Talviautoilusta: kylmäkäynnistykset ja lohkolämmittimestä
Lohkolämmittimen käytöstä vielä. Minkälaisia aikoja teillä muilla tapana pitää lämppäriä päällä? Itsellä suurinpiirtein niin että jos pakkasta ylitse -15 ja aamulla töihin lähtö, auto tolpassa koko yön. Tai vaihtoehtoisesti duunin tolpassa sen 8 h.
Jos taas leudompaa niin kelloa on tullut käytettyä ja lämmitysaika 0,5-3 h.
Mitenkähän tuon pitkän lämmityksen haitat? Jotkut puhuvat että vastus ei tykkää hyvää kun pitää vaikka yön yli päällä, mutta taitaa kuitenkin olla aika marginaalista tuon kuluminen, ja glykolien katoaminen ??
Jos taas leudompaa niin kelloa on tullut käytettyä ja lämmitysaika 0,5-3 h.
Mitenkähän tuon pitkän lämmityksen haitat? Jotkut puhuvat että vastus ei tykkää hyvää kun pitää vaikka yön yli päällä, mutta taitaa kuitenkin olla aika marginaalista tuon kuluminen, ja glykolien katoaminen ??
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Meikäläisen mielipide tyhjäkäyttämisestä on yksiselitteinen. Moottori kuluu ja on kovilla aina, kun se käy tyhjäkäyntiä. Työkoneiden ja ajoneuvojen moottoreita voidaan käyttää tuntikausia, jos kierrosluku on "työalueella". Onpahan kuormitusta tai ei. Sensijaan tyhjäkäynnillä esim. työkoneiden diiseleitä ei suositella käytettäväksi pitkiä aikoja. Samaa oppia voi aivan luontevasti soveltaa myöskin henkilöauton moottoriin. Yhtenä ongelmana moottoreissa tyhjäkäynnillä öljynpaine laskee todella matalaksi lämpimälläkin koneella. Se on siinä ja siinä, että moottori yleensäkin saa järkevästi voitelua. (Kylmäkäynnistyksen jälkeen tosin monissa autoissa on korotettu tyhjäkäynti, mikä helpottaa tuota tilannetta jonkinverran.)
Mitä nopeammin lähdetään ajamaan käynnistämisen jälkeen, sen nopeammin kone saavuttaa normaalin käyntilämpötilan. Siinä on ainakin merkittävimpänä etuna pienempi polttoaineenkulutus. Paikallaan käytettäessä keskikulutus on tavallaan "ääretön", kun ei liikuta ja bensaa palaa kokoajan. Muutenkin on joskus tullut kokeiltua, kuinka nopeasti auto lämpenee, kun heti startin jälkeen päästään ajonopeuteen 80km/h. Kyllä lämpömittari nousee silmissä.
Ihan pahaa tekee, jos joskus joutuu ajamaan kylmällä koneella jotakin taajama-ajoa 40-50km/h alueella ja sammuttamaan koneen vähän matkan päässä.
Lohkolämmitintä on tullut käytettyä nollakeleistä pakkasellepäin mentäessä. Lämmitysaika on 1-2tuntia, jos vaan ehtii ennen lähtöä lämmittämään pakkasesta riippumatta. Lähinnä suurimpana syynä tuohon on sisätilalämmittimen olemassaolo ja sen tuoma mukavuus. Se kun ei alle tunnin saa ihmeitä aikaan. Molemmissa ajokeissa on Defan 1300W lämmittimet, joissa on 1- ja 2-asento. Tuo on näppärän kokoinen lämmitin, koska esim. työpaikan 10A sulakkeet kestää 1-tehon ja taasen kotipihassa 16A sulakkein varustettu tolppa taasen kestää 2-asennon käytön. Lumipyrykelillä 1-asento on hyvä, koska ikkunat eivät toimi lumisulattamona ja ovien kahvat+kaikki muut paikat eivät ole sen jälkeen täynnä jäätä.
Mitä nopeammin lähdetään ajamaan käynnistämisen jälkeen, sen nopeammin kone saavuttaa normaalin käyntilämpötilan. Siinä on ainakin merkittävimpänä etuna pienempi polttoaineenkulutus. Paikallaan käytettäessä keskikulutus on tavallaan "ääretön", kun ei liikuta ja bensaa palaa kokoajan. Muutenkin on joskus tullut kokeiltua, kuinka nopeasti auto lämpenee, kun heti startin jälkeen päästään ajonopeuteen 80km/h. Kyllä lämpömittari nousee silmissä.

