Jääkylmä Saab 99

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Sabbatt
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 19:51
Paikkakunta: Helsinki

Jääkylmä Saab 99

Viesti Kirjoittaja Sabbatt »

Talven edistyessä rupeavat näpit jäätymään B-koneisessa 99ssä. Tein keväällä vesipumpun ja kannen rempan eli siltä osalta lämmöt toimivat konehuoneessa. Aiemman jäätymisen takia tuo pakkasproppu hieman fuskaa ja jäähdytin tipluttaa hieman myös. Näyttää loppuneen kun lisäsin nesteen sekaan tukeainetta.

Missään vaiheessa ei ole kabiinin saatu kuumaa ilmaa. Ilmausruuvista ei tule vettä tai höyryä kuin paisarin letkua puristaessa. Onko vesipumpun kierto niin että lämppärin kennolta moottoriin palaavan nesteen linjassa on tuo ilmaus? Hana toimii noin ulkoapäin mutta sisälmyksistä en tiedä. Lisäksi paisarin korkki hengittää kumpaakin suuntaan. Eli

-Liian alhaiset paineet?
-Korkki fuskaa?
-Kenno tukossa?
-Metallinen hana tukossa?


:cry: :cry:

Ostetaan tai otetaan vastaan vihjeitä ehjästä jäähdyttimestä.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

viisaampien vastauksia odotellessa, eikö kennostoon tule milloinkaan yhtään lämmintä? mulla oli h-moottorisessa lievä kansivuoto (ilmeisetikin) joka ilmeni ainoastaan siten että matka-ajossa, ts. ajettaessa vähän kovempaa, lämmöt katosi kabiinista kun alkoi ilmeisesti puskemaan painetta järjestelmään. olisko sulla voinut jäädä kannen jälkikiristys tekemättä?

jäähdyttimestä, sulla oli muistaakseni se 76 vuoden kaunotar? eli viimeinen vuosikerta sillä vanhemmalla jäähdyttimellä. 77 vuonna jäähdytin taisi muuttua, kun flektin termostaattianturi siirtyi "paisarin letkusta" jäähdyttimen vasempaan kylkeen. eli tämä hyvä huomioida kun hieroo kauppoja syyläristä. itselläni ei kokemusta miten iso työ sovittaa uudemmanmallinen jäähdytin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Oletan, että lämmityslaite on uudempaa mallia, joka on muovikuorinen.

Kiertosuunta on imusarjalta hanalle ylemäpään nippaan, jossa on ilmausruuvi, ja kennolta alemmasta paluu pumpulle.
http://uk.geocities.com/sbildz1/Eg/Bilder/5102.jpg
http://uk.geocities.com/sbildz1/Eg/Bilder/5101.gif

Hanan juuressa olevasta ilmausruuvista pitäisi tulla vettä kun ruuvia avaa koneen käydessä. Ainakin H-koneellisessa tulee.

Paisuntasäiliön korkin kuuluu pitää 1 bar paine.

Hanan termostaatti voi olla rikki tai väärällä säädöllä.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29630

Kennon alla voi olla lehtimoskaa, mikä estää tehokkaan lämmittämisen.
http://users.tkk.fi/~jus/saab/99/lammit ... istus.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sabbatt
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 19:51
Paikkakunta: Helsinki

Jääkylmä Saab 99

Viesti Kirjoittaja Sabbatt »

Auto on -76 yhellä kaasarilla. Anturi on letkussa. Vesipumpun kannesta lähtee ne kaksi kanavaa. Täytyy tarkistaa vielä tuo letkujen järjestys ettei olisi mennyt mikään vikaan uudelleen kasatessa. (mikäli edes mahdollista)

Syyskuussa tuli ehkä noin 10sek haaleeta ilmaa, mutta se olikin siinä. Käytin auton lämpimäksi kannentiivisteen vaihdon jälkeen ja kiristin uudelleen momenttiin. Sen jälkeen ajettu n.1000km. Toisin sanoen koskaan en ole saanut lämmintä ulos autosta. Paisari ei porise ym. kanteen viittaavaa. Kone käy hyvin ja tehot on tallella sekä lämmöt kohdillaan. Kerran ilmatessani sain lurutettua ilmausruuvista vettä mutta se olikin sitten ainoa kerta.

