Jääkylmä Saab 99
noista kuvista voit tiirailla uudemman 99:n syyläriä (valitse sivun oik. yläkulmasta isompi kuvaresoluutio), esim kuskin puolen pääty erilainen kai, ts. liitäntä paisarin letkuun, liekö matkustajan päädyssä mitään eroa?
http://tinyurl.com/yyznen
http://tinyurl.com/y9vtqg
http://tinyurl.com/yyznen
http://tinyurl.com/y9vtqg
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Jääkylmä Saab 99
Ehjä hana on ja pysyy auki ihan vivusta vetämällä, eikä tarvitse mitään paineita. Eli irtonaiseen hanaan joka on vivusta säädetty auki, pystyy puhaltamaan vapaasti. Hanan mekanismissa oleva vivusto pitää "nänniä" nostettuna kun hana on auki, edellyttäen että ruuvit ja jouset ei ole hangessa.Sabbatt kirjoitti:Vesi rupesi virtaamaan ilmausruuvista kun nostin sen pienen "nännin" ruuvarilla ylös mikä varmaan aukeaa paineen alla
Uudemmanmallisissa (H-moottori) on kumihelat laturin jalassa, laturin alakiinnitystä hoitavan pultin molemmissa päissä.Onko se laturin kumihela minkä pultin ympärillä?

Mahtaako B-koneen kannakkeessa moisia kumeja olla ollenkaan, pultti menee vaan kannakkeen läpi ilman mitään kumivaimennuksia? Ei näy ainakaan osaluettelossa.
Uudemmanmallisen 99:n ja 90:n jäähdyttimen kennoston korkeus on 322 mm ja leveys on 522 mm (päädyt sitten tähän vielä lisäksi), paksuus 33 mm.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
En tiedä, mutta itsellä on ollut pari "kiehahtanutta?" (kuitenkin tilapäisestä nestevajeesta kärsinyttä) 900:sta joista on hävinnyt lämmöt. Jostain sitten juolahti mieleen kääntää lämmityslaitteen kennolle menevät letkut päinvastoin. Lämpöä rupesi taas tulemaan ja sitten vain heti letkut oikeille paikoilleen. Mikä lie ilmalukko jäänyt kennoon ja poistui sitten kun virtaussuunta kääntyi hetkeksi?
Tinasin tuon vuotavan syylärin ja tipluttaminen loppui. Yksi kiinnike oli myös irti jonka sain tohotettua entiselle paikalleen. Tein uuden moottorin etukiinnikkeen ja melutaso vaimeni n.60%. Ei tuu vielkään kuumaa eli seuravaaksi ton hanan kimppuun. Lämmöt ei nouse vaateriin eli varmaan termarikin menee vaihtoon.
Poliisitkin pysäyttivät kun liian innoissani testasin korin tärinättömyyttä alamäessä.
Poliisitkin pysäyttivät kun liian innoissani testasin korin tärinättömyyttä alamäessä.
Vaihdoin tänään termarin ja tiivisteen sekä paisarin korkin. Nyt on lämmöt aika tasalla neutraalia (kävi vanhalla termarilla kylmempänä). Heitti hieman viisaria ylös kun termari aukesi mutta tasaantui samantien.
Ei edelleenkään lämmintä kabiinissa vaikka kuinka ilmaa. Otin pari kuvaa tuosta letkujen reitityksestä. Tuntuu oudolta että se neste edes voisi kierää kunnolla jos paluu- ja lähtökanavat ovat vesipumpun kannessa vierekkäin. Lisäksi tuossa imusarjassa on tuollainen "luuppi". Muista kuvista olen nähnyt että tuo alempi imusarjan vesikanava olisi avaamatta.

Ei edelleenkään lämmintä kabiinissa vaikka kuinka ilmaa. Otin pari kuvaa tuosta letkujen reitityksestä. Tuntuu oudolta että se neste edes voisi kierää kunnolla jos paluu- ja lähtökanavat ovat vesipumpun kannessa vierekkäin. Lisäksi tuossa imusarjassa on tuollainen "luuppi". Muista kuvista olen nähnyt että tuo alempi imusarjan vesikanava olisi avaamatta.

