Satku syö renkaita -> pyörien suuntaus?
Satku syö renkaita -> pyörien suuntaus?
Kysytään nyt sitten muistaessa tämäkin..
Renkaanvaihdossa huomasin siis, että matkustajan puolen eturengas on jotakuinkin piloilla. Renkaan ulkoreunassa on kulutuspintaa jäljellä ehkäpä millin verran.
Ajaessa ei hakemista tapahdu enää, kun vaihdoin vasemman raidetangon pään. Aurauksen säädin tällöin "paikalleen" omatekoisella raudalla.
Autoon on myös vaihdettu vasen etujousi sekä oikean puolen eturengas on ajettu jäätyneen käsijarrun vuoksi katukiveen pari talvea sitten.
Olisiko syytä nyt sitten säädättää etupyörien kulmat kohdalleen?
Vaikuttaako tuo jousen vaihto mitenkään? Entä tuo katukiveen ajo?
Olisikohan hyvä vaihtaa myös oikean puolen etujousi ennen pyörien säätöä, jotta olisi molemmat uudet? Vasen jousi vaihdettiin koska oli poikki. Katsastusmiehen mielestä kumminkin olisi ollut turhaa vaihtaa molemmat, kun kysyin asiasta silloin.. Niinpä vaihdoin vain vasemman ja oikealle jäi vanha jousi.
Edit: Ja saako/tarvitseeko satkussa säätää takapyörien suuntausta jotenkin?
Renkaanvaihdossa huomasin siis, että matkustajan puolen eturengas on jotakuinkin piloilla. Renkaan ulkoreunassa on kulutuspintaa jäljellä ehkäpä millin verran.
Ajaessa ei hakemista tapahdu enää, kun vaihdoin vasemman raidetangon pään. Aurauksen säädin tällöin "paikalleen" omatekoisella raudalla.
Autoon on myös vaihdettu vasen etujousi sekä oikean puolen eturengas on ajettu jäätyneen käsijarrun vuoksi katukiveen pari talvea sitten.
Olisiko syytä nyt sitten säädättää etupyörien kulmat kohdalleen?
Vaikuttaako tuo jousen vaihto mitenkään? Entä tuo katukiveen ajo?
Olisikohan hyvä vaihtaa myös oikean puolen etujousi ennen pyörien säätöä, jotta olisi molemmat uudet? Vasen jousi vaihdettiin koska oli poikki. Katsastusmiehen mielestä kumminkin olisi ollut turhaa vaihtaa molemmat, kun kysyin asiasta silloin.. Niinpä vaihdoin vain vasemman ja oikealle jäi vanha jousi.
Edit: Ja saako/tarvitseeko satkussa säätää takapyörien suuntausta jotenkin?
Re: Satku syö renkaita -> pyörien suuntaus?
Eikös se 4.pyöräsuuntauksessa ole juuri idea, että otetaan arvot takapyöristä ja säädetään etupää niillä arvoilla, kun yleensä ei takana ole autoja.akyttala kirjoitti:Kysytään nyt sitten muistaessa tämäkin..
Renkaanvaihdossa huomasin siis, että matkustajan puolen eturengas on jotakuinkin piloilla. Renkaan ulkoreunassa on kulutuspintaa jäljellä ehkäpä millin verran.
Ajaessa ei hakemista tapahdu enää, kun vaihdoin vasemman raidetangon pään. Aurauksen säädin tällöin "paikalleen" omatekoisella raudalla.
Autoon on myös vaihdettu vasen etujousi sekä oikean puolen eturengas on ajettu jäätyneen käsijarrun vuoksi katukiveen pari talvea sitten.
Olisiko syytä nyt sitten säädättää etupyörien kulmat kohdalleen?
Vaikuttaako tuo jousen vaihto mitenkään? Entä tuo katukiveen ajo?
Olisikohan hyvä vaihtaa myös oikean puolen etujousi ennen pyörien säätöä, jotta olisi molemmat uudet? Vasen jousi vaihdettiin koska oli poikki. Katsastusmiehen mielestä kumminkin olisi ollut turhaa vaihtaa molemmat, kun kysyin asiasta silloin.. Niinpä vaihdoin vain vasemman ja oikealle jäi vanha jousi.
Edit: Ja saako/tarvitseeko satkussa säätää takapyörien suuntausta jotenkin?
Käytönkin kannalta on suositeltavaa, että molemmilla puolilla on uudet jouset. Väärä camberit arvo yleensä syö rengasta ja auraus pistää auton puoltamaan.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: Satku syö renkaita -> pyörien suuntaus?
Ensiksi kannattaa miettii että joutuuko esim. päivittäin tekeen uukkarin asfaltilla esim. parkkipaikalla että johtuuko kuluminen ees kulmista.akyttala kirjoitti: Renkaanvaihdossa huomasin siis, että matkustajan puolen eturengas on jotakuinkin piloilla. Renkaan ulkoreunassa on kulutuspintaa jäljellä ehkäpä millin verran.
Voi olla että molemmatkin vaikuttaa. Uusi jousi tahtoo vanhaan nähden nostaa keulaa. Itse oon myyny useammankin käytetyn jousen kun yleensä suositellaan vaihtamaan molemmat uuteen, niin vanha on ollu "parempi" vaihtoehto.Autoon on myös vaihdettu vasen etujousi sekä oikean puolen eturengas on ajettu jäätyneen käsijarrun vuoksi katukiveen pari talvea sitten.
Olisiko syytä nyt sitten säädättää etupyörien kulmat kohdalleen?
Vaikuttaako tuo jousen vaihto mitenkään? Entä tuo katukiveen ajo?

Riippuu vähän koska toi toinen uusittiin mutta jos kohtuu lähiaikoina niin vaihtoon vaan.Olisikohan hyvä vaihtaa myös oikean puolen etujousi ennen pyörien säätöä, jotta olisi molemmat uudet?
Säätäminen on vähän haasteellista kun on jäykkä akseli mutta kunnon suuntauksessa noita etupään suuntauksia verrataan etupäähän tjsp.akyttala kirjoitti:Edit: Ja saako/tarvitseeko satkussa säätää takapyörien suuntausta jotenkin?
Noista on keskusteltu ennenkin.
Ylätukivarsien pultit kannattaa itse herkistellä ennen säätöön vientiä ja camberit kannattaa säätää toleranssien miinusrajoille, siitäkin löytyy keskusteluja...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Satku syö renkaita -> pyörien suuntaus?
Kiitoksia.Turbo16 kirjoitti:Eikös se 4.pyöräsuuntauksessa ole juuri idea, että otetaan arvot takapyöristä ja säädetään etupää niillä arvoilla, kun yleensä ei takana ole autoja.akyttala kirjoitti:Kysytään nyt sitten muistaessa tämäkin..
Renkaanvaihdossa huomasin siis, että matkustajan puolen eturengas on jotakuinkin piloilla. Renkaan ulkoreunassa on kulutuspintaa jäljellä ehkäpä millin verran.
Ajaessa ei hakemista tapahdu enää, kun vaihdoin vasemman raidetangon pään. Aurauksen säädin tällöin "paikalleen" omatekoisella raudalla.
Autoon on myös vaihdettu vasen etujousi sekä oikean puolen eturengas on ajettu jäätyneen käsijarrun vuoksi katukiveen pari talvea sitten.
Olisiko syytä nyt sitten säädättää etupyörien kulmat kohdalleen?
Vaikuttaako tuo jousen vaihto mitenkään? Entä tuo katukiveen ajo?
Olisikohan hyvä vaihtaa myös oikean puolen etujousi ennen pyörien säätöä, jotta olisi molemmat uudet? Vasen jousi vaihdettiin koska oli poikki. Katsastusmiehen mielestä kumminkin olisi ollut turhaa vaihtaa molemmat, kun kysyin asiasta silloin.. Niinpä vaihdoin vain vasemman ja oikealle jäi vanha jousi.
Edit: Ja saako/tarvitseeko satkussa säätää takapyörien suuntausta jotenkin?
Käytönkin kannalta on suositeltavaa, että molemmilla puolilla on uudet jouset. Väärä camberit arvo yleensä syö rengasta ja auraus pistää auton puoltamaan.
Täytynee siis vaihtaa jousi myös toiselle puolelle ja vasta sitten säädättää pyöräkulmat.
Vai voiko ne säädättää jo ennen jousen vaihtoa ilman että jousen vaihto muuttaa niitä?
Onkohan tuo camber voinut muuttua siinä katukiveen kolahtaessa? Vai muuttaako se uusi jousi kenties sitä?
Kyllä se saattaa muuttua. En ole täysin varma, mutta suosittelen vaihtamaan ensin sen jousen toisellekkin puolella ja viemään sitten 4.pyöräsuuntaukseen.
Todellakin camber voi muuttua ajattaessa katukivetykseen. Olisikohan pari astetta negatiivisellä jos on kovakin kolaus ollut.
