900,9000, 9-5 vai 9-3

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tyny kirjoitti: Ulkonäköasiat on aina makuasioita. Eli maku se on huono makukin. :wink:
Minusta ng900 tai 9-3 ei ole yhtään ruma ja onpahan tuota omaa ainakin niin saabistit ja muutkin kehuneet kauniiksi ja nätiksi jne :oops:
http://tynys.verkkomaailma.com/omat/saab.jpg
Todella hieno tuo coupe-Saabisi, en käsitä kuinka joku voi tuollaista moittia rumaksi :?

Tuossa on meidän ng, omasta mielestäni sekään ei ole ruma (kuten sanoitkin niin makuasioitahan nämä):
http://groups.msn.com/Saabisti74/uusitu ... hotoID=310
uusi alkuperäinen takaspoikka odottaa asennusta ja etupuskurin alle pitäisi löytää se talladega/aero -lippa, muita muutoksia ei ole suunnitteilla.
AnttiR
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Tonnari on mun mielestä ehdoton ykkönen ( valitsin sen reilu vuosi sitten ) . Perustelut: viimeinen aito Saab. Iso auto jossa mukavuus ja ajo-ominaisuudet on kunnossa. Pesee monen pakasta revityn uuden autonkin.Tekniikka vielä sitä tasoa , että pystyy itse tekemään jotain. Ominaisuuksiinsa nähden edullinen. Mahtava virityspotentiaali.

Cd:t ovat tosi harvinaisia varsinkin 2,3 turboina eli CS:nä valikoimaa huomattavasti enemmän. Isommalla koneella Suomessa harvonaisia , ainakin vähän ajetut yksilöt. Siis katse ulkomaille .Itse hain Ruotsista , enkä oon vielä katunut. Ostaessa takuukilometrit 110 000 , nyt vajaaa 150 000.
Petter
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Petter »

Tuollaista kolmiovista 900/9-3 ei voi kyllä pitää missäännimessä perheautona. Tästä on ihan omakohtaistakin kokemusta. Lasten irroitteleminen turvaistuimista on tosi hankalaa, ovetkin ovat niin pitkät, että parkipaikoilla kolhii helposti. Muuten tietysti ihan käypä auto.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
Petter
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Petter »

Ja vielä...
Jos perheautoista puhutaan, niin yksi tärkeä pointti on turvallisuus. Siinä 9-5 on ehdoton ihan mihin tahansa autoon verrattuna. Vakuutustilastoissa ruotsissa 9-5 on selvästi turvallisin auto. Kyse on siis ihan oikeista kolareista, ei mistään lavastetuista tilanteista (törmäystestit).
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
Tyny
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Tyny »

Petter kirjoitti:Tuollaista kolmiovista 900/9-3 ei voi kyllä pitää missäännimessä perheautona. Tästä on ihan omakohtaistakin kokemusta. Lasten irroitteleminen turvaistuimista on tosi hankalaa, ovetkin ovat niin pitkät, että parkipaikoilla kolhii helposti. Muuten tietysti ihan käypä auto.
Juu unohdin mainita, että tietenkin valitsee viisiovisen mallin jos perhekäyttöä enempi. Eikä minulla ole kyllä ollut mitään ongelmia noiden "lokinsiipi" ovien kanssa. :)

Ja isona plussana tuo valtava tavaratatila. Itse en ole koskaan saanut sitä täyteen ja jos takapenkki on tyhjä niin selkänojan kaatamalla mahtuukin kyytiin puoli omaisuutta. :wink:
Tyny
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Tyny »

ng900aero kirjoitti:
Tyny kirjoitti: Ulkonäköasiat on aina makuasioita. Eli maku se on huono makukin. :wink:
Minusta ng900 tai 9-3 ei ole yhtään ruma ja onpahan tuota omaa ainakin niin saabistit ja muutkin kehuneet kauniiksi ja nätiksi jne :oops:
http://tynys.verkkomaailma.com/omat/saab.jpg
Todella hieno tuo coupe-Saabisi, en käsitä kuinka joku voi tuollaista moittia rumaksi :?

