnin näyttöön teksti "customize", joka jostain syystä otti silmään niin että sen halusi siitä pois...
Kyllä se aluksi häiritsi meikäläistäkin, mutta kyllä siihen tottui melko pikaisesti.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin