3.0t V6 -bensa virittäminen ja vaikutus kulutukseen.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jerma75
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 13:32
Paikkakunta: Vaasa

3.0t V6 -bensa virittäminen ja vaikutus kulutukseen.

Viesti Kirjoittaja jerma75 »

Onko teillä 3 -litran turbo V6:sen omistajilla kokemusta näistä kyseiseen bensakoneeseen saatavista (Nordic, onko muita ?) virityspaketeista ?

Miten viripaketin asennus vaikuttaa kulutukseen ? Monessa eri keskustelussa tulee selväksi, että kulutus voi jopa laskea. Tämä lähinnä kiinnostaa, koska oma VeeKutonen imee 15-16L kaupunkiajossa (Griffin automaatti) ja tuosta olisi kova halu tiputtaa jos vain mahdollista.

Ruotsista oli ainakin saatavissa Nordicin sarjaa ? Ilmeisesti pakopuoli tarvitsee modauksessa myös muutoksia ?

- Jerma -
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Niinhän tuo Nordicin sivuilla sanoisi, että softa ja putkista vaihtuu 3" tuplaulostuloon.

Saab 9-5 V6 99-01 200hp
Stage 2 - 240hp 390Nm (288ft-lbs)

* ECU software
* 2.5" Sports exhaust with a double 3" tailpipe

* Price: 16 400:- sek


Suomessa noita noita Nordicin kamoja diilaa potkuhousu osoittessa http://www.trolli.nu

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jerma75
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 13:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja jerma75 »

juu, nuo speksit on luettu jo pariin otteeseen.

Onko esim. tällä Nordicin setillä oikeasti vaikutusta kulutukseen (koska se on ainut syy miksi yleensäkään lähtisin tuunaamaan tuota konetta.

- Jerma -
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ktllähän ne sanoo, että lisääntyneen väännön ansioista kuluttais pikksaen vähemmän, mutta epäilen, että et tuota 1800 euroa tule kovin nopeesti bensan säästöllä kuolettamaan :)

Melkein huvitti:"Virittämisen ainoa syy on bensankulutuksen laskeminen" :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jerma75
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 13:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja jerma75 »

No en mä nyt tiedä onko se hirveän kaukaa haettua, jos toisessa keskustelujonossa jollain virisarjalla (olikos se nyt Hirch tai jotain) voi kulutus tippua yli litran /100km.

Vuosikilometrimäärällä 30000 tuo tekisi jo >300euroa säästöä. Jos pakoputkiremontti olisi joka tapauksessa edessä, niin eipä tuo kovin kauas enään jää...

- Jerma -
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

V6 koneen kohdalla kulutus ei juurikaan laske kuten 4-sylinterisillä turboilla.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Ei pienene kulutus ei.

Itsellä kulutus kasvoi taajama-ajossa huomattavasti Nordicin softalla ja auton ympärillä alkoi haiskahtaa bensa - tätä trollinkin kanssa puhelimitse ihmeteltiin.

Arvelin syyksi tukkoisen vakiopakoputken joka oli paikallaan vajaan pari kuukautta virisoftan kanssa. BSRn viriputken asennuksen jälkeenkään ei kulutuslukemat kuitenkaan muuttuneet.

Loppukesällä sitten yhtenä aamuna huomasin autosta noustuani, että auton alle vuotaa bensaa. Ilmeni, että imusarjan päässä, moottorisuojakotelon alla piilossa oleva neulaventtiili oli melkein irti ja bensat karkasi. Oli varmaan pikku hiljaa löystynyt, ja lopulta alkoi falskata täysin. En tiedä kuinka kauan tuo venttiili oli vuotanut, vuotojäljistä päätellen aika kauan - bensan haju ilmaantui kuitenkin virisoftan asennuksen aikoihin. Onni, että venttiili sijaitsee moottorin päädyssä eikä pakosarjan yläpuolella... :!:

Venttiilin kiristyksen jälkeen kulutus putosi hiukan, mutta on edelleenkin vakiosoftaa suurempi. Matka-ajossa kulkee cruisella alle 9 litran, mutta taajama-ajossa vie yli 14 litraa. Vakiosoftalla vastaavat arvot olivat noin 8 ja 12 litraa.