(Ainoa häiritsevä tekijä koneessa on kalkattava hihnapyörä, joka alkoi laturin irroituksen jälkeen) Lisäksi etukiinnitys koneessa on jonkun itse kyhäämä ja se on hakannut löysällä olleesaan jäähdyttimen kieroksi ja täristää lisäksi runkoon. :?
petromies
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Onko vesiletku jossa ilmausruuvi ja menee hanalle, kuuma. Onko hanan alaosa kuuma. Epäilisin rikkinäistä hanaa, sillä sen liikevara on todella olematon ja pienikin fiba vie liikkeen.
Sabbatt
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 19:51
Paikkakunta: Helsinki

Jääkylmä Saab 99

Viesti Kirjoittaja Sabbatt »

Täytyy katsoa se hana huomenna ja huuhdella lämppäri. Samalla tarkistaa onko systeemissä painetta. Kyllä se alaletku lämpesi. En vaan tajunnut ensikertalaisena että niinhän päin sen kierron oltava: ensin alahaalta lämppärille jossa hana ja ulos ilmausletkusta takaisin koneelle.

EXTRAA:

1.Pyyhkijät jää päälle vaikka ne sammuttaisikin. Onko siellä joku viallinen rele vai kytkin jota syyttää?

2.Voiko sen kampiakselin hihnapyörän hitsata kiinteäksi mikäli siellä on ollut jonkinlainen vulkanointi joka nyt on pettänyt? Kolina kuuluu hieman tyhjäkaäyntiä ylempänä ja hihnaa kiristäessä kolinan taajuusalue muuttuu.

Kiitoksia. :)
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jääkylmä Saab 99

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Sabbatt kirjoitti:
2.Voiko sen kampiakselin hihnapyörän hitsata kiinteäksi mikäli siellä on ollut jonkinlainen vulkanointi joka nyt on pettänyt? Kolina kuuluu hieman tyhjäkaäyntiä ylempänä ja hihnaa kiristäessä kolinan taajuusalue muuttuu.

Kiitoksia. :)
Jos hihnapyörä olisi siinä kunnossa, että se kolisisi, ei se pysyisi nipussa montakaan minuuttia maksimissaankaan vaan lentäisi rautaromua enemmän tai vähemmän. Ei kai sulla mennyt se vesipumppu siten että nesteet lurahti öljyjen sekaan? Meinaan kuullostaa laakerivauriolle ilkeän pahasti..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Sabbatt
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 19:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sabbatt »

Vesipumpusta meni hampaat koska kone oli myyjän toimesta jäässä. Huomasin sen hölmöyttäni kaupat tehneenä. Kone kuumeni matkalla mutta ei ollut punaisella kuin hetken. Kiehahti kuitenkin ja myyjä syytti kannentiivistettä koska kuumen jne.

Joten päätin avata kannen ym...pumpun. (Ei mitään kokemusta B-koneesta aimemmin) Öljyt ovat olleet puhtaana koko ajan. Käytin konetta ennen kannen auki ottoa ja kaikki kuulosti ok:lta ilman sivuääniä. Kun hihna oli laitettu takaisin alkoi tuo korina. Nyt kun olen hihnaa kiristänyt korinan kierrosluku nousi eli ei kuulu joutokäynnillä.

