Mielenkiintoinen kurlutus kabiinissa
Mielenkiintoinen kurlutus kabiinissa
Joo, tuollainen kurlaava ääni kuuluu, kun auto on seissyt pari päivää ja lähtee liikenteeseen. Kuuluu, kun painaa kaasua hieman reippaammin ja ääni poistuu, kun autolla on ajettu jonkin aikaa. Oma epäilys on, että ääni tulee lämppärin kennosta tai letkuista ja on ihan kuin olisi ilmaa jäähdytinnesteen seassa. Nestettä ei kuitenkaan tunnu häviävän, eikä sisällä tuoksu makealle tms joka viittaisi vuotoon lämppärin kennossa. Olenko yhtään oikeilla jäljillä? Onhan auton mittarissa jo kokonaiset 180tkm, joten on hyvin mahdollista, että joudun tuon kennon vielä vaihtamaan. Pitänee tutkailla tuota nestepintaa ja sisätilojen kosteutta. Huureteenpoisto toimii moitteettomasti ja auton ikkunat pysyvät kirkkaina.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Jos kenno kurluttaa niin vaihtoehtoja on kaksi.
1. Nestettä vähän.
2. Kannen tiiviste menny. Ei tarkoita että neste vähenis vaan ilmaa tulee järjestelmään liekkirenkaan ohi. Saattaa tiivistyä aikansa kun kone lämpenee. Kannen kiristys saattaa toimia väliaikaisena keinona.
V-M
1. Nestettä vähän.
2. Kannen tiiviste menny. Ei tarkoita että neste vähenis vaan ilmaa tulee järjestelmään liekkirenkaan ohi. Saattaa tiivistyä aikansa kun kone lämpenee. Kannen kiristys saattaa toimia väliaikaisena keinona.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Nestettä on riittävästi, sen olen tarkistanut. Paisarissa pinta on max ja min merkkien puolivälissä. Onko se piru sitten tuo kansipahvi? Viime syksynä kiristin kannenpultit ja muutama oli aika löysällä. Eli kun tuo ensiapu on jo annettu, niin täytynee varautua kansipahvin vaihtoon. Lämmetessään tuo ongelma todella poistuu. Onko tuota mahdollista todeta vielä muilla keinoin? Esin paisarin korkki auki tms? Tietää alkaa kyselemään tallia hommaa varten.
Mitähän kaikkea tuon pahvinvaihdon yhteydessä pitäis uusia? Viime kesänä vaihdoin imu- ja pakosarjan tiivisteet. Jakoketju ja muut heebelit ovat alkuperäisiä ja koneella ajettu 180tkm. Täytynee käyttää hakua ja katsoa mitä muille on vastailtu.
Matti
Mitähän kaikkea tuon pahvinvaihdon yhteydessä pitäis uusia? Viime kesänä vaihdoin imu- ja pakosarjan tiivisteet. Jakoketju ja muut heebelit ovat alkuperäisiä ja koneella ajettu 180tkm. Täytynee käyttää hakua ja katsoa mitä muille on vastailtu.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Paisari piripintaan nestettä ja käyttelyä lämpimäksi.. Voi tarkkailla mahdollista tiivistevuotoa nesteen ylenmääräisestä kuplinnasta.. voihan tietenkin olla,että järjestelmään on vaan jäänyt ilmaa.. Samalla kun käyttelet laitat lämmön sisään oton HI asentoon tulee mahdolliset ilmat pois. Jos vuotaa liekkirenkaan välistä niin neste poistuu kyllä tehokkaasti järjestelmästä..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Öö..? Ei kai tuo tonnarissa toimi, kun ei ole vesikraanaa? Kraanallisissa lämmitysjärjestelmissä kyllä, mutta tontussahan lämpötilan säätö ohjaa vain seosilman läppää ja kennossa kiertää koko ajan vakiomäärä vettä.Tasapaino akseli kirjoitti:Samalla kun käyttelet laitat lämmön sisään oton HI asentoon tulee mahdolliset ilmat pois. Jos vuotaa liekkirenkaan välistä niin neste poistuu kyllä tehokkaasti järjestelmästä..
Järjestelmä ilmaa itse itsensä, mutta voikos prosessin nopeuteen vaikuttaa mitenkään? Toisaalta, jos lurina on jokapäiväistä, sen luulisi kyllä olevan oire jostain...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Joo, eihän se toimi, kun ei ole hanaa. Tonnarissa neste kiertää koko ajan lämppärin kennossa ja sisälle tulevan ilman lämpötilaa säädetään isolla läpällä, joka sekoittaa ulkoa tulevan ilman lämppärin kennon läpi tulevaan.
Vinkkinä kaverilta sain, että pitää haistella paisaria ja jos haisee bensa/pakokaasu tms ja jos vielä kuplii kaasua painettaessa, niin silloin on varma kansipahvivika. No, olihan tässä suunnitelmissa laittaa tonnari seisontaan, mutta nyt se sitten päätti itse sen ajankohdan.
