Uusi satku, uudet ongelmat: Takalasinlämmitin yms

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Uusi satku, uudet ongelmat: Takalasinlämmitin yms

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Tämä oli kahdeksas satku mitä olin ostamassa, eli taas on uusi Saab talousyksikön käytössä. Täälläkin ilmoitettu 900i 5d Combi Coupé -88. 16V- ja turbokoneita on ikävä, mutta ehkä tuohon 8-venttiiliseen ruiskuun taas tottuu. Leimaa on yli talven ja ennenkaikkea tähän mahtuvat ne lastenvaunut hyvin. Tonnariakin käytiin katsomassa, mutta vielä ei aivan tähän budjettiin mahtunut ja toisaalta, tonnareissa on aivan uudet viat. Satkuissa on sentään kaikenlaiseen jo ehtinyt törmäämään..

Mutta en tiedä, ehkä yhdeksäs on joku muu? Tälläkin on ikää kohta 19 vuotta ja mieli tekisi jo hiukan jotain muuta, tonnari kieltämättä jäi kiinnostamaan.

Sitten vikoihin:

-Takalasinlämmitin ei toimi ollenkaan, mikään vastuslanka ei ala lämpenemään ja moottoristakaan ei kuule, että watteja menisi lämmöntekoon. Sulake ehjä, kytkin varmasti toimiva ja valo syttyy kojelautaan - mistä yleisin vika löytyy?

-Mittaritaulussa yleinen kosketusvika, lämpötilamittari näyttää oikeaa lukemaa satunnaisesti. Hausta ei oikein osannut päätellä, onko kukaan löytänyt tähän hyvää & helppoa korjauskikkaa? Oikeanpuoleinen mittarivalo ei myöskään saa kunnolla kontaktia, mutta tähän en itsekään löytänyt ratkaisua ed. satkun kohdalla.

Jos joltain löytyy ylijäämävarastosta seuraavia tarvikkeita äärimmäisedullisesti, niin saa ilmoittaa:

-Lohkolämmitimen haaroituskappale ja sisäpistoke (Defa)
-Combiin menevät (4"?) takakaiuttimet, ehjät = ei särinää
-Uutta kytkimen työsylinteriä = vaihtoehto pelkkien tiivisteiden vaihdolle

Hyllystä löytyy ylimääräinen VDO:n CD/RDS, millä ei ole mitään käyttöä, jos vaihtokauppa kiinnostaa :D Yhteydenotot -> YV.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eikö siihen mittaristo-ongelmaan auto perinteinen nyrkillä mojautus kojelaudan päälle?
Omassa satkussa on kanssa vikoja: toinen mittariston taustavalopolttimo on palanut ja viikko sitten pysähtyi kello :(
Eikös kello ole samalla sulakkeella kuin mittarinvalot?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Mimmi kirjoitti:Takalasinlämmittimen rele (onko se edes paikoillaan)?
Onko liittimet kunnolla kiinni? Käännä hieman mitarivalon kantaa.
Rele on hyvä arvaus ja nopeasti testattu, kun ex-satku meni kynnöshommiin - saa testikappaleen nopeasti. Yleensä se mittarivalon kannan kääntäminen auttaa hetkeksi, mutta sitten taas joku pikku täräytys, ja valo katoaa. Yleensä se oikeanpuoleinen, jostain kumman syystä :) Korjauksesta ei ole mitään tietoa, yhden kolvatun mittaristotaustan olen nähnyt ja se ei oikeastaan parantanut mitään..

Kontaktiputsaajaa tms ihmeainetta?
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Itse olen juottamisen kannalla mittariston korjauksen kanssa. Omassani on juotettu toinen vilkun merkkivaloista sekä taustavalojen potikka, mutta itse taustavalot toimivat vielä omilla paikoillaan.

Eipä ole moisten toimien jälkeen tarvinnut kojetaulua koputella ja mittarivalot pysyvät kovassakin vauhdissa mukana.

