Tänään sain vihdoin ja viimein vaihdettua kauan kaipaamani Ferritan rosterisporttiputken Aeroon. Homma oli helppo, kun päästiin kaverin tallille nosturille. Ei kuitenkaan liian helppo, sillä vanhassa putkessa takapöntön laippaliitoksen mutterin olivat ruostuneet kiinni. Niitä sitten lioteltiin ja väännettiin lukkopihdeillä reipas puolituntinen, mutta lopulta aukesivat molemmat.
Uuden putken asennus oli liiankin helppoa, koukut kannatinkumeihin ja laipat kiinni rosterimuttereilla. Putken mukana tulleet uudet kannatinkumit saivat jäädä laatikkoonsa, sillä vanhat alkuperäiset

osat olivat aivan loistavassa kunnossa. Onpahan sitten nuo tarvikkeet valmiina, jos jossain vaiheessa vanhat alkavat hapertua.
Samalla vaihdettiin öljyt koneeseen ja uusi

Long-life suodatin. Ensimmäinen käynnistys oli juuri sitä, mitä olin odottanutkin. Putken ääni tyhjäkäynnilla oli sivistynyt, murea, ei liian teining vaan asiallinen. Ainoa häiritsevä asia on hieman liian ulos jäävä pyöreä kiiltävä ulostulo. Ferritan sivuilla putkessa mainitaan olevan ovaali ulostulo, mutta tuossa on kyllä pyöreä ja putki on ihan varmasti juuri se mikä pitikin. Tuo liian ulkoneva ulostulo selittynee sillä, että samaa putkea myydään myös CD-tonnariin, jossa on hieman pidempi perä. No, joka tapauksessa yksi asia on taas hoidettu pois listalta

.
Tuossa pari kuvaa asennuksesta:
Matti
p.s. Ollaan me pöljiä. Ensin Outokumpu tekee rosteriputkea ja ruottalaiset ostaa sitä halvalla ja myyvät takasin pakoputken muodossa kalliilla

.