900,9000, 9-5 vai 9-3

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aksu900
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Tri-Lo kirjoitti:Rehellisesti nyt vaan.. :wink: :lol: (Olettaen että siinä on nahkasisusta, muutenhan ne sointuu hiukka paremmin.)
Joo on nahkasisusta ja minusta ne sointuu hyvin. Samaa materiaalia ovet ku kojelaudan alaosa jne. kuva

Eikä mun järkeen sovi että miten ne esimerkiksi tonnarissa sopis paremmin?
Aki Peltola #1132
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

vjbremer kirjoitti:
ng900aero kirjoitti: mistäköhän sekin legenda on peräisin kun lähes jokainen palstalainen muistaa mainita ng:n "huonot ajo-ominaisuudet"?
Jaa no, enpä tiedä, suoralla tiellä ihan ookoo, mutta kurveissa :?
edellyttäen että ajaa vähän kovemmin. Tavalliselle fiksulle tienkäyttäjälle joka noudattaa liikennesääntöjä ja nopeusrajoituksia on se varmaan ihan kiva ajettavuudeltaan. :roll:

Isot pojat kyllä ovat kehunneet että muuttuu
ihan erilaiseksi alustasarjalla. Ilman sitä se on minun mielestä tosi löllö.

Voi olla että ajelen turhan kovaa kurveihin. :oops:
En oikein usko tuota vieläkään, 3 vuotta ollaan päästelty samaa mutkatieosuutta 4 tonnarilla ja 2:lla ng:llä, jne, ja tilannenopeuksissa ei ole mitään eroa mutkaan tultaessa ainakaan ng:n häviöksi, oikeastaan sillä päästää mutkaan tonnaria reippaamminkin kun kori ei heijaa yhtä paljon.
Itse päästelen mutkiin aivan liian lujaa, joten liian rauhallisesta ajotavasta ei voi olla kysymys.
Eli en vieläkään ymmärä mitä vikaa ng:n ajettavuudessa on. Näin liukkailla keleillä auto todellakin vetelee vähemmän kuin tonttu ja voima välittyy tiehen paremmin ilman sutimista.
Toisaalta ng:n sutimattomuuden voi osittain selittää aavikkomaisilla 1:n ja 2:n välityksillä.
En moiti tonnaria mutta ei vain mene jakeluun mikä tekee ng:n ajettavuudesta huonoa.

Kaikissa ajamissani 9-5:sissa on ollut nahkaiset ovipahvit ja samaa sävyä kuin penkit.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Aksu900 kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:Rehellisesti nyt vaan.. :wink: :lol: (Olettaen että siinä on nahkasisusta, muutenhan ne sointuu hiukka paremmin.)
Joo on nahkasisusta ja minusta ne sointuu hyvin. Samaa materiaalia ovet ku kojelaudan alaosa jne. kuva

Kun niissä(Aeroissa) on kankaan sijasta nahkaa. :wink:
Saappi Kuski
"Hölösuu"

Re: 900,9000, 9-5 vai 9-3

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

walderama kirjoitti:Nyt olisi tarvetta kakkos autolle, jotta koko perhe pääsisi liikkumaan toisista riipumatta. Valinta nyt kohdistuu suabbiin..
...
Sana vapaa ja kommentit " ajettuani tonnaria, en 900:sta huolisi" kelpaa, kunhan perustelet :wink: .
Minulla olisi sinun kriteereihin (omasta mielestäni) paras vaihtoehto, 9000CS -95 aj.140tkm. Sinuna ostaisin sellaisen JOS tarvitset reilusti tilaa perhekäyttöön. Jos vähempi tila riittää etkä aja kymmeniä tuhansia vuodessa niin sitten samalla hinnalla vähän uudempi 900 voisi olla hyvä.
Emäntä ei anna varmaan meillä myydä tuota, mutta vastaavia luulisi löytyvän pienen haeskelun jälkeen.
Jos olen rehellinen niin minusta 9000 on niin hyvä perheauto, että jos jompikumpi omista autoistani pitäisi nyt myydä niin 9-5 lähtisi talosta. En oikein ole jostain syystä oppinut luottamaan siihen niinkuin 9000:een vaikka 9-5 aero on ajo-ominaisuuksiltaan paras auto millä olen koskaan ajanut.
9000CS 2,3
ng900aero
"Saabisti"

(On 9-5:stenkin ovipahvit nahkaa mikäli on sellaiset muistanut ruksia autoa tilatessa.)