Mittaa tuleeko sinne takalasinlämmittimen liittimille sähköä. Jos tulee, voi ihan hyvin olla jokaikinen lanka poikki. Eikös se niin käy, että mitä useampi on poikki, sitä suurempi virta muitten kautta kulkee -> lankoja palaa lisää. Itsellä oli viisi lankaa poikki kun aloin korjaushommiin, neljä niistä sain korjattua, mutta yksi on edellenkin mykkä. Lankaa on tarkasteltu ulkoa, sisältä, valoa vasten, pimeässä ja joka päin, mutta ei siitä löydy enempää katkoksia kuin ne kaksi, jotka olen korjannut.. Pitänee korjata ne vielä uusiksi, kun kerkeää ja kun on vähän kuivempi ilma. Ei oikein tartu tällä säällä tuo hopeamaali lasiin.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Releen vaihto taisi auttaa lämmittimen kanssa, nyt vain sitten paikkaamaan kuluneempia vastuksia. Uusia ongelmiakin on tullut esiin:

Sadevesi taitaa tippua sisään matkustajan puolelle. Eräässä aikaisemmassakin satkussa oli ko. ongelma, mutta sitä ei koskaan saanut paikallistettua, mikä prakaa. Ensimmäisenä täytyy tietenkin puhdistaa viemäröinti, mutta onko raitisilmasuodattimen kotelossa jossain päin tiivisteitä, jotka aikaa myöten saattavat alkaa vuotamaan?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

usein vuotaa tuulilasin ala reunasta/kulmasta...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

mikkoimp kirjoitti:usein vuotaa tuulilasin ala reunasta/kulmasta...
Eli mistä sieltä ??
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

petteri75 kirjoitti:
Sadevesi taitaa tippua sisään matkustajan puolelle. Eräässä aikaisemmassakin satkussa oli ko. ongelma, mutta sitä ei koskaan saanut paikallistettua, mikä prakaa. Ensimmäisenä täytyy tietenkin puhdistaa viemäröinti, mutta onko raitisilmasuodattimen kotelossa jossain päin tiivisteitä, jotka aikaa myöten saattavat alkaa vuotamaan?
Itsekin etsin vuotopaikkaa pitkän tovin ja vasta sateella sen keksin: Raitisilmasuodattimen kotelolta lähtevä vedenpoistoputki vuosi pikkuruisen juurestaan, ei siis itse kumiputkesta vaan siitä putken "kiinnittimen" ja kotelon välistä. Tästä vesi valui raitisilmakotelon ulkopuolelle ja sieltä pellin ja kotelon välistä apumiehen matolle.

Ilmeisesti sen ilmantulokotelon ja rintapellin välin ei kuulukkaan pitää vettä, sillä ei siihen normaalisti vettä mistään pääse. Välissä on vain joku solumuovin näköinen pölytiiviste..

Kotelon vedenpoistostakaan ei siihen vettä valu normaalisti, vaikka vedenpoistoputkesta sen kumiosuuden ottaisikin pois, sillä se muoviputki, jonkä päälle kumiputki liitetään, on sen verran pitkä. Vaan sitten kun vesi valuu tosiaankin sieltä muoviputken juuresta, kotelon ja putken liitoksesta, se tulee suoraan sisään ilman esteitä.

Enpä tuota oikein kunnolla saanut korjattua, vaikka hirvittävän määrän sikaflexiä tuhlasin. Tarvii joskus irrottaa se raitisilmasuodattimen kotelo kokonaan ja kiinnittää se vednpoistoputken lähtö kokonaan uusiksi, jos alkaisi pitämään.. Paskamaisen iso homma pienen asian takia.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

takalasinlämmittimeen viitaten, voiko niitä "lämpölankoja" korjata jos ne on kärähtänyt ? jostain kohti poikki ?
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

saabracing kirjoitti:takalasinlämmittimeen viitaten, voiko niitä "lämpölankoja" korjata jos ne on kärähtänyt ? jostain kohti poikki ?
Juu, itse olen hopeamaalilla maalannut poikkinaisia lankoja yhteen.

Melko kallista tavaraa moiseen hommaan, kun on elektroniikkavehkeisiin tarkoitettu, taisi olla aikoinaan 60mk 3mg, eli sellainen 6mm paksu ja reilun sentin pitkä purkki..

Kaupoissa on kumminkin myynnissä myös jotakin edullisempaa tavaraa joka on tarkoitettu juuri takalasinlämmittimelle. Kysymällä takalasinlämmittimen korjauslakkaa tms. saa varaosaliikkeestä oikeaa tavaraa.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Vastaa Viestiin