Tuossa on meidän ng, omasta mielestäni sekään ei ole ruma (kuten sanoitkin niin makuasioitahan nämä):
http://groups.msn.com/Saabisti74/uusitu ... hotoID=310
uusi alkuperäinen takaspoikka odottaa asennusta ja etupuskurin alle pitäisi löytää se talladega/aero -lippa, muita muutoksia ei ole suunnitteilla.
Kyllä on hieno cabriolet. Kelpaa varmasti kesällä tai miks ei talvellakin ruisia.
Tässä jonkin verran blockettia selattu ja kuolattu tuollaisten "kesäautojen" perään. :P
Itselle avosaab... kuumetta, kuumetta... :)
ng900aero
"Saabisti"

Petter kirjoitti:Tuollaista kolmiovista 900/9-3 ei voi kyllä pitää missäännimessä perheautona. Tästä on ihan omakohtaistakin kokemusta. Lasten irroitteleminen turvaistuimista on tosi hankalaa, ovetkin ovat niin pitkät, että parkipaikoilla kolhii helposti. Muuten tietysti ihan käypä auto.
Tässä suhteessa cabbe on sitten paras mahdollinen perheauto, katto auki niin voi auton ulkopuolelta kiinnittää lastenistuimet ja laittaa tenavat niihin.

Jaa että pitkät ovet, no onhan ne toki jos vertaa 4/5-oviseen og-satkuun, itse en ole koskaan huomannut mitään ongelmaa ovien pituuksien suhteen ja hyvin on mahtunut ovista ulos vaikkei paiskaakaan ovea täysin auki ennen autosta nousemista.
ng900aero
"Saabisti"

Tyny kirjoitti: Kyllä on hieno cabriolet. Kelpaa varmasti kesällä tai miks ei talvellakin ruisia.
Tässä jonkin verran blockettia selattu ja kuolattu tuollaisten "kesäautojen" perään. :P
Itselle avosaab... kuumetta, kuumetta... :)
Kiitos, ollaan todella tyytyväisiä tuohon ng-satkuun, on ainoa autoistamme josta ei haluta luopua. Nyt on reilut 13tkm takana eikä mitään ongelmia, ainoastaan normihuollot tehty (öljyt, suodattimet ja tulpat vaihdettu).

Itsekin olin hieman skeptinen tuon talvikäytön suhteen mutta toimii todella erinomaisesti ympäri vuoden. On todella lämmin, tiivis ja suhinaton. Katto ei vaadi muita toimenpiteitä kuin kerran vuodessa käsittelyn "kyllästysaineella". Katon pesu shampoolla jossa ei ole liuotinta, ja painepesu nin kaukaa ettei vaurioita kangasta, siinä kaikki.
Ei piittaa mitään lumiharjan käytöstä kunhan on kunnollinen harja eikä raavi sillä lujaa.
Katto ei kerää likaa enempää kuin peltinenkään, ja tuossa kuten muissakin autoissa katto likaantuu viimeisenä, eli ei ongelmia senkään suhteen. Nytkin auto on muilta osin likainen mutta katto puhdas.

Suosittelen varauksetta tuollaista ympärivuotiseen ajoon.

Näköjään meidä täytyy kehua ng-satkuja koska muut tuntuvat niitä haukkuvan kaiken aikaa ;)
Meni vähän OT:ksi, mutta jos on normaali tilantarve niin en näe mitään syytä miksei ng kävisi täydellisesti perheautoksi.
Aksu900
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