Luin itsekin hieman huolimattomasti tuon alkuperäisen kysymyksen, eli tässä haettiin autoa jolla koko perhe pääsisi kulkemaan.. eli tavaraa voisi olla mahdollisesti paljonkin mukana. 5d ng900/og9-3 vetää kyllä aika paljon tavaraa, mutta tonnarissa tietty väljemmät matkustustilat.

Vaimon kanssa kahdestaan kuljetaan ng:llä enkä ole kertaakaan keksinyt niin paljoa tavaraa että oltaisiin saatu caben tavaratilaa puoliksikaan täyteen, mutta ei muutenkaan kuljeteta puolta omaisuudesta mukana. Lapsiperheillä tilanne tietty toinen.

Allekirjoittaneella olisi mahdollisesti 9000 aero myytävänä, jos punainen väri ei ole este.
Saappi Kuski
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

ng900aero kirjoitti: 9-5 on reilusti modernimman oloinen, parempi ajaa ja hiljaisempi, sekä kuluttaa vähemmän.
Ainakin minun vakio 9000 on hiljaisempi kuin 9-5 aero wagon. Sekä moottorin että rengasmelun osalta. Olisiko vakio 9-5 paksuilla renkailla sitten hiljaisempi en tiedä kun en ole ajanut kuin aeroa.

Kuulohan minulla on paskana mutta sama tinnitushan se on mukana molemmissa autoissa :?
9000CS 2,3
ng900aero
"Saabisti"

Saappi Kuski kirjoitti:
ng900aero kirjoitti: 9-5 on reilusti modernimman oloinen, parempi ajaa ja hiljaisempi, sekä kuluttaa vähemmän.
Ainakin minun vakio 9000 on hiljaisempi kuin 9-5 aero wagon. Sekä moottorin että rengasmelun osalta. Olisiko vakio 9-5 paksuilla renkailla sitten hiljaisempi en tiedä kun en ole ajanut kuin aeroa.

Kuulohan minulla on paskana mutta sama tinnitushan se on mukana molemmissa autoissa :?
Toi on muuten totta (näin se aika kultaa muistot), 9-5 on herkkä rengastukselle, kesärenkaina oli 215/55 r16 joilla kulki sukkasillaan mutta kun alle laitettiin 195/65r15 Hakkapeliitta2:set niin tuli tosi äänekäs.

Jos käytettävissä olisi 10 kiloeuroa niin itse kallistuisin siltikin 9-5:een selkeästi modernimman olemuksensa vuoksi
(tai siis ostaisin meidän käyttöömme edelleenkin caben, on osoittautunut erinomaiseksi talviautoksi kaikin tavoin).
Märkäkorva
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Itellä nyt kokemusta 9000 ja 9-5:sta ihan omistajana ja ng900:sta välillisesti (ostin papalle semmosen) ja noista jos tuohon hintaluokkaan pitäisi valita, niin koittaisin katella 9-5:sta (jos vaan budjetti kestää).

