og saabin virittämisestä

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Lukittu
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Turbo16 kirjoitti:
SabaT16 kirjoitti:
kasatun koneen tasapainoittaa
Tämän toimenpiteen haluasin kyllä nähdä omin silmin.
Paljonko mahtaa olla männän nopeus ko. toiminpiteessä?
Taidat itsekkin tietää, että tuo tarkoitti kytkinpaketin ja alakerran kanssa tasapainotus..
Tarkennatko vieläkin? Ei ymmärrä? Joku uusi tasapainotus keino? 8O

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Koko alakerta tasapainotetaan kerrallaan..
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Turbo16 kirjoitti:Koko alakerta tasapainotetaan kerrallaan..
Kerrohan koneistamo joka tekee tämän kootussa moottorissa? 8O
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Suppari kirjoitti:
Turbo16 kirjoitti:Koko alakerta tasapainotetaan kerrallaan..
Kerrohan koneistamo joka tekee tämän kootussa moottorissa? 8O
Soita vaikka Forssan tehokanteen? Ei tää oo mikään hevosmiesten tietotoimisto :D

Mutta Virtasen Moottori nyt ainakin.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
TuPe
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 12:51
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TuPe »

Voi ny helvetti!

Itse toteutan filosofiaa :arrow: Saabin sisuskalut niin halpoja miltei puoli ilmaisia että vaihdetaan kun hajoaa. En välttämättä tarkoita mitään mäntien sulatteluja orkkis turbolla vaan nykyisellä ehkä vähän väljällä ja lämpöä saaneella koneella (10000km vähän yli 300hp joita ulosmitattu AHKERASTI muutaman laatikon verran).

Seuraava kokoonpano olisi tarkoitus aloittaa tuhoamalla toi kone ulosmittaamalla se oikeasti (ei todellakaan pitäisi jäädä kaasunvaihdosta ahdistamaan) Jos ei meinaa hajota niin saabin koneen kestävyys on jo aika pitävästi todistettu. Rakentaa kuitenkin siinä sivussa hyvistä palikoista alakerta jota ajaisi sitten vähän miedommilla ahdoilla ja vähän jo toivoa et pysyy nipussa.
Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Turbo16 kirjoitti:
Suppari kirjoitti:
Turbo16 kirjoitti:Koko alakerta tasapainotetaan kerrallaan..
Kerrohan koneistamo joka tekee tämän kootussa moottorissa? 8O
Soita vaikka Forssan tehokanteen? Ei tää oo mikään hevosmiesten tietotoimisto :D

Mutta Virtasen Moottori nyt ainakin.
No jo on aikoihin eletty? Tuosta pitäis saada lisää tietoa! Mutta enpä kehtaa soittaa ja kysyä (ainakaan omalla nimellä ja numerolla). :lol:

Sorviin lohko kaikkineen pyöriin ja painotus :wink:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Kumpi on parempi,etu vai takaveto?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Suppari kirjoitti:Kumpi on parempi,etu vai takaveto?
Taka

Missä pk-seudulla tehdään dynotuksia, pitäisi saada laput maks 118hv:n tehoille b-turbosta?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

ng900aero kirjoitti:Missä pk-seudulla tehdään dynotuksia, pitäisi saada laput maks 118hv:n tehoille b-turbosta?
Mistä sait huipputehorajaksi 118 hv:a? Jos puhutaan LE:stäsi, niin siinähän on vakiona 110 hv, mihin saa lisätä 20% eli yhteensä 132.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pekka Valtanen kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Missä pk-seudulla tehdään dynotuksia, pitäisi saada laput maks 118hv:n tehoille b-turbosta?
Mistä sait huipputehorajaksi 118 hv:a? Jos puhutaan LE:stäsi, niin siinähän on vakiona 110 hv, mihin saa lisätä 20% eli yhteensä 132.
Tuon mukaan autoon ei tarvitse tehdä muutoksia jos lisää ahtimen ja ja vaikkapa IC:n ja pystyy todistamaan että tehoa on korkeintaan tuon 118hv.
http://www.saunalahti.fi/mattis6/Lupa.JPG

Mutta onko tietoa missä dynotuksia tehdään?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei riitä, koska turbotus rinnastetaan aina moottorin vaihtoon -> pakko muutoskatsastaa ja 20% sääntö pätee. Dynotuksen vaatii silloinkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jcarlson kirjoitti:Ei riitä, koska turbotus rinnastetaan aina moottorin vaihtoon -> pakko muutoskatsastaa ja 20% sääntö pätee. Dynotuksen vaatii silloinkin.
Ok, eli dynolle ja käppyrän + tuon yleistodistuksen kanssa konttorille ja siinä se? Eipä tuo 20% haitanne.
Merkitsevätkö muka että moottori vaihdettu vaikka sitä ei ole vaihdettu eikä sille ole tehty mitään muutoksia paitsi lisätty yksi lisälaite (ahdin)?
118hv:n turbokone kuulostaa kohtuulliselta.

Pitää käydä näyttämässä autoa ennen turbotusta konttorilla jotta voivat vaikka ottaa koneen sarjanumeron ylös jotta näkevät että sitä ei ole vaihdettu.
Edit: muutoksilla tarkoitin noita jarruja ja iskareita koskevia muutoksia joita en ala tuohon tekemään koska pitäisi vaihtaa koko rintapelti lämmittimineen, taka-akseli, etunavat, satulat, jne.
Helpointa vaan pultata ahdin kiinni suoraan tuohon.

Edit: konttorilta näytettiin vihreää valoa hommalle joten nyt ahdinta ym. metsästelemään.
Pitää käydä dynottamassa/säädättämässä auto Klaukkalan Dieselissä.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Loka 31, 2006 16:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
walderama
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 10:36

Viesti Kirjoittaja walderama »

Suppari kirjoitti: Raakile wisecojen helmat riittää mahleihin ja viritys varaa jää viellä tulevaisuuteen.Cossun männät on mitoiltaan std. toisin käy kaikkiin eurooppalaisiin fomoco tuotteisiin,mukaanlukien volvo.
Tekeekö PO-metalli kankia saabisteille?
Mitä ihmettä tuolla helma hommalla selität ? yhdistätkö kaksi mäntää keskenään ? :lol: . Vai Kankeako tarkoitat mahlella ?

Cossuun, niin kuin muihinkin autoihin löytyy useita eri wisecoja, poiketen lähinnä puristuskorkeudeltaan ja poraukseltaan. Riippuu lähinnä siitä, kuka on piirtänyt männät ja laittanut sisään tilauksen. Johon taas on vaikuttanut esim kankien pituus.
Niin, eikä ne cossun mäntiäiset todellakaan käy kaikiin euro foorteihin.

Jos saabin kanget sopii foorttiin, niin miksei foortin kanget saabbiin ?
Mikä on kangen alapesän halkaisija ja haluttu kangen pituus?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ohc voortteihinhan saabin kankia on laitettu kun kestävempiä haettu...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tuo helma homma pyyhki mullakin hilsettä tehokaasti. ei ymmärrä :roll:

Eiköhän se syy saabin kankien käyttöön ole se että ne fjordin kanget ei vaan kestä. Mäntiähän saa tosiaan ihan mille purrille haluaa ja vaikka millä helma mitallakin valmiiksi teetettynä.

Jotenkin tuntuu että jotkut puhuu "hieman" kuultuna noita juttuja (eikä kokemuksen perusteella) tai sitte trollaa. 8O

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Lukittu