Nuo letkut näyttäisi sulla kumminkin olevan erilaisessa järjestyksessä kuin tuossa aiemmin olleessa kuvassa, jonka nimimerkki "jus" linkitti.Sabbatt kirjoitti:Vaihdoin tänään termarin ja tiivisteen sekä paisarin korkin. Nyt on lämmöt aika tasalla neutraalia (kävi vanhalla termarilla kylmempänä). Heitti hieman viisaria ylös kun termari aukesi mutta tasaantui samantien.
Ei edelleenkään lämmintä kabiinissa vaikka kuinka ilmaa. Otin pari kuvaa tuosta letkujen reitityksestä. Tuntuu oudolta että se neste edes voisi kierää kunnolla jos paluu- ja lähtökanavat ovat vesipumpun kannessa vierekkäin. Lisäksi tuossa imusarjassa on tuollainen "luuppi". Muista kuvista olen nähnyt että tuo alempi imusarjan vesikanava olisi avaamatta.
Omasta mielestäni tuo 99/90 vedenkierto on pikkuruisen pepusta, kun kennon ohivirtausta tapahtuu kokoajan, vaikka lämpö olisikin auki. Satkussa se on fiksummin toteutettu niin, että lämpöhana säätää samalla ohivirtausta ja kennon virtausta. Täysin lämpimänä vesi kiertää kokonaan kennon kautta eikä ohivirtausta tapahdu. Kokeile jollain sulkea se kennon ohivirtaus ja koita lämpiääkö, kun koko kierto tapahtuu lämpökennon kautta. Älä kuitenkaan sitten tällöin sulje kennon virtausta, koska jotain kautta sen veden on kierrettävä..
Vaan otapa vielä lisää kuvia, miten sulla nuo letkut menee. Näyttäisi tosiaankin erilaiselta, kuin miten pitäisi olla.
Joo pitää huomenna napsia. Siitä vesipumpun kannesta lähtee kaksi letkua. Paksumpi on y-haaralla joka jakautuu paisariin ja lämppärin kennon alempaan liitokseen. Lämppärin kennolta ja hanalta tulee toi toinen letku takaisin vesipumpun kanteen.
Ihmetyttää miten tollanen toteutus voisi kierrättää vettä kunnolla kennossa jos se lykkii vierekkäisiin reikiin nestettä. Sitten tuossa on tuo imusarjan U-looppi. Siinä oli ihan yhtenäinen letku alkujaan mutta koska vuosi, laitoin tuollaisen omatekeleen. Jokatapauksessa tollainen se järjestys oli kun auton ostin.
Kun nosti kierroksia ilmatessa, virtaus ilmaruuvissa pieneni. Eli paine hukkaa tuli. Tavallaan ei tiedä kumpaan suuntaan kiertäisi. Luulisi että tuon lämppärin hanalta tulevan poiston kuuluisi kiertää esim. imusarjaan kuten muissa kuvissa.
Ihmetyttää miten tollanen toteutus voisi kierrättää vettä kunnolla kennossa jos se lykkii vierekkäisiin reikiin nestettä. Sitten tuossa on tuo imusarjan U-looppi. Siinä oli ihan yhtenäinen letku alkujaan mutta koska vuosi, laitoin tuollaisen omatekeleen. Jokatapauksessa tollainen se järjestys oli kun auton ostin.
Kun nosti kierroksia ilmatessa, virtaus ilmaruuvissa pieneni. Eli paine hukkaa tuli. Tavallaan ei tiedä kumpaan suuntaan kiertäisi. Luulisi että tuon lämppärin hanalta tulevan poiston kuuluisi kiertää esim. imusarjaan kuten muissa kuvissa.
Juu väärin taitaa olla. Nyt vesipumppu ei kierrätä vettä koneessa vaan ainoastaan kennossa. Tuon lämppärin toisen letkun pitäisi olla siinä ylempänä, mihin sulla tuon luupin toinen pää menee. Luupin taas pitäisi mennä vesipumppuun.Sabbatt kirjoitti:Joo pitää huomenna napsia. Siitä vesipumpun kannesta lähtee kaksi letkua. Paksumpi on y-haaralla joka jakautuu paisariin ja lämppärin kennon alempaan liitokseen. Lämppärin kennolta ja hanalta tulee toi toinen letku takaisin vesipumpun kanteen.
Ihmetyttää miten tollanen toteutus voisi kierrättää vettä kunnolla kennossa jos se lykkii vierekkäisiin reikiin nestettä. Sitten tuossa on tuo imusarjan U-looppi. Siinä oli ihan yhtenäinen letku alkujaan mutta koska vuosi, laitoin tuollaisen omatekeleen. Jokatapauksessa tollainen se järjestys oli kun auton ostin.
Kun nosti kierroksia ilmatessa, virtaus ilmaruuvissa pieneni. Eli paine hukkaa tuli. Tavallaan ei tiedä kumpaan suuntaan kiertäisi. Luulisi että tuon lämppärin hanalta tulevan poiston kuuluisi kiertää esim. imusarjaan kuten muissa kuvissa.
Näin siis, mikäli nyt ihan oikein tulkitsin löytämiäni kuvia..
Edit: Onkohan se lämmennytkin tuon "väärän" kierron takia ja hajonnut siksi, eikä sen takia, että vesipumppu olisi ollut jäässä tms..

