Vaihdekepissä ylös-alas liikettä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Vaihdekepissä ylös-alas liikettä

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Moisen havaitsin joskus aikaisemmin jo Saabissa, mutta unohdin siitä täällä kysellä.

Satkun vaihdekepissä siis on ylös-alas liikettä jonkinverran. Kaikki ruuvit on kyllä kiinni ja se pallo siellä kumin alla ei liiku, vaan keppi itse liikkuu sen pallon läpi pikkuruisen. Saako keppiä kiristettyä tuohon palloon jotenkin vai onko pallo valettu kepin päälle?

Voiko täysin turvallisesti kepin nostaa lävestään ylös, kun irrottaa ne kolme ruuvia, jotka pitävät ilmeisesti sen paikallaan? Vai lentääkö sieltä jousia tms. silmille, meneekö jotain väärään kohtaan vai hajoaako jotain muuten vain?
MSM
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 21:44
Paikkakunta: tornio

Viesti Kirjoittaja MSM »

se ylös alas liike johtuu ylemmästä pallosta joka on halkaistu ja jousi välissä. kepin voi irrotta ei irtoavia osia,jos paljon liikettä tai keppinousee pois niin palloa pitelevä sokka poikki. :?
900s vm90 rip ~220hp 340nm
900i vm86 rip
900glS vm86 kr turbo-cooler-mega-innovate-lessjöfors-bilstein racing +220hp +400nm
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

MSM kirjoitti:se ylös alas liike johtuu ylemmästä pallosta joka on halkaistu ja jousi välissä. kepin voi irrotta ei irtoavia osia,jos paljon liikettä tai keppinousee pois niin palloa pitelevä sokka poikki. :?
Kiitoksia. Vedänpä kepin pois ja katson, mikä siinä on vikana. Eipä se paha ole, mutta aina kun joku on väljä, sillä on tapana käytössä kulua kokoajan lisää..
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sokan voisi kukaties vaihtaa paksumpaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Mertmi kirjoitti:Sokan voisi kukaties vaihtaa paksumpaan.
Minkälainen sokka tuolla on? Tavallinen putkisokkako?

Kunhan saan kepin irti ja tutkailtua, niin katsotaanpa jos sitä reikää voisi porata isommaksi ja laittaa isomman sokan..Tai sitten jos jonkun holkin tapaisen kehittäisi siihen ympärille, jos se on semmonen tavallinen putkisokka.
MSM
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 21:44
Paikkakunta: tornio

Viesti Kirjoittaja MSM »

se on rauta/pianolanka väännelmä.voikai sitä hiukan suurentaa mutta eivarmaan järkevää koska paksumpi sokka voi jumittaa pakkilukon tapin :?
900s vm90 rip ~220hp 340nm
900i vm86 rip
900glS vm86 kr turbo-cooler-mega-innovate-lessjöfors-bilstein racing +220hp +400nm
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

MSM kirjoitti:se on rauta/pianolanka väännelmä.voikai sitä hiukan suurentaa mutta eivarmaan järkevää koska paksumpi sokka voi jumittaa pakkilukon tapin :?
Ahaa. Kiitoksia. No eipä tuo kai haittaa niinkauan kuin keppi pysyy ajaessa paikallaan.. :lol:

Tai voisihan sinne jonkun oman purkkavirityksen koittaa tehdäkin..
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tai vaihtaa ehjän kepin tilalle?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Mertmi kirjoitti:Tai vaihtaa ehjän kepin tilalle?
Ei mulla juuri nyt ole ehjää keppiä. ;)
Vaan tarttee katsoa tota, jahka kerkeen ja jos näyttää pahalta, niin vaihtaa se. Ei se liike häiritse, mutta yleensä tavaroilla tosiaankin on tapana hajota pian sen jälkeen, kun on tullut kulumaa..


Millä rasvalla muuten tuota vaihdekepin muovipalloa voi rasvata? Jotkut muovilaaduthan turpoavat älyttömästi vaseliinista, toiset öljystä. Voisi keppiä muuttua melkoisen jäykäksi..
MSM
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 21:44
Paikkakunta: tornio

Viesti Kirjoittaja MSM »

ainakin vm.90 satkussa pallo on ilmeisesti nylonia eikä reagoi vaseliiniin
900s vm90 rip ~220hp 340nm
900i vm86 rip
900glS vm86 kr turbo-cooler-mega-innovate-lessjöfors-bilstein racing +220hp +400nm
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Grafiittirasvaa laitoin. Se on ihan ok mössöä siihen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin