Hei, laitanpa tosta omasta historic ralliauto projektista muutaman rivin. Mun ensimmäinen saab oli vm-72 ems ja sen auton hain närpiöstä, 170 tkm ajettu ja mielestäni tosi hieno kuntoinen. Tullut joskus ruotsista muuttoautona, ja seissyt viimeiset 8 v. Tässä autossa jo 2 litranen moottori, ja sähkö ruisku.
Tämän historic kilpa-auto projektin ostin forssasta 09/05, hinta oli todella sopiva ja ajattelin sen ensin varaosiksi laittaa. Auto on 99 le vm-74, tässäkin on se sähköruisku. Selvittelyjeni mukaan tämä on samanlainen auto kuin ems, itse ilmoitan auton emssinä.
Tämä auto oli täysin kunnossa, mm. uudet iskarit, pakoputki ym. Toimi kuin junan vessa, pitihän sitä sit käydä jääradalla testaamassa, piikkipyörät alla testailtiin miten käyttäytyy, oikein mielyttävä, hiukan takavetosen oloinen. Kävin nyt kesällä auton moottorin läpi, myös polttoaine laitteet. Pakoputki uusittiin myös kokonaan. Käytin auton 3.11.06 säädettävänä vääksyssä esatechissä ja saihan esa sieltä kutiteltua huimat 107 hv vetopyörältä ja 20 kg väännön. Noihin teho lukemiin olimme tosi tyytyväisiä. Saab ilmoittaa tehot 110 hv koneessa, ja 17 kg vääntö. No mulla projekti on turvakaaria vajaa, kun viivalle asti pääsen, kirjoitan taas muutaman rivin. ps. Jos joku jäi ihmettelemään miten vakio autosta voi tulla tommoset tehot, kuulema nyky pensa niin paljon parempaa, ja sitten kun sen jarrussa säätää, suosittelen. t. kepa
Saab 99 ems historiciin
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Tervetuloa Ralliemsien ihmeelliseen maailmaan, nyt niitä on minun tietojeni mukaan sitten kolme tulossa viivalle.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
Re: Saab 99 ems historiciin
Mielenkiintoista luettavaa. Ihanko vakiobensaa, siis huoltoasemalla myytävää käytät? 98?Kepa S kirjoitti: Jos joku jäi ihmettelemään miten vakio autosta voi tulla tommoset tehot, kuulema nyky pensa niin paljon parempaa, ja sitten kun sen jarrussa säätää, suosittelen. t. kepa
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
E=ehkä
M=maailman
S=siistein
Nähdään kisoissa, jos meidän "Murre" saadaan kisakuntoon...
Aina vain jaksan ihmetellä tuota B-moottoria ja ruiskua. Vesipumpun tiivisteiden vaihtoa varten ohjekirjassa neuvotaan mm. irrottamaan moottorin takimmaiset kiinnitysruuvit yms. muuta (imusarja, laturi jne.) pitää irrottaa ja purkaa.
Jos vertaa toiseen Ruotsalaiseen niin ei sentää tarvitse moottoria irrotella pikkuremonteissa;) 99 Ems Saabissa on toki paljon muita hyviä ominaisuuksia, kuten esim. ajo-ominaisuudet.
M=maailman
S=siistein
Nähdään kisoissa, jos meidän "Murre" saadaan kisakuntoon...
Aina vain jaksan ihmetellä tuota B-moottoria ja ruiskua. Vesipumpun tiivisteiden vaihtoa varten ohjekirjassa neuvotaan mm. irrottamaan moottorin takimmaiset kiinnitysruuvit yms. muuta (imusarja, laturi jne.) pitää irrottaa ja purkaa.
Jos vertaa toiseen Ruotsalaiseen niin ei sentää tarvitse moottoria irrotella pikkuremonteissa;) 99 Ems Saabissa on toki paljon muita hyviä ominaisuuksia, kuten esim. ajo-ominaisuudet.
Kiristän tästä vielä vähän...
Ei muuta kuin viivalle;) Ja jos ette meinaa lojujaa laittaa ajoon niin voisimme ostaa sen vesipumpun tiivisteen...jatrpt kirjoitti:Hei
Meidän tallissa lojuu "eminemssi" vm -73 ja siitä on ollut tarkoitus rakentaa historic pirssi (jo vuosia!), mutta tuo d-jetronic tuottaa päänvaivaa. Kantsis varmaankin vaihtaa k-jettiin.......
Meillä on kone jo usean viikon ollut auki kun Motonetin tiivisteet olivatkin uudempaa mallia. Tänään varmistui myöt, että ei löytynyt tiivistettä Jyväskylän Saab kauppiaalta. Vielä yritämme ProCar Servicestä sekä muutamalta vanhalta Saab korjaamolta. Tuntuu tuo vanhemman mallisen vesipumpun tiiviste olevan jo aika harvinaista herkkua.
Katseet on jo suunnattu myös tuonne Ruotsin puolelle. Luulisi, että niitä tiivisteitä nyt jostakin vielä saa.
Kiristän tästä vielä vähän...