Ei tuo voikaan toimia, koska letkut ovat noin (siis väärin).Sabbatt kirjoitti:Tuntuu oudolta että se neste edes voisi kierää kunnolla jos paluu- ja lähtökanavat ovat vesipumpun kannessa vierekkäin. Lisäksi tuossa imusarjassa on tuollainen "luuppi". Muista kuvista olen nähnyt että tuo alempi imusarjan vesikanava olisi avaamatta.
Lähtöputken kuuluu mennä imusarjalta lämppärille ja paluuputki yhtyy ison letkun kautta pumpulle. Sen olet kytkenyt oikein.
Vanhemmassa yksikaasarisen imusarjassa on molemmat pikkulähdöt auki, jolloin toisesta menee lyhyt letku pumpun kannelle. Uudemmassa toinen tulpattu, jolloin lämppärille lähtevästä kumiputkesta menee pikku haara pumpulle.
Ohitusputki kierrättää vettä imusarjalta pumpulle silloin, kun lämppärin hana on kiinni. Jos ohitusputken tukkii, saa lämppärin hanan ollessa täysin auki hieman kuumempaa ilmaa kabiiniin. MUTTA hanan ollessa suljettu ilman ohitusputkea, lämmöt veivaa voimakkaasti ennen termarin avautumista.
Tuli kerran testattua tuon ohitusputken sulkemista ylimääräisellä palloventtiilillä, paremman lämmityksen toivossa. Hyöty oli aika marginaalinen ja lämppärin ollessa puoliteholla alkoi lämpöjen 'hyppiminen'.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
H-koneellisissa 99:ssä ohitusputki on imusarjalta hanalle lähtevän muotoletkun T-haarassa, joka on aika rankasti kuristettu.rr kirjoitti:Ohitusputki kierrättää vettä imusarjalta pumpulle silloin, kun lämppärin hana on kiinni.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/139_3924_1.JPG
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/139_3922_1.JPG
Olennaista tuossa on, että vesi kiertää mieluummin kennon ja hanan kautta kuin tuon ohitusputken kautta silloin kun hana on täysin auki. Jos kenno on osittain tukossa tai ohitusputki liian väljä, ei lämpöä saada täydellä teholla ohjaamoon.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jus kirjoitti:H-koneellisissa 99:ssä ohitusputki on imusarjalta hanalle lähtevän muotoletkun T-haarassa, joka on aika rankasti kuristettu.rr kirjoitti:Ohitusputki kierrättää vettä imusarjalta pumpulle silloin, kun lämppärin hana on kiinni.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/139_3924_1.JPG
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/139_3922_1.JPG
Olennaista tuossa on, että vesi kiertää mieluummin kennon ja hanan kautta kuin tuon ohitusputken kautta silloin kun hana on täysin auki. Jos kenno on osittain tukossa tai ohitusputki liian väljä, ei lämpöä saada täydellä teholla ohjaamoon.
Mietinkin juuri, että millainenkohan vaikutus tuolla jutun aloittajan autoonsa tekemällä omatekoisella ohivirtausputkella on, jos on sisältäkin noin jumalattoman paksua kuin päältä?
Siihen varmaan kannattaa suunnitella joku kuristus, jos siinä ei sellaista ole. Ohikierrolle varmaan riittää sisähalkaisijaksi 10mm..
Alkuperäinenkin letku on tuota samaa kaliiperia, tarvittavat kuristukset on jo imusarjan ja pumpun kannen nipassa.akyttala kirjoitti:[Mietinkin juuri, että millainenkohan vaikutus tuolla jutun aloittajan autoonsa tekemällä omatekoisella ohivirtausputkella on, jos on sisältäkin noin jumalattoman paksua kuin päältä?
Nyt vaan pitää laittaa tuo lyhyt mutkaletku alanipasta pumpulle ja ylänipasta letku hanalle. Toimii varmasti paremmin, kuin nyt kun kennon molemmat letkut yhdistetty ainoastaan pumpun paluupuolelle. Nyt Paisuntasäiliökin lämpenee paremmin kuin kenno

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Edit: poistin kuvan tarpeettomana. 

Viimeksi muokannut tUrpoEinari, Pe Marras 17, 2006 23:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.