AnttiR kirjoitti:Tonnari on mun mielestä ehdoton ykkönen ( valitsin sen reilu vuosi sitten ) . Perustelut: viimeinen aito Saab. Iso auto jossa mukavuus ja ajo-ominaisuudet on kunnossa. Pesee monen pakasta revityn uuden autonkin.Tekniikka vielä sitä tasoa , että pystyy itse tekemään jotain. Ominaisuuksiinsa nähden edullinen. Mahtava virityspotentiaali.
Miten se on aidompi saab kuin 9-5? Miten se tekniikka on helpompi kuin 9-5ssä? ;) Ite näkisin ainoiksi syyksi valita 9000 eikä 9-5 rahan tai sen jos haluaa virittää poskettomasti eikä vaivaudu vaihtamaan mäntiä. Voimansiirtohan sitten taas 9-5ssä on lujempi jne.
Aki Peltola #1132
Saappi Kuski
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Tyny kirjoitti:
Petter kirjoitti: Juu unohdin mainita, että tietenkin valitsee viisiovisen mallin jos perhekäyttöä enempi. Eikä minulla ole kyllä ollut mitään ongelmia noiden "lokinsiipi" ovien kanssa. :)
Ja isona plussana tuo valtava tavaratatila. Itse en ole koskaan saanut sitä täyteen ja jos takapenkki on tyhjä niin selkänojan kaatamalla mahtuukin kyytiin puoli omaisuutta. :wink:
9-5 wagon on ahdas perheauto verrattuna 9000CS:ään. Tavaratilat riittää molemmissa mutta kakaratkin valittaa 9-5:n huonoja takajalkatiloja kun ehtivät tottumaan 9000:een ja etupenkkejä vaaditaan siirtämään eteenpäin jatkuvasti (huom. että lapset joiden jalat on vielä vielä sen verran lyhyet, että istuvat jalat suorassa, tarvitsee aika paljon tilaa etupenkin selkänojaan)
CS:llä kuljettaa isonkin perheen lomamatkalla tarvittavat tavarat helposti, erona wagoniin tietty se että isomman kantikkaan tavaran kuljetus tyssää helposti kaarevaan takaoveen. CS:n ovi ei pysy pakkasella ylhäällä ainakaan vakiopumpuilla vaan sen saa päähänsä ja se PAINAA. 9-5:n peräoven lukko reistailee sitten muuten vaan.. 9-5:n rämisevä hanskalokero tulee liian alas, sinne ei saa mahtumaan jakojaan ainakaan talvikengissä potkimatta sisätilanlämmitintä irti kiinnikkeistään. Toista se on 9000:ssa.
2,3l 9000 on tosi miellyttävä ja vääntävä kone normaaliajossa, ainakaan minä en siihen ole turboa kaivannut. (140tkm/11v) mennessä autoon on uusittu vain termostaatti, etujarrupalat ja 1kpl di kasetti ja jotain pikkusälää (johtuneeko siitä että yhtään huoltoa ei ole teetetty merkkiliikkeessä 60t:n jälkeen). ;)
9-5:ssäkin on muistaakseni vielä jotain alkuperäistä palikkaa, ainakin konehuoneessa jopa suurin osa(103tkm/6v) :roll: :wink:
Viimeksi muokannut Saappi Kuski, To Marras 16, 2006 12:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000CS 2,3
meverkko
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Tyny kirjoitti:Onhan tuo takapenkki vähän ahdas aikuiselle, mutta lapset kyllä mahtuat olemaan.
No jaa. Riippuu ihan minkä ikäisiä lapsia meinaa kuskata. Tuollaisen 3-5 -vuotiaan kun pistää istumaan kasvot menosuuntaan kunnon turvaistuimeen, niin on siinä 9-3:n etupenkkien selät täynnä kengänkuvia. Myös jos täytyisi pistää kaksi turvaistuinta vierekkäin takapenkille, ei kolmatta istumapaikkaa käytännössä enää jää.

Siitä en viitsi puhua miten ne omissa autoissani mahtuvat, koska kumpikaan ei kuulu tämän topicin aiheeseen (eikä hintahaitariin...).

Tai vastaavasti 15 kesää kun tulee täyteen, niin pojat varsinkin alkavat vaatia tilaa. Eli meneehän se pienempikin auto "perheautona" sellaiset 5-10 vuotta. Riippuu lasten määrästä ja ikähaitarista.

Itse kallistuisin ehdottomasti 9000 tai 9-5 akselille. Jos nyt pitäis bensa-auto hankkia, ostaisin ehdottomasti tonnarin hintaluokassa n. 5000€. Mutta sehän riippuu tosiaan jokaisen budjetista.