Perustelut: MIELESTÄNI parempi ajaa kuin 9000 ja kuskinpaikan ergonomia kohdillaan (tonnisesta paistaa kuitenkin jo ikä melko pahasti läpi siinä paikassa, ulkoahan tuo CS on ihan modernin näköinen). 900/9-3 on sen verran pienempi, että ainakin omaan persaukseen tuntuu epävakaammalta ajettavalta maantiellä ja tiloissahan tuo ottaa turpiin molemmilta isoveljiltään. Mitä sitten tulee noihin ongelmiin, niin 9000 tosiaan ruostuu oven pohjat (itellä tosin oli sen suhteen puhdas yksilö) ja ainakin itellä oli ruostunut etulokasuoja levikkeen reunasta puhki. Moottoriongelmia on ilmennyt molemmissa (9000 tasapainoakseli, 9-5 jakoketju, molemmissa DI-kasetti), mutta jos sattuu rahat riittämään esim. vuosimalliin 2000, niin saa uuden DI-kasetin takuuvaihdossa ja jos huoltokirja on kunnossa, niin myös jakoketju menee takuuseen (ja katalysaattori yms., omasta kokemuksesta).

Jos taas itselläni olisi autonvaihto edessä, mutta rahat eivät riittäisi huollettuun hyväkuntoiseen 9-5:seen, niin ehkä sitten kääntyisin katselemaan 9-3:sia syystä että vaikka onkin pienempi kuin tonninen, niin saattaapi samalla rahalla saada uudemman/vähemmän ajetun, mallina uudemman auton (kuskin paikka lähempänä 9-5:sta kuin tonnisessa). Jos sitten kuitenkin tonniseen päätyisin (pirun hyvä auto oli sekin) niin kattelisin CS -korimallia monikäyttöisyyden takia. Oman kokemuksen mukaan tuo CD:n takakontti on ihan onneton ja kun edes takapenkin selkänoja ei käänny, niin tavarankuljetusmahdollisuudeksi jää pakettiauton vuokraus tai peräkärry (CD:n takakonttiin paha laittaa edes matkatavaroita, kun kontin muoto/korkeus tulevat pullonkaulaksi)
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Aksu900
"Hölösuu"

Tri-Lo kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:

Siis.. Kokonaan nahkaiset oviverhoilut? Eihän tossa 9-5ssäkään oo plyyssiä ku tuo kädensijasuikale, muutenhan se on tuota vinyylinahkaa. :)
Aki Peltola #1132
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viesti:

Aksu900 kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti: Joo on nahkasisusta ja minusta ne sointuu hyvin. Samaa materiaalia ovet ku kojelaudan alaosa jne. kuva

Siis.. Kokonaan nahkaiset oviverhoilut? Eihän tossa 9-5ssäkään oo plyyssiä ku tuo kädensijasuikale, muutenhan se on tuota vinyylinahkaa. :)
Niin, siis tuon plyyssin sijalla nahkaa. (http://213.132.112.100/images/64/6479619254.jpg)
Aksu900
"Hölösuu"

Tri-Lo kirjoitti: Niin, siis tuon plyyssin sijalla nahkaa. (http://213.132.112.100/images/64/6479619254.jpg)
Jaa sekö sen saa passaamaan sitten täydellisesti tuohon kovaan muoviseen kojelautaan? :lol:

Nojoo, jos palataan alkuperäiseen topikkiin niin mun ja varsinkin vaimon valinta noista em. saabeista ois ehottomasti OG900. Mutta kun 9-5stä ei pääse eroon ja köyhällä ei oo varaa ihan mitä vain tehdä niin jatkamme näin. :)
Aki Peltola #1132
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viesti:

9-5T kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:Niin, siis tuon plyyssin sijalla nahkaa. (http://213.132.112.100/images/64/6479619254.jpg)
Vähän niinkuin näin
http://www.uusikaupunki.fi/~savirtan/ku ... %20024.jpg
Aivan, tuohan on IHAN tarpeeksi tasokas. :) Onkos muuten ysifemmoihin aina ollut tuonkaltaiset optiona..? Ei ainakaan yhdessäkään vanhemmassa nähty. :?
Moukarimies
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Ilman muuta 9-5 perheautoksi. Onhan siinä uusinta turvallisuustekniikkaa, nykyaikaisin ulkonäkö ja takapenkillä tilaa kolmelle aikuiselle tarvittaessa. 9-5:n ensimmäisen painoksen ulkonäkö on mielestäni melko ajaton ja tyylikäs. Sisätilatkin nyt menettelevät laatuvaikutelman ja käytännöllisyyden kannalta. Itse pidän ng 900 -mallia rumana ja lisäksi pienenä perheautoksi. Sensonicia pidän totaalisena fiaskona. OG 9-3 on ulkonäöltään jo parempi mutta ei sekään tiloiltaan mielestäni perheauto.
ng900aero
"Saabisti"

