B202 vaakaimukaasareilla?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

B202 vaakaimukaasareilla?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Onko mahdoton idea laittaa 99:iin B202 vapari vaakaimuilla, esim. Webereillä?

Tuli tuossa mieleen, että noissahan on päällepäin samanlainen virranjakaja B-moottorisessa 99:ssä joten periaatteessahan voisin laittaa sisuskalut B202 motin jakajan sisään.

Ja tuo olis helppo koneenvaihto sillä ei tarvisi mitään sähköjä lisätä, kun bensapumpulle löytyy sähköt valmiina mutta riittäisikö K-jetin siirtopumppu tankissa? Paluulinja pitäisi asentaa. Oman hankaluutensa tietenkin tuo imusarjan (vai onko niitä saatavilla valmiina?) ja pakosarjan tekeminen. Olisihan se omanlaisensa käytökseltään mutta mikäs sillä olis ajellessa ja on kai kaiketi helppo virittää tuota B202 mottia joten mitäs sellainen kestää vaparina puristuksia?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Suosittelen kyllä näkemään sen vaivan, että laitat samalla sähköruiskun ja EZK-sytkän. Noita B202I-koneita on kuitenkin ollut satkussa, joten imu- ja pakosarjojen puolestakin se sopii sinne tupliksen nokalle.

Mitäs se LH-jettikin vaati? Plus, miinus ja kiekkasignaali tais tulla muualta ja loput onkin sitten samassa johtosarjassa LH <-> suuttimet ja anturit.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Sopiiko B202 kansi B-lohkon päälle? Miten jakopää?
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

f-19 kirjoitti:Sopiiko B202 kansi B-lohkon päälle? Miten jakopää?
Pytyt ja kanavat sopii, jakopää erilainen. Periaateessa modistelemalla sopii. B-koneen ketju myöskin melkosen erilainen.
99T-museopeli
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Ja mulle naurettiin, kun aikaisemmin kyselin B202 ja kaasari -yhdistelmää..

Juurikin tuon perkeleenmoisen sähköjen ja polttoainelinjojen vetämisen takia.

Vaan mahtuukos tuommonen 16-tappinen 99:n konepellin alle? Se kansi näyttää hivenen korkeammalta ja ainakin nopan konetila on todella täynnä jo sellaisenaan.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

16V sinne kyllä tulee ja vaparina. Tuo vaan olis helpompi tehdä ja helpompaa ottaa tehoja ulos, kun ei oo nuo ruiskun prommaukset mitenkään hanskassa.

Tietenkään vakio 16V-tekniikka ei ole poissuljettu vaihtoehto.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7684
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ohan se varmasti ihan eri luonteinen kaasareilla mitä ruiskulla ja ohan tuollaisesta joskus näkyny kuvia mutten yhtään muista missä.

Tosin halvempi vaihtoehto taitaa olla ostaa täydellinen tekniikka ruiskuineen kuin kunnon vaakaimut.

Tähän pakettiin sais tollasen vähän harvinaisemman perinteisen jakajan ja loput osat voi myydä pois.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=42890

jep, OOOA
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24634
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=11084
tuossahan sellainen on rakenteilla tosin joku ylimääräinen mutkaputkikin sinne joukkoon on eksynyt!
kiinnostaa itseäkin jos laittaiskin 16tappisen koneen omaan tuplikseen vaparina 2x40mm weber ruokkimaan .. voi niitä imuääniä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuosta se mullakin idea lähti liikkeelle. Ilman turboa, kovilla litistyksillä ja kunnon pakoputkella. Kunnon hard-sporttia :lol:

Toinen mikä kans tuossa on kiehtovaa on se, kun näin kerran jonkun videopätkän siitä 99ems ralliautosta. Aahh, mitkä soundit 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24634
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

old school..... ROCK
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

2x45 tuplat on sitten säädettävä, kädettömällä siihen kuluu aikaa tupakkia ja yllätys yllätys.... tulee kalliimmaksi kuin ruiskun laitto. Itellä on vain 8v kokemuksia saab + tuplat, kyllähän se kiertää ja kulkee, mutta soppaakin meni n. 17l/100km.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Oho 8O Pitäneepä tämä asia kuopata, kun käyttäautona olis moottorin vaihdon jälkeen. Eipä siinä sitten auta, kun hommaa aloitellessa etsiä käsiin i16V satku vuodelta '89.

Pakko kysyä vielä tarkennuksena, että oliko tuo normaalikäytössä tullut kulutus?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie aattelisin että 2.1 i16 olis yks mahtava vaihtoehto 99:n pellin alle, jos ei halua turboa laittaa. Olen tänävuonna ajanut kahdella 2.1 satkulla ja molemmissa oli kolisemattomat koneet jotka pelasi hienosti. molemmissa oli mittarissa yli 300tkm. Viimeksi koeajamani on muuten eräässä autoliikkeessä myytävänä Joensuussa edelleenkin. lappu oli jotain 600-700e luokkaa, mutta sen luulisi lähtevän paljon halvemmalla, jos joku vaan käy tarjomassa hävyttömiä siitä. Yks venttiili naputtaa, mutta se tuskin olisi edes paha rasti elvyttää. Venttiilin painin varmaan vaan jumittaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Entäs 16-v kansi ja tupla-Strömbergit? :) Tuosta yhdistelmästä 99/90:n pellin alla olen joskus nähnyt unia...
Niissä unissa tuollainen menopeli oli ärhäkkä, mutta taloudellinen (ainakin H-koneisissa tehtaan ilmoittama normikulutus oli kaksikaasuttimisessa pienempi kuin yksikaasutinversiossa)
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sitäkin olen miettinyt mutta on tuosta kolinasta olen lukenut sen verran, että hirvittää hieman (ja nyt tieten kaikki 2.1:iä ajavat hyökkää päälle :lol: ). Toisaalta jos sellaisen kunnostaa viimeisen päälle niin käyttöauton moottorina se menisi varmasti ja pitkään.

Aiemmin olen tuollaisia katillisia moottoreita vältellyt mielessä mutta nyt tuon Turbon hankinnan jälkeen voisin ollakin tuollaisen kannalla. Aiemmin luulin, että minun ajotyylillä ei katit pahemmin kestä mutta onpahan tuo Turbon katti kestänyt minunkin käyttöä.

Ja sekään ei niin paha rasti ole jos ja kun 16V koneen mahduttaa 99:iin nii-in silloinhan joutuu pakosarjan tekemään uusiksi. Silloinhan pystyy pakosarjan tekemään auton alle asti, pulttaa katin suoraan siihen kiinni ja tuota pakettia sitten paikottaa niin että katti ei roiku maassa. Siihen sitten jatkoksi vaikka 99turbon pakoputki, kun sen luulisi riittävän.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin