Vuoden 79 mallisen kuupan kumipuskurit ovat jo hieman haalistuneet ja alkavat olla monenkirjavan väriset. Muistelin aikaisemmilta vuosilta, että myynnissä oli jonkinlaista kumipuskureiden kunnostamisvahaa, joka siis peittää naarmut yms. ja palauttaa värin. Olen koittanut etsiä sama ainetta, mutta en ole löytänyt.
Onko harrastajilla tiedossa hyviä vinkkejä, joilla noita puskureita kannattaisi ehostaa. Auto on menossa museokatsastukseen, esitarkastuksessa kiinnitettiin huomiota monivivahteisiin puskureihin. (Eivät kuulemma ole sinänsä museoautoksi hyväksymisen este.)
Tuon Patapata -homman jälkeen ei ole tarvinnut kuin AutoGlymiä ...sitä keltaleimaista muovin ja kumin hoitoainetta.... hyvänä on säilynyt. Jos ei pyyhi ko. ainetta, se jättää jopa hieman kiiltoakin. Mutta konstit on monet.
Kiitos hyvistä vinkeistä. Taidan kokeilla sellaista teidän antamien vinkkien yhdistelmää:
- Ensin patapataa, jolla puskurit puhtaiksi
- Sitten mustaa vahaa, jolla elvytetään väri
- Ja perään atoglymiä kiillon aikaansaamiseksi
Homma tehdään huomenna, joten sen jälkeen ollaan viisaampia.
Seuraava haaste on ne ovipylväiden rapistuneet vinyylit. Ovat suhtkoht hyvässä kunnossa, mutta rapeetakin on. Katselin, ettei sen pitäisi olla mahdoton homma laittaa jotain vastaavanlaista vinyyliä päälle. Työntää varovasti sen oven kovan tiivisteen alle ja toisen puolen sivupahvin alle. Tästäkin varmasti löytyy kokemusta harrastelijoilta.
Mustaa vahaa et edes tarvitse, sotkee vain sormet niin pahanpäiväisesti.
Tuosta B .pilarin verhoilusta on jutusteltu ennenkin. Vinyyli tai jopa keinonahka kelpaa siihen museointia ajatellen. Itse asiassa taisi yhdessä tapauksessa mennä jopa pelkkä korimaalikin.
Kiitos hyvistä vinkeistä. Taidan kokeilla sellaista teidän antamien vinkkien yhdistelmää:
- Ensin patapataa, jolla puskurit puhtaiksi
- Sitten mustaa vahaa, jolla elvytetään väri
- Ja perään atoglymiä kiillon aikaansaamiseksi
30.10.06
Nyt sitten keinot on kokeiltu. Etupuskuri, jossa oli vähemmän haalistumaa tuli oikein hyväksi. Takapuskuri, jossa harmaata oli enemmän parantui jonkinverran, mutta lopputulos ei ollut ihan niin hyvä kuin odotin. Taidan kokeilla vielä sitä lämmitystä, jota ehdoteltiin.
Itse maalasin menneenä kesänä kokeeksi puskurimaalilla.Taisi olla 3m:n tai motipin tuote jollen väärin muista.Tarttuvuus oli hyvä eikä tullut liiallista kiiltoa.Se jää nyt sitten nähtäväksi miten tulee kestämään.
Ainakaan minulla ei puskurimaali kestänyt, mutta en tiedä, millä maalilla oli maalattu. (Edellisen omistajan tekosia). Kun maali irtoilee, silloin puskuri vasta ruma ja kirjava on. Silloin ei ole muuta mahdollisuutta kuin kuumailma. Se auttoi noin kuukaudeksi. Toinen mahdollisuus on maalata uudelleen. Ei se enää asiaa pahenna.
Jos maali lähtee irtoilemaan sieltä täältä, kunnolla kiinni tarttunutta maalia ei saa oikein millään pois. Maalinpoistoainetta en tosin kokeillut. Eli mun suositus on: ei maalia eikä kuumailmaa tasaisesti haalistuneelle maalaamattomalle puskurille, vaan kuminkiillotusainetta. Se ei tuo pitkäaikaista elvytystä, mutta onpahan ainakin uudelleen haalistuminen suht tasaista ja puskuri aina uudelleen elvytettävissä.
Itse järkeilin ja kokeilinkin myös liuottimia ideana saada puskurin pinta "sulamaan", jolloin kiillon olisi saaanut pelkästään rätillä pitkillä pyyhkäisyillä. Mutta esim. tinnerillä ei ollut mitään vaikutusta kumikoostumukseen. Ja siihen kemistin taitoni loppuivat.
Ensimmäisen kumihuulivuosikerran (-76) materiaali on pehmeämpää,
kumimaista, mutta tuo kaksiraitapuskureiden materiaali taitaa olla
enemmänkin muovia, kuin kumia.
Pirullista värkkiä.
Meidänkin -79:ssä tuo haalistuuminen on vaivannut alusta saakka.
Olen jynssännyt ne puhtaaksi monet kerrat (milloin milläkin aineella),
mutta aina vain patinoituvat.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Isolohko kirjoitti:Tuosta materiaalista vielä vähän:
Ensimmäisen kumihuulivuosikerran (-76) materiaali on pehmeämpää,
kumimaista, mutta tuo kaksiraitapuskureiden materiaali taitaa olla
enemmänkin muovia, kuin kumia.
Pirullista värkkiä.
Meidänkin -79:ssä tuo haalistuuminen on vaivannut alusta saakka.
Olen jynssännyt ne puhtaaksi monet kerrat (milloin milläkin aineella),
mutta aina vain patinoituvat.
olisko mahdollista että vain vuosina 79&80 oli tuo haalistuva sortti?
esim. itselläni ollut kolme ysiysiä vuosilta 77/78, yhdessäkään ei ollut minkään sortin haalistumista. kaksi ysiysiä on ollut vuosilta 79/80, molemmissa aivan valkea takapuskuri. muita muistikuvia, lefan entinen 900-80 ja valkea puskuri. wst2006 ja eräs 900-79 & valkea puskuri. tässä threadissa on mainintoja vain 79 vuosimallin kajakeista...
kyllähän noita muka-haalistuneita (=ei pikimustia) puskureita löytää joka vuosimallista mutta näitä jotka menevät vaaleanharmaiksi, onko kenelläkään havaintoja esim. 77/78 vuosikerroista joissa vastaavaa?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Voisin uskoa tuon Lucan 79&80-teorian! Ainakin ekat 2-raitaiset vm.77 ovat mielestäni keskimäärin parempia kuin näiden viimeisten Superien, joskus tosiaan lähes valkoisen puskimet.
Valkoisessa autossa lähestytään tietysti korinvärisiä, mistä uusissa autoissa ainakin taannoin maksettiin kovastikin lisähintaa...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)