Voiko ylikuumeneminen polttaa runkolaakerin jos kyseessä on vain hetken kuumeneminen ja öljyt ovat normaalitasossa? minun tuurillani vastaus on varmasti kyllä............
Saab9-3tid-99
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 11:43

Viesti Kirjoittaja Saab9-3tid-99 »

Olisko lämmityslaitteen kenno tukkeutunut?
9-3tid
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Sabbatt kirjoitti:
Voiko ylikuumeneminen polttaa runkolaakerin jos kyseessä on vain hetken kuumeneminen ja öljyt ovat normaalitasossa? minun tuurillani vastaus on varmasti kyllä............
Runkolaakerin sijaan ennemminkin kiertokangen laakerit, jos kone "kalisee" hieman tyhjäkäyntiä korkeammilla kierroksilla. Tosin kiertokangen laakerien kalina ei tule aina ja vakiona jollain kierroksilla, vaan riippuu moottorin kuormituksesta.. ilmenee etenkin "vedolta löysätessä" sen tietyn hetken.

Edit: Eihän laturin korvakon kumihela ole paskana? Pitää epämääräisen kalkatuksen/korinan laturin heiluessa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Sabbatt
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 19:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sabbatt »

Se kalina on vaan tietyllä skaalalla <...>100rpm suunnilleen. Tällä hetkellä n.900-1000 kierrosta. Kosket kaasuun ja se katoaa. Ajattelin hetken jos öljynpaine nousee ja ääni katoaa.....laakerivika. Mutta kun kiristin laturin hihnaa voi rauhassa pitää reilusti yli tyhjäkäynnillä jä kehrää aivan kuin normaalikone.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Sabbatt kirjoitti:Se kalina on vaan tietyllä skaalalla <...>100rpm suunnilleen. Tällä hetkellä n.900-1000 kierrosta. Kosket kaasuun ja se katoaa. Ajattelin hetken jos öljynpaine nousee ja ääni katoaa.....laakerivika. Mutta kun kiristin laturin hihnaa voi rauhassa pitää reilusti yli tyhjäkäynnillä jä kehrää aivan kuin normaalikone.
Laturin kumipuslalta kuullostaa..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Sabbatt kirjoitti:Vesipumpusta meni hampaat koska kone oli myyjän toimesta jäässä.
miten hampaat voi mennä vesipumpusta jäätymisen seurauksena? jäätyminen kyllä tekee hallaa vesipumpun stefalle, mutta ei kai sentään hampaille?

korjatkaa jos olen väärässä ("tietoni" perustuu vain luettuihin tarinoihin), eikö hampaiden hajoamisen yleisin (jopa ainoa??) syy ole vääränlainen tekniikka vesipumpun purkamisessa? eikö silloin mene rikki myös apuakselin hampaat?
Viimeksi muokannut lucaf, Pe Marras 10, 2006 14:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Kyllä siinä yleensä näin käy. Vesipumppu on jäätynyt pyörimättömäksi, käynnistäessä apuakseli yrittää pyörittää pumppua turhaan. Tuloksena risat hampaat, tosin tässä ollu tosi lottovoitto, kun vaan pumpun hampaat vauriotunut.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Sabbatt
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 19:51
Paikkakunta: Helsinki

Jääkylmä Saab 99

Viesti Kirjoittaja Sabbatt »

Kävin tossa räpläämässä taas pihalla näpit jäässä. Ei tule oikein painetta tonne jäähdytysjärjestelmään. Kikkailin sen hanan kanssa ja onnistuin ampumaan pari jousta hankeen. Vesi rupesi virtaamaan ilmausruuvista kun nostin sen pienen "nännin" ruuvarilla ylös mikä varmaan aukeaa paineen alla kun hana on kabiinista auki ja jos järjestelmä toimii. Virtaus lisääntyi vielä kun painoin paisarin korkkia kädellä tiiviimmäksi

Syyläri vuotaa oikasta kulmasta.

-Onko esmes uudemmissa H-koneisissa kuinka erilainen tuo syyläri?
(ainakin löytyy lähiromikselta muutama Saab 90)

Eli otetaan ostetaan vastaan:

Syyläri, se kennon hana, paisarin korkki


Onko se laturin kumihela minkä pultin ympärillä??

Terveisin,

Sabbatt
HKI
Vastaa Viestiin