jossakin oli joskus juttua 16 tappiseten lämmöstä
eiköhän ne nuo 82 ja 89 kuulu, tuo 92 ei muistaakseni 16v käyttöön ole. itse ostin tuon 89 asteisen kun muuta ei ollut hyllyssä, kyllä nyt lämpiää nopeasti.
lämmöt vaan tuntuvat kovasti seilaavan vaikka on kunnolla ja monta kertaa ilmattu ja nesteet kokonaan vaihdettu. seilaus alue on ½-3/5. ennen ovat muissa autoissa pysyneet paikallaan ensimmäistä termarin avautumista lukuun ottamatta, jossa lämmöt hiukan laskevat.
lämmöt vaan tuntuvat kovasti seilaavan vaikka on kunnolla ja monta kertaa ilmattu ja nesteet kokonaan vaihdettu. seilaus alue on ½-3/5. ennen ovat muissa autoissa pysyneet paikallaan ensimmäistä termarin avautumista lukuun ottamatta, jossa lämmöt hiukan laskevat.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Veljellä on toinen satkuista huonosti sisältä lämpeävä. Totesi kuitenkin, että huonosti lämpeävä Saab on sellainen ettei niin paljon tule hikiMertmi kirjoitti:Lohduttelin vaan, että kyllä mun 8-tappisessa 900i:ssä pitää kanssa kääntää lämmöt melkein kiinni nollakeleillä, ettei hiki lennä kopissa...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Mulla tuo "recirculating valve" eli dimebakin kuvassa paistatteleva mötikkä varaosanumeroltaan 4073706 vuotaa tiputtamalla, kun auto (900i 2.1 -92) on lohkolämppärissä (lämpimänä ei vuoda). Mötikkä saa siis pikapuoliin lähdöt . Miten nuo letkut kannattaa yhdistää, jos heitän vuotavan venttiilin olan yli? Suunnittelin korvaavani palikan kahdella T-liittimellä ja niitä yhdistävällä letkunpätkällä eli nestekierto olisi verrattavissa tilanteeseen, jossa venttiili on auki. Kiinnostaa tietysti, vaikuttaako tämä oleellisesti lämpiämiseen...
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
Niinkuin Mertmi tuolla toisessa threadissa ( http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 5340#15340 ) kertoi, kannattanee varmaankin korvata kahdella suoralla letkulla, eikä alkuperäistä täysin auki-vastaavalla haarasysteemillä. Haarahan yhdistää lämppärin kennolle menevän ja tulevan letkun. Ainakin yhdysputkessa pitäisi olla melko ahdas kuristus.Business kirjoitti:Miten nuo letkut kannattaa yhdistää, jos heitän vuotavan venttiilin olan yli? Suunnittelin korvaavani palikan kahdella T-liittimellä ja niitä yhdistävällä letkunpätkällä eli nestekierto olisi verrattavissa tilanteeseen, jossa venttiili on auki. Kiinnostaa tietysti, vaikuttaako tämä oleellisesti lämpiämiseen...
Tässä kuvassa näkyy vasemmalla kierto ilman tuota ohitusventtiiliä ja oikealla venttiilillinen versio.
Täältä näkyy 900:n (tosin 8-venttiilisen) koko nestekierto :
http://uk.geocities.com/sbildz1/Eg/Bilder/5101.gif
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mä ohitin omassa tuon ostamalla saabilta tuon numero 17 mukaisen letkun.
Kyllä rupesi lämpeneen.
Toinen letku riitti mulla suoraan kun webaston haara on siinä.
Edit:Siis 8-venasen letku ei sovi vaikka kovin samanoloinen on.
Kyllä rupesi lämpeneen.
Toinen letku riitti mulla suoraan kun webaston haara on siinä.