Todellakin camber voi muuttua ajattaessa katukivetykseen. Olisikohan pari astetta negatiivisellä jos on kovakin kolaus ollut.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: Satku syö renkaita -> pyörien suuntaus?
Ja kiitos myös sinne..tetammi kirjoitti:Ensiksi kannattaa miettii että joutuuko esim. päivittäin tekeen uukkarin asfaltilla esim. parkkipaikalla että johtuuko kuluminen ees kulmista.akyttala kirjoitti: Renkaanvaihdossa huomasin siis, että matkustajan puolen eturengas on jotakuinkin piloilla. Renkaan ulkoreunassa on kulutuspintaa jäljellä ehkäpä millin verran.
Voi olla että molemmatkin vaikuttaa. Uusi jousi tahtoo vanhaan nähden nostaa keulaa. Itse oon myyny useammankin käytetyn jousen kun yleensä suositellaan vaihtamaan molemmat uuteen, niin vanha on ollu "parempi" vaihtoehto.Autoon on myös vaihdettu vasen etujousi sekä oikean puolen eturengas on ajettu jäätyneen käsijarrun vuoksi katukiveen pari talvea sitten.
Olisiko syytä nyt sitten säädättää etupyörien kulmat kohdalleen?
Vaikuttaako tuo jousen vaihto mitenkään? Entä tuo katukiveen ajo?![]()
Riippuu vähän koska toi toinen uusittiin mutta jos kohtuu lähiaikoina niin vaihtoon vaan.Olisikohan hyvä vaihtaa myös oikean puolen etujousi ennen pyörien säätöä, jotta olisi molemmat uudet?
Säätäminen on vähän haasteellista kun on jäykkä akseli mutta kunnon suuntauksessa noita etupään suuntauksia verrataan etupäähän tjsp.akyttala kirjoitti:Edit: Ja saako/tarvitseeko satkussa säätää takapyörien suuntausta jotenkin?
Noista on keskusteltu ennenkin.
Ylätukivarsien pultit kannattaa itse herkistellä ennen säätöön vientiä ja camberit kannattaa säätää toleranssien miinusrajoille, siitäkin löytyy keskusteluja...

Ajo on tosiaankin pääasiassa kymppitietä eli käytännössä ihan suoraa tietä maantienopeudella. Moisessa ajossa renkaiden epätasainen kuluminen lienee pyöräkulmista kiinni.
Uusi jousi toiselle puolelle on vaihdettu muistaakseni -03 katsastukseen, eli ollut jokusen vuoden. Mahtaakohan olla "kuoleentunut" jo paikalleen?
Olisinhan mä toki ostanut silloin jo sulta käytetyn jousen, mutta asuin silloin vielä kotosalla, eli liikaa hakumatkaa.. Jos nyt tulisi sama homma, niin saisit myytyä käytetyn.

Vaan tilataankos tästä nyt sitten "nelipyöräsuuntaus" vai mikä, jotta tulee hommat oikein?
Ja tosiaankin, onkohan tuolla jousen vaihdolla käytännön merkitystä pyöräkulmiin paljon? Jos jättää toisen jousen nyt vaihtamatta ja vaihtaa sen myöhemmin, jos vaikkapa sekin katkeaa, niin täytyykö käydä taas uudestaan säädättämässä?
No siinähän niitä vastauksia jo tulikin, kiitoksia vain.Turbo16 kirjoitti:Kyllä se saattaa muuttua. En ole täysin varma, mutta suosittelen vaihtamaan ensin sen jousen toisellekkin puolella ja viemään sitten 4.pyöräsuuntaukseen.
Todellakin camber voi muuttua ajattaessa katukivetykseen. Olisikohan pari astetta negatiivisellä jos on kovakin kolaus ollut.

Tarvinnee hommata uusi jousi ja varmaan samasta paikasta kuin edellinenkin, jotta tulee varmasti samanlainen.
Sen verran kova kolaus se oli, että vanne meni solmuun.. Mitä nyt voit kuvitella käyvän, kun lähdin pihasta ja kerkesin ottamaan vauhtia suoraan ehkäpä parikymppiä ja heti ekassa risteyksessä kiinni jäätynyt käsijarru teki tepposet..
Edit: Tehdäänkö nuo säädöt ylätukivarresta molemmista päistä eli herkistelläänkö sen kaikki pultit mitä sieltä löytyy? Kaksiko niitä on molemmissa päissä ylätukivarren kiinnikettä?