Varsinkin pitkillä matkoilla lisätila tuo kummasti rauhaa ja sopua takapenkille. Itse olen asennoitunut siihen, että auto ei voi pienentyä (enkä välttämättä haluakaan) vielä moneen vuoteen. Siitä pitävät huolen pojat 4½v, 1v10kk ja 1kk.

OFF TOPIC -osio:
Vaimo juuri ajeli viikonloppuna tuolla Audilla Hämeenlinna-Jyväskylä-Hämeenlinna, ja kehui kulkua ja tiloja. Toivoi vain että pysyisi vanhus kasassa vielä jonkin aikaa... 666tkm alkaa jo olla paljon.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Moukarimies
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Paljonkos Moukarimiehellä on ajokokemusta sensonicilla, vai "pidätkö" sitä taas vain huhupuheiden mukaan fiaskona tietämätä siitä tuon taivaallista?
Myönnän, että omaa käyttökokemusta kyseisestä järjestelmästä ei ole. Riittää, että katsoo Googlella tai Wikipediasta niin huomaa, että laite ei toiminut tarpeeksi hyvin ja siitä luovuttiin.

Tottakai tekniikkaa voi aina korjata, mutta tulee ajatella myös kyseisen tekniikan mahdollisia korjauskustannuksia suhteessa auton jälleenmyyntiarvoon. Tällä tavalla tarkasteltuna vanhan Sensonicin hankkiminen on vapaaehtoista pään seinään hakkaamista.

Perheautossa on aina hyvä olla reilusti tilaa, muistan itsekin kuinka mukava ysitonnisella oli matkustaa siten, että istuin takana kahden veljeni kanssa ja tila riitti. 9-5:ssa tilaa ei taida olla aivan yhtä paljon, mutta kokonaisuutena se on mielestäni parempi perheautona. Olen opiskelija, joten en tarvi perheautoa. Välillä kuitenkin kuljemme koko perheen kanssa 9-5:lla ja jos sen tilat riittävät viidelle aikuiselle, pitäisi sinne pari lastenistuintakin mahtua.

Silmämääräinenkin tarkastelu riittää siihen, että huomaa 9-3:n ja ng900:n pieneksi takatiloiltaan perhekäyttöä ajatellen.

Mulla todellakin on hopeanharmaa VW Golf farmari vm 02 ja pidän sitä ulkonäöltään ajattomana kuten 9-5:n ekaa versiotakin.
Juha96
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

9-5T kirjoitti:
AnttiR kirjoitti:Tonnari on mun mielestä ehdoton ykkönen ( valitsin sen reilu vuosi sitten ) . Perustelut: viimeinen aito Saab.
Perusteletko miksi tonnari on viimeinen aito Saab ja tarkoitatko versiota joka suunniteltiin ilalialaisten kanssa tai seuraavaan jota GM muokkasi?
Niin, ehkä tähän aito Saab / ei-aito Saab - väittelyyn ei kannattaisi mennä, kun jo Ursaabissa 60 vuotta sitten oli DKW:n kone ja Kuplan etulamput. Puristeista puristein ei siis voisi kelpuuttaa mitään Saabia 'aidoksi'?

Jokainen pitää aitona sitä mitä pitää aitona.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Jarmo900
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Mistä ihmeestä tämä "oikea ja väärä Saab" keskustelu sikiää. Olen ajanut 96:lla, 99:llä, 900:lla, 9000:lla, 9-3:lla, 9-3 SS:llä 9-5:lla ja kaikki ovat olleet Saabeja. Niissä harvoissa potkijaisissa, joissa olen vieraillut on aina vallinnut hyvä henki, eikä väärästä ja oikeasta Saabista ole ainakaan kuulleni tapeltu. Ysitonninen oli hieno ja hyvä auto ja seuraajaksi suunnittelen 9-3 SS tai 9-5 SAABIA
Saappi Kuski
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Tuo aito/ei aito vouhoilu johtuu varmaan niistä GM osista jota siihen on tungettu.
Ainakin vanhemman 9-5:n ajotuntuma, turvallisuus, penkit, olemus, tyyli, muotoilu, ergonomia jne. on minusta 100% = Saab.
En minä ainakaan sitä muuten olisi ostanut.
9000CS 2,3
Vastaa Viestiin