Moukarimies kirjoitti:Ilman muuta 9-5 perheautoksi. Onhan siinä uusinta turvallisuustekniikkaa, nykyaikaisin ulkonäkö ja takapenkillä tilaa kolmelle aikuiselle tarvittaessa. 9-5:n ensimmäisen painoksen ulkonäkö on mielestäni melko ajaton ja tyylikäs. Sisätilatkin nyt menettelevät laatuvaikutelman ja käytännöllisyyden kannalta. Itse pidän ng 900 -mallia rumana ja lisäksi pienenä perheautoksi. Sensonicia pidän totaalisena fiaskona. OG 9-3 on ulkonäöltään jo parempi mutta ei sekään tiloiltaan mielestäni perheauto.
En tiedä millainen perhe sinulla on mutta itse en ainakaan koskaan rupea kuljettamaan kolmea aikuista takapenkillä, aikuisten kokoisilla tenavilla pitää olla jo omat autot tai saavat mennä julkisilla.

Paljonkos Moukarimiehellä on ajokokemusta sensonicilla, vai "pidätkö" sitä taas vain huhupuheiden mukaan fiaskona tietämätä siitä tuon taivaallista? Omien kokemusteni mukaan on yksi kaikkien aikojen parhaasta keksinnöstä joka Saabiin on koskaan laitettu. Jos aikanaan ei Suomessa ollut tarpeeksi päteviä korjaajia sellaista huoltamaan niin se ei ole järjestelmän syy.
Ehkä oli vain liian kallis järjestelmä og-saabiin ja siksi jäi pois, mitään muuta syytä en keksi. On korjattavissa siinä kuin mikä muukin kuluva osa, ei ole mitään rakettitiedettä vaikkakin erittäin kehittynyt ikäänsä nähden onkin.
Mitenkä puskuripäivitetty ng900 eli 9-3 muka voisikaan erota tiloiltaan, kyseessä kun on täysin sama auto?

Ja ei se nyt ihan niin mene että 9-5 on HIENO ja ng900 on RUMA.

Eikös sinulla itselläsi ole jokin volkkari (vai muuten vaanko niistä höpötät), onko se sitten upea vaiko tyylikäs?
Tyny
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Tyny »

Pistetään nyt omakin "olki kekoon" :)

Omasta mielestä ng900 on erittäin passeli auto poikamiehelle ja kyllä siinä parempi puolisko repsikassa istuu.
Onhan tuo takapenkki vähän ahdas aikuiselle, mutta lapset kyllä mahtuat olemaan.
Ajettavuudesta sen verran, että en minäkään ymmärrä kun jotkut väittää huonoksi ajaa jne. Ehkä en tiedä paremmasta. :?

Ulkonäköasiat on aina makuasioita. Eli maku se on huono makukin. :wink:
Minusta ng900 tai 9-3 ei ole yhtään ruma ja onpahan tuota omaa ainakin niin saabistit ja muutkin kehuneet kauniiksi ja nätiksi jne :oops:
http://tynys.verkkomaailma.com/omat/saab.jpg

Tietenkin ajan ja kilometrien myötä kaikkea pientä tulee, mutta jos ihminen on suunnitellut niin kai ihminen myös korjaa, itse tai joku muu.

Minulla oli omaa saabia hommatessa juuri tuo about 10ke budjetti.
Eikä ole kyllä vielä ruvenut hankinta harmittamaan yhtään, vaikka välillä on synkkiä hetkiä ollu.
Vastaa Viestiin