Matti
Vinkkinä kaverilta sain, että pitää haistella paisaria ja jos haisee bensa/pakokaasu tms ja jos vielä kuplii kaasua painettaessa, niin silloin on varma kansipahvivika. No, olihan tässä suunnitelmissa laittaa tonnari seisontaan, mutta nyt se sitten päätti itse sen ajankohdan.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
jos vuotaa niin tulee nesteet kylläkin pihalle.. kannatan joka tapauksessa nesteen lisäystä täyteen siihen ei hana vaikuta..Suomik kirjoitti:Öö..? Ei kai tuo tonnarissa toimi, kun ei ole vesikraanaa? Kraanallisissa lämmitysjärjestelmissä kyllä, mutta tontussahan lämpötilan säätö ohjaa vain seosilman läppää ja kennossa kiertää koko ajan vakiomäärä vettä.Tasapaino akseli kirjoitti:Samalla kun käyttelet laitat lämmön sisään oton HI asentoon tulee mahdolliset ilmat pois. Jos vuotaa liekkirenkaan välistä niin neste poistuu kyllä tehokkaasti järjestelmästä..
Järjestelmä ilmaa itse itsensä, mutta voikos prosessin nopeuteen vaikuttaa mitenkään? Toisaalta, jos lurina on jokapäiväistä, sen luulisi kyllä olevan oire jostain...
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Alku vaiheessa voi se vuoto olle vielä sen verran pientä että ei paisko vesiä pihalle. Mutta sen verran päästää ilmaa että kenno kurluttaa.Tasapaino akseli kirjoitti:jos vuotaa niin tulee nesteet kylläkin pihalle.. kannatan joka tapauksessa nesteen lisäystä täyteen siihen ei hana vaikuta..Suomik kirjoitti:Öö..? Ei kai tuo tonnarissa toimi, kun ei ole vesikraanaa? Kraanallisissa lämmitysjärjestelmissä kyllä, mutta tontussahan lämpötilan säätö ohjaa vain seosilman läppää ja kennossa kiertää koko ajan vakiomäärä vettä.Tasapaino akseli kirjoitti:Samalla kun käyttelet laitat lämmön sisään oton HI asentoon tulee mahdolliset ilmat pois. Jos vuotaa liekkirenkaan välistä niin neste poistuu kyllä tehokkaasti järjestelmästä..
Järjestelmä ilmaa itse itsensä, mutta voikos prosessin nopeuteen vaikuttaa mitenkään? Toisaalta, jos lurina on jokapäiväistä, sen luulisi kyllä olevan oire jostain...
Ja paisarin korkki päästää isommat paineet ulos.
Eli luultavimmin on käynyt niin että silloin kun ne pultit oli löysällä vahinko oli jo tapahtunut ja nyt vain se rako on kasvanut sen verran että selkeä vuoto oireilee.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Tuo on täysin mahdollista, että vahinko oli jo tapahtunut... Vuosi sitten syksyllä ensimmäinen viriboksi piikkas ahtopaineet fuel cut:ille saakka ja on näin saattanut edesauttaa tuota vahingon syntymistä. Pultit kiristelin kyllä parin kuukauden jälkeen, mutta ei liene tuonut toivottua tulosta. No, kyllähän se vuodenpäivät kestikin hyvin nipussa ja vika ei ole vielä katastrofilaatua.
Kysyn kuitenkin, että onko mahdollista ylikiristää kannenpultteja ja mitkä ovat mahdolliset seuraukset? Momenttiavaimella omani kiristelin, mutta en löysännyt pultteja ensin. Foorumilla joku oli mitannut täyskiristetyn pultin momentiksi 130Nm luokkaa ja tuon sinne varovasti vedin vähän kerrassaan kaikkia oikeassa järjestyksessä kiristäen. Nelospytyn päästä kuului viimeisellä kiristyskerralla pieni naps, mutta yliherkkänä ihmisenä saatoin vain kolauttaa työkaluni johonkin... voihan olla, että se napsahdus oli tuon vian alkupiste. Vai olisinko halkaissut kannen? Luulisi, että haljennut kansi olisi jo oireillut aikaisemmin, mutta minulla kun ei ole kokemusta aiheesta. Tarjotkaa nyt pahin mahdollinen kauhuskenaario, niin osaan edes hieman varautua.
Kyselin jo Mäntykorvelta T5 kantta, jotta saisi teetettyä uuden kannen valmiiksi ja tehdä vaihdon lennosta, mutta tällä hetkellä ei ollut tonnarin kansia. Onko ng satkun kansi sama tai ylipäätään mitkä ovat mahdollisia kansia tuohon operaatioon?