Editedit: Mitä se nelipyöräsuuntaus muuten käytännössä tarkoittaa? Mitä autosta mitataan ja mitä säädetään?
Mahtokohan siellä antaa joku periksi esim. tukivarret?akyttala kirjoitti:No siinähän niitä vastauksia jo tulikin, kiitoksia vain.Turbo16 kirjoitti:Kyllä se saattaa muuttua. En ole täysin varma, mutta suosittelen vaihtamaan ensin sen jousen toisellekkin puolella ja viemään sitten 4.pyöräsuuntaukseen.
Todellakin camber voi muuttua ajattaessa katukivetykseen. Olisikohan pari astetta negatiivisellä jos on kovakin kolaus ollut.
Tarvinnee hommata uusi jousi ja varmaan samasta paikasta kuin edellinenkin, jotta tulee varmasti samanlainen.
Sen verran kova kolaus se oli, että vanne meni solmuun.. Mitä nyt voit kuvitella käyvän, kun lähdin pihasta ja kerkesin ottamaan vauhtia suoraan ehkäpä parikymppiä ja heti ekassa risteyksessä kiinni jäätynyt käsijarru teki tepposet..
Edit: Tehdäänkö nuo säädöt ylätukivarresta molemmista päistä eli herkistelläänkö sen kaikki pultit mitä sieltä löytyy? Kaksiko niitä on molemmissa päissä ylätukivarren kiinnikettä?
Editedit: Mitä se nelipyöräsuuntaus muuten käytännössä tarkoittaa? Mitä autosta mitataan ja mitä säädetään?
Raidepäästähän säädetään auraus ja ylätukivarsien säätöliuskoilla säädetään camberia.
4.Pyöräsuuntaus tarkoittaa sitä, että kaikki neljä pyörää suunnattaan

Eli ainakin meillä on digitaaliset säätöpalikat, mutta taitavat olla joka paikassa nykyään.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Turbo16 kirjoitti:
Mahtokohan siellä antaa joku periksi esim. tukivarret?
Raidepäästähän säädetään auraus ja ylätukivarsien säätöliuskoilla säädetään camberia.
4.Pyöräsuuntaus tarkoittaa sitä, että kaikki neljä pyörää suunnattaan
Eli ainakin meillä on digitaaliset säätöpalikat, mutta taitavat olla joka paikassa nykyään.
Missä moista suuntausta Turussa sitten tehdään ja mitä sellainen kustantaa?

Onpas kallis huvia.. Tosin maksaapa tuo yksi rengas varmaan jo enemmän, kun sen joutuu ostamaan, eli tarvitseepa vaihtaa tuo jousi kun kerkeää ja sen jälkeen mennä suuntaukseen.Turbo16 kirjoitti:Menee kyllä mainostamisen puolelle, mutta 69€ ja Salossa.
Turussa saat varmaan 55€
Taisi muuten joku pallonivelkin vähän kolahdella, tarttee katsella ennen suuntausta kaikki kuntoon, ettei sitten heti joudu uudelleen.
Kiitoksia!
Yleensä liian suuri aurauskulma on pahin renkaan syöjä. Seuraavaksi kovasti positiivinen camberi syö ulkosyrjää. Nollassa tai jopa hieman miinuksella oleva camberi ei syö rengasta laitapuolisesti meikäläisen kokemuksella. Tällähetkellä 99:ssä on silmämääräisestikin katsottuna selvästi miinuksella olevat camberikulmat edessä ja kesärenkaissa on ehkä jopa havaittavissa pientä renkaan sisäsyrjän kulumisen lisäytymistä...
Jos autolla on tosiaan ajettu rotvallin reunaan ja epäilyttää, olisiko pyöräkulmat kärsineet, niin ensimmäinen selkein indikaattori on tietysti auton kulkeminen suoralla tiellä. Meneekö auto suoraan, vai puoltaako se? Toinen selvä homma on mitata vasemmalta ja oikealta etu- ja takapyörien välimatka ja verrata niitä tehdasarvoon ja keskenään.
Jos autolla on tosiaan ajettu rotvallin reunaan ja epäilyttää, olisiko pyöräkulmat kärsineet, niin ensimmäinen selkein indikaattori on tietysti auton kulkeminen suoralla tiellä. Meneekö auto suoraan, vai puoltaako se? Toinen selvä homma on mitata vasemmalta ja oikealta etu- ja takapyörien välimatka ja verrata niitä tehdasarvoon ja keskenään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01