Olen tuumiskellut tämän asian niin, että kenties tuo virisofta toimii kuutosessa eri tavalla kuin nelareissa. Kuutoskoneen turbossa ei ole esim. hukkaporttia kuten nelareissa ja ahtopaineen säätösysteemi toiminee myös koko lailla eri mallilla. Ehkäpä kuutosen tehoa ei voikaan nostaa (ainakaan samassa suhteessa) ahtopainetta nostamalla kuten nelareissa, vaan tehoa kasvatetaan lisäämällä poltettavan polttoaineen määrää. Tämä ajatusmalli selittäisi kasvaneen kulutuksen. :?:

Tiedä sitten, onko pähkäilyssäni järkeä. Tosiasia kuitenkin on, että virisoftalla auton teho/suorituskyky kasvoi huomattavasti kuten myös kulutus.

Virisoftalla auto on mielestäni niin paljon vakiota "mukavampi", että itse hyväksyn kasvaneen kulutuksen. :lol:
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Virisofta kiinnostaa myös, mikäli toi läppäkotelo ei nyt tuosta laukea :oops:
Saako tuota Nordicin lastua siis ilman putkistoakin, vai onko siinä mitään järkeä? Eli ahdistaako tuo putkisto kovasti? Toinen mikä vähän mietityttää on tuo turbo, 210tkm kuitenkin takana eikä se Garrett taida mikään laadukkain olla. Onko joku joutunut kyseisen turbon pakosarjoineen vaihtamaan?

Hieman tuossa nauratti kun 100km Check Engine palaen tuossa maanantaina ajelin, niin sain alhasimmat kulutukset tuli SIDin mukaan, 7,5 litraa/100 km ihan liikenteen tahtiin ajaen :D
BMW 320dA Coupe LCI
jerma75
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 13:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja jerma75 »

Todella ihmetyttää nuo teidän lukemat 12-14l /100km kaupungissa !?!

Mun griffini vie 15-16.5l /100km kaupungissa, vaikka ajelee koko ajan lähes tyhjäkäynnillä... vaikuttaako automaattilaatikko noin paljon ?

bensa ei haise ja muutenkin auto toimii moitteetta (mitä nyt pieniä vihellyksiä ja siritystä 8O ).

- Jerma -
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Kyllähän oikein polkemalla keskustas lyhkäsillä ajoilla olen päässyt sinne 16 litran lukemiin, mutta normaalilla ajolla esim. Tampereen keskustas ja keskustan tuntumas menee sellainen 12 litraa. Sekalainen kulutus (70/30 maantie/taajama) on pyörinyt hieman kympin päältä.
BMW 320dA Coupe LCI
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

jerma75 kirjoitti: Mun griffini vie 15-16.5l /100km kaupungissa, vaikka ajelee koko ajan lähes tyhjäkäynnillä... vaikuttaako automaattilaatikko noin paljon ?
Vaikuttaa.
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Todella ihmetyttää nuo teidän lukemat 12-14l /100km kaupungissa !?!

Mun griffini vie 15-16.5l /100km kaupungissa, vaikka ajelee koko ajan lähes tyhjäkäynnillä... vaikuttaako automaattilaatikko noin paljon ?
Griffin tai ei, Bensa V6 jatkeena on aina automaattiloota, ei saanut manuaalina ollenkaan.

