CC mallin peräkontin lukkomekanismi
CC mallin peräkontin lukkomekanismi
Jäin vm88 cc tonnarin takaluukun kahva puoliksi käteen ja puoliksi kiinni. Ei siis saa konttia auki. Kahvan jäljellä oleva puolisko liikkuu vain kun lukon kääntää lukossa-asentoon. kun avaimella vääntää lukon auki asentoon, ei kahva enää liiku. Missä lie vika? peräkontista tuo on kai työstettävä kuntoon, mutta mikähän on syyllinen tähän äkkinäiseen kahvan murtumiseen/ lukitusmekanismin jumiutumiseen? lukko toimi vielä, kun sen vartti aikaisemmin rautakaupan pihalla avasin ja laiton kontin täyteen tavaraa. piti sitten tyhjentää kontti takakautta,kun ei saa luukkua auki. onko kenelläkään muuten myydä uutta lukitusmekanismia/tai pelkkää kahvaa jos sen voi vaihtaa ja vian saa muuten korjattua. Voiko lukkolaitteen vaihtaa uuten ja panna vanhasta avaimenpesän, jottei tarvitse erillistä avainta konttiin?
muutenkin harmittaa kun tulee lunta ja ei oo korjauspaikkaa kuin parkkis. että näin tällä erää.
muutenkin harmittaa kun tulee lunta ja ei oo korjauspaikkaa kuin parkkis. että näin tällä erää.
Kontin luukussa on kolme kutakuinkin erillistä osaa: avainpesä, lukkomekanismi ja kynnyksen tappiin ottava salpa. Nuo osat on yhdistetty linkkivivuilla toisiinsa.
Kahvan vaihtaminen ei siis vaikuta avaimen sopivuuteen.
Ryömit hattuhyllyn alta irrottamaan sisäkahvan ja ne muutamat kannen verhoilupalaa kiinnittävää sisänepparia, ja nostat salvan linkkivivusta, niin saat luukun auki. Sen jälkeen onkin mukavampi tutkiskella kahvan jumittamisen syytä.
Kahvan liipasimesta voima välittyy lukkomekanismille ainoastaan toisesta laidasta. Keskeltä vetäessä kahvaan aiheutuu vääntöä. Jos luukku on väärin säädetty, kahva voi vääntyä vinoon ja mennä poikki.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... luukku.gif
Kahvan vaihtaminen ei siis vaikuta avaimen sopivuuteen.
Ryömit hattuhyllyn alta irrottamaan sisäkahvan ja ne muutamat kannen verhoilupalaa kiinnittävää sisänepparia, ja nostat salvan linkkivivusta, niin saat luukun auki. Sen jälkeen onkin mukavampi tutkiskella kahvan jumittamisen syytä.
Kahvan liipasimesta voima välittyy lukkomekanismille ainoastaan toisesta laidasta. Keskeltä vetäessä kahvaan aiheutuu vääntöä. Jos luukku on väärin säädetty, kahva voi vääntyä vinoon ja mennä poikki.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... luukku.gif
Viimeksi muokannut jus, To Loka 16, 2008 22:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
purin kontissa maaten sisustan ja sain luukun auki. eli se alin osa joka sulkee luukun kiinni ja on sen pitkän tangon päässä toimii, samoin siis lukko pesä. mutta nahnitusta ja rikkonaisuutta on siinä välissä. sataa niin paljon tampereella lunta ettei viitsi kauheasti temuta auton kanssa. pitää jatkaa luukuttamista kunhan saa sään haltijan leppymään.
vielä asiasta kuudenteen. tuli maatua peräkontissa otsalampun valossa pari tuntia ja lukkoa rassattua. siinä auton käydessä tuli mieleen, että kuuluuko bensapumpusta tavallisesti sellainen tasainen hurina. sellainen pumppumainen ääni vaimeasti. ei ole tullut kuunneltua ennen kun ei ole peräkonttiin ollut asiaa makaamaan. minulla kuului siis sellainen ihan sivistynyt hurina, ei vinkunaa. varmaan siis ihan ok.
Lukkoa rassasin ja jäykältä vaikutti toiminta kun sieltä sisäkautta availi. siirsin sitten hieman lukon vastinetta joka on siis kiinni siinä puskurin luona, runkossa. olisko se mahdollisesti ollut hieman vika kohdassa ja sitten tämä kahvan katkeaminen siitä "avaavasta"päästä olisi seurausta väärästä sijainnista ja sitää johtuen liiasta rasituksesta.
Nyt ainakin menee luukku kiinni helpommin kuin alkuperäisellä asennolla ja aukeaa sisäkautta kevyemmin.
Tälläistä itse pohdiskelua tampereella tällä kertaa
Lukkoa rassasin ja jäykältä vaikutti toiminta kun sieltä sisäkautta availi. siirsin sitten hieman lukon vastinetta joka on siis kiinni siinä puskurin luona, runkossa. olisko se mahdollisesti ollut hieman vika kohdassa ja sitten tämä kahvan katkeaminen siitä "avaavasta"päästä olisi seurausta väärästä sijainnista ja sitää johtuen liiasta rasituksesta.
Nyt ainakin menee luukku kiinni helpommin kuin alkuperäisellä asennolla ja aukeaa sisäkautta kevyemmin.
Tälläistä itse pohdiskelua tampereella tällä kertaa

vika saatiin korjattu, kun vaihtoi lukkomekanismin. varmaan oli mallia vanhempi(musta runko, rikkoontuneessa messingin värinen) se mekanismin jonka laitoin paikalleen, mutta sai toimivaksi, kun otti vanhan malli yhdystangon(yhtenäinen tanko ja pieno mutka) ja laittoi sen lukkomekanismin(musta runko) ja kiinnipitolaitteen (uudenpi) väliin. nyt toimii siis kontti ja jopa keskuslukitus peräkontissa. uusia vikoja ilmeni sitten ajovaloissa, mutta siitä eri viestissä. kiitokset neuvoista kaikille