Matti
Kysyn kuitenkin, että onko mahdollista ylikiristää kannenpultteja ja mitkä ovat mahdolliset seuraukset? Momenttiavaimella omani kiristelin, mutta en löysännyt pultteja ensin. Foorumilla joku oli mitannut täyskiristetyn pultin momentiksi 130Nm luokkaa ja tuon sinne varovasti vedin vähän kerrassaan kaikkia oikeassa järjestyksessä kiristäen. Nelospytyn päästä kuului viimeisellä kiristyskerralla pieni naps, mutta yliherkkänä ihmisenä saatoin vain kolauttaa työkaluni johonkin... voihan olla, että se napsahdus oli tuon vian alkupiste. Vai olisinko halkaissut kannen? Luulisi, että haljennut kansi olisi jo oireillut aikaisemmin, mutta minulla kun ei ole kokemusta aiheesta. Tarjotkaa nyt pahin mahdollinen kauhuskenaario, niin osaan edes hieman varautua.
Kyselin jo Mäntykorvelta T5 kantta, jotta saisi teetettyä uuden kannen valmiiksi ja tehdä vaihdon lennosta, mutta tällä hetkellä ei ollut tonnarin kansia. Onko ng satkun kansi sama tai ylipäätään mitkä ovat mahdollisia kansia tuohon operaatioon?
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Kiristämällä ei taida saada kantta halkastua. Mulla on kyllä yksi ehyt 2.3 lyhkäri kansi (131tkm ajettu) joka on varattuna tuolle 235 lohkolle (joka odottelee läpikäynti motivaatiota) mutta jos ei muualta löydy niin voishan tuosta neuvotella.
Aika kova arvo tuo 130Nm=13kg? Ite oon kovilla pulteilla mennyt (öljytyllä pultilla eli siihen pultin kannan ja kansipinnan väliin hiukkasen molycotea) MAX 12kg silloinkin kysessä on ollut valurauta kansi. Alukannella vain MAX 11kg. Mutta nää on vain mun aikojen saatossa pähkäiltyjä juttuja ei mitään apsoluuttisia totuuksia
Kuivalla pultilla saattaa irroitus voima olla suurempi kuin alkuperäinen kiristys arvo johtuen tuosta kannan liukumattomuudesta mikä siis tarkoittaa että kiristys voima ei ole sama kuin avaus voima (olikohan tuossa mitään järkee etes )
V-M
Aika kova arvo tuo 130Nm=13kg? Ite oon kovilla pulteilla mennyt (öljytyllä pultilla eli siihen pultin kannan ja kansipinnan väliin hiukkasen molycotea) MAX 12kg silloinkin kysessä on ollut valurauta kansi. Alukannella vain MAX 11kg. Mutta nää on vain mun aikojen saatossa pähkäiltyjä juttuja ei mitään apsoluuttisia totuuksia
Kuivalla pultilla saattaa irroitus voima olla suurempi kuin alkuperäinen kiristys arvo johtuen tuosta kannan liukumattomuudesta mikä siis tarkoittaa että kiristys voima ei ole sama kuin avaus voima (olikohan tuossa mitään järkee etes )
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
jos kiristykset on 60Nm ja 80Nm ja sit vielä 90 astetta, niin saa siinä isompikin mies äheltää vielä momenttiavaimen varressa. Lopullinen kireys on reippaasti yli sen 110Nm ja ainakin ton 130Nm.
60Nm ja 80Nm väli on vain jotain 10 astetta.
Niin, no mitä noita loppunewtoneita ihmettelemään. Ohjeethan on yksiselitteiset.
60 Nm, 80Nm ja se 90 astetta päälle.
60Nm ja 80Nm väli on vain jotain 10 astetta.
Niin, no mitä noita loppunewtoneita ihmettelemään. Ohjeethan on yksiselitteiset.
60 Nm, 80Nm ja se 90 astetta päälle.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Mielenkiintoinen kurlutus kabiinissa
Jättääkös tuo autosi mitään läikkää alleen seisottuaan vähän aikaa?G-mies kirjoitti:Joo, tuollainen kurlaava ääni kuuluu, kun auto on seissyt pari päivää ja lähtee liikenteeseen.
Tyypillisesti noita vuotokohtia löytyy syylärin päädyistä, ylävesiletkun syylärin liitoksesta ja kannen päädyn kahdesta vesiletkusta. Yleensäkin jokainen vesiletkuliitos on tuon ikäisessä autossa mahdollinen vuotokohta.
Kurlutustahan saattaapi tulla kun veden pinta on laskenut jäähdytysjärjestelmässä ja korvaantunut jostain ilmalla. Itse olen tuota kurlutusta tosin kuullut vain pakkasnesteen vaihtamisen jälkeen.
Ja kyllähän tuolla kilometrimäärällä lyhytlohkoinen kone rupeaa olemaan jo kansirempan tarpeessa . Molempiin tonttuihini tuo on tehty, tosin syynä on pikemminkin ollut venttiilinvarren kumit mutta samallahan sinne pahvikin vaihtui.