Jos auto kuluttaa noin paljon (15-16,5 litraa) luukuttamatta, niin herää epäilys, että jotakin on mahd. pielessä... Sun autollahan on ajettu muistaakseni alle 100 tkm. Olisiko auto aiemmin ollut sokealla papilla saaressa ja esim. pakoputki olisi totaalisen tukossa, tai muuten vaan säädöt jostakin syystä päin...
Saako tuota Nordicin lastua siis ilman putkistoakin, vai onko siinä mitään järkeä?
Kyllä virisoftan saa ilman putkistoa, ainakin viime kevääna sai kimppatilauksena. Yhteys trolliin asian tiimoilta: http://www.trolli.nu/
Eli ahdistaako tuo putkisto kovasti?
Itse en viime keväänä, parin kuukauden ajolla huomannut juurikaan eroa kulkupuolessa vakioputken ja sen jälkeen asennetun avaramman viriputken välillä. Suurin ero viriputken eduksi on äänet ja ulkonäkö. :)
Toinen mikä vähän mietityttää on tuo turbo, 210tkm kuitenkin takana eikä se Garrett taida mikään laadukkain olla. Onko joku joutunut kyseisen turbon pakosarjoineen vaihtamaan
Turbohan voi laueta 50 tkm ajon jälkeen tai sitten se voi puhaltaa ilman ongelmia 300 tkm - mistä näitä tietää.
Aiemmin tässä samassa ketjussa jo pähkäilinkin, että V6 moottorissa ei virisofta nostane ahtopaineita samassa suhteessa kuin nelareissa, joten viritys ei lisänne turbon rasitusta kestoiän kannalta kovin merkittävästi. Pakosarjan rakenneongelmat ovat sitten asia erikseen. Pakosarjankin pystynee varmaan rakentelemaan ja uusimaan koko turbo+pakosarja -pakettia merkkiliikkeestä ostamatta.
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Haksu
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 03:17
Paikkakunta: Vehmersalmi

Viesti Kirjoittaja Haksu »

Itsekkin pohdin viimekesänä virityksen tuomaa lisää, kysellessäni muutamalta asiantuntijalta niin tuohon V6:een voisi sijoittaa vaikka tuplaturbon-----> vaatinee tosin hieman aikaa ja rahaa, mutta kuulemma täysin toteutettavissa.

Yv:llä saa lisätietoja pajasta joka toteuttaisi asian.

Haksu
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Haksu kirjoitti:Itsekkin pohdin viimekesänä virityksen tuomaa lisää, kysellessäni muutamalta asiantuntijalta niin tuohon V6:een voisi sijoittaa vaikka tuplaturbon-----> vaatinee tosin hieman aikaa ja rahaa, mutta kuulemma täysin toteutettavissa.

Yv:llä saa lisätietoja pajasta joka toteuttaisi asian.

Haksu
Spekulaatiota tuplaturbotuksen tiimoilta.

Onkohan tuota moottoria olemassa tuplaturbolla vakoina jossain autossa?

Tuossa takimmaisessa lohkossa, missä ei ole siis turboa, on varmaankin "vain" erilaiset männät eri puristuksien takia? Jos kannet on samanlaiset, niin luulis männät taakse vaihtamalla saavan turbolle otolliset paineet sinnekin. Moottorinohjaus varmaankin tutkailee joitakin parametrejä erilailla eri lohkoista. Onkohan suuttimet ja niiden aukioloajat ja kipinän ajoitus eri lohkoissa samat? Meinaan, että voisko samalla stage2-softalla jatkaa kahden turbon kanssa. Toisaalta jos nuo arvot on eri, niin Nordic pystyis helposti muuttamaan softan tuplallekin sopivaksi. Olis aika helposti 300+ irti. Kuka väitti automaattivaihteisia laiskoiksi? :)

Onhan tuossa varmaan askartelemista, mutta pienellä järkeilyllä vois saada toimimaan.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Eikö niissä kumminkin lie samallaiset männät joka pytyssä kun ahtopainehan vaikuttaa koko moottoriin vaikka turboa pyörittääkin vain toinen puoli. :?:
Aki Peltola #1132
Vastaa Viestiin