Lohkolämmitintä on tullut käytettyä nollakeleistä pakkasellepäin mentäessä. Lämmitysaika on 1-2tuntia, jos vaan ehtii ennen lähtöä lämmittämään pakkasesta riippumatta. Lähinnä suurimpana syynä tuohon on sisätilalämmittimen olemassaolo ja sen tuoma mukavuus. Se kun ei alle tunnin saa ihmeitä aikaan. Molemmissa ajokeissa on Defan 1300W lämmittimet, joissa on 1- ja 2-asento. Tuo on näppärän kokoinen lämmitin, koska esim. työpaikan 10A sulakkeet kestää 1-tehon ja taasen kotipihassa 16A sulakkein varustettu tolppa taasen kestää 2-asennon käytön. Lumipyrykelillä 1-asento on hyvä, koska ikkunat eivät toimi lumisulattamona ja ovien kahvat+kaikki muut paikat eivät ole sen jälkeen täynnä jäätä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pikkupakkasilla 0,5-1h kovemmilla 2h. Tuo 2h on max, sitä pidempi lämmitysaika ei testien mukaan nosta enää jäähdytysveden lämpöä.tami kirjoitti:Minkälaisia aikoja teillä muilla tapana pitää lämppäriä päällä?
Ei, en tiedä mistä tuon testin voisi löytää...
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
http://www.motiva.fi/fi/kuluttajat/talo ... mitys.htmlMacTurbo kirjoitti:Ei, en tiedä mistä tuon testin voisi löytää...
Tonnarin DCC tuntuu tuohon taulukkoon nähden laittavan lämmityksen päälle hyvissä ajoin, ainakin puoli tuntia yläkanttiin. Tarkempaa ajanottoa en tosin ole tehnyt.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Melko varmasti jäähdytysnesteen lämpötila nousee vielä tuonkin jälkeen,MacTurbo kirjoitti:Tuo 2h on max, sitä pidempi lämmitysaika ei testien mukaan nosta enää jäähdytysveden lämpöä.
mutta ei enää niin paljon että sitä olisi edullisempi lämmittää sähköllä kuin polttoaineella.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
puhutaanko nyt samasta asiasta vai onko kenties marginaalinen ero ja keskustelu lipeämässä käytännön tilanteista teoreettiseen spekulointiin?Mertmi kirjoitti:Meikäläisen mielipide tyhjäkäyttämisestä on yksiselitteinen. Moottori kuluu ja on kovilla aina, kun se käy tyhjäkäyntiä. Työkoneiden ja ajoneuvojen moottoreita voidaan käyttää tuntikausia, jos kierrosluku on "työalueella". Onpahan kuormitusta tai ei. Sensijaan tyhjäkäynnillä esim. työkoneiden diiseleitä ei suositella käytettäväksi pitkiä aikoja. Samaa oppia voi aivan luontevasti soveltaa myöskin henkilöauton moottoriin. Yhtenä ongelmana moottoreissa tyhjäkäynnillä öljynpaine laskee todella matalaksi lämpimälläkin koneella. Se on siinä ja siinä, että moottori yleensäkin saa järkevästi voitelua. (Kylmäkäynnistyksen jälkeen tosin monissa autoissa on korotettu tyhjäkäynti, mikä helpottaa tuota tilannetta jonkinverran.)
Mitä nopeammin lähdetään ajamaan käynnistämisen jälkeen, sen nopeammin kone saavuttaa normaalin käyntilämpötilan. Siinä on ainakin merkittävimpänä etuna pienempi polttoaineenkulutus.

ymmärrän hyvinkin tuon öljynpaineongelman lämpimällä koneella, mutta mielestäni ei ole yhtään huono idea kovalla pakkasella käyttää autoa esim 5 minsaa, varsinkin jos ei ole "lohkolämmitetty". kun pakkasta on riittävästi, minulla joskus valotkin alkavat toimia vasta kahden minuutin tyhjäkäynnin jälkeen, ja pitäähän sitä odottaa että kaikki sylinterit tulevat mukaan

eri asia jos pakkasta on vähän, silloin tuskin syytä joutokäyntiin, mutta tilanteen mukaan, sumeaa logiikkaa soveltaen.
itse en "pakastekylmällä" autolla (esim -15 -20) lähtisi heti liikenteeseen senkään takia kun tuulilasin aukipysyminen voi olla ekoilla minuuteilla arpapelia - melkoinen turvallisuusriski.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Ainii, tosiaan taas yksi syy enemmän tyhjäkäyttämisen välttämiseen. Tyhjäkäynnillä ei latausjännite ole riittävä akun lataamiseen. Miun 99:ssä latausjännite putoaa 13voltin tuntumaan tyhjäkäynnillä. Kun kierrokset nostetaan 1500rpm tuntumaan, saadaankin jo noin 14volttia ja akkukin alkaa latautumaan. 13,5voltin tuntumassahan vasta latautumista alkaa tapahtumaan. Ei siis ole viisasta käyttää konetta tyhjäkäynnillä, kun senkin aikaa ei ladata akkua. (Valot, yms sähkölaitteet vie sähköä niin paljon, ettei tyhjäkäynnillä riitä virta akun lataamiseen.)lucaf kirjoitti:
ymmärrän hyvinkin tuon öljynpaineongelman lämpimällä koneella, mutta mielestäni ei ole yhtään huono idea kovalla pakkasella käyttää autoa esim 5 minsaa, varsinkin jos ei ole "lohkolämmitetty". kun pakkasta on riittävästi, minulla joskus valotkin alkavat toimia vasta kahden minuutin tyhjäkäynnin jälkeen, ja pitäähän sitä odottaa että kaikki sylinterit tulevat mukaan
eri asia jos pakkasta on vähän, silloin tuskin syytä joutokäyntiin, mutta tilanteen mukaan, sumeaa logiikkaa soveltaen.
itse en "pakastekylmällä" autolla (esim -15 -20) lähtisi heti liikenteeseen senkään takia kun tuulilasin aukipysyminen voi olla ekoilla minuuteilla arpapelia - melkoinen turvallisuusriski.
Kyllä mie käytännössä lähen heti ajamaan, kun vaan koneen saa käymään. Tuo huurottumisilmiökin kestää yleensä noin pari minsaa korkeintaan, jos nyt sattuu sellaista tapahtumaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Itse olen molempien ajovalot laittanut niin, että 0-asennossa ei valot pala (Annista huomiovalojen liitin irti ja Turbossa sulake irti) niin voi pitää parkissa ilman valoja. Esim. kovalla pakkasella jos käy jossain liikkeessä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001