Edit:Siis 8-venasen letku ei sovi vaikka kovin samanoloinen on.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: To Joulu 08, 2005 23:41
Ostin juuri tuon venttiilin
Ostin omaan 2.1 ruiskuun juuri tuon ketjussa mainitun "venttiilin" kun olivat merkkihuollossa avanneet sen tiputtamisen takia ja jättäneet venttiilin sisältä sen lautasen pois. Tällöin venttiili oli koko ajan täysin auki ja lämmöt kabiinista miltei totaalisesti hukassa. Eli venttiilin sisältä löytyi vain juosi. Venttiilin pystyy tarvittaessa purkamaan ja kasaamaan uudelleen, mutta kokemukseni perusteella sitä lautasta ei kannata jättää pois Lautanen ei käsittääkseni sovi myöskään poistumaan "itsekseen".
Venttiili on jousikuormitteinen "takaisku" tai vastapaineventtiili, joka normaalisti päästää lämmityslaitteen kennoon nestettä. Jos kennon vastus kasvaa liikaa = paine nousee, avautuu venttiili ja päästää osan virtauksesta ohittamaan lämmityslaitteen kennon.
Venttiili maksoi merkkiliikkeessä 45€ netto. Pyynti oli hiukan yli 50€. Löytyy varaosaluetteloista loogisesti "letkuista", ei lämmityslaitteistosta eikä jäähdytysjärjestelmästä.
Vaihdoin samalla vesipumpun, kun se jo hiukan kahisi ja termostaatin sekä nesteet. Termostaatin vaihtaminen aiheutti mottorin lämpöjen nousun normaalille alueelle noin puoleen väliin asteikolla (kello kolmen kohdalle) kun se aiemmin oli vain noin 2/5 (kello neljän suuntaan). Vanha termostaatti näytti päällisin puolin täysin terveeltä, mutta oli ilmeisesti jo "väsynyt". Vanhan lämpötila oli 89 ja uuden 88, silti moottorin lämmöt noisivat.
2.1i16 vm92
Venttiili on jousikuormitteinen "takaisku" tai vastapaineventtiili, joka normaalisti päästää lämmityslaitteen kennoon nestettä. Jos kennon vastus kasvaa liikaa = paine nousee, avautuu venttiili ja päästää osan virtauksesta ohittamaan lämmityslaitteen kennon.
Venttiili maksoi merkkiliikkeessä 45€ netto. Pyynti oli hiukan yli 50€. Löytyy varaosaluetteloista loogisesti "letkuista", ei lämmityslaitteistosta eikä jäähdytysjärjestelmästä.
Vaihdoin samalla vesipumpun, kun se jo hiukan kahisi ja termostaatin sekä nesteet. Termostaatin vaihtaminen aiheutti mottorin lämpöjen nousun normaalille alueelle noin puoleen väliin asteikolla (kello kolmen kohdalle) kun se aiemmin oli vain noin 2/5 (kello neljän suuntaan). Vanha termostaatti näytti päällisin puolin täysin terveeltä, mutta oli ilmeisesti jo "väsynyt". Vanhan lämpötila oli 89 ja uuden 88, silti moottorin lämmöt noisivat.
2.1i16 vm92
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: To Joulu 08, 2005 23:41
Lisää ohitusventtiilin toiminnasta
Tarkemmin ajateltuna venttiilin tehtävä lienee vakioida lämmityslaitteen kennolle menevää virtausta siten että kun moottorin kierrokset kasvaa (=pumpun tuotto ja paine-ero kennon yli nousee) lasketaan isompi osa nestevirtauksesta ohivirtaukseen.
Vastaavasti esimerkiksi liikennevaloihin pysähdyttäessä, moottorin kierrosten laskiessa, jolloin pumpun tuotto pienenee ja paine-ero kennon yli laskee, ohivirtaus pienenee ja lämmitystehon pitäisi edelleen riittää.
2.1i16 vm92
Vastaavasti esimerkiksi liikennevaloihin pysähdyttäessä, moottorin kierrosten laskiessa, jolloin pumpun tuotto pienenee ja paine-ero kennon yli laskee, ohivirtaus pienenee ja lämmitystehon pitäisi edelleen riittää.
2.1i16 vm92
Mulla on kans päässä pyörinyt vaihtaa tuo osa tai vaihtaa se pois ja laittaa letkujen tilalle vanhemman 16 venasen letkut.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001